Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2586
Hei,
skal sette opp ett modem som går på 12V, der fulgte det med standard AC 220V - DC 12V adapter. Men på hytta er det DC 12V. Vil adapteren fremdeles fungere og bare slippe igjennom 12V eller trenger den 220V for å fungere?

må isåfall klippe ledningen fra adapteren slik at jeg kan bruke "tuppen"..

noen som vet?
Nei, ikke bruk 230-12V adapteren, da den om den skulle fungere transformerer ned spenningen yttligere. Jeg går ut i fra at spenningstilførselen du har på hytta er likestrøm, altså vil ikke adapteren fungere i det hele tatt. bare klipp vekk adapteret
Har du stikkontakter på 12V likestrøm?

EDIT: men, ja, det går helt fint å klippe ledninger å bare bruke pluggen. Bare sørg for å få pluss og minus rett, noe du burde måle deg frem til. Pro tip: Åpne-lukke wago er alfa og omega til en slik jobb.
Sist endret av McLovin; 6. mai 2012 kl. 21:14.
Ridder av 1. klasse
Skal du måle, så har du i 99% av tilfellene pluss i midten på den "tuppen" og minust på utsiden.
Men hvilken av ledningene er inni, og hvilken er utenpå? Det må du ohme deg frem til.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hvorfor mener du en åpne-ligge wago er alfa omega?
Hva med kabelsko, sukkerbit, lodde, eller 50 andre måter å skjøte ledning på?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
12V-stikk ser vel uansett slik ut, så det hadde nok ikke gått
http://r.kelkoo.com/r/no/8881723/100510023/162/162/http%3A%2F%2Fwww.sparelys.no%2Fcomponents%2Fcom_virtuemart%2Fshop_image%2Fproduct%2F12V_Stikkontakt__48d63bdde1e0d.jpg/Zix_gLVtZcgUjR6tZQWPPa7Eab06Em_2_lhWXLI8XZ0-
Sist endret av Ond^Sofa; 6. mai 2012 kl. 21:54.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvorfor mener du en åpne-ligge wago er alfa omega?
Hva med kabelsko, sukkerbit, lodde, eller 50 andre måter å skjøte ledning på?
Vis hele sitatet...
Kabelsko må festes med tang, sukkerbiter må skrues i tillegg til at de har en tendens til å morkne og bli jævlige etter litt tid, og lodding trenger erfaring. Min personlige mening og erfaring tilsier at det er mer lettvint å stikke en flertrådet ledning i en klemme å smekke den igjen, enn andre alternative metoder. Hvor tungvint du selv liker å gjøre ting når du skjøter ledninger har jeg ikke tatt hensikt til når jeg uttalte meg.

EDIT: I wago-klemmer trengs det heller ikke å tvinne kordelene, som man absolutt burde gjøre i sukkerbiter.

Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
12V-stikk ser vel uansett slik ut, så det hadde nok ikke gått
http://r.kelkoo.com/r/no/8881723/100510023/162/162/http%3A%2F%2Fwww.sparelys.no%2Fcomponents%2Fcom_virtuemart%2Fshop_image%2Fproduct%2F12V_Stikkontakt__48d63bdde1e0d.jpg/Zix_gLVtZcgUjR6tZQWPPa7Eab06Em_2_lhWXLI8XZ0-
Vis hele sitatet...
Men, hvordan vet man da hva som er pluss og minus i stikket?
Sitat av McLovin Vis innlegg
Kabelsko må festes med tang, sukkerbiter må skrues i tillegg til at de har en tendens til å morkne og bli jævlige etter litt tid, og lodding trenger erfaring. Min personlige mening og erfaring tilsier at det er mer lettvint å stikke en flertrådet ledning i en klemme å smekke den igjen, enn andre alternative metoder. Hvor tungvint du selv liker å gjøre ting når du skjøter ledninger har jeg ikke tatt hensikt til når jeg uttalte meg.

EDIT: I wago-klemmer trengs det heller ikke å tvinne kordelene, som man absolutt burde gjøre i sukkerbiter.
Vis hele sitatet...
mangetrådet leder og sukkerbit trengs det endehylser til spør du meg.. fort gjort å ødelegge lederene.
Høres ut som et dumt prosjekt! 12 V-stikkene er ikke like som de som er til 230 V . Så selv om du skøyter ledningene funker det ikke uansett.
Edit: Går vel ann å bytte ut støpslet på laderen
Sist endret av MortenYeaH; 6. mai 2012 kl. 22:15.
Kjøp en vekselretter på biltema feks.
Slipper du å klippe eller styre med adaptern som fulgte med modet. Du har vel kansskje lys å bruke den når du kommer hjem igjenn også.
Sist endret av Putas; 6. mai 2012 kl. 22:16.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
mangetrådet leder og sukkerbit trengs det endehylser til spør du meg.. fort gjort å ødelegge lederene.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt enig med deg der, selv om jeg har tatt meg selv i å tvinne godt og stramme moderat til. Problemet er at det er veldig mange som verken tvinner eller bruker niter.
du får også sukkerbiter med "plate" under skruen da slipper du at lederne knekker. Men hvorfor styre med det når du får den nye wagoen.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Men, hvordan vet man da hva som er pluss og minus i stikket?
Vis hele sitatet...
Det tjukkeste hullet er pluss
Sitat av Putas Vis innlegg
Kjøp en vekselretter på biltema feks.
Slipper du å klippe eller styre med adaptern som fulgte med modet. Du har vel kansskje lys å bruke den når du kommer hjem igjenn også.
Vis hele sitatet...
Da må han nesten skaffe seg en ren sinusbølge vekselretter da en vanlig firkantsinus vekselretter hadde gjort dette veldig ineffektivt og hadde tappet batteribanken hans unødvendig fort...
Sist endret av Fekillix; 6. mai 2012 kl. 22:27.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
trenger vel ikke gjøre dette værre en det er??