Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  914 114433
Pøanlegger å kjøpe mølle, men trenger medie... leste her på denne tråden at det gikk ann å bruke blykuler, altså slike som brukes til fiskesøkker. Er de reine nok til at det ikke blir gnister og isåfall hvor store bør de være?
Nyaard,

2x 10 pounds $12,99 = 20 pounds, $26

Selgeren selger ikke til utlandet pga skyhøye fraktpriser, men hvis jeg var villig til å betale så skulle han sende.

20 pounds koster $40 å sende til Norge, så det ble totalt $66.
458,7 NOK.

Varen ble òg merket gift, og verdi under "200-grensen".
Så jeg måtte ut med 458,- for 9kg alumina kuler, er det et godt kjøp?
Sist endret av Suicide Noob; 25. januar 2009 kl. 22:44.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Det vil jeg si er en meget sympatisk pris med tanke på den enorme mengden møllemedie du har kjøpt Hvor stort volum har 9kg?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Ikke for å være den som må dempe stemninga her, men fakta er fakta så må vel nevne at det strides om det egentlig er så lurt å bruke denne typen medie til mølling av krutt. Flere respekterte pyroteknikkere er selv skeptiske til dette og noen sier at de har sett små gnister hoppe mellom kulene når de har tømt dem fra en beholder til en annen. Det er ikke bekreftet noen direkte ulykker ved bruk av disse, men det bør vel nevnes. Det er såpass mange som bruker denne typen medie i dag, men jeg vil i hvertfall ikke annbefale å la mølla kjøre innendørs eller der det befinner seg folk.
jeg kjøpte for en god stund siden 200 stk alumina kuler, men etter å ha lest en del innlegg her tenkte jeg at jeg skulle prøve å se om det kom gnistre av de. Slo av lyset i et rom og banket to kuler lett mot hverandre(Ingen gnist) men med litt hardere kontak kom det gnist. Så nå bruker jeg kun bly kuler som jeg støper. for ca 700 kuler + kuletang ble det ca 350,- . Så nå bruker jeg alumina kulene til å mølle kull fungerer fjell det.
Very Important Pyrotechnician
Det er et par argumenter mot gnistene, det ene er at det egentlig ikke er ekte gnister, men en form for lys som kalles triboluminescence Det andre er at det du møller fungerer som "smøring" og dermed forhindrer fenomenet i utgangspunktet.
Jeg sier dermed ikke at det er trygt, (må nevnes at ingen type mølling av krutt kan defineres som helt trygt!) så alle forholdsregler må taes når man gjør det, og det gjelder minst like mye ved tømming av møllen som må gjøres med største forsiktighet. Det er også det mest kritiske tidspunktet da man står med ansiktet midt i det.
De målene på blykuler som er oppgitt på midway.no; Er det millimeter det er snakk om?
F.eks. På de største kulene står det:
50 Caliber (495 Diameter) Round Ball Box of 100. Hvor store er disse kulene? 495 Diameter??

Hvor store kuler bør jeg ha? Jeg har hele tiden sett for meg kuler som er litt større enn vanlige klinkekuler...
Sitat av Pope Vis innlegg
De målene på blykuler som er oppgitt på midway.no; Er det millimeter det er snakk om?
F.eks. På de største kulene står det:
50 Caliber (495 Diameter) Round Ball Box of 100. Hvor store er disse kulene? 495 Diameter??

Hvor store kuler bør jeg ha? Jeg har hele tiden sett for meg kuler som er litt større enn vanlige klinkekuler...
Vis hele sitatet...
Det er snakk om tommer 495 er 0,495 tommer = ca 1/2"

Jeg kjøpte 504 eller lignende og de fungerer fjell

Var på posten nå med en liten pakke med blykuler til en heldig bruker på forumet. Da jeg leverte en stappfull liten norgespakke spurte damen bak disken, "er det bly du skal sende?" Da jeg svarte "JA" ble damen sur hun trodde vell at jeg drev med spøk, men nei da det var 12 kg med blykuler.
Sist endret av aron; 31. januar 2009 kl. 09:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ok.. Takk! Men jeg tenker litt på prisen på kulene også.. Jeg ser litt på kulene som koster rundt 150kr.
Disse kulene har en diameter på 0,375" / 0,95 cm.. Dette blir vel for lite?
Sitat av Pope Vis innlegg
Ok.. Takk! Men jeg tenker litt på prisen på kulene også.. Jeg ser litt på kulene som koster rundt 150kr.
Disse kulene har en diameter på 0,375" / 0,95 cm.. Dette blir vel for lite?
Vis hele sitatet...
Etter min mening bør du opp til 1/2"
Ok.. Bestilte nettopp Hornady Muzzleloading Bullets 50 Caliber (495 Diameter) Round Ball Box of 100..

Kom på 360 spenn, men da har jeg hvertfall medie for en stund håper jeg.. Svovel er bestilt, kull er i orden..

Må bare skaffe litt KNO3. Har snakket med FK og de kunne bestille Krista-K Plus til meg, men det blir 25kg =1300,-
Dyre greier..

Som motor har jeg tenkt til å bruke denne.

edit: Haha, forresten.. Jeg lo da du skrev om damen på posten.
Sist endret av Pope; 31. januar 2009 kl. 10:17.
Jeg bestillte mølle fra pyrocreations med 3 Lb kapasitet.
Har fått den nå
Den lukte dritt. Tett gummi / skitten olje. Har satt den inn på boden til lufting
Skal kjøpe en trafo i morra, så da får jeg testa den
Hva ble prisen på?
med frakt?
Og hva var leverings tiden?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sjekk www.hjemmelading.no, forresten. De har jevnt over bedre priser enn midway.

Mine kuler er forøvrig .458 i diameter og ikke runde. Er vel 340grainskula til Lee, mener jeg å huske. De fungerer flott.
ble 700 eller 900,- for mølla
Men jeg fannt ut at det er trommelen som stinker. Det er så gale at bare jeg tok den inn i huset, så lukter det enda o.O
Får ikke låv til å ta den med inn mer, men det forstår jeg godt
Leveringstiden var ikke så lang. Etter de hadde sendt den tok det vel nesten to uker. Pakka lå rundt fem dager på flyplassen i Miami, før den ble sendt til oslo, og så til meg

Jeg har prøvd å vaske trommelen og, men det nytter ikke =/
Ah, kjipt.
Samme med meg. Venter en ordre fra pyrocreations den lå 4dager i miami! hvorfor vet jeg ikke xP
Har sykt lyst på en slik lortone trommel. Har du noen mål? i mm.
Min trommel er 113mm (4") i indre diameter.
Så er den laget av no gummi / plastgreier som lukter stramt.
Har hørt/lest at guano brukes i enkelte plast eller gummiblandinger.
Da er det muligens guano vi snakker om her, men det pleier da ikke å lukte så grusomt som familien din skal ha det til.
Sist endret av Knask; 2. februar 2009 kl. 10:33.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Vulkanisering tendenserer til å få gummi til å lukte rimelig ufyselig. Tipper det er det det er. Typisk for litt myk, seig gummi.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
jeg kjøpte 6lb mølla fra pyrocreations, og etter jeg hadde brukt den en stund forsvant lukten.
Ok takker
Men et nytt problem jeg håper på å få litt hjelp med. Kontakten på mølla er amrikansk, og har jording. Jeg har vert innom Clas ohlson, og de hadde en del trafoer. Men ingen med jording
Har brukt hele dagen i dag til å få tak i en med jording.
Mulig at de har det du trenger på www.dealextreme.com
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Det vil jeg si er en meget sympatisk pris med tanke på den enorme mengden møllemedie du har kjøpt Hvor stort volum har 9kg?
Vis hele sitatet...
Beklager for sent svar, men hatt en travel periode. Ihvertfall, 9kg med de alumina kulene rommer en slik proteinbøtte helt full.
Bilde kommer senere.
i dag gikk eg for og skru av ein vaskemaskin motor på vårt lokale el motak. eg hadde med meg feil fastnøklar(eg har mista skiftenøkkelen). då såg eg ein motor som låg i ei reserve del papp kasse oppi elektronikk avfall korga..

Click image for larger version

Name:	motor 001.jpg
Views:	138
Size:	89,7 KB
ID:	5715

Vedlegg 5716

Click image for larger version

Name:	motor 003.jpg
Views:	124
Size:	87,4 KB
ID:	5717

Click image for larger version

Name:	motor 004.jpg
Views:	112
Size:	86,2 KB
ID:	5718

eg lurar på om eg har kobla riktig. to av kontaktene er merka med farge, raud og blå. eg kobla dei til stikkontakta,og jordinga til ramma til motoren, på ein kabelsko som var der.

Click image for larger version

Name:	motor 005.jpg
Views:	118
Size:	86,4 KB
ID:	5719
Click image for larger version

Name:	motor 006.jpg
Views:	126
Size:	88,4 KB
ID:	5720
den har innebygd start kondensator. er det trygt og koble den til støpselet slik den er kobla no, uten at den eksploderar eller blir øydelagd?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg ville kobla likt som deg. Stikk kontakten i veggen et lite sekund og se om den starter
Da var ventetiden over, fikk nettopp min nye LORTONE QT12 for 220v i hus (Nydelig). Så nå skal min gamle på dynga, blir litt trist det da. Det skal sies at det ikke ble billig med 220v motor. Betalte med frakt + div. den nette sum av 1890NOK. Ikke mitt bilde, men leverandørens sitt.
Very Important Pyrotechnician
Der har du en bra maskin! Men hvilket turtall er det på trommelen?
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Der har du en bra maskin! Men hvilket turtall er det på trommelen?
Vis hele sitatet...
Hmm hvem vet. Har ikke prøvd den med media enno, men jeg vil tro at den går litt for sakte som den er satt opp nå.
Sist endret av aron; 9. februar 2009 kl. 17:18.
Jeg fikk samme trommeln i går (Kun trommelen, ikke mølla)
Funker syyykt bra!
Føler meg 99% trygg på den!
Blykuler + Gummi trommel. Helt safe`t.

anbefalles på det sterkeste!
Very Important Pyrotechnician
Sitat av aron Vis innlegg
Hmm hvem vet. Har ikke prøvd den med media enno, men jeg vil tro at den går litt for sakte som den er satt opp nå.
Vis hele sitatet...
Sett en teipbit på trommelen, så er det bare å telle RPM
Skulle den gå for sakte så har du i allfall en god ramme å bygge videre på. QT12 trommelen har jeg selv og den er bankers
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Eventuelt vaskemaskinmotor fra Elkjøpreturen + akselstål, passende kulelager og et par plasthjul fra clasern til 150 spenn samla. Har du ikke 1"x3"-plank hjemme kan du sikkert slenge på et par tiere i materialer.


(Måtte bare..)
Sist endret av Nygaard; 9. februar 2009 kl. 17:40.
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Sett en teipbit på trommelen, så er det bare å telle RPM
Skulle den gå for sakte så har du i allfall en god ramme å bygge videre på. QT12 trommelen har jeg selv og den er bankers
Vis hele sitatet...
Jeg har kjøpt 2 stk bytte nav med forskjellige utvekslinger så det skal no gå bra.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Eventuelt vaskemaskinmotor fra Elkjøpreturen + akselstål, passende kulelager og et par plasthjul fra clasern til 150 spenn samla. Har du ikke 1"x3"-plank hjemme kan du sikkert slenge på et par tiere i materialer.


(Måtte bare..)
Vis hele sitatet...
150,- fra Clas?
Nåja, 4 lagerbukker koster 556,- (lager du lagerbukk selv koster det 236,- for 4 lager)
2 Akselstål koster 138,- Da er vi på 694,- Må man bestille kommer det porto på 100,- da er vi på 794,-
En QT 12 trommel koster alene 863,- + porto. Litt billigere fra USA.
Da mangler du fortsatt radiatorslange til akslingene, ca 50 kroner meteren.
Reimskiver og drivreim alt fra 200,- og opp.
(tre)Ramme 0-100,- og motor 0-1000,- Skruer/diverse 50,-
Da har vi altså passert 2000,- og det forutsetter gratis motor og ramme. Skal du matche utseende, størrelse og finish til en kommersiell mølle, må du ytterligere opp i pris.

Men jeg kan også liste billigutgaven. Gjengestang til aksling 23,-, 4 lager 68,- (biltema) Lagerholder må lages selv. Enkel aksling, 2 lager og 2 plasthjul blir faktisk litt dyrere, og dårligere.
Hageslange til aksling henger på veggen hjemme 0,- motor og ramme 0,- Reimskiver, lag av tre 0,-
Reim er det i vaskemaskinen du henter motoren fra 0,- Plastboks til trommel 0,- skruer/diverse 50,-
Da er vi på 141,-

Men så må man spørre seg om kvaliteten på dette bygget i forhold til det første, og hva som kreves av tid, verktøy og gratis-greier på alle selvbygg i større eller mindre grad. Kjøpe ferdig er nødvendigvis ikke så dyrt det ser ut til ved første øyekast.
Jeg ser i noen oppskrifter på BP at det skal kulemølles vått til slutt.
Vill ikke dette bli veldigt klissete, og hvordan får man evt. ut kruttet etterpå?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tjah. Min mølle inneholder:

-1 akselstål, 8mm: kr 39
-2 sporkulelager, 8mm: kr 49x2 = kr 98
-2 ottomanhjul: kr 12x2= kr 24
-Vaskemaskinmotor: Kr 0.
-1"x3", ca én meter: Kr 10-15 dersom man ikke regner rester som gratis.
-Rørstump av PVC, utvidelse av aksel: 30-40 cm 2" PVC-rør koster ikke allverdens..
-Reimskiver snekret jeg selv av papp/plastrør og plastplate. Dette har gitt meg 2 gir, 3" og 5".
-Skruer: For å ta i veldig hardt kan vi si kr 15.

Dette gir en samlet sum på kr 191. Kanskje ikke helt 150, slik jeg sa, men nærmere 150 enn 2000. Eller 863 + porto, for den saks skyld. Hva i all verden jeg skal med en mølle med indistruelt utseende/finish vet jeg ikke helt, så den biten overser jeg. Angående tid har jeg tilstrekkelig til at alternativkostnadene ved å produsere en egen mølle ikke blir så store. Hele saken stod vel dessuten ferdig på rundt timen, så med en tenkt timelønn på kr 250 blir fremdeles selvbygget mølle langt rimeligere.

Kvalitetsmessig har det sålangt ikke vært noe problem, den holder stand. Noen kilo har den vel møllet, og den har sikkert gått 200 timer. Om det skulle oppstå problemer vil jeg anta de kommer i motoren, og da skal jeg saktens klare å skrape sammen en halvtime til å hente meg en ny.
Ja men kan få laget en mølle til 200-300,-, MEN de ser ikke så GROMMMMM ut på arbeids-benken som denne gjør. Må si det ble mye bedre enn min hjemme spikka sak, og jeg tror den fungerer bedre.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du lar mølla kjøre på arbeidsbenken?
Sitat av Up Vis innlegg
Du lar mølla kjøre på arbeidsbenken?
Vis hele sitatet...
Ja hva er problemet med det? Skal vi se Vegg 1,2,3 og 4 + tak Hmmm. Betong dør av bransikker type fordi dette er en garasje. Kjemikalie-skap på naborommet (brannsikkert med avtrekk). Skulle det skje noe (PANG) så fyker bare vinduet ut og det kan erstattes med nytt. Brann er det ikke så farlig med heller, har sprinkleranlegg i hele garasjen. Så JA jeg har min egen benk til kulemøllen min.

Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Der har du en bra maskin! Men hvilket turtall er det på trommelen?
Vis hele sitatet...
Qt min har 30 rpm hvordan er det iforhold til det til det idielle? Trommelen er 63 cm i okr. og 20 cm i diameter
Sist endret av aron; 11. februar 2009 kl. 16:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Hvis noe skjer slik at kulemølla eksploderer og hundrevis med tunge prosjektiler blir spredd i god hastighet, så er det ikke særlig gøy. En god regel er at man ikke skal være i samme rom som mølla mens den går, bare sånn for sikkerhets skyld. Det fungerer selfølgelig å ha den i samme rom hvis en barrikerer godt. Jeg skjønte ikke alt du skrev, men hvis du har tenkt på dette er du relativt safe
Sist endret av hanses; 11. februar 2009 kl. 17:44.
Sitat av hanses Vis innlegg
Hvis noe skjer slik at kulemølla eksploderer og hundrevis med tunge prosjektiler blir spredd i god hastighet, så er det ikke særlig gøy. En god regel er at man ikke skal være i samme rom som mølla mens den går, bare sånn for sikkerhets skyld. Det fungerer selfølgelig å ha den i samme rom hvis en barrikerer godt. Jeg skjønte ikke alt du skrev, men hvis du har tenkt på dette er du relativt safe
Vis hele sitatet...
Jeg er aldri i samme rommet når møllen går. Jeg ser det som tryggere å mølle i min garasje som er laget av betong enn å sette møllen eks. på plenen ol. Smeller det da fyker det kuler over alt, mens smeller det i garasjen fyker det bare kuler inne på arbeids rommet mitt siden det er 10 cm tykke vegger og tak bestående av armert betong. Så jeg ser dette som den aller sikreste måte å bruke møllen på

Har til og med strøm bryteren + timer stående på veggen utenfor rommet.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av aron Vis innlegg
Qt min har 30 rpm hvordan er det iforhold til det til det idielle? Trommelen er 63 cm i okr. og 20 cm i diameter
Vis hele sitatet...
Rundt 70 rpm for 10-20 mm media. Men siden disse trommlene er 10-kantet innvendig, løfter de media langt bedre, så de fungerer greit med 50-60 rpm.
30 rpm går det og, men det tar mye lengere tid.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du har garasje med 10 cm armerte betongvegger? Heftig værtfall! Er vell mere en bunker...
I allefall, jeg tenkte det samme som Hanses, og bra at du tenker såppas at du ikke har den på arbeidsbenken mens du arbeider
Har en høyeffektiv kulemølle, spørsmålet mitt er om det er stor forskjell på en batch som har møllet 6t kontra en som har møllet 48t f.eks?

Møllet idag i 4t, ingen korn, blitt som hvetemel. Vil jeg merke forskjell om jeg lar den kjøre 4t til?
Sist endret av Suicide Noob; 13. februar 2009 kl. 18:59.
Very Important Pyrotechnician
Hvis du har en høyeffektiv mølle, har det ingen hensikt å mølle 48 timer i stedet for 6. I praksis har du oppnått optimal hastighet etter bare 3-4 timer. Lengere mølling vil bare gi en ørliten bedring, nesten ikke målbart, og det vil stoppe lenge før 48 timer. Det eneste du oppnår er å slite ut media og trommel.
Det forutsetter selvfølgelig at møllen ER effektiv, spinner omtrent på optimal hastighet, og at du ikke har for mye eller for lite i trommelen. Det gjelder både media og kjemikalier. Men for å fastslå hvor bra ting fungerer, så anbefaler jeg å mølle 3-6-9 timer. Ta ut tre mindre prøver, og sammenlign disse. Ser du stor forskjell på alle tre er møllen ikke optimal, og du får mølle lengere, inntil du får problemer å se forskjell.
For å fylle min 12lb trommel med 1/2" blymedia, ble det den nette vekt av 12kg. Det er ca 850 kuler.
▼ ... over en uke senere ... ▼
HVis det er helt mangel på noe annet går det ann å bruke klinkekuler som medier? ganske sikker på at over lengre tid vil de bare male seg selv ned, men hvis det bare skal brukes et par timer vil det funke?
Very Important Pyrotechnician
Nei, ikke bruk klinkekuler. Du får glasstøv i det du møller, og der er noe av det siste du ønsker. Kjøp keramisk media her: http://www.pyro-stuff.com/shop/ eller bly her: http://home.broadpark.no/~trudlang/leadbull.html
Sist endret av Snøfokk; 21. februar 2009 kl. 19:07.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Fordi det gjør det mere frisksjonsfølsomt.
Sitat av Up Vis innlegg
Fordi det gjør det mere frisksjonsfølsomt.
Vis hele sitatet...
Ehh?, yeah that make sense.
Kan jeg spør nøyaktig hva du mener at gjør hva mer frisksjonsfølsomt?
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Klinkekuler gir glass i komposisjonen, som igjen gjør det mer friksjonsfølsomt. Så vanskelig var det da ikke?