Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 827
Hoy!

Jeg har en rar fascinasjon for å reise ruter som kanskje ikke nødvendigvis har blitt nedreist av tidligere turister og å oppleve andre kulturer på en rå og ærlig måte. Det skal også sies før jeg presenterer min første planlagte rute at jeg ikke har noe særlig stort ønske av å bli skutt på turen min, så jeg spør rett og slett her om det er noen som har noen erfaringer med noen av stedene jeg planlegger å reise til. Jeg er enda i startfasen av planleggingen og er en notorisk drømmer, men jeg har sett litt på priser, ruter og annet, og må si jeg er blitt ganske fast bestemt på å gjennomføre denne reisen som jeg har satt av 2 måneder på å gjennomføre.

For å si det kortest mulig har jeg tenkt å fly fra Oslo til Antalya på sørkysten av Tyrkia og starte min reise der. Fra Antalya har jeg rett og slett tenkt å reise langs sørkysten av Tyrkia fra Antalya til Gazipasa og videre til Mersin og Antioch. Det er vel hovedsaklig fra Antioch jeg søker informasjon og innspill om hvor gjennomførbart dette er. Videre fra Antioch har jeg tenkt å ta meg inn i Syria og reise gjennom/besøke byene Aleppo og Latakia før jeg igjen setter tur mot en ny grenseovergang. Derfra skal jeg til Beirut. Fra Beirut har jeg tenkt å reise til Damascus og derfra videre til Amman i Jordan. Herfra skal jeg reise inn til Palestinske områder, og forhåpentligvis få sett Nablus, Ramallah og Jerusalem. Etter dette tar jeg turen til Tel Aviv og setter kursen for Oslo igjen.

Hvis noen har noen erfaringer med noen av destinasjonene, eller kunnskap om visumregler i henholdsvis Libanon, Syria, Jordan og Palestina/Israel så tar jeg imot informasjon med stor takk! Annen informasjon om potensielle problemer eller fordeler tas også imot med stor takk. Håper det er noen som har en viss innsikt i tilgjengeligheten for å reise i disse respektive landene. Jeg har heller ikke lagt opp noe tidsperspektiv på de forskjellige destinasjonene, da jeg eventuelt kanskje tar det litt på feelingen og hva som føles bra. Denne turen er tenkt et stykke frem i tid da jeg vil ha planlagt den godt nok før jeg eventuelt gjennomfører den. Dessuten er jo økonomi et problem enn så lenge.

Eventuelt hvor mye kronasjer som trengs kunne også vært interessant å vite.

Takk for alle seriøse svar!

mvh
Mowie
Sist endret av Mowie; 23. mars 2011 kl. 01:59.
Hvordan har du tenkt å reise da? Skal du fly mellom byene, haike, ta buss, tog osv? Kan være greit å planlegge på forhånd. Hvor lenge tenker du å bo på de forskjellige stedene? Om det er 1 natt på hotell eller 14 er jo ganske relevant økonomisk.
Trådstarter
Utenom flyreisen fra og til Norge har jeg tenkt å bruke det minst mulig som reisemiddel. På reiser tidligere har jeg nytt godt av busstilbud, og har ikke noe imot lange reisetider. Jeg har som sagt ikke bestemt meg enda hvilke steder jeg skal oppholde meg lengre perioder, men det kan jo tenkes at Beirut, Amman og omegn og Damascus og omegn er hovedmålene, så jeg håper på å kunne tilbringe rundt 1-2 uker i disse byene og områdene rundt.
får noia bare av og lese om reisen din kle deg som en local er mitt tips! mohaahahaahaha god tur og håper på en ekte trip rapport!!!
Visumregler;

Jordan: Du trenger ikke å gjøre noe på forhånd, men må betale ca 30 dollar i avgift ved ankomst til landet.

Libanon: Varierende praksis, anbefales å søke på forhånd.


Syria:
Du skal i utgangspunktet ikke behøve å søke på forhånd, men det anbefales å søke om "transit visa" før du reiser. Du kan ikke være israelsk statsborger.

Palestina: Er du amerikaner trenger du ikke å søke på forhånd, regner med det samme gjelder for nordmenn også.

Israel: Du trenger ikke å søke på forhånd.

Jeg har ikke selv besøkt noen av disse landene, men jeg vil tro at det kan være fordelaktig å ikke fortelle noen i de første landene om at du planlegger å avslutte reisen din i Israel. Fortell heller at du er på en arabisk oppdagelsesferd eller lignende.

Turisme i de arabiske landene er jo generellt på fremgang så jeg tror ikke du skal ha noen større problemer med det. Er kansje mer usikkert hvor mange av de lokale innbyggerene som forstår eller snakker engelsk så å lære seg noen enkle fraser på arabisk er nok en stor fordel.

Har selv vurdert en lignende tur tidligere, men da ikke innom Israel/Palestina. Gleder meg til å høre erfaringer og se eventuelle bilder om du reiser ut.