Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6695
God kveld.
Idag fikk jeg min XTZ 99 W10.16 sub som jeg har problemer med å få til å fungere ilag med min Harman Kardon AVR 260 receiver. Denne receiveren har jeg hatt i ca 2 år. Har da bare brukt mine gamle surround høytalere som kommer fra mitt gamle Logitech Z5500. Hadde ikke prøvd å koble en sub til receiveren før idag. Dette viste seg å være ett større problem enn først antatt..

Surround høytalerne er koblet med vanlig høytalerkabel inn på skrukoblingene bak. Men det finnes ikke skrukobling for subwoofer så jeg har da brukt en RCA kabel til denne.

http://imageshack.com/a/img540/8633/Yi9KZT.jpg

Det er sånn jeg har koblet det. Ingenting jeg har glemt? Har å overføre audio både med jack og med HDMI. Når jeg overførte med HDMI klarte jeg av en eller annen grunn å bare spille av 2 channel stereo, kanskje det er en dårlig HDMI kabel? Dette var uansett ikke tilfellet med jack.

RCA kabelen som går til sub mangler ett Y-ledd, så den er bare koblet på en av de to pluggene der. Men i brukermanualen står det at det skal fungere fint å bruke bare en av pluggene, det eneste som skal skje er at subben spiller 3dB lavere.

Brukermanual Receiver
Brukermanual Subwoofer

Har holdt på med dette nesten non-stop siden etter jobb idag. Det eneste jeg vil er å få dette opp å gå før jeg legger meg. Da kan jeg sove godt i natt også
Vil bare på forhånd takke alle forslag til løsninger!
Har du aktivert subwoofer i instillingene?
Trådstarter
Ja, har aktivert den. Receiveren har sånn testlyd, funka heller ikke der..
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Det er en aktiv sub? Du har koblet til både strøm (?) og signal. Vet du at forsterkeren til suben virker?

Sett både delefilteret og volumet på suben på max og pass på at innstillingene for sub på receiveren er aktivert. Fortsatt ingenting?
Trådstarter
Den har strøm, er en diode som lyser bak, blått eller rødt etter som den er i bruk eller ikke. Denne lyser rødt i stand-by, er også mulig å overstyre stand-by med "always on"-nryteren. Da lyser denne blått.
Dette er såklart en aktiv sub.

Forsterkeren er innebygd i subben. Denne er kjøpt splitter ny og kom da i posten idag så skal ikke være noe gale med den. Men virker som signalet aldri kommer frem til subben. RCV kabelen jeg bruker er også kjøpt ny sammen med subben.

Finnes det noe verktøy for å måle frekvens i kabel e.l.?

Og ja, har prøvd å skru på max volum.
Sist endret av Pollyy; 6. mars 2015 kl. 00:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bruker du minijack til RCA, som f.eks denne kabelen? (Med tanke på at du nevner at den mangler et Y-ledd..)

Det er i så fall feil kabel, du trenger en signalkabel som ikke er minijack og splittes til to kanaler. F.eks denne.

Trådstarter
Jeg bruker en vanlig RCA signal kabel. Det er riktig kabel. Grunnen til jeg sa jeg manglet y-ledd er fordi det er to plugger inn på subben. En rød og en hvit. Men dette er ikke noe problem siden det står i manualen at det skal funke som jeg har gjort det.
Har du forsøkt å koble fronthøyttalerne dine via subben, altså ikke med RCA men høyttalerkablene? Det er for tilkobling til forsterkere som ikke har RCA for subwoofer. Fungerer den da?

Dersom du har en RCA med to par ledninger (hvit+rød) skal du kunne bruke den, bare husk å koble samme farge i begge ender. Jeg skjønner fortsatt ikke hvilken y-ledd du mener, er det denne? Det er lettere å hjelpe deg om du kan identifisere kabelen du bruker i dag.

Regner med du har aktivert sub i recieveren, hvis ikke må du gjøre det. Sjekk fra side 20 og utover i manualen din, eller let deg rundt i setup-menyen på recieveren. Mens du gjør dette kan du gjerne la subben stå på "always on".
Trådstarter
Jeg bruker denne kabelen (heter ikke det RCA?), men i subben er det to plugger; en rød og en hvit. Da er det mulig og også anbefalt å bruke en kabel som denne. Da blir sistnevnte plugget med de to hannene inn i subben og signalkabel fra reciever og inn i Y-leddet. Jeg har da ikke Y-leddet men det står spesifisert i manualen til subben at man skal kunne plugge signalkabelen direkte uten dette Y-leddet dog med 3 dB tap.

Jeg har hatt subben på "always on" når jeg har fiklet med recieveren. Og jeg har aktivert sub utgangen i recieveren. Om sub utgangen i recieveren ikke er aktiv er det ikke mulig å sende ut test lyden mot sub.

Jeg er litt usikker på hva du mener med det første avsnittet. Jeg forstår hvilken kabel du mener jeg skal bruke men ikke hvordan jeg skal koble den. Skal jeg koble signalkabel fra "front left" og "front right" samtidig som disse høytalerne er tilkoblet? Altså det blir 2 ledere i hver plug for "front left" og "front right" på recieveren? Eller skal jeg bare fjerne front høytalerne mine for testens skyld? Er interresert i å prøve dette etter jobb

Fikk også et tips av en kolega som mente at det er vanlig å bruke center som sub på de skrukoblingene. Er dette riktig?

Må få takke deg for alt du gjør for å hjelpe meg, Leif!
Jeg har samme subwooferen som deg (modellen over), og har brukt både høyspenning-inngangene og RCA-koblingen. Begge fungerer fint med meg. Når du bruker RCA, trenger du bare å koble på en av inngangene. Enten rød eller hvit. Kobler du på begge får du +5 dB lydnivå eller noe, det står i manualen.



Her er en illustrasjon av de to måtene å koble opp på. Forsterker til venstre, subwoofer til høyre. I den første delen er det bare RCA, i den andre er alle røde kabler +, og alle svarte kabler -.
Sist endret av Flaskepost; 6. mars 2015 kl. 11:07.
Trådstarter
Skal prøve å koble med høytaler kabel når jeg kommer hjem. Har en kabel liggende, tror denne er 2,5mm2. Er det noen minste krav? Distansen er kort, 1-2 meter per kabel. Disse koblingene sender vel også strømtilførsel, skal jeg fortsatt bruke 230v strømtilførsel?

Fin og forståelig tegning. Takk: )

Og forresten; det økes med 3dB når man kobler på begge VGA pluggene

Og forresten; det økes med 3dB når man kobler på begge VGA pluggene
Sist endret av Pollyy; 6. mars 2015 kl. 12:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når du bruker høyspenning-ledningene, er det bare for å sende signal. Du kan si at subwooferen bare ser på signalene som går i kretsen. Om du hadde hadde koblet forsterker -> sub -> fronter, så måtte du hatt tykk nok kabel til å drive frontene. Kobler du slik jeg tegnet, kan du omtrent bruke en telefon-kabel. 2.5mm2 er overkill i massevis.

Subben drives fremdeles av forsterkeren i subwooferen, forskjellen fra tilfelle med RCA er at signalet er det samme som sendes til front-høyttalerene, og delefilteret i subwooferen tar seg av å filtrere ut alt annet enn bass. Dette stiller du fra 200Hz til 20Hz (?) på baksiden av forsterkeren. Dette står i manualen. Du trenger altså fortsatt 230v.
Trådstarter
Okei. Tusen takk! Kommer tilbake til hvordan det funker når jeg er ferdig på jobb
Følger du tegningen til Flaskepost og bruker høyttalerkabler inn og ut via subwooferen så trenger du ikke tenke på strøm så lenge subwooferen er skrudd på. Forskjellen er hvordan subben tar i mot og behandler signalet den bruker for å lage lyd. Ved RCA sendes et digitalt signal fra recieveren gjennom blue line -kabelen din og når du bruker høyttalerkablene sendes lyden som går fra HK-recieveren til fronthøyttalerene, bare at det går via et delefilter i subwooferen hvor de lave frekvensene tas ut til subwooferen mens mellomtone og diskant sendes videre til fronthøyttaler. Forsiktig forklart, men i begge eksemplene er det forsterkeren i subwooferen som driver elementet og det er veldig viktig at du ikke begynner å koble strøm til kablene. 2.5 kvadrat holder i massevis, du har vel fremdeles bare Logitech-høyttalere?

Du plugger blue line-kabelen til recieveren i den lilla kontakten det står pre-out og subwoofer på (og som du allerede har markert). Den andre enden av kabelen plugger du enten i den røde eller hvite inngangen på subwooferen. Så lenge du ikke har Y-splitteren kan du velge hvilken. Det skal nå være koblet riktig, og dersom du ikke får lyd tenker jeg du må inn i menyen på HK'en din og aktivere subwoofer. Står som regel noe med LFE (high, mid, low etc.) i de menyene, men et godt tips er å se etter system eller speaker setup.

Fant ikke så mye på HK da jeg googla, men virker dette kjent? Regner med du har kobla HDMI til TV'en så du får menyen på skjermen.


Edit: Flaskepost forklarte det hele rimelig greit mens jeg satt og googla bilder.
Sist endret av Onkel Leif; 6. mars 2015 kl. 13:22.
Nå har jeg en mye eldre versjon, men mener at en må aktivere subben i menyen, slik at forsterkeren skal sende LFE dit og ikke til front. I Stereo så kan man velge mellom bass til "Front" og "Front + LFE". Du har gjerne en instilling på om du har "Large" eller "Small" høgtalere også, og om du velger "small" vil noe av bassen i frontkanalene omdirigeres til sub tror eg.
Trådstarter
Først må jeg byne med å påpeke at om jeg koblet som flaskepost tegnet opp så funker subben ihvertfall. Men føler det blir nesten bare skurring i front høytalerne siden disse også får lavfrekvensen.. ja jeg er klar over at jeg ikke skal forvente noe særlig av disse gamle skraphøytalerne, men det var litt irriterende

Sitat av suppesos Vis innlegg
Nå har jeg en mye eldre versjon, men mener at en må aktivere subben i menyen, slik at forsterkeren skal sende LFE dit og ikke til front. I Stereo så kan man velge mellom bass til "Front" og "Front + LFE". Du har gjerne en instilling på om du har "Large" eller "Small" høgtalere også, og om du velger "small" vil noe av bassen i frontkanalene omdirigeres til sub tror eg.
Vis hele sitatet...
Det er riktig som du sier, det er mulig å stille på høytalerne der du stiller hvor store de er. Det er forskjellige ohmske verdier og en plass der det står "Large". sånn jeg har forstått det sendes det også sub til fronthøytalerne. Når fronthøytalerne står på large så kommer det opp i forige meny valg på "Sub Mode" Alternativ: "Off", "LFE" og "L/R + LFE". Men så lenge høytalerne ikke står i "Large"-modus er det ikke mulig og stille noe der, da står det bare "Sub Mode: SUB". Jeg veit ikke om noe annet jeg kan stille på. Betyr LFE at bassen blir sendt til pre-out subwoofer?
Sist endret av Pollyy; 6. mars 2015 kl. 17:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så du har nå koblet forsteker -> fronthøyttalere -> sub, og fått forandret lyden i frontene? Det skjer ikke med meg, men jeg har riktig nok "store" fronthøyttalere (Klipsch RF-52 mkII), så disse takler lave frekvenser godt.

Har du merket front-høyttalerene som Large eller Small? For å få bass til subwooferen gjennom høyspenning må du også sende bassignalet gjennom frontene, og det kan være det ikke er optimalt med så små høyttalere. Det kan derimot hende at forsterkeren sender signal til subwooferen gjennom subwoofer-utgangen hvis front-høyttalerne er merket som små. Slik det høres ut som nå, så er den beste løsningen å finne en måte å spille subben for seg selv med RCA-signalet.
Trådstarter
Jeg forklarte over at jeg måtte markere de som large for å få sendt lav frekvensen til fronthøytalerne. Ihvertfall sånn jeg oppfattet det.
Jepp, det stemmer. Tror at LFE er en forkortning for Low Frequency Effects, så det betyr at bassen sendes gjennom pre-out subwoofer om jeg ikke tar feil. Har ingen erfaring med H/K forsterkere dog.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Har du en vanlig phono minijack til RCA-kabel? Prøv å koble den til f.eks. telefonen din og suben i andre enden og se om det er noe lyd da. Grei måte å finne ut hvilken ende problemet er i - om det er kilden eller suben selv.
Trådstarter
selv om jeg har på "L/R+LFE" så sendes det ikke noe gjennom pre-out utgangen da. Skulle gjerne fått til dette.
For sånn det er nå skurrer frontene noe helt jævlig på enkelte sanger, artistene høres mer ut som roboter. Kult enkelte ganger, men ikke morsomt da.

Om noen fortsatt har idé om hva jeg kan gjøre for å få pre-out-utgangen til å fungere så er jeg klar for å prøve!

Tusen takk for all hjelp så langt!
Trådstarter
jeg har ikke jack-phono kabel men har tenkt å skaffe meg det på mandag for å teste.