Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1693
Skal til høsten studere ved HiST i Trondheim. Lurer derfor på om det er noen som har erfaring med de forskjellige studenbyene SiT tilbyr. Det jeg lurer på er hvilke studentbyer som ligger nærmest sentrum og hvordan standaren er på de forskjellige "byene"?
Tar det lang tid å gå fra f.eks Moholt til Trondheim torg?
Moholt - Trondheim Torg er ikke gangavstand vil jeg si. Bussen bruker 15 min på den strekningen.
om du bruker kartfunksjonen på Gulesider så kan du trykke inn start og stopp på kjøreturen. Da finner du avstanden+beregning av kjøreturen, men dette gjelder med bil.

Men om det er f.eks 1km, så tar det vel ca 10 min å gå
Går ut ifra at du skal på kalvskinnet. Vurder å betale litt mer for å bo nede i byen. Leier du "billig" i bussavstand, og ikke er en jævel på å sykle motbakker, kan du legge på +/-500 i måneden for transport (busskort og taxi hjem på fuktige kvelder). Og for all del, om du vet du skal til trondheim, lei fra juni/juli. I august har du veldig flaks om du finner noe fint til en ok pris.

Jeg var ny i byen, og på hist, i høst. Fikk meg en typisk førstegangshybel langt oppå byåsen. Det er ikke noe jeg vil anbefale noen.
bodde på moholt

Ikke så hysterisk langt fra skolen, spesielt ikke om man skal på NTNU...20-25 min gåing fra til HiST, 15 min med buss.

billige hybler, men deler jo bad og kjøkken med 3 andre.

Men tror nok jeg blir å gå for leilighet neste gang, ble nok for trangt med de små hyblene.
Studentbyene ligger stort sett langt utenfor byen. Det er billig, men jeg ville aldri i verden bodd så langt unna sentrum. HiST ligger veldig sentralt så hvis du vil bo nærme skolen og sentrum, så anbefaler jeg deg å sjekke ut det private markedet. Hybel.no og finn.no er stedene å scanne.
Sitat av Banzai
Studentbyene ligger stort sett langt utenfor byen. Det er billig, men jeg ville aldri i verden bodd så langt unna sentrum. HiST ligger veldig sentralt så hvis du vil bo nærme skolen og sentrum, så anbefaler jeg deg å sjekke ut det private markedet. Hybel.no og finn.no er stedene å scanne.
Vis hele sitatet...
Men om du først skal gå for det private; prøv å finn ut mer om leieboeren din! Har mange (mer eller mindre) skrekkhistorier innen dette. Et lett Google-søk på navnet kunne spart de for mye stress, men en førstehåndserfaring fra tidligere beboere er så klart å foretrekke.

Bor selv på en SiT-studentby som ligger et stykke utenfor sentrum. Er vanligvis ikke noe problem å skrike ut etter andre med samme destinasjon når jeg skal ta taxi hjem etter en fuktig kveld, og det er lett å sykle hit fra alle kriker og kroker på grunn av gode sykkelstier. Om vinteren må jeg bruke buss, men om du er forberedt på dette kan du betale i underkant av 2000kr og få et semesterkort på bussen som varer fram til eksamen. Eventuelt 400ish kroner måneden. Ved å bo et stykke unna alt får man rolige omgivelser, billige hybler, men kan likevel nyte godt av SiTs gode vilkår med billig strøm, 100mbit internett og kabel-TV, og 1 måneds oppsigelsestid.

Uansett hva du gjør bør du være tidlig ute med hybeljakten. Det er mye å ta av, men det er alltid noen som går i fella og sitter uten hybel etter skolestart. SiT tilbyr riktignok noen midlertidige plasser på en brakke for 100kr/natta inntil man finner seg tak over hodet, så alt håp er ikke ute.