Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 4151
Hallo? Vet de ikke hva de driver med i det hele tatt? De ANBEFALER å gi bort WoW som julegave, gjerne med et års abo betalt hvis det er noen man er glad i? Hallo? Er det noen du er glad i, som du tror at ville like det spillet, så er det da det siste man bør gi dem! Det er jo faanmeg omtrent som å gi noen en måneds forbruk av heroin og brukerutstyr!?

http://forbruker.no/digital/nyheter/...907.ece#mmorpg
haha, med ETT års forbruk . Helt enig med deg. Spill generelt syntes ikke jeg er den beste gaven, selv om det var det jeg også ønsket meg, men et mer vanedannende spill enn WoW skal man lete lenge etter!
Helt enig! Synes faktisk at spillavhengighet bør komme mer opp i lyset. Mange som sliter med det.
Hadde jeg fått WoW i gave hadde jeg nok begynt å grine. Snakk om skuffelse.
Er nok noen som sliter med det, men de fleste klarer å begrense seg slik at det blir underholdning og ikke avhengighet. Jeg har personlig klart å begrense meg veldig bra med tanke på spill, og da spesielt wow. Skal veldig mye til før jeg blir avhengig av en enkelt ting, så jeg var sikker på at det ikke kom til å skje med wow. Nå har jeg riktignok ikke blitt lvl60 enda (49atm) og hører at det er da man blir avhengig, vel tiden får vise.

Og ontopic igjen, jeg syns spill er en fin julegave, jeg har alltid likt å få spill til jul fra da jeg hadde gode gamle nes'en helt til nå. I år har jeg faktisk ingen spill på ønskelisten, men det har no med at jeg ikke har kjøpt wii enda
Etter min erfaring, når jeg ser tilbake, skulle jeg ønske at jeg aldri hadde rørt et dataspill. Så mye bortkastet tid, og ingen ting å vise for det.
Må si meg enig med trådstarter her ja, har forøvrig kasta bort 210 hele døgn på det forferdelige spillet.
Sitat av Tobb
Etter min erfaring, når jeg ser tilbake, skulle jeg ønske at jeg aldri hadde rørt et dataspill. Så mye bortkastet tid, og ingen ting å vise for det.
Vis hele sitatet...
Faktisk er det gjort en undersøkelse av at enkelte spill øker reaksjonsevnen til personer som spiller de. Det er jo en stor andel spill som ikke har den egenskapen, men noen enkelte spill gjør faktisk det, utenom personen vet det eller ei.

Ingenting er så dårlig at det ikke er godt for noe!

Men selvsagt kan jeg også si meg enig at spill er sløsing av tid.
Sist endret av Same i Skauen!; 12. desember 2006 kl. 14:12.
Sitat av Tobb
Etter min erfaring, når jeg ser tilbake, skulle jeg ønske at jeg aldri hadde rørt et dataspill. Så mye bortkastet tid, og ingen ting å vise for det.
Vis hele sitatet...
Kunne ikke sagt det bedre selv.

World of Warcraft er underholdende i små mengder, men lett å bli avhengig.
Jeg syntes vel egentlig at spill er en grei julegave.
Jeg spiller en del spill, CSS Quake 4 Osv.
Og fra en spillprodusents synspunkt kan jeg se hvorfor de anbefaler WoW.
Men selv ville jeg bristet ut i stille gråt hvis WoW lå under treet mitt, og siden det er det spille de fleste spillavhengige sliter med så syntes jeg ikke det er en god ide og gi det til ungene i julegave.
Personlig syntes jeg WoW er kjeeeeedelig.
Det kan jo altids sammenlignes med og gi noen et års forrbruk av røyk, noe som ikke er en serlig god ide^^
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Spill generelt er vel egentlig helt fair julegaver. WoW og liknende greier derimot...! Faan heller, du gir ikke sånt til folk du er glad i, gi det heller til fyren som stjal dama di eller noe sånt.
Haha, mange sterke følelser ang wow her. Personlig synes jeg at WoW er et genialt spill, det er enkelt, oversiktlig og svært underholdende. Men om jeg hadde vært en forelder hadde jeg ALDRI kjøpt det til ungene mine. Har selv spilt 7 timer hver dag i gjennomsnitt med wow og sett karakterer, venner og alt annet forfalle rundt meg. Det er noe jeg ikke unner noen. Til gjengjeld fant jeg en grei måte å slutte på, fikk characteren jeg hadde jobbet alle de timene med bannet.

At det blir anbefalt å kjøpe med ett års abbonement som julegave til noen du er glad i er litt latterlig. Et år er faktisk veldig lang tid, og etter alle AntiMMORPG-artiklene som har vært i det siste, synes jeg det er rart at det blir reklamert for på denne måten.
Sist endret av Wiggles; 12. desember 2006 kl. 15:05.
Sitat av Raymond
Er nok noen som sliter med det, men de fleste klarer å begrense seg slik at det blir underholdning og ikke avhengighet. Jeg har personlig klart å begrense meg veldig bra med tanke på spill, og da spesielt wow. Skal veldig mye til før jeg blir avhengig av en enkelt ting, så jeg var sikker på at det ikke kom til å skje med wow. Nå har jeg riktignok ikke blitt lvl60 enda (49atm) og hører at det er da man blir avhengig, vel tiden får vise.

Og ontopic igjen, jeg syns spill er en fin julegave, jeg har alltid likt å få spill til jul fra da jeg hadde gode gamle nes'en helt til nå. I år har jeg faktisk ingen spill på ønskelisten, men det har no med at jeg ikke har kjøpt wii enda
Vis hele sitatet...
Bare så det er sagt, du kommer til å bli mindre avhengig når du blir 60, men når TBC kommer blir man tok avhengig igjen.
Selv blir jeg sjeldent avhengig, blir veldig lei spill fort.
Enig her, wow er avhengihetsskapende, noe som har vært oppe i media flere ganger. Litt korttenkt å gi det til bestevennen din egentlig, viss du ikke mangler friends på wow da:P
Blir fort litt lei av at ca alle nettaviser har en haug helfrelste wow-nerder som skribenter. Herregud, greit, skjønner at det har tatt litt overhånd for disse folka, men de trenger vel ikke pumpe ut tre artikler på dagbladet.no om dagen vel?
Sitat av ivioyner
Blir fort litt lei av at ca alle nettaviser har en haug helfrelste wow-nerder som skribenter. Herregud, greit, skjønner at det har tatt litt overhånd for disse folka, men de trenger vel ikke pumpe ut tre artikler på dagbladet.no om dagen vel?
Vis hele sitatet...
Enig, ble litt mye en periode...
Skulle stått på spillesken: "WoW seriously harms your social life, and people around you!"
Forbruker.no har jo generelt dårlig kvalitet på hva de skriver om i artiklene sine. Dette er ikke akkurat første gangen. En gang hadde de testet en rekke biler, hvor halvparten ikke er tilgjengelig i Norge en gang, så der luktet det dårlig direkte oversettelse av kjøpt artikkel.

Kan jo også nevne en test de hadde hvor de sammenlignet priser ved å handle i Sverige og Norge. Der hadde de tatt med prisen for ting som 2 melk, en pakke kjeks osv. og endte opp med et par hundre kroner for noen varer i Sverige. I tillegg la de til 4-500,- i transport og trakk konklusjonen at det ikke lønner seg å handle i Sverige

Forbruker.no = nye ITavisen
Men gutter da.. og jenter?

Spillavhengighet varierer helt fra person til person!
Sitat av pression
World of Warcraft er underholdende i små mengder, men lett å bli avhengig.
Vis hele sitatet...
Jeg må bare le egentli... Det er mange som skriver innlegg der de sier at det er lett å bli avhengig av foreksempel World of Warcraft.
Jeg tørr vedde på at du er en av dem som har prøvd wow i en måned kanskje, har en character på level 30 eller noe sånt, og begynner og prate til folk om at det er lett å bli avhengig osv.. Det er bare teit egentli.
De som kan si om WoW er avhengighetsskapende eller ikke, er ofte bare de "hardcore" spillerne... Kan vel selv kalle meg en av dem, iallefall på min server, og tro meg, det eneste man trenger for ikke å bli avhengig er viljestyrke som er høyere en null! WoW er et spill på samme nivå som andre spill, og jeg skjønner ikke hvorfor trådstarter legger så mye vekt på akkurat World of Warcraft! Hvorfor ikke bli forskrekket av at de annbefaler Guild Wars? Det er et MMORPG som det er nærmere like mange spillere som WoW har, og der er problemet med at folk blir avhengige like stort som det er på WoW...
Selfølgelig, det er noen som ikke har grenser og/eller begrensninger, men som sagt, det kommer helt an på om du har nok selvkontroll og viljestyrke, så klarer man å styre unna hele fenomenet.
World of Warcraft er et herlig spill som er verdt å prøve. Noen burde kanskje ikke prøve, men de fleste vil ha gode erfaringer med spillet.

Noe offtopic, men følte bare for å si min mening om det
like greit å be om et hagl-gevær til selvmord enn å gi WoW i gave.
Sitat av Tobb
Etter min erfaring, når jeg ser tilbake, skulle jeg ønske at jeg aldri hadde rørt et dataspill. Så mye bortkastet tid, og ingen ting å vise for det.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder også alle timene du har brukt på å se tv, filmer, sovet, osv. Jeg liker å sammenligne underholdningsverdien av WoW per pris i forhold til å gå ofte på kino eller leie filmer. Dette sett at du ikke blir totalavhengig, og at du faktisk spiller sammen med venner. Dataspill gir på lik linje som tv noe å snakke om blant venner med delte interesser, og samtidig får du reaksjoner (gjerne av FPS), og jeg vil også mene du får utviklet noe intelligens i spill der du må løse gåter og/eller utvikle taktikker for å ta visse fiender/klasser.

Selv synes jeg nok WoW i julegave ikke er veldig bra å gi hvis personen skulle finne ut at han ikke liker spillet, og du har et år forhåndsbetalt allerede. Greiere om du finner på å gi en 10-dagers Trial (dette er også gratis btw) ellers i året. For de som har barn/venner som faktisk spiller wow aktivt, og som du vet klarer seg bra sosialt sett også, kan jo kanskje få et gamingcard til jul i stedet?
Hadde jeg fått et gamecard til bursdag/jul whatever så hadde jeg blitt dypt skuffet, det kan man kjøpe seg selv!

Og som sagt tidligere så er det opp til hver enkelt når det gjelder å bli avhengig av noe, det er individuelt! Jeg kjenner flere personer som spiller WoW daglig som er veldig sosiale, blide. Man trenger ikke være hardcore spiller for å få bra gear, bare å møte opp.
Sitat av wargriff
Jeg må bare le egentli... Det er mange som skriver innlegg der de sier at det er lett å bli avhengig av foreksempel World of Warcraft.
Jeg tørr vedde på at du er en av dem som har prøvd wow i en måned kanskje, har en character på level 30 eller noe sånt, og begynner og prate til folk om at det er lett å bli avhengig osv.. Det er bare teit egentli.
De som kan si om WoW er avhengighetsskapende eller ikke, er ofte bare de "hardcore" spillerne... Kan vel selv kalle meg en av dem, iallefall på min server, og tro meg, det eneste man trenger for ikke å bli avhengig er viljestyrke som er høyere en null!
Vis hele sitatet...
Må le når jeg leser dette, er akkurat slik jeg tenkte det for.. 7 mndr siden. Det er vanskeligere å forlate det miljøet enn du skulle tro, bare vent og se. Var også hardcore.
Sitat av Wiggles
Må le når jeg leser dette, er akkurat slik jeg tenkte det for.. 7 mndr siden. Det er vanskeligere å forlate det miljøet enn du skulle tro, bare vent og se. Var også hardcore.
Vis hele sitatet...
Jeg på andre siden har klart det helt fint etter å ha spilt det siden US Beta -- skal sies at jeg skal spille igjen til TBC though, men får da være grenser. Ha litt selvkontrol da gutter.
Pause og slutte er to forskjellige ting.
WoW er vanedannede! Har ikke spilte det noe særlig selv, men alle kompisene min som spiller det er totalt avhengi!
Hadde jeg fått det hadde jeg gitt det bort, til noen jeg ikke er fullt så glad i.
Jeg har ikke lyst på spillet fordi for å bli god må man spille masse, noen som jeg ikke gidder.
etter min erfaring er det ikek noeo galt i å anbefale det. Det er faktisk et ganske forseg gjort MMO. Selfølgelig man kan diskutere om det er det beste og vanskeligste men det er et bra spill for de som liker warcraft storien og MMO spill. Spillavhengihet er og et problem men vet om folk med akkurat samme problemer med DAoC og EQ. Jeg ser ikke noe gat med å anbefale det som julegave. Det er langt fra alle som spiller det som blir avhengi. Greit at MMO spiull av denne typen kan fort forusake med de med anlegg for det å bli avhengi av det. Men tror største grunnen at folk vet det er så mange som er avhengi av det er at så mange folk spiller det eller hard spillt det og derfor skjenner nesten alle 1 eller fler som spillte det en smule for mye etter samfunnets standarder.

Greit at noen folk syns det er et dårlig spill andre syns det er et bra spill og vi vet vel alel at Majoriteten av forumet her ikke liker spikker og er mere Guild ward
s entusiaster =)
Sitat av Wiggles
Må le når jeg leser dette, er akkurat slik jeg tenkte det for.. 7 mndr siden. Det er vanskeligere å forlate det miljøet enn du skulle tro, bare vent og se. Var også hardcore.
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å slutte, jeg vet det...
Men hadde guilden min blitt oppløst eller noe, hadde jeg antagligvis sluttet etter kort tid...
mange ha problemer med å slutte virker det som. vet litt åssen følelse det er snakk om bortsett fra at mine høye playtider kommer av andre grunner er avhengihet. mere flukten fra virkeligheten under vanskeligere perioder av livet. Uansett ser ikke noe galt i å kjøpe WoW til noen i julegave om han ønsket seg det. Jeg vil si jeg har hatt mange fantastiske timer der sammenlignet med mange andre dataspill jeg heller vil brukt tiden på om jeg ikke spillt wow. (er ikke som om jeg ville brukt mindre tid på data om jeg ikke hadde wow...)
Skulle ønske jeg fikk en slik julegave, dette håpet er da koblet med mitt håp om en literskanne med bensin som jeg kunne helle over pakken og flire rått mens den brant sin vei til helvette.
Sitat av atomet
Hallo? Vet de ikke hva de driver med i det hele tatt? De ANBEFALER å gi bort WoW som julegave, gjerne med et års abo betalt hvis det er noen man er glad i? Hallo? Er det noen du er glad i, som du tror at ville like det spillet, så er det da det siste man bør gi dem! Det er jo faanmeg omtrent som å gi noen en måneds forbruk av heroin og brukerutstyr!?

http://forbruker.no/digital/nyheter/...907.ece#mmorpg
Vis hele sitatet...
personlig hater jeg wow, og vil aldri spille det mer, flere i klassa mi som sitter oppe til 2 og 3 etter at de fikk wow, og klarer ikke utrette noe særlig mye mer på skola, og før var de noen av klassens genier, men bra for meg, etter at jeg begynner å ta dems rolle da!
Sitat av Wiggles
Pause og slutte er to forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Du sier ikke det. Det er jeg også fullstendig klar over - liker ikke at andre, slik som deg, prøver gjøre sine egne erfaringer til sannheter. Det finnes faktisk de som kjenner seg selv godt nok til å vite når man går over grensen og derfor ikke lar det gå så langt. For de fremtidige generasjoner håper jeg det er flere enn hva du forutser.
Sist endret av John B; 12. desember 2006 kl. 19:51.
En i klassen spilte wow. I flere perioder var han hjemme fra skolen for å spille wow. Det var snakk om uker, han var helt avhenig. De periodene var ganske ofte. Han dukket som oftest opp på onsdager fordi da fikset de serveren eller noe sånt. Det er litt tragisk at et spill kan ødelegger livet til en person. En butikk sjekker jo ikke hvor mange timer man har brukt på et spill, mens et karakteer kort beviser at man har fått en vidregående utdanning.
Sitat av atomet
gi det heller til fyren som stjal dama di eller noe sånt.
Vis hele sitatet...
Hehehe, den kan jeg ikke forestille meg. "hei du-som-stjal-dama-mi, her er gaven som takk!". I det minste vil damen gå fra ham til slutt
Synes at det er litt vel mye overdrivelser her. Greit nok mange klarer ikke å kontrollere spillinga si. Men det er tross alt snakk om prioriteringer. Som også en annen skrev,Det er ikke noe værre å sitte og se på TV eller spille ett annet spill enn wow. Så lenge du ikke lar spillinga gå over stokk og stein så er det ikke farlig. Selvkontroll er en fin bil.
Min 2ukers pause gikk over til en knakendes slutt, er så sinnsykt glad jeg er kvitt det herket.

Utrolig tidskrevende og kjedelig, man har lyst til å slutte men det skjer liksom ikke...

Takk å lov at de fleste av vennene mine fant ut dette samtidig og sluttet.
idioti det der.. helt enig.

kan vel egentlig sammenligne det med å gi en håndgranat til en 4åring.
Gi dem dansematte til playstation istedet!
Sykt vanedannende, men sunt.
Sitat av zpn*
Må si meg enig med trådstarter her ja, har forøvrig kasta bort 210 hele døgn på det forferdelige spillet.
Vis hele sitatet...
Vil du dele historien om din hverdag fra du står opp til du legger deg?
Herregud... hvis man ikke greier å stoppe å spille Wow eller andre "avhengighetsskapende spill" er man svak. Bare svak som faen. Har spilt det selv i 2 år, men har gått ned fra timer om dagen til kanskje 1 time om dagen noen ganger litt mer.
Sitat av Octavarium
Forbruker.no har jo generelt dårlig kvalitet på hva de skriver om i artiklene sine. Dette er ikke akkurat første gangen. En gang hadde de testet en rekke biler, hvor halvparten ikke er tilgjengelig i Norge en gang, så der luktet det dårlig direkte oversettelse av kjøpt artikkel.

Kan jo også nevne en test de hadde hvor de sammenlignet priser ved å handle i Sverige og Norge. Der hadde de tatt med prisen for ting som 2 melk, en pakke kjeks osv. og endte opp med et par hundre kroner for noen varer i Sverige. I tillegg la de til 4-500,- i transport og trakk konklusjonen at det ikke lønner seg å handle i Sverige

Forbruker.no = nye ITavisen
Vis hele sitatet...
det er generellt hipt å mobbe nettaviser. Kilder?

Jeg vil bare påpeke at jeg har sett tester at juleøl uten har noen har brydd seg stort...
WoW is not a game, it's a shame
Sitat av FakeFreak
WoW is not a game, it's a shame
Vis hele sitatet...
Geesh... jeg skjønner ikke hvorfor folk er så gale på akkurat WoW! Finnes så mange andre spill folk blir like avhengig av!

l2p!