Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  914 114432
Det er kulestørrelsen som bestemmer hvor fin miksen blir.
Små kuler vil gi finere korn enn store kuler.

Angående vasking har jeg et spørsmål.
Jeg har møllet en del BP og andre svovelholdige komposisjoner i det siste.

Dersom jeg ønsker å lage en kloratholdig komposisjon, vil det da være forsvarlig å mølle kloratet (separat selvfølgelig) i trommelen etter at den har blitt vasket?
Etter at den er vasket syns jeg ennå at jeg kan kjenne den karakteristiske lukten av svovel fra trommelen.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Det er nok en god sjansje for at mølle utstyret ditt fortsatt er kontaminert med litt svovel, ja "/ Jeg personlig ville ikke møllet klorat med det utstyret. Det er vel heller usannsynlig at det forekommer en reaksjon mellom svovelet og kloratet akkuratt mens det mølles, med tanke på at vi snakker om såpass små mengder svovel. Men når du evt skal blande kloraten din med aluminium eller noe annet, så er det greit å ha kloraten helt ren Selv har jeg ett sett med mølleutstyr som kun brukes til nitrat, svovel, kull og dextrin, og et annet sett med utstyr som brukes til perklorat osv
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Så dere vil annbefale meg og kjøpe en ekstra trommel også?
Og hvordan er det med medie? Det er jo porselen, så det klarer man vell få 100% rent?
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Up Vis innlegg
Så dere vil annbefale meg og kjøpe en ekstra trommel også?
Og hvordan er det med medie? Det er jo porselen, så det klarer man vell få 100% rent?
Vis hele sitatet...
Jeg vil anbefale på det varmeste å kjøpe en egen trommel og medie hvis du skal mølle kraftige oksidanter og noe annet som inneholder svovel. Bruker du en plast eller gummitrommel, så banker kulene kjemikaliene inn i veggene på trommelen, og porselen/aluminia lider av det samme fenomenet, det blir helt matt, og har du møllet kull eller bp, så ser du tydelig at kulene er grå-sorte selv etter en grundig vask, og praktisk talt umulig å få de hvite igjen. Nå har jeg riktignok noe medie som faktisk er helt glatt, men problemet med trommelen er der uansett. Rene oksidanter er forsåvidt ganske greie å vaske vekk for det er vannløselig, men de stoffene som ikke er det er hovedproblemet, eks svovel.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg vil anbefale å skaffe noe større enn den mølla der. Du kommer til å bli gal av å ikke kunne mølle mer enn 100-200 gram komp av gangen! Tenk deg komp til et par-tre 6", feks. Uch!
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Jeg vil anbefale å skaffe noe større enn den mølla der. Du kommer til å bli gal av å ikke kunne mølle mer enn 100-200 gram komp av gangen! Tenk deg komp til et par-tre 6", feks. Uch!
Vis hele sitatet...
Med tanke på pris, leveringstid, og det praktiske, hva vil dere anbefale av møller og leverandører?

Holder på å få hjerteinfarkt og kreft på hjernen av mølla jeg har nå!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hvilken mølle er det du har nå da?
Og nygaard: Problemet mitt hadde vært økonomi. 49 dollar for mølle er jo ganske billig det.
Sist endret av Up; 21. november 2009 kl. 16:15.
Nå har jeg bare en hjemmelaget mølle med vaskemaskinmotor, akselstål osv. med lortone q12 gummitrommel og en lortone q4 gummitrommel.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hva er det med den som setter livet ditt på spill? Høres ut som en dugende mølle med tanke på mengder.
Møllekomponentene skal bæres ut i skogen, saltes og brennes!

Den er stygg, bråker for mye, går for fort, den sliter på trommelen +++.

Det er lett å fikse dette, men jeg ønsker meg en ny mølle som jeg kan stole på uten at jeg føler at jeg må løpe fram og tilbake for å sjekke om alt ser bra ut osv.
Sist endret av Knask; 21. november 2009 kl. 16:49.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tjah. Jeg står fremdeles på at det billigste og beste er å konstruere en skikkelig en selv.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Tjah. Jeg står fremdeles på at det billigste og beste er å konstruere en skikkelig en selv.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig. Men det forutsetter man har en trygg og god motor, og et skikkelig drivverk som ikke rister, ryker og skrangler. Største ulempen med de møllene man kjøper ferdig er at de ofte blir for svake eller har feil turtall, evt begge deler.

Nitro: Det slureproblemet du hadde på din, løser du med drift på begge akslinger, anbefales! Jeg har det på min mølle, og 5 kilo lortone trommel, eller en tom brusflaske sviver med samme fart.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg vet noen har brukt malingsspann som mølletrommel, men jeg lurer på om hvor stor fare det er og gjøre det sammen med Alumina sylindere og eventuelt blykuler?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Min nye mølletrommel (som konstrueres i øyeblikket) består av et 5" HDPE-rør på ca 35 cm. Dette tettes i hver ende med en avtagbar trepropp og en permanent trepropp. Hvordan dette gjøres kan jeg godt fotodokumentere og komme tilbake til senere. Volumet med påsatte propper skal være 4 liter. Angående malingsspann er det jo sjelden anbefalt å ha potensielt gnistfremkallende materialer i en mølle, skjønt jeg vet ikke hvordan ting forholder seg når det kun er trommelen som er blikk. Jeg vil dog tro du kommer bedre ut av det med å tilegne deg en bit avløpsrør i passende dimensjon. Jeg ser for meg at lyden blir noe mindre ekstrem også.
Jeg liker ikke helt det med avløpsrør og sånt jeg, men det er kun personlig mening. Mange som bruker det. Du har kanskje lest The explosion of a ball milling jar by Lloyd sponenbourg? Den ligger også på side 192 i "best of AFN V". Orker ikke linke AFN, jeg har gjort det 100 ganger før

Det er litt skremmende.. Burde heller gå på noe lignende den type tynn og myk plastikk som inoxia selger. Men som sagt, er møller du ett trygt sted skal det i utgangspunktet gå greit
Er helt ny her på forumet, men tenkte jeg ville dele denne med dere. http://www.grenstho.no/196/TROMMELMA...-TILBEHØR.aspx
Fin side det, men med dagens dollarkurs er det faktisk ganske mye billigere å bestille fra USA
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hallo! Jeg har lest om støping av blykuler og slikt, og det sies at kulene bør herdes som jeg har forstått det.
Hjulvekter inneholder antimon, tinn og arsenikk i tillegg til bly, for at blyet skal herde.
Dette høres jo vell og bra ut, men jeg har også lest at det IKKE er bra med arsenikk i blyet.

Kan noen fortelle meg hvorfor det ikke er det, VISS det er fakta? Det er snakk om støping av møllemedie.

Noen her som har støpt kuler av hjulvekter? Hvor godt fungerer det?

PS. Ingen trenger nevne det med å slippe kulene i vann.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hjulvekter er helt fint å støpe med, så lenge du finner av bly. I det siste har det blitt vanligere og vanligere med andre metaller. Skyttere har i massevis av år skutt med kuler av hjulvekter, og en kulemølle trenger ikke kuler av samme kvalitet som en skytter. Så du skulle gå trygt med valget av blykilde
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vel jeg skal ikke støpe da, men en jeg kjenner som ikke er forumhore skal. Vedkommende har en halv 10L bøtte med gammle hjulvekter som garantert er bly til disposisjon. Skal dog nevnes at det har stått ute i ett par år.
Noen problemer med det? Rust på blyet f.eks? Noe som ikke lar seg fikse med stålskrubb?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Grunnen til at du ikke vil ha arsenikk i blyet er at det er ganske giftig, og da er det endra mindre morsomt å smelte det.
Jeg har støpt kuler av hjulvekter, det gikk helt greit. Husk å ha GODT med ventilasjon når du smelter bly. Ikke varm det for mye, og gjør det i små porsjoner. Jeg vet om flere som har dødd av tungtmetallforgiftning som følge av sink, bly o.l. sammen med høye temperaturer.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Men da er det jo ingen problem da, så lenge man har maske, og ikke spiser blyet.
Very Important Pyrotechnician
Litt gugge på blyet før støping gjør ikke så mye, du fluxer det når du smelter, da fjerner du urenheter. http://www.lasc.us/FryxellFluxing.htm
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Litt gugge på blyet før støping gjør ikke så mye, du fluxer det når du smelter, da fjerner du urenheter. http://www.lasc.us/FryxellFluxing.htm
Vis hele sitatet...
Jepp, etter at man har helt ut blyet fra beholderen man har smeltet det i så ligger det igjen en god del "slagg".
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jess. Du bør ofre en spiseskje eller liknende til å øse ut slagg som samler seg på toppen.
▼ ... over en måned senere ... ▼
For oss dødelige som ikke ønsker å støpe egne kuler, finnes det noen gode alternativer i Norge?

Jeg vurderer http://www.pyrocreations.com/inc/sdetail/11961, men jeg trenger vistnok 300 kuler og det blir over 110 dollar i frakt.

Jeg synes forøvrig Pyrocreations har unaturlig høye fraktkostnader. Jeg bestiller ofte ting fra USA, og fikk nylig en pakke på 13 kg med 3 spikerpistoler - frakt ble 121 dollar)

Lurer derfor litt på hvorfor en pakke på 1,6 kg som er betydelig mindre i volum kan koste det samme fra Pyroc.

Uansett, trenger som sagt ca. 300 kuler (+/- 12 mm) til mølla mi, og vil gjerne høre om noen har norske alternativer.
Midwaynorge selger runde kuler i mangen forskjellige dimensjoner,
Jeg synst at 257kr for 100kuler var litt dyrt, mulig du finner billigere hvis du tykker på "Kuler - Munnlader" rett under meny-linjen på den siden.
Sitat av SportyONE Vis innlegg
For oss dødelige som ikke ønsker å støpe egne kuler, finnes det noen gode alternativer i Norge?

Jeg vurderer http://www.pyrocreations.com/inc/sdetail/11961, men jeg trenger vistnok 300 kuler og det blir over 110 dollar i frakt.

Jeg synes forøvrig Pyrocreations har unaturlig høye fraktkostnader. Jeg bestiller ofte ting fra USA, og fikk nylig en pakke på 13 kg med 3 spikerpistoler - frakt ble 121 dollar)

Lurer derfor litt på hvorfor en pakke på 1,6 kg som er betydelig mindre i volum kan koste det samme fra Pyroc.

Uansett, trenger som sagt ca. 300 kuler (+/- 12 mm) til mølla mi, og vil gjerne høre om noen har norske alternativer.
Vis hele sitatet...
Det er vel noen restriksjoner på sending av bly ut av USA som gjør fraktprisen så høy.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Bowman Vis innlegg
Midwaynorge selger runde kuler i mangen forskjellige dimensjoner,
Jeg synst at 257kr for 100kuler var litt dyrt, mulig du finner billigere hvis du tykker på "Kuler - Munnlader" rett under meny-linjen på den siden.
Vis hele sitatet...
De kulene var jo kjempebillige! Jeg tenkte å kjøpe denne:http://pyrocreations.com/storeCart/?...rue3038442&zip
Vil de kulene passe i den, sånn størrelsemessig? En kommentar på kvaliteten på mølla hadde ikke vært å forakte, heller, hvis noen har en
Du må linke til selve produktsiden, og ikke til handlekurven din. (Den er det bare du som ser)

Jeg har inne en ordre på 15lb mølla (http://pyrocreations.com/inc/sdetail/11960), og fikk anbefalt 300 av typen som han selger på sin egen side.

Så vidt jeg har skjønt, er det mengden med kuler i forhold til komponenter og total kapasitet på mølla som er viktig å få riktig. Gjerne korrigèr meg om jeg tar feil!
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Beklager, tenkte ikke på det, her er mølla: http://pyrocreations.com/inc/sdetail/11959
Jeg tenkte egentlig å kjøpe med de keramiske mediene hans når jeg først skulle bestille derfra..
http://pyrocreations.com/inc/sdetail/49189

http://pyrocreations.com/inc/sdetail/49188

Er de gode?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av SportyONE Vis innlegg
Jeg har inne en ordre på 15lb mølla , og fikk anbefalt 300 av typen som han selger på sin egen side.
Vis hele sitatet...
Kødder du? Rotern's 3 liter trommel tar ca. 850 kuler! Er ikke 15 lb mye mer?
Jeg tror 3,7 liter tilsvarer 8,14 lb trommel. Noen som vet hva de regner lb utifra? Blyvekta eller vannvekt? Tviler på at det er blyvekt, da Bang's 12 lb tar 2 kilo krutt av gangen, og 3,7 liter trommel tar ca 900 gram om jeg husker rett.

@Ffojt: Det er diskutert. Du ser ikke på side en av denne tråden nå bare så du vet det. Det er 17 sider med info. her.
Men ja, de skal vistnok fungere bra.
Sist endret av Up; 23. januar 2010 kl. 14:07.
15lb er = 6.80388555 kg.

850 kuler????? Det høres vanvittig mye ut - vet du hvilken diameter han bruker?

Kulene jeg fikk anbefalt var (1/2) inch = 12.7 millimeter
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ja det er så mange kg, men hvor stor trommel målt i liter tilsvarer det? 6,8 liter? Kulene han bruker er 50 kaliber/halv tomme/12,7 mm. Halvparten av 3,7 liter trommelen ble rundt 800 værtfall. Rotern kan sikkert skrive detaljene her selv

Kruttet ble vistnok kjapt værtfall, etter bare 1,5 time.
Sist endret av Up; 23. januar 2010 kl. 14:53.
Fikk akkurat svar på en henvendelse til hjemmelading.

.498 som tilsvarer 50 kaliber eller 12,7 mm koster 1,10 pr stk. Ikke dårlig :-)

Blir betydelig rimeligere å kjøpe fra han når man trenger såpass mange. Til info!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Så du får halvfylt en 15 lb trommel med 300 kuler?
Satser på å bestille 1000 stk, men skal gjøre en nærmere beregning på hvor mye jeg faktisk trenger.
tror det var ca 850 kuler kaliber 50, husker ikke nøyaktig hvor mange det ble. Du blir overrasket over hvor lite volum 850 blykuler egentlig tar. Jeg slapp unna med under 200 kr for nesten uendelig mange blykuler + noen minimale produksjonskostnader

edit: kruttet ble veldig kjapt etter 1,5 time, husker ikke om det ble møllet mere enn 1,5 time senere, og det ble vel brukt til lift om jeg ikke husker feil.
Sist endret av rotern; 23. januar 2010 kl. 18:14.
Rotern: Har du formelen for hvordan du kom frem til 850 kuler? Møllen min er 15lb, som skal tilsvare 18 cups. Dette er igjen 4.26 liter i følge passfire.

50% Medie = 2,13 liter
25% Komp = 1.06 liter

Så spørs det om man regner liter eller kg......
jeg ganske enkelt telte alle sammen... Jeg regner ikke hvor mange jeg måtte lage, ganske enkelt støpte til trommelen var halvfull.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av SportyONE Vis innlegg
Rotern: Har du formelen for hvordan du kom frem til 850 kuler? Møllen min er 15lb, som skal tilsvare 18 cups. Dette er igjen 4.26 liter i følge passfire.

50% Medie = 2,13 liter
25% Komp = 1.06 liter

Så spørs det om man regner liter eller kg......
Vis hele sitatet...
Et sted tror jeg du har tolket feil, for det er INGEN sjangs nonwhatsoever at 15 lb tilsvarer 4,26 liter? Det vil si at en 3 lb mølle er 0,852 liter, og en 6 lb er 1,704 liter og en 12 lb er da 3,408 liter. Ifølge Bang, så møller han 2 kilo krutt av gangen i en 12 lb. Rotern fikk ikke mere enn rundt 700 gram i en 3,7 liter? Eller var det 900 gram? Tror 700 stemmer, da det var 450 gram i 2,4 liter trommelen.
Very Important Pyrotechnician
Bare sånn for å avklare en ting her, en 12 LB lortone trommel har et volum på akkurat 4,4 liter, og det har jeg målt personlig.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ok takk Endelig litt first hand experience. Men det forklarer ikke Bang's 2 kg krutt i på 4,4 liter, kontra Rotern's 700-900 gram. Hvor mye bly bruker du, Snøfokk?
Ser nå at Pyrocreations tall på 18 cups (4,26 liter) vistnok skal være det du kan mølle av komposisjon. Selv synes jeg dette høres veeeldig optimistisk ut, dersom den totale kapasiteten er rundt 6,8 kg.

Hvis 12lb er 4,4l liter, vil 15lb tilsvare ca. 5,5 liter i totalt volum vel? Da skulle det bli 2.75 liter medie og 1.374 med komp.

Skal naturligvis måle når mølla kommer i hus, men 2 kg høres ut som overload hvis man skal følge 50% medie og 25% komp. regelen.
Er det noen som vet minste størelsen man kan ha på medie?
Eller er dette det samme?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=137958652

Vil denne kunne brukes som motor til kulemølle?
Det blir ikke rare greiene du kan mølle med den der, men for all del, folk her på huset har laget kulemøller til og med av lego!
Sist endret av Knask; 24. januar 2010 kl. 14:02.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Up Vis innlegg
Ok takk Endelig litt first hand experience. Men det forklarer ikke Bang's 2 kg krutt i på 4,4 liter, kontra Rotern's 700-900 gram. Hvor mye bly bruker du, Snøfokk?
Vis hele sitatet...
Jeg møller bare 700-800 gram bp i den trommelen. Har prøvd 1 kilo, men syntes den ble litt overfylt da. Har veldig vanskelig for å se du skal klare å få 2 kilo i den. Du har ikke sett/hørt feil?
Jeg bruker forøvrig keramisk sylinderformert medie. Har ikke veid hvor mye det er, men har den akkurat halvfull / 2,2 l
Sist endret av Snøfokk; 24. januar 2010 kl. 14:24.
Sitat av Wilyes Vis innlegg
Er det noen som vet minste størelsen man kan ha på medie?
Eller er dette det samme?
Vis hele sitatet...
Tenkte på kuler mellom 2 cm - 2 mm
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Vil denne kunne brukes som motor til kulemølle?
Vis hele sitatet...
Husk at du skal ha flere kilo bly i trommelen.

Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Jeg møller bare 700-800 gram bp i den trommelen. Har prøvd 1 kilo, men syntes den ble litt overfylt da. Har veldig vanskelig for å se du skal klare å få 2 kilo i den. Du har ikke sett/hørt feil?
Jeg bruker forøvrig keramisk sylinderformert medie. Har ikke veid hvor mye det er, men har den akkurat halvfull / 2,2 l
Vis hele sitatet...
Sitat av Bang Vis innlegg
Jeg har en Lortone QT12 trommel som jeg er veldig fornøyd med. Den klarer 2 kg BP av gangen.
Vis hele sitatet...
http://www.spencerlapidary.com/lorto...te-barrel.html
Sitat av Spencerlapidary Vis innlegg
A Complete 12.0 lb. Barrel for a Lortone QT12 Rock Tumbler.
Vis hele sitatet...
Så nei, jeg har ikke sett/hørt feil