Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 4188
Er nå lett frustert over at dette kan bli den siste nyttårsaften med raketter.
Personlig mener jeg at raketter hører med til nyttårsaften. Greit de skader noen folk men det gjør biler også!
Biler og raketter bør ikke operes av fulle folk. Dette har de skjønt med biler men åpenbart ikke med raketter.
Jeg mener ikke at politiet skulle gått rundt med en promille blåser til alle som fyrte opp fyrverkeri men kanskje utvise litt skjønn om de så åpenbart berusa personer som var en fare for seg selv og andre.
Forskjellen er jo bare at nyttårsaften er det tjokka fullt med folk uten og kanskje litt vanskelig og utøve litt samfunnskontroll.

Men jeg blir enda mere spent på åssen de skal håndheve dette. Mange vil jo bare hente raketter i sverige.
Beviset forsvinner jo stort sett i det det fyker opp. Tviler på at de har ressures til å lete opp disse rakettene igjen. Og når det smeller 100 andre bakkebatterier rundt deg kan det være en smule vanskelig og overbevise retten om at du så det du så. Om du i det hele tatt klarer og skille det fra alt det andre. Vil tro de har nok annet å gjøre om nyttårsaften.

Ok greit jeg skal innrømme at raketter forårsaker skader på folk. Mennesker + alkohol + eksplosiver er sjelden en god kombinasjon.
Men det må da gå ann og gjøre det sikrere? I det siste årene er det jo kommet tennstaver, beskyttelses briller, sånna utfyringsramper til å dytte ned i bakken som du kan gjøre tidlig på dagen mens du fortsatt er edru. Så ville det kanskje ikke være en ide og stille noen krav til utstyret man solgte at det skulle følge med dit og datt?

Nyttårsaften har for meg alltid vært synonymt med raketter og syntes det skulle bli for jævlig om det forsvant. Jeg er åpen for en diskusjon rundt emnet så har du noen meninger så for all del kom med dem.
Sikkerhetsbriller hjelper lite når folk løper rundt å skyter nyttårsrakketter med tenna, på hverandre, i fylla.
For min del er hele opplegget med feiring av nyttårsaften oppskrytt. Det er akkurat som en vanlig fest bortsett fra at man normalt har litt penere klær og skyter raketter i været. Rakett-delen tar som oftest 15 min eller noe i den duren, så det er ganske bortkastet spør du meg. Hadde ikke vært meg imot å sette en ny standard. Flyalarm eller noe lignende nøyaktig klokka tolv.
Og hva sier at de ikke vil gjøre det samme med bakkebatterier som forøvrig fortsatt skal være lov? Greit noen er for svære og få i kjeften men finnes de mindre også!
De kommer aldri til å håndheve det praktisk talt, men du får ikke kjøpt raketter i Norge. De regner helt sikkert med at fler drar til sverige og kjøper der, men det vil jo bli langt langt unna det antallet som til vanlig sender opp raketter, ergo, så vil skadeomfanget gå drastisk ned.
Rakett delen her har alltid tatt mere en 15 min. Vi har som regel holdt på godt opp mot en time. Da selfølgelig ikke med konstant oppskytning men med et iskaldt glass et eller annet ute mens man holdt på. Og er jo som regel ikke slutt med alt fyrverkeri før klokka nærmer seg 3-4 om natta.
Er rimelig mye penger som sprenges i lufta men gøy er de allikevel. Nyttårsaften er jo den ene dagen i året vi for lov av onkel politi og leke oss med eksplosiver så den må jo benyttes.
Er selv litt pyro og mener det er bare teit med dette forbudet. Selvfølgelig er det folk som skader seg, men det kan skje med vanlig bakke fyrverkeri også. De kan umulig ta det alvorlig hvis noen skyter opp en rakket. Så det er jo bare å lage selv og sende opp. (blir batterier også ulovlig?)
Sist endret av disaster master; 3. november 2007 kl. 01:17.
Tusenvis av kroner sløses bort på fyrverkeri bare av enkeltpersoner, synes dette er sykt, menmen. Folk må da få styre egen økonomi.

Det verste er vel faren man utsetter andre for, og miljøskadene samt forsøpling. Kanskje ikke så mange som tenker på, men det er noe man definitivt burde ta i betraktning. Synes ikke dette er noe stort tap den norske nyttårsfeiringen, men for de som syntes det, så kunne man laget en løsning der autorisert personell, arrangerte og fyrte opp fyrverkeri i offentlige samlinger på nyttårsaften, så kunne alle møtes under ett spekatulært lyshow med sine bekjente og kjære. Tanken på dette virker jo litt mer i nyttårsånden for min del en drita ungdommer som fyrer raketter på hverandre og svir av seg armer og øyne...
Sitat av disaster master
Er selv litt pyro og mener det er bare teit med dette forbudet. Selvfølgelig er det folk som skader seg, men det kan skje med vanlig bakke fyrverkeri også. De kan umulig ta det alvorlig hvis noen skyter opp en rakket. Så det er jo bare å lage selv og sende opp. (blir batterier også ulovlig?)
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det folk som skader seg. Poenget er å få ned det totale skadeomfanget. Batterier er endel sikrere enn raketter, lett og greit. Vil du lage rakkett så sikkert bare å gjøre det, ingen som stopper deg. Vil bare ikke bli solgt lenger.
Sist endret av Dice; 3. november 2007 kl. 01:20.
For min egen del bryr jeg meg ikke om fyrverkeriet lenger, men jeg husker det var veldig stor stas når jeg var mindre. Så si alle fra 13 og nedover liker godt fyrverkeri vil jeg tro Jeg gjorde iallefall det.

Dere snakket om alkohol og fyrverkeri.. Den som er så jævlig dum at han kjøper fyrverkeri og drikker seg drita og deretter går ut for å tenne på fyrverkeri kan gjerne skyte det i trynet sitt. Jeg gir faen, men dersom personen skader noen andre er det en helt annen sak. Man kan sammenligne det med fyllekjøring. Du vet at du ikke skal kjøre når du er påvirket av alkohol, og dersom du gjør det? ja da er du jævlig naiv, dum eller litt av begge deler.

God natt!
Sitat av mp34567
Da selfølgelig ikke med konstant oppskytning men med et iskaldt glass et eller annet ute mens man holdt på.
Vis hele sitatet...
Kom på hvorfor jeg ikke synes så mye om dette. Jeg stammer fra en plass med kulde, sterk vind og generelt ublidt vær. Kombinert med lakksko og dressbukse skaper det bare dårlige minner. Ja til flyalarm!
Batterier forblir lovlig da det mener det er raketter med styrepinner som skader mest.

Faren du utsetter andre for er ikke større en om du skulle velge og kjøre bil i fylla. Med tanke på at godt over halve norges befolkning er fulle på nyttårsaften og leker seg med eksplosiver så syntes jeg det har gått forbausende bra egentlig.
Er mange som kan si at alt ville vært bedre i arrangerte former men personlig liker jeg og fyre opp mitt eget fyrverkeri. Blir liksom noe mere eget med det.
Jeg har dog fyrt opp fyrverkeri i skikkelig svinfyll og har aldri skadet verken meg selv eller andre.
Nyttårsaften og grøftefyll hører nesten litt sammen
Nyttårsaften og grøftefyll kan du godt si hører sammen
- grøftefyll og fyrverkeri/raketter gjør ikke.
Sist endret av wkL; 3. november 2007 kl. 09:08.
Hmm, jeg skal leie en lastebil og kjøre til sverige. Blir en heftig nyttårsaften for meg og mine venner vertfall.
Gleder meg til og se hva 95% av Norges befolkning synes nyttårsaften 2008/2009 når vi går inn i det nye året med en mørk nattehimmel...
Sitat av BLixxzz
Gleder meg til og se hva 95% av Norges befolkning synes nyttårsaften 2008/2009 når vi går inn i det nye året med en mørk nattehimmel...
Vis hele sitatet...
I flere stater i USA er større fyrverki forbudt. Nattehimmelen er vel ikke mørk 4th of July og nyttårsaften av den grunn?
Skjønner ikke hvorfor de akkuratt nå fant ut at det var farlig
jeg missliker ideen om å fjerne raketter men hvis dem starter salget av kinaputter vil jeg bli fornøyd :P
Sitat av ThaMan
Skjønner ikke hvorfor de akkuratt nå fant ut at det var farlig
Vis hele sitatet...
På grunn av stadig flere ulykker knyttet til uvettig bruk.
Sist endret av wkL; 3. november 2007 kl. 10:37.
Uvettig, eller beruset bruk? Fyrverkeri har jo gått fint i alle andre år, det er vel mer alkoholforbruket som det er noe gale med.
Beruset er vel uvettig bruk?
Å være beruset kan føre til uvettig bruk, men som sagt har det jo gått fint før, det er ikke fyrverkeriet som er blitt farligere, det er alkoholforbruket som har økt.
Om det går greit å skyte opp fyrverkeri beruset eller ikke har ingenting med saken å gjøre. Det er uvettig bruk hvis du er beruset når du skyter opp. Berusede personer har IKKE LOV til å sende opp fyrverkeri.
Sitat av ThaMan
Å være beruset kan føre til uvettig bruk, men som sagt har det jo gått fint før, det er ikke fyrverkeriet som er blitt farligere, det er alkoholforbruket som har økt.
Vis hele sitatet...
Fyrverkeri har alltid laget et helvette på nyttårsaftan, full eller ikke full..

Synest det er dumt selv dette, og forlaget om at et batteri er så mye mindre farlig er ikke selvsagt, kvelver et sånt et kan det lage større skader enn en rakkett.

Men anyway, jeg er ikke noe fan av dette, nyttåret blir ikke det samme uten fyrverkeri!
Så i år hamstrer vi!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av brunost
Sikkerhetsbriller hjelper lite når folk løper rundt å skyter nyttårsrakketter med tenna, på hverandre, i fylla.
Vis hele sitatet...
Forståelig argument som dessverre er ganske sant..
Uansett mener jeg det er feil å ta fra hele Norge rakettene og fyrverkeriet fordi folk ikke greier å holde seg edru. Jeg har forståelse for avgjørelsen samtidig som jeg hater tanken på å miste fyrverkeriet som tross alt er en tradisjon.
Slik nyttårsaften er nå er det slik at (nesten) alle kjøper ekstremt mye fyrverkeri og alkohol. Drikker seg fulle, og fyrer opp alt fyrverkeriet. Det er ikke positivt på noen måte. Derfor hadde det vært mye bedre og kulere om kommunene (f.eks) tok iniativ til å få i gang en skikkelig fyrverkeriaften med mye stilig fyrverkeri (som gjerne er satt opp av en utdannet pyrotekniker eller noe). Det hadde vært mye stiligere enn det tullet med at alle skal sende opp, og bråke og styre med noe så farlig som fyrverkeri.
Har ikke lest noen av postene, men tror en direkte konsekvens av dette er at folk i mye større grad kommet til å eksperimentere med å lage fyrverkeri selv, og importere fra andre land. Altså, istede for autoriserte fyrverkeriforhandlere som oppbevarer fyrverkeriet i separate brannsikre-containere, får vi privatpersoner som importerer. Da vil også det strenge regelverket rundt fyrverkeri frafalle, så folk vil få kjøpt både lenge før og lenge etter nyttår.

Min hypotese er at vi faktisk vil få mindre skader, men langt mer alvorlige! Jeg er ikke sikker på dette, men tror norge er et land som hadde ganske strenge regler for importering av fyrverkeri, men når folk importerer privat vil de antagelig dra langt farligere og mindre sikkert fyrverkeri over grensen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva andre ting gir samfunnet omtrent null tilbake, og kostar oss antakeleg minst 0.1G i året...? Kor mange blir blinde og mistar fingrar av heilt unødvendige aktivitetar?

Fyrverkeri medfører seg massive og totalt unødvendige skader.
Sitat av Markus
Derfor hadde det vært mye bedre og kulere om kommunene (f.eks) tok iniativ til å få i gang en skikkelig fyrverkeriaften med mye stilig fyrverkeri (som gjerne er satt opp av en utdannet pyrotekniker eller noe). Det hadde vært mye stiligere enn det tullet med at alle skal sende opp, og bråke og styre med noe så farlig som fyrverkeri.
Vis hele sitatet...
Så lenge kommunen ikke betaler for pyroteknikerne og rakettene selv så er det absolutt en løsning. I allerede tomme kommunekasser så vil ikke en fyrverkeriaften være spesielt fornuftig. Ja til eldreomsorg , utdanning og velferd Nei til kommunalt fyrverkeri!

og jeg må innrømme at det er artig å skyte opp rakettene da ^^
Sitat av wkL
I flere stater i USA er større fyrverki forbudt. Nattehimmelen er vel ikke mørk 4th of July og nyttårsaften av den grunn?
Vis hele sitatet...
_Større_ Amerikansk fyrverkeri, feks:
http://www.destinationprd.com/Wynn_090506_006-thumb.jpg

http://www.reviewjournal.com/images/..._fireworks.jpg

hva en standar Norsk familie kansje tar seg råd til:
http://www.vaganbrannvesen.no/html/images/nyttaar.jpg


For meg er nyttårsaften en av de beste høytidene på året og fyrverkeri et must.
Jeg tror (uten og være sikker) at de fleste synes det er artig og pent med fyrverkeri.
Da kan jo de som synes dette er noe veldig skummelt og fælt noe holde seg inne eller reise fra de større byene, og la de som synes dette er artig og pent få rase fra seg de 1 eller 2 timene det står på som verst.
Jeg fant nFF bare pga pyrodelen,
og selvfølgelig ser jeg at dette må føles surt, fordi at for dere som ikke viste det:
Nyttårsaften i Stavanger komune 2007 VAR det forbudt med fyrverkeri..
Men same shit, vi dro jo bare til Forus, på grensen til Sandnes komune, og guess what?
De solgte fyrverkeri 100 meter over grensa..

Men jeg har aldri brydd meg om raketter, jeg kjøpte heller små bakkeartikler som feks. hylere...
De kunne jeg nemlig lage kinaputter av
Dessuten fikk også de som elsket fyrverkeri igjen for fortvilelsen,
det komunale fyrverkeriet som var på Byhaugen var utrolig fint.
Så jeg bryr meg ikke om de slutter å selge fyrverkeri(raketter/batteri),
det komunale er MYE bedre enn det du kjøper..
Jeg bare håper at de ikke slutter å selge små bakkeartikler..
Sitat av BLixxzz
Vis hele sitatet...
Hva enn du har røykt, slutt med det.
Det er forbudt i den grad av at du må ha tillatelse til å skyte opp/kjøpe. Hvis du selv tror at det er en privatperson, og ikke bedrift som har fyrverkeriet du linker til vet jeg ikke hva jeg kan prøve å forklare deg.
Vi snakker om fyrverkeri til privatpersoner her, kommunalt og for div. organisasjoner/bedrifter vil fremdeles være mulig ved å søke til politiet (antar jeg). F.eks her i Kristiansand er det Hennig Olsen som står for fyrverkeriet den 17. Mai. Hvorfor kan ikke Hennig Olsen, Radisson SAS etc etc stå for fyrverkeri 31. Desember/1. Januar også? Det ville vært mer spektakulært og finere spør du meg, enn at fulle ungdommer skal skyte raketter etter hverandre fordi det er "kult".
Sist endret av wkL; 3. november 2007 kl. 13:14.
Sitat av vidarlo
Kva andre ting gir samfunnet omtrent null tilbake, og kostar oss antakeleg minst 0.1G i året...? Kor mange blir blinde og mistar fingrar av heilt unødvendige aktivitetar?

Fyrverkeri medfører seg massive og totalt unødvendige skader.
Vis hele sitatet...
Det gikk kanskje ikke klart nokk ut av posten min, men jeg er veldig enig. Selv om jeg tror at det kan ha sine negative effekter. Men blir det ikke et alternativ hvor staten kan sende opp fyrverkeri under kontrolerte forhold?
Uansett vil ikke dette prege meg ettersom det er en del år siden sist jeg brydde meg om å kjøpe raketter.

Har forresten selv blitt truffet i øyet av et batteri for vel 3år siden, fikk tredjegradsforbrenning rundt øyet og svidde av vel allt jeg hadde av ansiktshår og hele paneluggen. Klarte forresten å beholde synet.

EDIT: Kan sikkert laste opp bilder hvis det er ønskelig, skal ha et par liggende
Sist endret av Petter Pan; 3. november 2007 kl. 13:17.
dumt at folk som drikker seg drita på nyttårsaften skal ødelegg for andre!
skjønner godt at folke vil feire med annet en fyrverkeri og,men gjør en av tingene ikke begge
men egentli så kjøper jeg bare batterier så bryr meg ikke så stort
Sitat av Markus
Slik nyttårsaften er nå er det slik at (nesten) alle kjøper ekstremt mye fyrverkeri og alkohol. Drikker seg fulle, og fyrer opp alt fyrverkeriet. Det er ikke positivt på noen måte. Derfor hadde det vært mye bedre og kulere om kommunene (f.eks) tok iniativ til å få i gang en skikkelig fyrverkeriaften med mye stilig fyrverkeri (som gjerne er satt opp av en utdannet pyrotekniker eller noe). Det hadde vært mye stiligere enn det tullet med at alle skal sende opp, og bråke og styre med noe så farlig som fyrverkeri.
Vis hele sitatet...
Ikke faen, 95% av gleden er jo å tenne på lunta selv!
som bundy sier, det er ikke noe gøy å se på at andre tenner på fyrverkeri!
det er jo det å tenne på som er det artige
Sist endret av Holmen; 3. november 2007 kl. 14:47.
Er delvis enig i folka her, det er jo på en måte bra at vi får et forbud mot dette, men jeg må si at jeg er litt vemodig. Kommer liksom ikke til å bli det samme, så tror jeg kjøper inn masse raketter i år.
Kan sikkert laste opp bilder hvis det er ønskelig, skal ha et par liggende
Vis hele sitatet...
Ja, det hadde vært kool!
For meg er mye av gleden på nyttårsaften å kunne sende opp raketter. Kan bli litt kjedelig å ikke kunne sende opp selv, selvom det sikkert blir langt færre ulykker.
Det som virkelig er synd med forbudet er at øyeleger og andre eksperter ikke tror det blir færre tilfeller av skader uansett. Sto på vg igår eller noe.

Med andre ord, dette forbudet kommer sansynlighvis ikke til å hjelpe på antall skader. Så må hele norges befolkning avstå fra raketter, til ingen nytte. Hurra hurra hurra...
Batteriene er jo minst like farlige. Jeg har sett en stor thunderbomb som velvet etter første skuddet og fyrte av 2,3,4,5 skuddet inn i en folke mengde. Første blandt annet til en dame med en veldig svidd pelskåpe men kunne jo hatt enda værre resultater.
Eventuelt mener jeg kommunene kunne hatt godkjente oppskytningsplasser som da kanskje var litt bevåket av enten brannvesen eller politi eller noe i den duren som kunne ta seg av de som var for sørpe fulle til å leke seg med fyrverkeri.
Selv har jeg fyrt opp fyrverkeri i beruset tilstand i snart 8 år og har enda aldri hatt en eneste ulykke. Den eneste ulykken jeg har hatt med en kinaputt som sprang i hånda mi var i edru tilstand.

Det siste vi vil er jo at privat personer begynner og lage sitt eget fyrverkeri og fyre det opp og ikke minst oppevare dette hjemme. Det kan det bli mye mere klabb og babb av.

jeg tror dette forbudet vil virke mot sin hensikt. Jeg for min del kommer til å hente raketter i sverige. Så får onkel politi heller skrive ut en bot og late som de ikke har nok å gjøre når 50% av norges befolkning er beruset
Jeg synes det her er veldig dumt, for det er for det meste folkene som ikke bor i byer det går ut over. Alle store byer sender jo opp arrangert fyrverkeri uansett. Det kommer aldri til å bli sendt opp fyrverkeri arrangert av kommunen hvor jeg har vokst opp, så da må vi enten reise til nærmeste by, eller se på noen kjipe batteri. Fopp! Bang! Spennende.. :/
Er lite frustrert siden:
1. Dette er siste året før jeg er 18, og kan etterpå kjøpe det jeg trenger for å lage selv.
2. Kan bare handle så mye at det varer noen år.
Sitat av mp34567
Batterier forblir lovlig da det mener det er raketter med styrepinner som skader mest.

Faren du utsetter andre for er ikke større en om du skulle velge og kjøre bil i fylla. Med tanke på at godt over halve norges befolkning er fulle på nyttårsaften og leker seg med eksplosiver så syntes jeg det har gått forbausende bra egentlig.
Er mange som kan si at alt ville vært bedre i arrangerte former men personlig liker jeg og fyre opp mitt eget fyrverkeri. Blir liksom noe mere eget med det.
Jeg har dog fyrt opp fyrverkeri i skikkelig svinfyll og har aldri skadet verken meg selv eller andre.
Nyttårsaften og grøftefyll hører nesten litt sammen
Vis hele sitatet...
Uvettig privat fyrverkeribruk har tatt helt av de siste årene, i takt med økende pengebruk hos folk. De siste årene er det nærmest vanskelig å oppholde seg ute på nyttårsaften fordi det er så mye uvettig bruk.

Selv har jeg sluttet å kjøpe fyrverkeri fordi det ikke er mulig å få tak i noe med skikkelig effekt, for opp på himmelen ser privat fyrverki ut som et eneste stort gjesp.

Proffesjonelt fyrverkeri som enkelte kommuner sender opp er derimot virkelig imponerende flott. Og helt trygt for øyeskader og dødsfall.
Hvorfor skal det kun være lov å sende opp fyrverkeri den dagen de fleste feirer med alkohol?

Å stå på verandaen og se på fyrverkeriet, med dressen på og et glass champagne i hånda, er mer enn bra nok for meg på en nyttårsaften. Å stå ute og fikle med lighteren med blåfrosne fingre var noe som hørte barndommen til, og jeg ser gjerne at kommunen kan stå for oppsending av fyrverkeri på utvalgte plasser i sentrum.

Jeg er helt for å forby fyrverkeri i byer, da det ikke passer seg på noe tidspunkt å sende opp fyrverkeri i nærheten av hus, folk, biler og dyr. På landet - der det vil være problematisk å komme seg til et felles "sentrum" burde det derimot være lov å kjøpe og sende opp. Dette ville dratt folk fra byene ut kun for å kjøpe fyrverkeri, så det måtte nok blitt solgt av f.eks. lokale idrettslag eller i kontrollerte former.
tror jeg kan takke høyere makter for at jeg ikke har sprengt av meg eller andres lemmer med raketter.
men som sagt fyrverkeri hører nyttårsaften med, og jeg kan ha like stor glede av å se på alle andres, som jeg har av å blåse bort tusen kroner på egne.
ahh, typisk Norge å forby alt som er morsomt og som har den minste antydning til at det fins en mulighet til å skade seg. Faen
Det viser ett desperat håp om at "Vi forbyr det og vice versa" syns jeg,
har selv opplevd at folk har skadet seg, det gjelder bare å bruke hodet, la noen ansvarlige personer styre rakettene. Tradisjon for faen!

Alternativt kunne jeg gått med på at enkeltpersoner ble utpekt til å administrere rakettene, utifra nabolagets/kommunalt budsjett. Det tror jeg hadde blitt en MYE bedre løsning, med mindre skader.

Det verste jeg vet på nyttårsaften er fulle personer som fyrer av raketter inn i folkemengder.
Personlig mener jeg at raketter hører med til nyttårsaften. Greit de skader noen folk men det gjør biler også!
Biler og raketter bør ikke operes av fulle folk. Dette har de skjønt med biler men åpenbart ikke med raketter.
Vis hele sitatet...
Biler og fyrverkeri kan jo ikke sammenlignes, ettersom biler er svært nyttig i samfunnet. Det er jo ikke en rett å få sende opp fyrkverkeri, men et privilegium. Og ettersom mange ikke greier å kontrollere seg når de tross alt sprenger ting i lufta, synes jeg det er helt greit å stanse privat oppsending av fyrverkeri.
Det er jo bedre å redde menneskeliv enn at DU skal få ha det moro 2 timer i året. Eller?

Uansett så vil det bli fyrverkeri på nyttårsaften. Har selv bodd i Sydney, og der var det ulovlig med privat oppsending. Men har likevel aldri sett noe så flott her i Norge, eller i resten av verden.
De får nok til noe bra i Norge også, særlig i de større byene.
Det som er synd med denne loven er jo at mye av det fine med nyttårsaften er å gå ut kl 12 å se på fyrverkeri. Dette gjelder jo da spesielt på bygdene der det som oftest ikke er arrangert av brannvesen o.l. Jeg skjønner dog hvorfor de har fjernet dette siden man som oftest hører på nyhetene et par uker etter nyttår at hundretalls personer har blitt skadet som følge av utvettig bruk av fyrverkerier. Fylla har vel skylda her kan man si.
detta sa dem for noen år siden og.. at det skulle bli forbudt.. jeg bor jo 2 km unna svergie så blir ikke langt jeg må dra for og skaffe raketter.