Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3741
Jeg har tenkt til å lage noen 2" black powder salutes... Noen ideer om hvordan jeg får mest effekt ut av svart kruttet i en salute?
Masse pasting er det første jeg kommer på hvis en bare skal bruke BP.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Har postet noe lignende om dette tidligere:

Noen ganger lager jeg BP salutter, eller som de kalles på pyrospråket: Maroons.
Jeg tar faktisk utgangspunkt i et relativt tynt rør (papp selfølgelig) som har en diameter på rundt 2" som jeg deretter tetter med noen passende pappskiver i enden, fyller det med 10, 15, 20 eller 30g godt svartkrutt, legger i en elektrisk tenner og paster og spiker maroonen skikkelig. Du kan se for deg en tom toalettpapir rull (bare mindre) som er plugget i begge endene med en ledning stikkende ut.

Når røret er fylt med krutt, og tettet igjen med noen tynne pappskiver i endende er den ikke enda klar til å bli avfyrt.
Jeg skrev tidligere at jeg for å forsterke røret paster og spiker salutten skikkelig. Så jeg får vel forklare hva dette er:
Å paste noe er rett og slett å tapetsere det for å gjøre det tykkere og mer solid. Til akkuratt denne typen pasting så bruker jeg kraftpapirstrimler i kombinasjon med trelim som jeg enkelt påfører papirstrimlene som jeg deretter tapetserer på utsiden av den hittil tynne og spinkle saluttkonstruksjonen. Pass på at du får et gjevnt og nokså tykt lag papir rundt hele maroonen. Både på selve røret og i endene av det.
Når dette er gjort er det tid for å spike salutten. Når man spiker noe så "surrer" (i mangel av et bedre ord) man tråd, jeg bruker hemp, i et mønster som sørger for at endepluggene ikke bare vil blåses ut før noe trykk får bygd seg opp inne i salutten. I dette tilfellet er ikke mønsteret du surrer tråden så veldig kritisk. Hovedsaken er at endepluggene holdes på plass. Pass på at du får en god mengde tråd på maroonen.

Med BP er forsterking som dette helt nødvendig for at kruttet skal bygge opp mest mulig trykk før røret gir etter. Hvis du går for å bare bruke tynne pappskiver, lim og et rør som hele forsterkningen vil du få et smell, ja. Men det vil være langt fra så veldig imponerende.

Syntes forøvrig at det er fint at du prøver deg på BP salutter i sted for å hoppe rett på metallrør og flash som mange gjør.
Det fine med maroons som dette er at de danner null skadelige splinter, statisk elektrisitet er vel så og si ikke-eksisterende ved bruk av papp og at det i det store bildet er mye tryggere enn for eksempel en rørbombe. Lykke til!
Sist endret av RubenE; 26. januar 2009 kl. 18:41.
Very Important Pyrotechnician
Her er et par jeg laget: http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...&postcount=206 Den tykke tråden til slutt er egentlig litt for tykk, men jeg skulle bare teste.
Etter jeg har "spiket" dypper jeg de i trelim, og legger på litt papir for pynt.
Disse smeller som fa..!

PS, Bruk granulert krutt.
FireHawk's Avatar
Trådstarter
33 0
Takk RubenE! Mye nyttig info der... men det med elektronisk tenning blir vel et lite problem vist den skal skytes opp i været :P

Jeg går for bk pga. jeg syntes det var tryggere har lest mye om flash powder etc. og det høres ikke så trygt ut til å begynne med

Snøfokk... hva med "Meal coated rice hulls" er det mere effektivt enn "granulated"?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Hvis du ikke paster kan det nok være en ide å bruke meal coated rice hulls. Hvis du har tynne vegger vil nemlig veggene ryke før alt kruttet har brent opp hvis du bruker granulert. Med meal coated rice-hulls vil du ikke kaste bort like mye BP samtidig som shellet blir lettere og man kan bruke mindre lift.

Men for å få et skikkelig smell ville jeg satset på granulert red gum bundet BP og skikkelig tapetsering. Da burde du få et helt sykt smell! Red gum BP er standard BP, men med 1-2% red gum som binder istedenfor dextrin. Jeg skal love deg at forskjellen blir STOR fra dextrin bundet BP! Et par gram vil brenne med et stort poff. Og det beste er at dt ikke er mer sensitivt enn standard BP.
FireHawk's Avatar
Trådstarter
33 0
høres bra ut Jeg vurderer å lage noen kraftige vegger + Spiking...

Men noen som vet hvor rent KNO3 fra akvarieutstyr.com er?
Very Important Pyrotechnician
Du får sende de en mail å spørre. Men med tanke på hva det egentlig er ment brukt til, vil jeg anta det er minst 95% og rent nok til BP. Mye sannsynlig ligger det ennå høyere, 98+ og det bør det strengt tatt gjøre til den prisen...
Sitat av FireHawk Vis innlegg
Men noen som vet hvor rent KNO3 fra akvarieutstyr.com er?
Vis hele sitatet...
Siden det skal bukes til akv. gjødning må det være minst 98+ rent ellers vil akvariet bli forgiftet. Så all KNO3 "gjødning" er minst 98% rent så lenge den ikke er ferdig blandet, men da står det. (jeg driver med akv. så dette er en kjent sak).
FireHawk's Avatar
Trådstarter
33 0
Jeg leste litt om Sagmugg i flash saluter... funker dette også fint i 2" Bp saluter?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av FireHawk Vis innlegg
Jeg leste litt om Sagmugg i flash saluter... funker dette også fint i 2" Bp saluter?
Vis hele sitatet...
Here you go:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=121557
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Nei, det vil ikke være nødvendig siden du granulerer kruttet. Da vil flammene slippe lett til og sagspon vil kanskjesnarere senke reaksjonshastigheten enn å øke den. Det brukes i flash for å gjøre blandingen mer luftig. Flash har en tendens til å synke sammen og flammene vil da ikke slippe like lett til.
FireHawk's Avatar
Trådstarter
33 0
Jeg ser ofte på youtube at det er TI Salutes... hva er det egentlig titanium gjør?
Very Important Pyrotechnician
Titan blir tilsatt vanlig flash for å lage hvite gnister, med andre ord til pynt. Slik titan er relativ grov, omtrent som finsalt. Du kan også tilsette det i BP. Men det øker sensiviteten siden det er så hardt og kan lett skape gnister grunnet friksjon, det gjelder både BP og flash. Man skal f-eks ikke solde komposisjoner som inneholder titan, man skal ikke ramme/slå slike blandinger, og man skal ikke bore i det, f-eks i raketter eller fontener.

Det finnes også "ekte" titan flash, hvor det kun brukes titan i pulverform i stedet for aluminium, og kaliumperklorat. Dette er ekstremt kraftig og veldig sensitivt. Titan i pulverform er relativt vanskelig å skaffe.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Der kom snøfokk før meg da jeg jakta på videoer.
Uten Titan: http://www.youtube.com/watch?v=KhEZUF169r0
Med titan: http://www.youtube.com/watch?v=ozGE9...eature=related
FireHawk's Avatar
Trådstarter
33 0
ok så det bare former en "kule med Glitter" rundt eksplosjonen? så dette vil ikke gi ett spesielt "Større" smell i bp saluter?
Very Important Pyrotechnician
Nei, den titan som blir brukt i pyrosammenheng vil ikke gi noe mer kraft, heller mindre. Men du kan tilsette 5-10% dark aluminium. Det gir litt mer futt. Her er en video av de to jeg laget i jula som til en viss grad viser forskjellen på vanlig krutt og med aluminium: http://www.pyrobin.com/files/bp_maroon.wmv
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Interesant. Smalt bra de kinaputtene må jeg si!
Titan salutter er vell flash med Titan i?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Titan salutter er hovedsaklig flash med titan tilsatt, ja Men som Snøfokk sa kan man få en fin effekt ved å tilsette litt Ti til BP og. Hadde rundt en teskje med titan i liften til denne: http://www.youtube.com/watch?v=7iM_p...e=channel_page
HøyRisiko Psykopat
hva brenner fortest BP i pulverform eller er de nogen andre metoder.
Jaja eg vett dårlig skreve spørsmål :P
Løst og luftig BP i pulverform brenner fortest. Blir det presset litt brenner det mye tregere.
FireHawk's Avatar
Trådstarter
33 0
Granulert brenner vel best under trykk... også pga. det kommer mere luft i mellom kruttet er ikke helt sikker XD
Sitat av FireHawk Vis innlegg
Granulert brenner vel best under trykk... også pga. det kommer mere luft i mellom kruttet er ikke helt sikker XD
Vis hele sitatet...
tja , mer overflate som tarfyr og mer overflate som brenner= mer gass blir utviklet og jo mer gass som må ut på en gang desto mer kraft og høyere smell.

Er sånn jeg har lært det , men formuleringen min suger som vanelig :/
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Granulert er det beste. Det brenner teoretisk like fort i friluft som i innesluttning.
Forskjellen er at når det er innesluttet, så har ikke de varme gassene noen andre steder og dra enn gjennom hele komposisjonen innenfor innesluttningens vegger, hel tinntil innesluttningen ikke klarer mere, og ryker.
FireHawk's Avatar
Trådstarter
33 0
Noen som vet om "puffet ris" funker på samme måte som "rice hulls"? vil dette gi en bedre break?
Sitat av FireHawk Vis innlegg
Noen som vet om "puffet ris" funker på samme måte som "rice hulls"? vil dette gi en bedre break?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker puffet ris har faktisk ikke prøvd rice hulls , men som sagt puffet ris er helt knall ,
Haha kjøpte faktisk puffet ris i dag for at jeg skal legge ut en oppskrift på hvordan du coater puffet ris i morgen , for et sammen treff haha

Puffet ris må du vær veldig forsiktig med for de skal ikke mye til for at de bare blir en stor deig av helt knust puffet ris :/
men som sagt oppskrift kommer
Sist endret av Bowman; 31. januar 2009 kl. 23:16.
Very Important Pyrotechnician
Mange foretrekker BP på puffet ris i store shells 6-10" men det er selvfølgelig mulig å bruke det på mindre og. Forskjellen er at du får mer krutt og mindre fyllmateriale på risskall, med andre ord mer krutt på mindre plass.
Og hva legger du i "bedre"? Alt til sitt bruk sier nå jeg.
Skal du fortsatt lage en salutt, så bruker du ingen "filler" men granulerer rent krutt og bindemiddel i gjennom en sikt så du ender opp med korn omtrent på størrelse med pulverkaffe eller 4FA på fagspråket: http://www.pyroguide.com/index.php?t...npowder_Grades
Da har du også laget lift i samme slengen, og det må du ha uansett for å få noe opp i lufta
Sist endret av Snøfokk; 31. januar 2009 kl. 23:33.
Sitat av FireHawk Vis innlegg
høres bra ut Skal skjekke ut oppskriften din men er dette bedre enn granulert bp?
Vis hele sitatet...
Nja bruker forde meste pulverone og Meal BP så kan ikke si noe serlig om forskjellen på de,
Skal gjøre noen tester på noen små shell (1") til uka så da skal jeg prøve litt forskjellig ,
Har vært litt i dvale modus i de siste pga veldig mye vind ,
men det blir bare sol denne uka her så jeg gleder meg som en liten unge

Edit: du kom før meg snøfokk , takk for den gode infoen du kom med.
Sist endret av Bowman; 31. januar 2009 kl. 23:34.