Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 904
Her er historien kort fortalt:
Min bror kjøpte en god del dvd`er fra Playx.
en av dem var en sesong av Xfiles.

Han fikk varene og alt var fint, men når han åpnet Xfiles dvd`en oppdaget han att CD 4 manglet.
Han har tatt kontakt med Playx men har ikke fått svar.

Min bror er egentlig en utrolig rolig og balansert person, feks hvis han får en hamburger m/dressing selv når han ba om uten fordi han takler ikke smaken så kaster han heller burgeren og går sulten bort istedenfor å kontakte betjeningen (vil ikke virke vanskelig sier han)

Jeg vil si jeg har god peiling på angrerett siden jeg driver nettbutikk men denne trengs det litt tips om.

Angretten gjelder ikke hvis pakken er åpnet (pga risiko for kopiering etc)
Men hadde han ikke åpnet pakken så hadde han aldri oppdaget dette.

Hva burde gjøres her? kan produsent holdes ansvarlig og hvordan beviser man noe slikt?
Skulle den ikke vært forseglet?
Sitat av Tang0
Her er historien kort fortalt:
Min bror kjøpte en god del dvd`er fra Playx.
en av dem var en sesong av Xfiles.

Han fikk varene og alt var fint, men når han åpnet Xfiles dvd`en oppdaget han att CD 4 manglet.
Han har tatt kontakt med Playx men har ikke fått svar.

Min bror er egentlig en utrolig rolig og balansert person, feks hvis han får en hamburger m/dressing selv når han ba om uten fordi han takler ikke smaken så kaster han heller burgeren og går sulten bort istedenfor å kontakte betjeningen (vil ikke virke vanskelig sier han)

Jeg vil si jeg har god peiling på angrerett siden jeg driver nettbutikk men denne trengs det litt tips om.

Angretten gjelder ikke hvis pakken er åpnet (pga risiko for kopiering etc)
Men hadde han ikke åpnet pakken så hadde han aldri oppdaget dette.

Hva burde gjøres her? kan produsent holdes ansvarlig og hvordan beviser man noe slikt?
Vis hele sitatet...
Egentlig så skal du ikke måtte bevise noe. Når jeg jobba i butikk tok vi imot/bytta dvder som kunden sa var tomme når de kjøpte de. At visse folk utnytta dette var vi klar over, men det var ikke så mye vi kunne gjøre siden vi ikke kan bevise at varen lå oppi coveret(selfølgelig lot vi ikke gjengangere få bytte/få ny vare).
Han skal få byttet den så sant det manglet en disk, om probemer ta kontakt med forbrukerrådet, funker alltid ;D
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom det mangler en disk er jo det en "alvorlig mangel" og du vil ha rett på å få omlevering uavhengig av om den er opna eller ikkje.

Forbrukerkjøpslova seier forøvrig at angreretten skal gjelde dersom vara blir levert tilbake i "vesentlig samme stand og mengde", så eg er i tvil om dei kan hevde at angreretten opphører i det forseglinga blir brutt...
Sitat av PepsiCo
Skulle den ikke vært forseglet?
Vis hele sitatet...
Sjølv om ein DVD er forseglet er det ikkje sikkert DVD(ene) er der. Kjøpte ein DVD på mandag (ja, forseglet). Opna den når eg kom heim, ingen DVD inni.. skjedd 2 ganger nå. Eg gjekk ned og sa at denne DVDen va tom når eg opna den. Ny DVD som eg opnet på stedet. Har forresten starta med og rista på DVDar før eg kjøpe dei nå (er kanskje ikkje så lett når du kjøper over nett då)
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Dette er vel i realtiteten ingen vrien situasjon. Broren din har ikke fått det han har betalt for og kan derfor returnere varen uten problem. Om Playx ikke svarer på mail, ring de. Jeg har gjort det samme med CDON.com og de sendte meg en konvolutt jeg skulle bruke da jeg skulle returnere greiene.
Sitat av vidarlo
Dersom det mangler en disk er jo det en "alvorlig mangel" og du vil ha rett på å få omlevering uavhengig av om den er opna eller ikkje.

Forbrukerkjøpslova seier forøvrig at angreretten skal gjelde dersom vara blir levert tilbake i "vesentlig samme stand og mengde", så eg er i tvil om dei kan hevde at angreretten opphører i det forseglinga blir brutt...
Vis hele sitatet...
Dette er en reklamasjon og ikke en angrerett-sak. Angrerett gjelder ved kjøp gjennom postordre, telefon eller Internett, og man har en to ukers full returrett uten å måtte oppgi grunn for heving av kjøpet.
Denne retten er uanesett opphevet siden embalasjen er brutt.

Som vidarlo helt riktig påpeker er en DVD mindre en vesentlig mangel ved varen. Her har din venn reklamert innen rimelig tid, så han har sitt på det tørre.
Samtidig antar jeg at Playx merker seg ordrens størrelse, og ser at det gjelder en reklamasjon på en av produktene.
Du skal ikke se bort ifra at Playx krever å få sendt DVD-boksen inn igjen med de tre DVD-ene som ikke mangler for så å sende deg en helt ny.
Nå må det vel også nevnes at PlayX er dansk. Men i og med at de presenterer nettsiden playx.no på norsk, og dermed direkte mot nordmenn er de underlagt norsk forbrukerkjøpslov
Saken er biff, bare å si fra til dem, reklamasjon uten tvil.