Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 8773
Min teori på universet.

Mange spør seg hva som skjer når man kommer til "enden" av universet, men hva er det egentlig folk kommer fram til da?

Selv har jeg en teori som kanskje kan forklare det som skjer når man kommer ut til den "enden" folk tror er der, men som jeg da tror er ikke-eksisterende, men først vil jeg bare basere min teori på noe jeg vil si er et faktum; hvis universet er et ultimatum, at det ikke er noe utenfor, hvordan skal det da kunne være kanter eller vegger som hindrer oss i å spasere utenfor. Noe som igjen bare virker absurd. Eller er det noe de store stjerneforskerne ikke har fortalt oss?

Jeg tror det er så enkelt som å forklare hvordan det blir når man skal forklare den 3dje dimensjon på papir, som tatt utifra forklaringen av de 10 dimensjonene.

Med en 2d-figur tatt til bruk som perspektiv på forklaringen.

Du tar et langt tynt papir, lager en tvist på det, og kobler det sammen ved endende. Og tegner en linje langs lengden av det, vil linjen til slutt være på begge siden av papiret, UTEN at man trenger å løfte på pennen og at linjen treffer tilbake på seg selv der den startet.

Som det blir sagt "det virker ganske så fantastisk, men papiret har nå, grunnet tvisten, bare en side - uansett hvordan man snur og vender på det. Så det må representere et 2 dimensjonalt objekt. Ikke sant?

Og det vil si, for en 2d-figur, hvis han reiser på linjen vi nettop har tegnet, Vil ende tilbake hvor han startet, uten å egentlig føle at han har beveget seg ut av den 2ndre dimensjon. (Bevegelse i den 3dje dimensjon)

For han vil det føle som å vandre på denne linjen, selv om at han egentlig snurrer og virrer for å komme tilbake til igjen.

Og på samme måte som dette beveger vi mennesker oss i tid, bare at vi ikke legger merke til at vi beveger oss i den 4de dimensjon selv om at vi gjør det. (Men bare litt mer avansert og større på grunnlag av muligheter og noe innviklet kvantumfysikk, som man ikke trenger å henge seg opp i).


Men på samme måte som dette er det min teori fungerer på hvordan universet opererer. Hele universet er en stor tvist av et stort papir, og når man kommer til "enden" av ruten starer man egentlig bare på nytt igjen. Så man kan egentlig ikke finne start eller slutt uten å egentlig finne hvor de er koblet sammen.

Husk at vikingene trodde vi kom til å falle av jorda om vi kom til verdens ende... Jeg vil si at filosofering og teorier har gitt oss mennesker et nytt perspektiv over hvordan ting er i livet. Jeg er glad jeg ikke følger en religion som ikke kan bevises eller forklares matematisk. For det er bare noe av det morsomste som finnes.

Håper jeg har gitt fra meg en forklaring som var forståelig nok.


Se "Imagining the Tenth Dimension" for forklaringer på de 10 dimensjonene, som også kan motbevise min teori med bruk av flere univers. Noe jeg finner høyst usansynelig siden det bare kan være et ultimatum.


Ehe, tror vi stopper her.


Linker:
http://youtube.com/watch?v=qU1fixMAObI
Hadde du lest litt fysikk hadde du visst at universet alltid utvider seg, så det har ingen ende.
Hvordan kan dem påstå at universet "utvider" seg?

Hvor henter det "mer" plass fra, kan man ikke bare si at de oppdager mer enn det som allerede er oppdaget?


Vil ikke tro at man kan måle lengde, dybde eller høyde på universet heller da.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hadde du lest enda litt meir fysikk hadde du vist at papirstrimmelen du referer til er ei Möbius-stripe, og at du trenger et tredimensjonalt rom for å få laga ei möbius-stripe. Korleis du vil vri eit objekt i eit todimensjonalt rom er eg usikker på.

Forøvrig så får det at du kaller kvantefysikk for kvantumfysikk til å tru at du knapt har 2FY, og dermed er du totalt ukvalifisert til å uttale deg om universet

Dosky, takk for at du understreka at du ikkje kan noko. Ved å måle rødforskyvinga kan en måle hastighet på andre objekter. Kort sagt er det doppler-effekten brukt på lys. Ved å studere rødforskyvinga ser vi at så godt som alt er på veg bort fra oss, med tilnærma samme fart, og vi kan dermed slutte oss til at universet utvider seg.

Ved å utnytte at s=v*t kan en finne avstander og kor langt ting har bevega seg, ut fra redshift.

Bakgrunnstemperaturen i universet peiker også på det samme.

Forøvrig er alt det du våser om 2FY-pensum...
Sist endret av vidarlo; 27. november 2007 kl. 22:26.
Man kan si at universet er uendelig. Det utvider seg hele tiden.
Da kan du spørre :"Jammen hva er utenfor det ytterste kantene som utvider seg da?"
Det vil vil kanskje aldri finne ut av.

Vi kan si det er uendelig pga det utvider seg i lysets hastighet, og ett menneske, gjenstand eller hva enn kan aldri reise raskere enn i lysets hastighet(og det er jo ikke sjangs for at vi kan det til dags dato anyway). Så kunne vi noen gang ha oppnådd "maksfart" ville vi fortsatt bare ha kunnet holdt takt med utvidelsen, aldri tatt den igjen. Derfor er universet evig, fordi vi ikke kan ta det igjen.
Sitat av vidarlo
Hadde du lest enda litt meir fysikk hadde du vist at papirstrimmelen du referer til er ei Möbius-stripe, og at du trenger et tredimensjonalt rom for å få laga ei möbius-stripe. Korleis du vil vri eit objekt i eit todimensjonalt rom er eg usikker på.

Forøvrig så får det at du kaller kvantefysikk for kvantumfysikk til å tru at du knapt har 2FY, og dermed er du totalt ukvalifisert til å uttale deg om universet

Dosky, takk for at du understreka at du ikkje kan noko. Ved å måle rødforskyvinga kan en måle hastighet på andre objekter. Kort sagt er det doppler-effekten brukt på lys. Ved å studere rødforskyvinga ser vi at så godt som alt er på veg bort fra oss, med tilnærma samme fart, og vi kan dermed slutte oss til at universet utvider seg.

Ved å utnytte at s=v*t kan en finne avstander og kor langt ting har bevega seg, ut fra redshift.

Bakgrunnstemperaturen i universet peiker også på det samme.

Forøvrig er alt det du våser om 2FY-pensum...
Vis hele sitatet...
Det er bra vi har sånne kvalifserte drittsekker som dere da.
vidarlo: trenger ikke være noe ekspert på alt for å vite at man eg glad i det man driver med.

Men nå har jeg jo forklart det enkelt, hvis jeg skulle forklart det slikt det er i hodet mitt -- så hadde det blitt vanskelig. For det blir jo som å sette en ny stripe over hele klokka for hvert sekund sekundviseren endrer seg på et halvt minutt, og dette gjennom lengde, dybde og høyde.
Sitat av Dice
Man kan si at universet er uendelig. Det utvider seg hele tiden.
Da kan du spørre :"Jammen hva er utenfor det ytterste kantene som utvider seg da?"
Det vil vil kanskje aldri finne ut av..
Vis hele sitatet...
Sugent argument.
Spørsmålet er like gyldig om det utvidet seg like fort som jeg går eller i lysets hastighet.
Sitat av Freako
Sugent argument.
Spørsmålet er like gyldig om det utvidet seg like fort som jeg går eller i lysets hastighet.
Vis hele sitatet...
Jeg bare påpeker muligheten til å noen gang finne ut svaret er nærmest ikke-eksisterende.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dosky, nei. Det blir *meiningslaust* å diskutere universet med ein som ikkje har lest 2FY-pensum en gang, fordi du ikkje kjenner naturlover o.l. i grunnleggande utgaver.

Eg anbefaler deg å lese et par bøker av Stephen Hawking. Det er populærvitenskaplige bøker om universet, men med solid faglig ryggrad, som faktisk er etterettlig og akseptert i forskningsmiljøa.

Å henvise til jewtube-film i slik sammenheng blir bare idiotisk...
Sitat av vidarlo
Dosky, takk for at du understreka at du ikkje kan noko.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er kanskje ikke like litterær som deg som søker opp alt på wikipedia eller noe slikt. Jeg liker prøve-feile metoden best.


Sitat av Dice
Vi kan si det er uendelig pga det utvider seg i lysets hastighet, og ett menneske, gjenstand eller hva enn kan aldri reise raskere enn i lysets hastighet(og det er jo ikke sjangs for at vi kan det til dags dato anyway). Så kunne vi noen gang ha oppnådd "maksfart" ville vi fortsatt bare ha kunnet holdt takt med utvidelsen, aldri tatt den igjen. Derfor er universet evig, fordi vi ikke kan ta det igjen.
Vis hele sitatet...
Hva hvis man tenker det slik jeg tenkte det før jeg noterte denne teorien. At det blir som en ball som ekspanderer, men samtidig så ender du opp på punkt A ved å passere punk B ? (slik jeg har forklart)
Og vil dere noen gang finne enighet og svar på hva som virkelig skjer... ehh nehh
Sitat av vidarlo
Eg anbefaler deg å lese et par bøker av Stephen Hawking. Det er populærvitenskaplige bøker om universet, men med solid faglig ryggrad, som faktisk er etterettlig og akseptert i forskningsmiljøa.
Vis hele sitatet...
Maybe I will!


Sitat av vidarlo
Å henvise til jewtube-film i slik sammenheng blir bare idiotisk...
Vis hele sitatet...
Bedre å bruke hjemmesiden dems da ?
http://www.tenthdimension.com/medialinks.php

This animation illustrates the concepts presented in chapter one of the book "Imagining the Tenth Dimension" by Rob Bryanton.


Sitat av Kejerith
Og vil dere noen gang finne enighet og svar på hva som virkelig skjer... ehh nehh
Vis hele sitatet...
Å filosofere med liten bakgrunn (i følge Vidarlo) er morsomt det og.
Alt er jo bare teorier som ligger over andre teorier igjen.

Som også er bevist matematisk som tilsier noe nermere et faktum enn med åpne teorier som kanskje stemmer med hva man har trodd og funnet ut av.
Sist endret av dosky; 27. november 2007 kl. 22:39.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dosky, problemet er at den prøve-feilemåten din funker ikkje før du har litt grunnlag for å prøve. Det blir såpass abstrakt tankegang at du kjem ikkje fram til det av deg sjølv, utan noko å bygge det på.

Kort sagt, les litt av Stephen Hawking, slik at du i det minste har begrep om kva du tenker på, så kan du komme tilbake.

Hawking er den forfatteren som er best på å formidle universet på en populær, men like fullt vitenskaplig korrekt, måte såvidt eg har fått med meg.
vidarlo: det er vel ingen som kan ha 100% korrekt på dette emnet til dags dato?

Vi har som sagt såvidt forlatt vår egen planet til nå. Så vidt
Som Vidarlo sier, du burde lese de bøkene til Stephen Hawking. Han er drittflink, og man lærer ekstremt mye av bøkene hans. Driver å leser en nå, men syns det er stilig at du lager en slik tråd, for dette er jo et ganske viktig tema, så får vi heller diskutere rundt det
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dosky
vidarlo: det er vel ingen som kan ha 100% korrekt på dette emnet til dags dato?

Vi har som sagt såvidt forlatt vår egen planet til nå. Så vidt
Vis hele sitatet...
Nei, men det er rimelig mange som kan det langt betre enn både deg og meg, og som er langt betre på å forklare det

Stephen Hawking er rekna som svært svært langt framme på området, og då er det idiotisk å oversjå han, spesielt når han er dyktig til å formidle kunnskapen i tillegg.
Jeg tør anta at min likemann, Kaptein Skutelaus er ved universets ende, med den snusdåsa jeg aldri fant.

Like logisk svar som vidarlo sitt. Ettersom ingen av oss virkelig har peiling, utenfor universet trengs ikke matematikkens regler å gjelde, fornuften er fortapt!

En annen ide er at det er så ufattelig at våre sinn ikke er i stand til å forestille oss det.
Med mindre du har gått på en fem grams tørka flein tripp.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av dosky
Nei, jeg er kanskje ikke like litterær som deg som søker opp alt på wikipedia eller noe slikt. Jeg liker prøve-feile metoden best.
Vis hele sitatet...
Da ønsker jeg deg så jææævlig mye lykke til i å prøve (og nesten garantert feile) på dette!
Men at universet er uendelig kan vi ikke være sikre på. Mange teorier tyder på et nytt big bang.

Altså universet vil omsider stoppe å utvide seg, forså å begynne å trekke seg innover mot et sentrum hvor all masse vil samles i et såkalt svart hull og et nytt big bang kan dannes en eller annen gang.

Dette er bare en teori jeg har lest. Det er _ikke_ min teori.
Sitat av robhol
Da ønsker jeg deg så jææævlig mye lykke til i å prøve (og nesten garantert feile) på dette!
Vis hele sitatet...
Får si som Thomas Alva Edison sa; "Jeg feilet aldri, jeg bare fant et hvis antall metoder å ikke lage glødelampen på (lyspæren) før jeg til slutt fant en metode det fungerte på".


Får bare møte han på målstreken.
Sitat av dosky
Får si som Thomas Alva Edison sa; "Jeg feilet aldri, jeg bare fant et hvis antall metoder å ikke lage glødelampen på (lyspæren) før jeg til slutt fant en metode det fungerte på".


Får bare møte han på målstreken.
Vis hele sitatet...
Vennligst ikke sammenlign deg selv med Edison.
Ta nå heller du ting med en klype salt, og ikke ta alt så alvorlig.
Det var da fælt så negative vi skulle være til dosky... Mannen har mange interessante bindrag til forumet! Ikke minst dette... Er jo morsomt å kunne diskutere folks personlige oppfatning av universet, enten det er vitenskapelig riktig eller ikke!
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Alle dere tar feil.
Send meg en tusenlapp så skal jeg forklare alt om universet.
Mitt bankkontonummer er:
Jeg har også lest mange spennede teorier om multiverser, paralellverser osv.
Det finnes jo også teorier om at det finnes mange universer som det finnes foreksempel galakser. Vi har bare ikke teknologien eller kunnskapen til å kunne gjøre de rette målingene for å bevise eller motbevise disse teoriene/hypotesene.
shakin: Jeg syns det bare er godt å få det ut, hadde vel egentlig regnet med veldig konstruktive angrep fra alle sider. Slik som vidarlo f.eks er syns jeg er veldig positivt på en måte, fordi han henviser til andre kilder... Men igjen, det er vanskelig å vite hva som er 100% korrekt, og derfor bør man kanskje være litt åpen for flere teorier, uansett hvor matematisk ikke-korrekte de er.

Takk for støtten.
Bra det er fler som meg.
Hvorfor hakke så sinnsykt på dosky? Syns det er et veldig interessant tema, og han lager en tråd hvor vi kan diskutere rundt dette emnet..
Syns det er gøy å diskutere folks forskjellige teorier rundt dette emnet =)
Har selv studert fysikk noen år, og har mine egne teorier om universet, slik som dosky. Men nå er jeg jo redd for å dele dem med tanke på å bli svertet, hehe..

"Men igjen, det er vanskelig å vite hva som er 100% korrekt, og derfor bør man kanskje være litt åpen for flere teorier, uansett hvor matematisk ikke-korrekte de er."
Bra sagt =)
Sist endret av Cappuman; 27. november 2007 kl. 23:24.
Sitat av cappuman
Hvorfor hakke så sinnsykt på dosky? Syns det er et veldig interessant tema, og han lager en tråd hvor vi kan diskutere rundt dette emnet..
Syns det er gøy å diskutere folks forskjellige teorier rundt dette emnet =)
Har selv studert fysikk noen år, og har mine egne teorier om universet, slik som dosky. Men nå er jeg jo redd for å dele dem med tanke på å bli svertet, hehe..
Vis hele sitatet...
Etter en viss periode som medlem her, så blir man vandt til dem som hakker og hakker. Bare overse dem, selv om at de har noe poeng i det de sier.

Heh.

De blir litt som lærere her inne; smarte, voksne folk som mange bare "blæh, ork" til :P
Sitat av dosky
Etter en viss periode som medlem her, så blir man vandt til dem som hakker og hakker. Bare overse dem, selv om at de har noe poeng i det de sier.
Vis hele sitatet...
Lest rundt på forumet siden 2006 så har merket det ja, mens fins jo grenser, hehe :P
Sitat av shakin
Men at universet er uendelig kan vi ikke være sikre på. Mange teorier tyder på et nytt big bang.

Altså universet vil omsider stoppe å utvide seg, forså å begynne å trekke seg innover mot et sentrum hvor all masse vil samles i et såkalt svart hull og et nytt big bang kan dannes en eller annen gang.

Dette er bare en teori jeg har lest. Det er _ikke_ min teori.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på dette?

Jeg kan ikke se noen ting som skulle bremse utvidelsen eller stoppe den. De ytterste kantene av vårt utvidede univers blir ikke sålangt jeg har lest meg til påvirket av noen indre tiltrekningskraft som gjør at det trekker seg sammen igjen. Heller ingen motstand ute i rommet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dice, tyngdekrafta kan, dersom den samla massen i universet er stor nok, trekke det sammen igjen. Det er den krafta som trekker det sammen. Spørsmålet er om den er sterk nok, ettersom den avtar rimelig kjapt med avstanden...
Sitat av Dice
Har du kilder på dette?

Jeg kan ikke se noen ting som skulle bremse utvidelsen eller stoppe den. De ytterste kantene av vårt utvidede univers blir ikke sålangt jeg har lest meg til påvirket av noen indre tiltrekningskraft som gjør at det trekker seg sammen igjen. Heller ingen motstand ute i rommet.
Vis hele sitatet...
Jeg har heller ingen kilde på dette, men har hørt det samme. Etter det jeg husker har det noe med selve energien som utvider universet avtar. Temperaturen går ned. Etterhvert vil vi nå et lavmål som gjør at vi den felles massen i universet har nok (tyngde)kraft til å trekke seg sammen igjen og implodere.

Huff, merker at dette ble veldig vakt, men dog.

Vidarlo: Massen i universet blir vel hverken mindre eller større? Masse kan vel ikke skapes eller forsvinne i intet?
Sist endret av cruto; 28. november 2007 kl. 00:05.
Først og fremst er det viktig å få fram at _all_ fysikk kun er teorier. Det er ikke som matematikk hvor alt er logisk og mulig å bevise. Man kan ikke bevise noe som helst i fysikk, men man må ved hjelp av observasjoner lage teorier som passer best overens med det vi ser. Derfor synes jeg det er fint at dosky forsøker å begynne en diskusjon om dette.

Og for å bygge videre på det vidarlo sier rett over meg, med henvisning til 2fy og 3fy:

Det finnes tre muligheter for hvordan universet vil utvikle seg, og alle kommer an på den totale massen (og dermed gravitasjonskreftene) av universet.
1. Massen er stor nok til at gravitasjonskreftene vil stoppe utvidelsen og der etter trekke alt sammen til et svart hull, som muligens kan føre til et nytt big bang. Dette er den pulserende teorien.
2. Massen er litt mindre enn i nr 1, og gravitasjonskreftene fører bare til at utvidelsen av universet stopper opp. Deretter vil det blir stående sånn for alltid.
3. Massen er for liten til nr 1 og nr 2, og utvidelsen av universet vil fortsette til evig tid.

Tenk deg at du har en ballong. Du tusjer på mange prikker og begynner å blåse den opp. Omtrent sånn utvider universet seg i dag. Enden av universet er plastikken, mens prikkene er solsystemer og galakser. Enden av universet betyr egentlig bare der det ikke finnes noe som helst enda, verken fotoner (lys) eller andre ting.

Det var fra 2fy og muligens 3fy. Videre er det jo alltid gøy å tenke litt over teorier, men da må man nesten ha noen observasjoner å bygge synsingen på. Jeg kunne feks startet en tråd om en teori som sier at universet er formet som en enorm erigert penis, men uten å ha observasjoner å bygge dette på vil min teori være verdiløs. Hvis du ønsker å få en god diskusjon rundt din teori dosky må du komme med noen observasjoner som du mener sannsynliggjør din teori.

edit:
Sitat av cruto
Vidarlo: Massen i universet blir vel hverken mindre eller større? Masse kan vel ikke skapes eller forsvinne i intet?
Vis hele sitatet...
Poenget er at vi ikke vet hvor mye masse som finnes i universet, derfor vet vi ikke om kreftene er sterke nok til å stoppe utvidelsen.
Sist endret av Laurentius; 28. november 2007 kl. 00:09.
Sitat av cruto
Jeg har heller ingen kilde på dette, men har hørt det samme. Etter det jeg husker har det noe med selve energien som utvider universet avtar. Temperaturen går ned. Etterhvert vil vi nå et lavmål som gjør at vi den felles massen i universet har nok (tyngde)kraft til å trekke seg sammen igjen og implodere.

Huff, merker at dette ble veldig vakt, men dog.

Vidarlo: Massen i universet blir vel hverken mindre eller større? Masse kan vel ikke skapes eller forsvinne i intet?
Vis hele sitatet...
Energien som utvider universet kan ikke bare avta uten å bli stoppet av en motenergi.
Siden det ikke finnes noen motstand i rommet, krever faktisk utvidelsen av universet 0 energi(0 joule). Når big bang skjedde ble det brukt enorm energi til å slenge universet til alle kanter, men siden de møter null motstand siver f.eks. en planet(ikke at den kom rett etter big bang men) i den rettningen den ble kastet ut i, uten å bruke energi.

Dette ble faktisk besvart i Illustrert vitenskap, så det kan jeg sitere ordrett imorra skulle det være ønsklig
Men masse er jo energi og energi kan jo ikke bare lages. Den kan verken lages eller forsvinne, så hvordan kan universe bli større hvis det ikke finnes noe det kan blir større av?
Sist endret av Elemental; 28. november 2007 kl. 00:16.
Vi kommer aldri frem til svaret før vi er død uansett Men for å bidra med min tro... jeg tror at universet er uendelig. Dersom du kommer til universets ende (la oss si en vegg) så må jo det være noe bak den. Osv. Osv.
Sitat av elemental
Men masse er jo energi og energi kan jo ikke bare lages. Den kan verken lages eller forsvinne, så hvordan kan universe bli større hvis det ikke finnes noe det kan blir større av?
Vis hele sitatet...
Se det jeg skrev, universet trenger ikke energi for å utvide seg, samt det Laurentius sa, der Universet ikke har utvidet seg ennå, er det bare tomrom, det intet eksisterer enda.
Men hvorfor utvider det seg da?
Sitat av Dice
Se det jeg skrev, universet trenger ikke energi for å utvide seg, samt det Laurentius sa, der Universet ikke har utvidet seg ennå, er det bare tomrom, det intet eksisterer enda.
Vis hele sitatet...
Siden det er vakuum i universet kan det utvide seg uten at det tilføres masse, det blir bare lengre mellom "tingene".
Natur og fysikklover trenger vel neppe være endelige. Før trodde vi jorda var flat, nå vet vi den er rund. Likt som det kan man vel fremtiden si de før trodde datidens fysikklover stemte, men at de nå vet bedre. Klarer vi en eller annen gang å reise raskere enn lysets fart dreper vi vel så og si det vi har av fysikklover nå til dags. Skal man bygge teorier om universets utvidelse og se bort ifra alle teorier som ikke stemmer 100% med dagens fysikklover blir vel dette også feil?

Dice: Hva skal i så fall dette "intet" bestå av? Og hva er bak det igjen? Er intet konstant størrelse, eller vil det utvide seg med universet? Sitter vel igjen med samme problemet som før..

Er det ikke mulig å bygge videre på dosky's teori, og si universet er som en ball uten ende. Utvider universet seg blir det som en ball vi pumper mer luft inn i.
Sitat av elemental
Men hvorfor utvider det seg da?
Vis hele sitatet...
Se for deg at rommet ditt er det av universet du kan se. Et kamera zoomer ut gjennom veggen og videre ut. Snart er det zommet helt ut så du kan se jordkloden. Videre går det hele tiden. Det har ingen slutt. For det er alltid noe utenfor "veggen".

Det der skjønner du vel fint lite av... men verdt et forsøk Det er jo bare min teori da.
Sist endret av Pheromone; 28. november 2007 kl. 00:32.
Sitat av cruto
Siden det er vakuum i universet kan det utvide seg uten at det tilføres masse, det blir bare lengre mellom "tingene".
Vis hele sitatet...
Exactly.

Elemental: Fordi big bang dyttet alt i alle rettninger, og ingenting har stoppa det, derfor utvider det seg.

Dice: Hva skal i så fall dette "intet" bestå av? Og hva er bak det igjen? Er intet konstant størrelse, eller vil det utvide seg med universet? Sitter vel igjen med samme problemet som før..
Vis hele sitatet...
Det betstår av absolutt ingen verdens ting.
En skremmende tanke kan være at "intet" er så stort at det kan finnes flere big bang's.
At en bing bang begivenhet, bare blir som en galakse i universet igjen.
Sist endret av Dice; 28. november 2007 kl. 00:35.
Dice: Husker du klinkekulene fra Men In Black?
Sitat av cruto
Dice: Husker du klinkekulene fra Men In Black?
Vis hele sitatet...
Hehe ja, og som sagt det er jo en helt vilt skremmende tanke.
OG samtidig noe som aldri kommer til å bli bevist, såfremt vi ikke får
besøk av utenomforstående vesener med noen knakende gode(og ikke mionst utenkelige for mennesker pga. mangel på fantasi) beviser.
Litt Off topic, men er det andre enn meg som blir overrasket over hvor mye vidarlo vet?
Sist endret av fiNk; 28. november 2007 kl. 01:43.
Sitat av fiNk
Litt Off topic, men er det andre enn meg som blir overrasket over hvor mye vidarlo vet?
Vis hele sitatet...
Vidarlo er gud, han vet alt!
universet vårt er inne i ett lite atom som som sammen med flere atomer former "noe" inne i
ett nytt univers..... ehhh
Sitat av vidarlo
Dosky, takk for at du understreka at du ikkje kan noko. Ved å måle rødforskyvinga kan en måle hastighet på andre objekter. Kort sagt er det doppler-effekten brukt på lys. Ved å studere rødforskyvinga ser vi at så godt som alt er på veg bort fra oss, med tilnærma samme fart, og vi kan dermed slutte oss til at universet utvider seg.

Ved å utnytte at s=v*t kan en finne avstander og kor langt ting har bevega seg, ut fra redshift.
Vis hele sitatet...
Plis sei at dette berre var ei forenkling og at du faktisk ikkje trur raudforskyvinga er ei dopplereffekt? Veit det står i 2FY-bøker at dette er dopplereffekt, men det er det ikkje. Raudforskyvinga kjem av at rommet i seg sjølv mellom galaksane utvider seg, og dermed blir bølgelengder strekt: viss rommet har dobla seg medan eit foton er på veg frå ei galakse til oss, vil det ha fått dobbel så lang bølgelengde. Me kan så via dopplerformelen berekna avstanden til galaksen ljoset kom frå, og så bestemma ekspansjonsfarten via Hubbles lov v=H*r. Dette er IKKJE farten til galaksen ljoset kom frå, men ekspansjonsfarten til universet. Og jo lenger vekke ei galakse er, jo større blir denne farten. Så ein får ikkje tilnerma same fart for alle galaksar. Og formelen s=v*t blir ikkje brukt, då denne er totalt overflødig då alle foton har same farten.

Ang ekspansjon og om universet vil få eit nytt Big Bang: det vil det ikkje. Ja, me har gravitasjonskrefter, som i teorien burde trekt all masse inn til eit punkt. Og ein veit at H (hubbels konstant, som er eit mål på ekspansjonsrata) avtek med tida. Men nye målingar tyder på at galaksar veldig långt vekke frå oss har akselererande ekspansjon. Dette kjem av at vakuum får negativt trykk. Korleis ein kan tenka seg at negativt trykk gir ekspansjon, er det ingen som har ei fullgod forklaring på. Men ein kan jo nevna at massen i universet berre utgjer 4 % av den kritiske tettleiken (som eg kan koma tilbake til seinare), medan vakuumenergien utgjer 70 %! Det seier seg sjølv at denne er dominerande. Universet vil derfor ekspandera til evig tid. Dei siste 26 % er mørk materie (som er påvist).
Den kritiske tettleiken er den tettleiken som gjer at summen av kinetisk og potensiell (som har negativt forteikn) er null. Ein tenkte seg at universet burde ha kritisk tettleik av "estetiske årsakar" for då kunne ein tenka seg at universet har oppstått av intet (for ein treng ingen byrjingsenergi). Ein kan visa at dersom den den reelle tettleiken er mindre enn den kritiske, ville me fått så stor ekspansjon at me aldri ville fått danna strukturar. Er reell tettleik større enn den kritiske, ville universet kollapsa omtrent umiddelbart etter Big Bang.
Ein har ganske nøyaktige målingar på at massetettleiken i universet faktisk er berre på 4 % av denne kritiske tettleiken. Deuterium, som er hydrogen med ekstra nøytron, er direkte mål på kritisk tettleik, fordi han har veldig lett for å reagera videre til Helium. Ut frå teoretiske berekningar og målingar har ein kome fram til talet 4 %. Trur ikkje eg skal koma inn på korleis.
Ang mørk materie, så har ein målt denne til å vera 26 % av kritisk tettleik. Dette er gjort ut frå gravitasjonseffekter frå galaksar. Mørk materie ligg som ein halo rundt alle galaksar og galaksehopar, og galaksar ville faktisk ikkje vore stabile strukturar utan denne materien. Me kallar han mørk materie då han ikkje vekselverkar med foton (kan ikkje senda ut ljos). Mørk materie blir og av og til kalt ukjent materie. Dette namnet kjem av at mørk materie ikkje oppfører seg som vanleg materie ved at han "klumper" seg og dannar strukturar.
Kjelde for alt dette: læreboka av Egil Lillestøl til faget som handler om akkurat dette. Skulle gjerne skreve meir, men skal på forelesning no.
Jeg tror det gått kan hende at universet er bare ett data spill, fordi det er så ufattelig stort og ikke noe meneske vill noen gang fårstå hvorfor det eksisterer.

Det er også mer realistisk at det kommer opp "game over" når du dør enn at du kommer til himmelen, helvette, nirvana eller blir føtt på nytt.