Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 514
Ok, lang historie kort. Bestilte meg ny pc fra komplett for et par mnd siden. Ferdigbygd og alt mulig. La inn Windows xp Eng SP2 osv og alt fungerte fint i noen uker, før jeg begynte å få noen blåskjermer. De kom egentlig hyppigere og hyppigere og til slutt kom det hver eneste gang under oppstart, så det var umulig å starte maskinen vanlig og i safe modus.

Så jeg tenkte det var en bugga versjon av win xp jeg hadde lagt inn og formaterte og la inn windows xp norsk. Fungerte strålende i en mnd elns før det begynte å bugge igjen. Blåskjermer kom hyppigere og hyppigere. Mener å huske at første kom mens jeg kjørte et program for å cleane opp registeret. Kom masse feilmeldinger i windows når maskinen ble restartet som feks feil med systemfiler, systemfeil, feil i registeret osv.

Blåskjermene kom som sagt bare oftere og oftere og noen ganger måtte jeg prøve 3-4 ganger før maskinen i det hele tatt vil slå seg på. Er egentlig ikke noe mønster i hva som skjer. Noen ganger slår den seg bare rett av, noen ganger låser den seg, noen ganger kommer blåskjerm osv. Er helt uutholdelig nå så er litt i tvil om hva jeg skal gjøre.

Har skrevet ned et par blåskjermer som har dukket opp:
STOP: 0x00000050
STOP: 0x00000005
STOP: 0x0000008E
STOP: 0xC0000139 {entry point not found}
STOP: 0xc000021a Fatal system error

Som sagt, ingen mønster. Når jeg googler får jeg bare opp de vanlige feilmeldingene. Feil med ram, feil med harddisk, feil med drivere osv. Finnes jo nesten 5 forskjellige muligheter per feilkode. Tviler litt på at jeg har feil med alt dette? Særlig siden maskinen bare er et par mnd gammel. Har lyst å tro at det ikke er hardware-feil siden maskinen er såpass ny. De eneste driverene jeg har brukt er de originale som følger med på cd. Skjønner ikke helt hvorfor disse skulle begynne å loke.

Så hva gjør jeg? Har lyst til å prøve å løse problemet uten å sende maskinen inn, siden det er et rent hellvette og ikke ha pc på 1-2 mnd. Vurderer også å laste ned Windows Vista og teste dette. Noen som vet om en release uten bugs? Har to rambrikker så skal teste med en og en og se om det fungerer. Også skal jeg laste ned en fresh win xp som jeg også skal installere. Noen som har en release som fungerer?

Er på jobb nå, så skal skrive ned speccs på pc når jeg kommer hjem. Har ihvertfall et geforce 8800 gts-kort. Mener å ha lest det har vært noen problemer med disse?

Setter veldig pris på hjelp og forslag her!
Kjør Memtest86+ for å se om det er minnet det er noe galt med. At det er en ny maskin trenger ikke gjøre det usannsynlig at hardwaren feiler. Når det kommer til drivere, bruk de nyeste direkte fra produsenten, ikke de som følger med på CDer.
På hjelpesidene M$ de foreslår at du starter maskiner med XP CD og kjører recovery console.
Det er ikke maskinvare som feiler her, det er Windows sin bug.
Sjekk at du har alle oppdateringer installert.
Trådstarter
Sitat av Nichotin
Kjør Memtest86+ for å se om det er minnet det er noe galt med. At det er en ny maskin trenger ikke gjøre det usannsynlig at hardwaren feiler. Når det kommer til drivere, bruk de nyeste direkte fra produsenten, ikke de som følger med på CDer.
Vis hele sitatet...
Takker. Da tror jeg planen blir å laste ned Memtest86+ og teste rammen når jeg kommer hjem. Hvis den er i orden laster jeg ned en fresh release av winxp og installerer nyeste drivere fra komponentens sider.

Hvor bra er egentilg memtest86+ ? Kan jeg med 100% sannsynlighet si om ram er ok eller bugga etter å ha kjørt det?

På hjelpesidene M$ de foreslår at du starter maskiner med XP CD og kjører recovery console.
Det er ikke maskinvare som feiler her, det er Windows sin bug.
Sjekk at du har alle oppdateringer installert.
Vis hele sitatet...
Har prøvd det recovery-console-drittet og det har aldri løst noen ting!




Er åpen for flere forslag!
Sist endret av slogum; 1. juni 2007 kl. 11:49.
Trådstarter
Var visst feil med den ene rambrikken min :-/