Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  121 8562
Sitat av milo9000
Ok, da får dama betale også. Ikke la henne ta abort.

Lempe hele ansvaret over på jenta? Du ser jo tydeligvis på abort som en menneskerett. Jenter har valget å ta abort, de bestemmer om ungen lever eller dør. Lever ungen må den foreldren som ikke har ansvaret for ungen betale barnebidrag. Men hva skjer hvis en av foreldrene ikke vil ha barnet. Jo, hvis kvinnen ikke vil ha barnet, så dreper hun det. Altså slipper hun unna uten ansvar i det hele tatt. Hvis mannen ikke vil ha barnet derimot, så kan han ikke bestemme at kvinnen skal ta abort, og han kan HELLER ikke unngå å punge ut i mange år. Så hvordan får du dette til å ikke være lemping av ansvar over på mannen?

Ok, allerede her beviser du at du ikke er klar for å diskutere denne saken. Du tar utgangspunkt i reglene som finnes, og som er emne for vår diskusjon. Det blir helt feil å begrunne at drap skal være ulovlig med at det allerede er det.

Hvis grunnen er at vi var med på å lage barnet, vil jeg stille deg et spørsmål. Var ikke kvinnen med på å lage barnet? Hvis hun var det, synes du det er riktig at hun kan ta livet av ungen, og fjerne alt ansvar? Som jeg har prøvd å forklare deg flere ganger, så kan vi ikke gå på langt nær så langt som det, men vi burde hvertfall kunne få bestemme over oss selv (som du selv er flink til å påpeke om kvinner), og frasi oss ansvaret med barnebidrag. (Jeg mener ikke å si at barnebidrag er like påkjennende som å bære frem en unge, men det er egentlig ikke så vesentlig.)
Vis hele sitatet...
Som folk har sagt her flere tusen ganger tror jeg det blir, abort er ingen enkel sak. At du skal komme med argumenter som "ikke la jenta ta abort" er jo helt teit, for du er jo enig i at jenta får bestemme det selv.

Og som jeg også har nevnt før, som jeg tydeligvis må nevne igjen. Jeg synes heller ikke denne ordningen er rettferdig, men synes i hvertfall ikke den blir noe mer rettferdig om mannen skal slippe å betale barnebidrag.

Og som jeg igjen har sagt før, ikke gidd å diskuter med meg når jeg mener at det faktumet at mannen var med på å lage barnet er et viktig nok argument for at han skal betale en viss sum.

Jeg mener han bør gjøre det, du ikke. Greit nok.
Den eneste rettferdige løsningen på abortsaken jeg kan se er at mann og kvinne skriver en skriftlig kontrakt på forhånd, hvor de blir enige om hva som vil skje om ting ikke går etter planen. Realistisk? Neppe. Men det er en teoretisk mulighet.

Jeg er veldig usikker på hva jeg ville ha gjort om jeg havnet i den situasjonen dere beskriver. Altså at ei jente ville beholde et barn jeg ikke ville ha. Om det var et uhell, og jenta av prinsippielle årsaker ikke kunne ta abort, hadde jeg sannsynligvis tatt det som en mann (ser dere ironien?) og gjort det jeg kunne for å gi barnet en god oppvekst. Hvis jeg følte at jeg ble brukt som en "sæddonor" ville jeg naturlig nok gjort det som sto i min makt for å overbevise henne, og resten av verden, om at det ikke er akseptabelt. Jeg ville likevel følt ansvar for barnet av biologiske årsaker, og ikke latt moren komme seg unna med all omsorg og noen kroner på konto hver måned. Jeg ville sannsynligvis krevd å få være en like stor del av barnets oppvekst som moren, på alle områder.

Det er ikke pengene som er det sentrale for meg i en sånn situasjon. Jeg skal alltids klare å betale det barnebidraget på en eller annen måte. Det som så altfor mange glemmer i denne diskusjonen er at mannen blir far, på samme måte som kvinnen blir mor. Det er ikke nødvendigvis bare mor som synes det er vanskelig å nekte barnet sitt retten til å leve. Jeg er med på at det ofte kan være lettere for mannen å ha et distansert forhold til barnet, men man kan ikke skjære alle over en kam på den måten mange her gjør.

Jeg er enig med trådstarter i at kvinnekampen har gått for langt på mange områder, selv om jeg kanskje ikke deler alle synspunkter, eller har like bastante meninger. Jeg tror feministene bør endre taktikk. De bør ikke på noen måte bidra til å blåse opp forskjellene mellom kvinner og menn, slik de ofte gjør i dag. De bør ordlegge seg slik at det kommer fram at de mener at kvinner og menn skal ha like rettigheter og muligheter. Ikke gjøre det til en kamp for at kvinner skal få det bedre, på bekostning av menn. "Vi mot dere"-agendaen duger rett og slett ikke lenger.

Ellers er jeg lut lei av at det på død og liv skal trekkes frem i media hver gang kvinner er bedre enn menn. Jeg tror de fleste har fått med seg at jenter gjør det bedre på skolen, er bedre egnet som jagerflypiloter, er sikrere bilførere, at de er bedre likt som ledere og at de er flinkere til å vise omsorg enn menn. Eventuelt den litt mer ekstreme varianten; "Mannen dør ut! Snart kan kvinner reprodusere seg selv ved hjelp av moderne teknologi!" Vi menn vet at vi ikke er bedre enn kvinner på alle områder. På samme måte som at menn ganske sikkert trengs ett eller annet sted der ute.

Jeg syns det her er en spennende debatt, dessverre har jeg dårlige erfaringer med å diskutere likestilling og kvinnekamp med jenter. Det ender som regel opp med at usaklige argumenter blir slengt veggimellom, og at stemningen blir dårlig. Jeg syns derfor det kunne vært gøy om flere jenter kom på banen i denne tråden. Bevis at dere ikke er trangsynte feminister alle sammen
Er det rettferdig at jenter får lavere krav i kroppsøving enn guttene?
eller lavere forsikringspremie?
Tja, jeg syns ihvertfall det er et veldig godt poeng det her:

Siden det er jenta som har det endelige valget, bør hun også ha en større del av ansvaret, kanskje tilogmed alt (også økonomisk ja), dersom hun velger å overkjøre guttens ønske. Tross alt så ER det utrolig dumt (økonomisk sett) å få unge i tidlig alder, og dersom jenta da velger å overkjøre gutten, og få ungen samme hva han måtte ønske, så er det litt drøyt at hun skal kunne avgjøre alt. I slike tilfeller skulle det kanskje ha vært pålagt med en form for mekling/"rettssak light".
Sitat av Nimrad
Er det rettferdig at jenter får lavere krav i kroppsøving enn guttene?
Vis hele sitatet...
Om du tenker på krav til resultater på fysiske tester... Ja, det er rettferdig. Selv om jeg ikke kan noe særlig om fysiske forskjeller på jenter og gutter (utover at de har pupper og er pene), har jeg fått med meg at gutter er sterkere fysisk. Og derfor har mulighet til å prestere bedre. To nye spørsmål dukket opp i hodet mitt mens jeg svart på ditt;

Bør de guttene som ikke har fått hår på tissen ha lavere krav enn de som er fullt utviklet?
Hva om noen klarer å dokumentere at jenter er bedre til å tilegne seg teoretisk kunnskap, bør da guttene få en enklere matteprøve enn jentene?

Edit: Etter å ha tenkt meg litt om er jeg ikke lenger sikker på at det er så enkelt som jeg framstilte det. Ideelt sett bør man nok ta utgangspunkt i den enkeltes fysikk, ikke kjønn. Men fordi tendensen er at gutter er sterkere enn jenter, har jeg ingen problemer med å forstå hvorfor de har gjort det slik. Uansett er slike tester i gymmen noe av det tåpeligste som finnes, men det er vel en annen diskusjon.

Sitat av LoRd
eller lavere forsikringspremie?
Vis hele sitatet...
Går ut fra at du tenker på bilforsikring... Jeg syns det er helt ok. Så lenge statistikkene klart viser at gutta kræsjer mest, og derfor tar mest penger ut av forsikringsselskapene.
Sist endret av Trond; 17. desember 2006 kl. 00:15.
Sitat av atomet
Tja, jeg syns ihvertfall det er et veldig godt poeng det her:

Siden det er jenta som har det endelige valget, bør hun også ha en større del av ansvaret, kanskje tilogmed alt (også økonomisk ja), dersom hun velger å overkjøre guttens ønske.
Vis hele sitatet...
Og jeg som trodde jenta allerede hadde den største delen av ansvaret (også økonomisk ja).

Sitat av Trond
Jeg syns det her er en spennende debatt, dessverre har jeg dårlige erfaringer med å diskutere likestilling og kvinnekamp med jenter. Det ender som regel opp med at usaklige argumenter blir slengt veggimellom, og at stemningen blir dårlig. Jeg syns derfor det kunne vært gøy om flere jenter kom på banen i denne tråden. Bevis at dere ikke er trangsynte feminister alle sammen
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke det har kommet så veldig mange usaklige argumenter, verken fra gutter eller jenter. Om du ikke kan vise til noen konkrete da?

Men at stemningen ble ganske dårlig etterhvert er jeg enig i. Hvis folk i denne debatten kunne holdt seg til saken istedet for å begynne med drittslengning og personangrep som følge av manglende argumenter så hadde det kanskje blitt litt enklere.
Sist endret av kallenavn; 17. desember 2006 kl. 14:26.
Alle feminister er feite, hårete flatbankere som bare er sinte fordi de ikke klarer å få seg en mann på noen måte og dermed skal hevne seg på alle menn
Sitat av atomet
Alle feminister er feite, hårete flatbankere som bare er sinte fordi de ikke klarer å få seg en mann på noen måte og dermed skal hevne seg på alle menn
Vis hele sitatet...
Hvis du snakker om Ottar"feminister" (mannshatere som de egentlig er), så har du nesten helt rett. De fleste der er ikke akkurat lekre eller enkle å ha med å gjøre.

I denne tråden (nederst) konkluderer de med at feminisme for dem er en kamp for likestilling mellom kjønnene.

Utifra dette kaller også jeg meg feminist, selv om jeg synes det er et upassende navn på et begrep som handler om likestilling. Men grunnen er jo ganske så opplagt.

http://forum.kvinneguiden.no/index.p...ic=203399&st=0

Jeg synes derfor det blir galt å sammenligne feminister og gærne Ottarkvinner, når deres syn er så vidt forskjellige. Feminisme begynte jo bra, men når ekstreme mannshatere kaller seg feminister, så er det ikke rart ordet blir ødelagt. Det er synd at man nå skal få pepper for å kalle seg feminist, når dette i utgangspunktet var et bra opplegg.
Sist endret av kallenavn; 17. desember 2006 kl. 16:13.
Sitat av kallenavn
Jeg synes ikke det har kommet så veldig mange usaklige argumenter, verken fra gutter eller jenter. Om du ikke kan vise til noen konkrete da?

Men at stemningen ble ganske dårlig etterhvert er jeg enig i. Hvis folk i denne debatten kunne holdt seg til saken istedet for å begynne med drittslengning og personangrep som følge av manglende argumenter så hadde det kanskje blitt litt enklere.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du misforsto meg litt. Jeg har dårlige erfaringer med å diskutere alt som har med likestilling mellom kjønnene utenfor nettforaer. Nettopp fordi det er enklere å holde en saklig tone her, syns jeg det kunne vært gøy om flere jenter kom på banen
Sitat av Trond
Jeg tror du misforsto meg litt. Jeg har dårlige erfaringer med å diskutere alt som har med likestilling mellom kjønnene utenfor nettforaer. Nettopp fordi det er enklere å holde en saklig tone her, syns jeg det kunne vært gøy om flere jenter kom på banen
Vis hele sitatet...
Da skjønner jeg hva du mener, og det er jeg helt enig i. Det er ingen vits i å diskutere likestilling ansikt til ansikt med andre mennesker, rett og slett fordi mennesker dårlig takler andres meninger når de er så ulike ens egne. "Jeg respekterer andres meninger og blah blah" sier alle, men når de deltar i en sånn debatt gjør du omtrent alt for å overbevise andre om at du er den som har rett, og at du har de beste argumentene. Diskusjonen ender omtrent alltid med at noen går og det sitter to rasende parter igjen, som ikke gjør annet enn å hakke på hverandres meninger.
Det med krav i kroppsøving er direkte kjønnsdiskriminering. Når en karakter blir gitt for ferdigheter alene, altså uten hensyn på innsats og vilje og hele den remsa, så kan man ikke regulere skalen slik at alle får likest mulig resultat. Å justere jentenes krav er helt på trynet, og det provoserer meg grenseløst når jenter goes bad sånn ca. som dette: "Hæ? Har gutter samme krav i sit-ups som jenter? Er det mulig? Verden er så diskriminerende ass! Gutter er jo sterkere enn jenter!!" Greiene har gått for langt, og folk ser elendige ulogiske løsninger som selvfølger. Når det gjelder matteprøver og sånt (ja, vet at det bare var et eksempel), så tror jeg gutter gjennomsnittlig er en del bedre enn jenter, ikke dårligere. Bare for å nevne det. Men vi kan ikke ha individuelle skalaer på alle mulige resultater. Da forsvinner poenget.
Sitat av milo9000
Det med krav i kroppsøving er direkte kjønnsdiskriminering. Når en karakter blir gitt for ferdigheter alene, altså uten hensyn på innsats og vilje og hele den remsa, så kan man ikke regulere skalen slik at alle får likest mulig resultat. Å justere jentenes krav er helt på trynet, og det provoserer meg grenseløst når jenter goes bad sånn ca. som dette: "Hæ? Har gutter samme krav i sit-ups som jenter? Er det mulig? Verden er så diskriminerende ass! Gutter er jo sterkere enn jenter!!" Greiene har gått for langt, og folk ser elendige ulogiske løsninger som selvfølger. Når det gjelder matteprøver og sånt (ja, vet at det bare var et eksempel), så tror jeg gutter gjennomsnittlig er en del bedre enn jenter, ikke dårligere. Bare for å nevne det. Men vi kan ikke ha individuelle skalaer på alle mulige resultater. Da forsvinner poenget.
Vis hele sitatet...
Om vi hadde hatt individuelle skalaer på alt mulig, så tror jeg faktisk vi ville ende opp med at gutter og jenter er veldig like på mange områder.

Kunnskap i matte og andre fag (utenom gym), har da ingenting med kjønn og gjøre. Dette er individuelt. At gutter er fysisk sterkere enn jenter er jo en kjentsak og ingen myte, og jeg klager i hvertfall ikke på gymkarakteren min, ikke de andre jentene der heller. Gutter har lettere for å bygge muskler enn jenter, og sånn er det. Ser vi på den psykiske delen er det faktisk bevist at jenter takler vanskelige situasjoner bedre enn gutter, så her veies det opp. Jeg har ingen linker å vise til nå, så om noen mener jeg juger, får det være deres mening.

Noe jeg også har fått forklart: Hvorfor vinner ofte gutter/menn kunnskapstester og diverse andre konkurranser? Nei, det er ikke fordi de er smartere eller bedre.
Undersøkelser viser at gutter/menn er mer konkurranseinnstilite enn kvinner og de er ofte veldig opptatt av å vinne. Kvinner derimot, er flinkest til å samarbeide med andre.

Poenget er at gutter og jenter ikke er så ulike som alle skal ha det til. Den største ulikheten ligger i det fysiske (pikk og fitte er jo ganske forskjellig), ikke i det psykiske.
Sist endret av kallenavn; 19. desember 2006 kl. 16:11.
Sitat av kallenavn
Om vi hadde hatt individuelle skalaer på alt mulig, så tror jeg faktisk vi ville ende opp med at gutter og jenter er veldig like på mange områder.

Kunnskap i matte og andre fag (utenom gym), har da ingenting med kjønn og gjøre. Dette er individuelt. At gutter er fysisk sterkere enn jenter er jo en kjentsak og ingen myte, og jeg klager i hvertfall ikke på gymkarakteren min, ikke de andre jentene der heller. Gutter har lettere for å bygge muskler enn jenter, og sånn er det. Ser vi på den psykiske delen er det faktisk bevist at jenter takler vanskelige situasjoner bedre enn gutter, så her veies det opp. Jeg har ingen linker å vise til nå, så om noen mener jeg juger, får det være deres mening.

Noe jeg også har fått forklart: Hvorfor vinner ofte gutter/menn kunnskapstester og diverse andre konkurranser? Nei, det er ikke fordi de er smartere eller bedre.
Undersøkelser viser at gutter/menn er mer konkurranseinnstilite enn kvinner og de er ofte veldig opptatt av å vinne. Kvinner derimot, er flinkest til å samarbeide med andre.

Poenget er at gutter og jenter ikke er så ulike som alle skal ha det til. Den største ulikheten ligger i det fysiske (pikk og fitte er jo ganske forskjellig), ikke i det psykiske.
Vis hele sitatet...
Det er stor forskjell på andre ting enn fysikk når det gjelder de to menneskelige kjønn. Menn har ganske mye større hjerne (jeg snakker her om masse), og det kombinert med at hannkjønnet dominerer realfagsklassene mens kvinner dominerer i språkfag ol., synes jeg peker mot at menn er mer logisk anlagt, mens kvinner kanskje er mer sosiale og omsorgsfulle. Det skal nevnes at det er funnet flere forskjeller i kvinne- og mannehjerner. Så det er ikke "pikk og fitte" som skiller oss.
Det du "har fått forklart" (utrolig dårlig underbygging av argument) høres ut som er bare tull. Du mener altså at alle kvinner som konkurrerer har en liten bit i seg som gjør at de ikke gjør alt de kan når de er med i en konkurranse? Det er veldig, veldig far fetched, og høres ikke likely ut i det hele tatt. Hvis du allikevel skulle ha rett, vil det fortsatt finnes kvinner som er regelens unntak, og derfor er utstyrt med solid konkurranseinstinkt.
Det du sier om at kvinner er flinkest til å samarbeide med andre, hvor i all verden har du det fra? Har du noe som på noen måte kan bevise eller hvertfall støtte det synet? Det der er sånn man hører fra mange hold stadig vekk, det at kvinner har diverse gode egenskaper som menn er langt i fra å i det hele tatt kunne håpe på å oppnå. Trond nevner dette, og jeg føler en stor glede over at det er flere som oppdager dette, og sier det, uten at det er jeg som har tatt det opp og de kan si seg enige etterhvert.
Sist endret av milo9000; 19. desember 2006 kl. 18:13. Grunn: Skrivefeil
Gammel topic, men wtf jeg hiver meg på
I en artig BBC-dokumentar om kjønnsforskjeller viser det seg at menn har bedre dybdesyn og koordinasjon en kvinner. Kvinner derimot har et mer effektivt språksenter i hjernen en menn.
Ellers er de ganske like.

Et viktig poeng her i debatten er endel debattanters manglende evne til å skille mellom likeverd og at menn og kvinner er "like".

Kvinner og menn er like mye verdt, men de er forskjelling både i kropp og psyke.
Derfor kan man oppnå likestilling på den måte at menn og kvinner får de samme mulighetene.
Hva de velger av sine muligheter er jo opp til dem.

Derfor kan man i statistikk påstå at det ikke er likestilling, (kvinnelige vs mannlige sjefer etc), selv om kvinner har de samme mulighetene til å bli sjefer som menn.
Merk at slik er det ikke per idag. Kvinner HAR vanskeligere for å få toppstillinger enn menn.
Allikevel gjelder mitt argument mener jeg, fordi statistikken kan leses uten å vite hva valgene bak den består av.
Sitat av milo9000
Det er stor forskjell på andre ting enn fysikk når det gjelder de to menneskelige kjønn. Menn har ganske mye større hjerne (jeg snakker her om masse), og det kombinert med at hannkjønnet dominerer realfagsklassene mens kvinner dominerer i språkfag ol., synes jeg peker mot at menn er mer logisk anlagt, mens kvinner kanskje er mer sosiale og omsorgsfulle. Det skal nevnes at det er funnet flere forskjeller i kvinne- og mannehjerner. Så det er ikke "pikk og fitte" som skiller oss.
Det du "har fått forklart" (utrolig dårlig underbygging av argument) høres ut som er bare tull. Du mener altså at alle kvinner som konkurrerer har en liten bit i seg som gjør at de ikke gjør alt de kan når de er med i en konkurranse?
Det er veldig, veldig far fetched, og høres ikke likely ut i det hele tatt. Hvis du allikevel skulle ha rett, vil det fortsatt finnes kvinner som er regelens unntak, og derfor er utstyrt med solid konkurranseinstinkt.
Det du sier om at kvinner er flinkest til å samarbeide med andre, hvor i all verden har du det fra? Har du noe som på noen måte kan bevise eller hvertfall støtte det synet? Det der er sånn man hører fra mange hold stadig vekk, det at kvinner har diverse gode egenskaper som menn er langt i fra å i det hele tatt kunne håpe på å oppnå. Trond nevner dette, og jeg føler en stor glede over at det er flere som oppdager dette, og sier det, uten at det er jeg som har tatt det opp og de kan si seg enige etterhvert.
Vis hele sitatet...
Du kunne ikke tenke deg å lese litt bedre før du svarer meg? Jeg sier jeg har lest undersøkelser og dette med konkurranseinnstinkt og samarbeid hørte jeg faktisk av en mann som har studert slike ting. Jeg har heller ikke sagt at pikk og fitte er det eneste som skiller oss. Jeg mener ikke at kvinner ikke kan konkurrere og komme til topps heller (det har jeg heller ikke sagt), men at menn er mer oppsatt på å vinne.

Hvem sier at kvinner har diverse egenskaper som menn er langt ifra? Jeg sa ikke at menn ikke kan samarbeide. Jeg sa ikke at enkelte kvinner også er oppsatt på å vinne konkurranser.

Kan du ikke lese innleggene mine litt mer ordentlig før du konkluderer med at det er tull?
Det virker mer som du er ute etter en krangel når du hele tiden angriper hver minste ting jeg skriver og vrir og vender på det.

Dårlig underbygning av argumentering? Jeg gjør ihvertfall ikke om det du skriver og kritiserer det, og det er da bedre at jeg viser til kilder som "fått forklart" ("fått forklart av en mann som har studert slikt", var det bedre, da?) enn at jeg ikke har noe å vise til i det hele tatt. Jeg har forklart at jeg ikke har noen linker, men såvidt jeg ser det har heller ikke du vist til noen, så da bør du holde deg for god til å komme med slike kommentarer.

Det at jeg mener at kvinner er bedre til å samarbeide, og at menn er bedre i konkurranse er en subjektiv mening jeg har, etter å ha både hørt og lest om det, og du trenger ikke kritisere meningene mine, for jeg går ikke til angrep på dine.
Sist endret av kallenavn; 20. desember 2006 kl. 16:19.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis mannen ikke får bestemme om de faktisk skal ha barnet eller ikke(DE ja, ikke hun - barnet kommer faktisk fra mannen. Kalles sammarbeid!), så er det jo helt forkastelig at han må gi penger til å oppdra barnet om han ikke vil ta del i oppdragelsen? Jeg snakker da om tilfeller der det ikke har vært voldtekt, og dama ikke vil ta abort mens mannen vil. Om dette er tilfelle, som det ofte er; er det ikke mannen sin skyld at hun må oppdra barnet. Det er ikke hennes barn, men begge sitt. Det er inni hennes kropp med har vært i hans.

Dama kan forresten få en psykisk dårlig tilstand av abort ja, men det kan mannen også.
Menn og kvinner er forskjellige, slik vil det alltid være.

kan vi ikke bare la ting være som de er, og ikke stresse rompa av oss for at vi skal være så like som mulig?

om en kvinne velger å være hjemme og passe barna er det hennes valg, men hun skal ikke tvinges til det, det er min mening.

menn er (som regel) ikke skapt for sånt fra den hardbarka, ærlige, uten-utenomsnakk-og-fine-vendinger naturens side.

vi har kjønnsroller. naturen har skapt oss slik, fra steinalderen har det vært slik at kvinnen passer barn imens mannen er ute å jakter. (uten tvang) naturen er ikke rettferdig eller politisk korrekt, hele begrepet "politisk korrekt" er noe funnet på oss.

Ps. ja jeg er for likestilling her ja, alle skal kunne gjøre hva pokker de vil. om en kvinne skal bli leder for FISKEINDUSTRI AS så kan hun vel gjøre det. men intet kjønn skal få jobben bare fordi de er et kjønn.
Sist endret av Pekey; 5. januar 2007 kl. 18:26.
Sitat av Pekey
Menn og kvinner er forskjellige, slik vil det alltid være.

kan vi ikke bare la ting være som de er, og ikke stresse rompa av oss for at vi skal være så like som mulig?

om en kvinne velger å være hjemme og passe barna er det hennes valg, men hun skal ikke tvinges til det, det er min mening.

menn er (som regel) ikke skapt for sånt fra den hardbarka, ærlige, uten-utenomsnakk-og-fine-vendinger naturens side.

vi har kjønnsroller. naturen har skapt oss slik, fra steinalderen har det vært slik at kvinnen passer barn imens mannen er ute å jakter. (uten tvang) naturen er ikke rettferdig eller politisk korrekt, hele begrepet "politisk korrekt" er noe funnet på oss.
Vis hele sitatet...
Problemet ligger ikke i at en kvinne kan velge å være hjemme å passe barn, men at det valget allerede er blitt gjort i form av samfunnets påvirkning allerede fra fødselen av. Det blir forventet at kvinnen skal ta større del i omsorgen av barn, og ta større ansvar i hjemmet fordi "det alltid har vert sånn".

Det er også viktig å huske at steinalderen var for tusenvis av år siden, og at vi idag ikke er nødt til å jakte for å få mat. I dagens samfunn er alt tilrettelagt for at hvem som helst kan gjøre hva de vil så lenge de har viljen til det, men samfunnets holdninger kombinert med utdaterte kjønnsroller er med på å holde mennesker (og da hovedsaklig kvinner) tilbake i roller som forlengst er utdaterte.

Uten frigjøring fra kjønnsroller, ingen ekte frihet til å velge det man vil spør du meg.
Kroppen er bare en funksjon, et verktøy, den spiller ingen rolle uansett. At menn og kvinner kan være forskjellige instinktivt er helt klart, men dette er ikke noe klart skille mellom kvinner og menn - dvs., det er mange menn med gode evner til å ta vare på andre(barn), og likeledes mange kvinner som mangler dette. Uansett faller det seg naturlig at individet som bærer, føder og ammer ungen føler et visst bånd og en trang til å ivareta barnets interesser. Tenk så sykt det egentlig er å produsere/føde et barn? ( deretter faller det seg fort naturlig å prøve å ta vare på moren for en eventuelt tilstedeværende far - hva ville du gjort om du bodde i en hule, var sulten og ikke hadde noe å ta deg til? )

Dersom jeg verken hadde hørt om- eller sett et kvinnelig eksemplar av menneskearten ville jeg ikke hatt noen idé om hva en kjønnsrolle var i det hele tatt. Dersom jeg så møtte en kvinne ville jeg neppe fått noen idé om at jeg ikke skulle lage mat og vaske huset lenger og at jeg burde ha mer i lønn enn henne.

Uansett skal vi ikke undergrave viktigheten av omgivelsene - vi starter på bar bakke og skal ta oss til rette på planeten jorden. Vi observerer og lærer, og vi gjør det ukritisk. Alle plukker opp idéen om kjønnsroller en gang, og det vi blir vandt med gjennom oppveksten vil ofte prege vårt syn på hva som er "vanlig". Ingen ting er vanlig før noen(evt. mange) gjør det til en vane. Det er ingen ting i veien for å bryte med en vane.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av kallenavn
Ha-ha. Urettferdige? Igjen, kvinnen skal oppdra ungen, kvinnen skal støtte den mest økonomisk, og det er absolutt rettferdig at dere skal betale den lille summen, fordi, som jeg har sagt tusen ganger, uansett om du ikke ville ha det, er det DITT barn også, og DU har vært med på å lage det.
Vis hele sitatet...
I mitt hjem er det far som oppdrar, far som betaler regningene, far som vasker, fikser ting, og er husmor, det hjelper heller ikke at vi har en garasje som faller sammen og at vi flytter.

Den "lille" summen er kanskje liten for deg, men for en alkoholiker på trygd (min mor) blir det vanskelig
å betale barnebidrag pluss, mat, husleie, og øl, det hjelper ikke at hun har en veldig dårlig hofte som må opereres heller.

Ikke alle gutter kan bare stikke fra jenta og leve et drittøft liv, de aller fleste av oss som er på vei ut i arbeidslivet har ikke så mye penger å rutte med.

Hva hvis en kvinne sier hun ikke kan få barn, eller stikker hull på kondomet og hun blir gravid?
Disse er noen av de få situasjonene hvor jeg synes at man ikke skal betale barnebidrag.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Likestilling er en vanskelig sak. ingen får det uansett som de vil. Abortsaken har mange løsninger, men ingen vil være perfekt for begge. Menn bør få mer rettigheter til å snakke fra sitt ståsted i saken, og jenter må si ifra, og ikke uansett kunne kreve penger. De fleste gutter med en hjerne vil uansett betale summen, med mindre komplikasjoner oppstår, som i mange nevnte saker. Det er ingen endelig løsning.

Men likstilling er viktigere og riktigere enn feminisme i mine øyne