Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1786
Er det virkelig elektrisk? Med vanlig forbrenningsmotor kan man kjøre fra Norge til Kina uten problemer. Kunne man replikert det samme med elektrisk? Tror jeg neppe. For å ikke snakke om personvernproblemene ved å kjøre smarttlf på hjul. Gikk forleden dag litt for nære en parkert tesla, og da lyste panelet inni bilen opp, hvor det sto "sentry mode activated". Det er visst en funksjon som automatisk filmer omgivelsene rundt bilen hvis noe(n) kommer for nære. Veldig luguber funksjon...

Så hva er fremtiden? Hydrogendrevne biler? Biogass? Eller er privatpersoner dømt til en fremtid uten bil og tvunget til å bo i byen?
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Er det virkelig elektrisk?
Vis hele sitatet...
Trolig ikke, men et steg på veien til et bedre alternativ en forbrenningsmotor. Fremtiden til romfarten var ikke Saturn V raketten NASA utviklet på 60-70- tallet, men takket være forskning, utvikling og testing har vi i dag enda bedre alternativer for å utforske rommet, og den var et steg på veien. Dagens teknologi er heller ikke løsningen der, men det gir oss kunnskap å bygge videre på. Bare fordi vi per i dag ikke kjenner til "det optimale", skal utvikling da stagnere?

Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Med vanlig forbrenningsmotor kan man kjøre fra Norge til Kina uten problemer. Kunne man replikert det samme med elektrisk? Tror jeg neppe.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan du det, om ladenettverket hadde vært tilstrekkelig hele veien (aner ikke om det er det dog). Du kan heller ikke kjøre uten problemer fra Norge til Kina uten tilstrekkelig tilgang til bensinstasjoner, så det er jo akkurat samme situasjon.

Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
For å ikke snakke om personvernproblemene ved å kjøre smarttlf på hjul. Gikk forleden dag litt for nære en parkert tesla, og da lyste panelet inni bilen opp, hvor det sto "sentry mode activated". Det er visst en funksjon som automatisk filmer omgivelsene rundt bilen hvis noe(n) kommer for nære. Veldig luguber funksjon...
Vis hele sitatet...
Nå må du nesten velge hvor du vil med dette. Fremtiden til drivverk er ikke bundet til personvernsproblemer. Dette finner du for øvrig i biler med forbrenningsmotorer også, så da er vel de ikke fremtiden de heller.

Om det er viktig at personvern diskuteres og er på agendaen, kan jeg være enig i. Sover dog veldig godt med min sentry mode (som funksjonen heter) aktivert når bilen står annet enn hjemme.

Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Så hva er fremtiden? Hydrogendrevne biler? Biogass? Eller er privatpersoner dømt til en fremtid uten bil og tvunget til å bo i byen?
Vis hele sitatet...
Fremtiden er nok på sikt ingen av dagens løsninger, men en kan nok fort enes om at mye privatbiler i byer er en uting, uansett. Det danner køer, svevestøv, er bråkete, og det er jo hyggeligere ting å se på enn asfalt. Tror det blir interessant med autonome biler/busser/bildelingstjenester med færre passasjerer osv. i årene som kommer.
Sist endret av Dibsent; 13. juli 2023 kl. 11:26.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Det jeg stusser over er hydrogenbilenes trege utvikling. Er det noen som vet hvorfor? Er hydrogenstasjoner med fire pumper dyrere å bygge enn ladestasjoner med titalls ladere? Hydrogen virker overlegent for en forbruker. Bilene er nesten like praktiske som fossilbiler, med full tank på fem min. Elbiler kommer også i mange flere karosserityper og prisklasser og apellerer dermed til flere. Om man i tillegg bruker hydrogen fremstilt av elektrolyse, så kan det bli "miljøvennlig".
Kjørte til Spania i en Tesla sist sommer. Vi brukte ca 8 timer i kø + lading. Tilbudet av ladestasjoner utenfor Norge var visst ikke så bra som jeg hadde håpet.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Det jeg stusser over er hydrogenbilenes trege utvikling. Er det noen som vet hvorfor? Er hydrogenstasjoner med fire pumper dyrere å bygge enn ladestasjoner med titalls ladere? Hydrogen virker overlegent for en forbruker. Bilene er nesten like praktiske som fossilbiler, med full tank på fem min. Elbiler kommer også i mange flere karosserityper og prisklasser og apellerer dermed til flere. Om man i tillegg bruker hydrogen fremstilt av elektrolyse, så kan det bli "miljøvennlig".
Vis hele sitatet...
Det er rett og slett ikke nok interesse. Jobba på Toyota under storsatsingen deres på hydrogen (Mirai) og bortsett fra noen få firmaer her og der var det nesten ingen som kjøpte de. Det var vel 2 - 3 hydrogenstasjoner i nærheten av Oslo den gang og pga ingen ville kjøpe hydrogen biler har de endt opp med å stenge de fleste pumpene landet rundt.

Har fortsatt mer tro på hydrogen enn elektrisk, da jeg ikke ser noen måte å gjennomføre full elektrifisering, ihvertfall ikke med dagens strømnett. Store, STORE oppgraderinger må til som kommer til å koste noe så innihelvetes vanvittig mye penger. Hvis det i det hele tatt skal bli gjennomførbart må det nok en ny batteriteknologi som ikke benytter materialer vi snart kommer til å gå tomme for til.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Det jeg stusser over er hydrogenbilenes trege utvikling. Er det noen som vet hvorfor? Er hydrogenstasjoner med fire pumper dyrere å bygge enn ladestasjoner med titalls ladere? Hydrogen virker overlegent for en forbruker. Bilene er nesten like praktiske som fossilbiler, med full tank på fem min. Elbiler kommer også i mange flere karosserityper og prisklasser og apellerer dermed til flere. Om man i tillegg bruker hydrogen fremstilt av elektrolyse, så kan det bli "miljøvennlig".
Vis hele sitatet...
Tenker det har mye med sikkerhet å gjøre. Hydrogen er veldig brannfarlig. I en ulykke, eller lekasje fra tanken kan hele bilen eksplodere. Så en kjemiker snakke om at hydrogen er et av stoffene han liker minst å jobbe med, nettopp fordi det eksploderer veldig lett i luft.

Personlig tilhenger av at bilen fases ut, og at transport gjøres med kollektivtransport, eller gå/sykkel.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Var det ikke et eller annet om at Thorium skulle bli den neste store energikilden? Og at Norge hadde noe voldsomme mengder av det? Hva skjedde der a?
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Var det ikke et eller annet om at Thorium skulle bli den neste store energikilden? Og at Norge hadde noe voldsomme mengder av det? Hva skjedde der a?
Vis hele sitatet...
Tror det var tull i følge han her: https://youtu.be/568iDYn8pjc.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Er det virkelig elektrisk? Med vanlig forbrenningsmotor kan man kjøre fra Norge til Kina uten problemer. Kunne man replikert det samme med elektrisk? Tror jeg neppe.
Så hva er fremtiden? Hydrogendrevne biler? Biogass? Eller er privatpersoner dømt til en fremtid uten bil og tvunget til å bo i byen?
Vis hele sitatet...
Hvor ofte skal du kjøre til Kina i bil egentlig?
Hvis den viktigste egenskapen til en bil er at du kan kjøre til/fra det du gjør i det daglige så burde jo det holde? Det er ingen som kjøper en bil fordi den kan ta deg til Kina, de kjøper den fordi den kan kjøre deg til jobb og butikken, kanskje en tur til Bergen en gang i året.
Og med nyeste generasjon elbil rett rundt hjørnet, med 100mils rekkevidde og der 20% til 80% lading gjøres på 10 min, så burde dekke behovet for de aller fleste.
Så kan de som ønsker å dra til Kina ta fly.

Per i dag er fremtiden elektrisk.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Er det virkelig elektrisk? Med vanlig forbrenningsmotor kan man kjøre fra Norge til Kina uten problemer. Kunne man replikert det samme med elektrisk? Tror jeg neppe. For å ikke snakke om personvernproblemene ved å kjøre smarttlf på hjul. Gikk forleden dag litt for nære en parkert tesla, og da lyste panelet inni bilen opp, hvor det sto "sentry mode activated". Det er visst en funksjon som automatisk filmer omgivelsene rundt bilen hvis noe(n) kommer for nære. Veldig luguber funksjon...

Så hva er fremtiden? Hydrogendrevne biler? Biogass? Eller er privatpersoner dømt til en fremtid uten bil og tvunget til å bo i byen?
Vis hele sitatet...
Du må gjerne hate på elbiler, blåser jeg i personlig. Men dere er en minoritet, dere som alltid blir skremt av fremskritt og vil tviholde på det gamle. Mange nektet på skiftet fra hest og kjerre til bil, men skiftet skjedde nå likevel.

Det er brikker, chips og alt hva produsentene ellers måtte ønske til overvåke enhver moderne bil uavhengig av drivlinje og motorrype.

Tror du selv at fremtiden er hydrogen må du gjerne forklare det for jeg ser ingen fremtid for hydrogen, og det blir lengre og lengre mellom de som gjør det. Og det gjelder også for tyngre kjøretøy. Siden hydrogen ikke er en energi kilde men bærer må vi skape hydrogen, det kan ikke utvinnes. Det gjør at regnestykket blir veldig dårlig for hydrogen. Batterier kan gjenvinnes. Og på sikt trenger vi ikke særlig gruvedrift. Hydrogen er også flyktig og eksploderer lett. Det har vi eksempler da Norge forsøkte seg på hydrogen stasjoner.

Du må heller ikke glemme at karboner er et dårlig valg som energikilde til biler. Fordi karboner som forbrennes avgir avgasser, co2 og partikler så små at de går rett ned i lungene kan og vil over tid skape krøll for veldig mange. Kols, kreft eller for de heldige "bare" vanlig astma.

elbiler er ikke alt for alle ennå, det finnes bruksscenarioer der noen få ikke vil klare å dekke behovet med elbil, men de er det ikke mange av. Disse vil nok kjøpe kjøretøy med forbrenningsmotor. De fleste andre velger elbiler. Sålangt i år er vel rett under 90% av nybilsalget i Norge elektrisk.

Lungesvake, folk med hjertelidelser, allergikere, og veldig mange andre grupper har allerede fått en bedre hverdag i Norske byer fordi vi har såpass stor andel elbiler at det er er blitt bedre å puste og eksistere for dem. Litt frem i tid har vi ennå flere varebiler, og busser og tungtransport som har tatt steget til elektrisk å da tipper jeg du også vil skjønne og forstå hvorfor.
Sist endret av _abc_; 14. juli 2023 kl. 11:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En annen fare med hydrogen er at den brenner uten synlig flamme, så du ser ikke engang om det brenner fra en lekkasje i bilen din.
Undersått
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
En annen fare med hydrogen er at den brenner uten synlig flamme, så du ser ikke engang om det brenner fra en lekkasje i bilen din.
Vis hele sitatet...
Nå kommer vel eksplosjonen ganske umiddelbart hvis hydrogen antennes, så usynlig flamme er vel relativt lite problem i seg selv.
Jeg ser for meg at man må ha selvkjørende elbil for å kunne kjøre på det store veinettet og motorveiene, kanskje som et eu-samarbeid. Når man er på dette nettverket kjører bilene selv, kommuniserer sammen og alt det der, har man ikke den rette bilen må man kjøre på de gamle asfaltveien.
Jeg håper det fortsatt vil være rom for manuelle bensindrevet biler, og at vi får holde oss på bygda eller i nord-norge.
Litt som at en traktor eller moped ikke får lov til å kjøre på motorveien.
Byene vil ligge under et lokk av transportbaner(ikke helt virkelighetsfjernt...) med samme prinsipper som på bygda.
Sist endret av Majao Gibensis; 14. juli 2023 kl. 12:52.
Traktor får kjøre på motorveier såframt de greier minstefarten, og det ikke er spesifikt skiltet forbudt.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Traktor får kjøre på motorveier såframt de greier minstefarten, og det ikke er spesifikt skiltet forbudt.
Vis hele sitatet...
Okay, Ivar.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Var det ikke et eller annet om at Thorium skulle bli den neste store energikilden? Og at Norge hadde noe voldsomme mengder av det? Hva skjedde der a?
Vis hele sitatet...
Enda ingen som vet hvordan vi kan utvinne de norske forekomstene.

Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Er det virkelig elektrisk? Med vanlig forbrenningsmotor kan man kjøre fra Norge til Kina uten problemer. Kunne man replikert det samme med elektrisk? Tror jeg neppe.
Vis hele sitatet...
Det du beskriver er rekkeviddeangst. Først rapportert i 1997.

«The Norwegian equivalent rekkeviddeangst was assigned second place in a list of Norwegian "words of the year" for 2013 by the Norwegian Language Council.[9][10]»

Intet nytt her altså.

I følge en studie er eneste kuren å eie en elbil.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Range_anxiety
Sist endret av Dough; 14. juli 2023 kl. 14:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Det jeg stusser over er hydrogenbilenes trege utvikling. Er det noen som vet hvorfor? Er hydrogenstasjoner med fire pumper dyrere å bygge enn ladestasjoner med titalls ladere? Hydrogen virker overlegent for en forbruker. Bilene er nesten like praktiske som fossilbiler, med full tank på fem min. Elbiler kommer også i mange flere karosserityper og prisklasser og apellerer dermed til flere. Om man i tillegg bruker hydrogen fremstilt av elektrolyse, så kan det bli "miljøvennlig".
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke, men kan spekulere litt.

Det er ganske energikrevende å fremstille Hydrogen ved elektrolyse. Så hvor miljøvennlig en hydrogenbil er, er avhengig av hvor miljøvennlig energien du bruker til å fremstille den er. Det er vel også energimangel i verden i dag, så da er det litt bortkastet å bruke masse energi for å fremstille hydrogen. Med dagens energipriser ville det nok også blitt dyrt å kjøre hydrogenbil.
Hydrogen kan også framstilles kjemisk. Feks hvis du putter en metallbit i en sterk syre vil det normalt utvikles hydrogengass. Og det finnes sikkert andre måter. Mener jeg har hørt om hydrogen-generator. Dere som er interesert får google det.
GLEDESSPREDER
Trådstarter
Takk til @ivar_oslo som kom med ideen av å kjøre traktor.

Drev å funderte litt på den idéen, men så kom jeg på dette da:



Er ikke særlig ivrig etter å bli nedskutt av blåfolkene fordi min store sterke traktor truer deres usle Volkswagen Passat. Der røk den entusiasmen...