Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2091
Hallo. Jeg har nettop blitt kastet ut av huset mitt og lurer på om jeg kan få bortebo stipend forløpende siden jeg ikke har noe sted å bo.
Jeg går 3. år påbyggning i Lillestrøm og prøver å få en leilighhet i nærheten, om det er mulig. Hva vil eventuellt skje hvis jeg bor sammen med en room mate?
Sist endret av SecretAgentMan; 10. januar 2009 kl. 14:23.
Her ville jeg ringt direkte til Lånekassen og hørt med dem. Er ikke helt sikker på om du får støtte med engang.
Dersom du har blitt kastet ut bør det være muligheter for å få støtte. Dette vil gå mye lettere dersom dine foreldre skriver under på at de har kastet deg ut. Om du bor sammen med noen andre har ingenting å si
Sist endret av danielsk; 10. januar 2009 kl. 14:28.
Du bør i alle fall skaffe deg en eller annen å dele leilighet med, dere får *veldig* mye mer for penga med en gang dere går litt opp i størrelse på leiligheten. Alene har du kanskje råd til et bittelite bøttekott, sammen med en til vil hver av dere sannsynligvis betale *mindre* for en leilighet der dere har hvert deres soverom, pluss stue, kjøkken osv, enn det du må ut med for bøttekottet alene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fra ung.no:
Bostipend kan gis til elever i vanlig videregående opplæring som ikke bor sammen med foreldrene sine og fyller et av disse vilkårene:

* Avstanden mellom foreldrehjemmet og skolen er 40 km eller mer.
* Reisetiden mellom foreldrehjemmet og skolen er tre timer eller mer samlet per dag.

Bostipend kan også vurderes dersom det er andre særlige forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skolen. Særlige forhold skal være dokumentert med bekreftelse fra for eksempel PP-tjeneste, sosialkontor, familierådgivningskontor eller psykolog.

Altså: Hvis avstanden mellom foreldrehjemmet ditt og skolen din er kortere enn denne avstanden får du ikke borteboerstipend.
Vis hele sitatet...
Får jeg spørre hvorfor du er kastet ut? Er det av foreldre?
Nå sier du ikke om det er foreldre du er kastet ut av, og det står heller ikke i profilen din hvor gammel du er, men er du under 18 har foreldre ansvar for å huse deg, ergo de kan ikke kaste deg ut.
Sitat av Dice Vis innlegg
Nå sier du ikke om det er foreldre du er kastet ut av, og det står heller ikke i profilen din hvor gammel du er, men er du under 18 har foreldre ansvar for å huse deg, ergo de kan ikke kaste deg ut.
Vis hele sitatet...
Vist han går 3.året påbyggning så er han over 18 år gammel.
Tror nok sosialkontoret et stedet å henvende seg, å få på plass borteboerstipend kommer etterhvert, er ikke som du får penger til depositum og første månedsleie av lånekassen på dagen. Sånnt er sosialkontorets oppgave, der kan du få depositumsgaranti og så hjelper de deg å betale husleia intill du klarer å få på plass finansiering selv.
Snakk med rådgiver på skolen din umiddelbart.
De er alltid behjelpelig med slike saker som dette, og vet hvem du skal snakke med.