Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 16114
God kveld!

Om noen uker skal jeg ta turen til Qatar med noen venner.
Og for å gjøre turen litt billigere, så tenkte jeg kort og godt å ta med en diamant fra Qatar (med sertifisering). Jeg har ca 50 0000 kr til rådighet.
Hva bør jeg gjøre med steinen når jeg kommer hjem til Norge? Hvor stor profit kan jeg forvente?

Er dette i det hele tatt en god ide?

Skal du ha med deg en halv million til Qatar?
Sitat av Say_no_more Vis innlegg
Skal du ha med deg en halv million til Qatar?
Vis hele sitatet...
tror han mente 50k
Sitat av iColdman Vis innlegg
tror han mente 50k
Vis hele sitatet...
Det var det jeg trodde, du får en drøyt stor diamant for 500 000
Trådstarter
3 1
Sitat av iColdman Vis innlegg
tror han mente 50k
Vis hele sitatet...
Mente 50 tusen ha, fikk lagt på en null ekstra
Lønner seg garantert ikke.

Først må du betale 25% moms for å få den inn i landet.
Deretter må du finne noen som vil kjøpe. Privatpersoner kjøper neppe bitte små diamanter fra andre privatpersoner og gullsmeder eller smykkedesignere vil nok ikke kjøpe til prisene du trenger for å gå i pluss.
Bare for å spørre; har du gjort noen undersøkelser av diamantprisene i Quatar kontra Norge? For å se at det faktisk er en forskjell...
Videre bør du undersøke om diamanter er tax-free i Quatar, slik at du får igjen momsen. Ved innførsel til Norge vil du måtte betale 25% mva, du får ikke fratrekk for mva betalt i utlandet.

Til slutt; som Goophy er inne på kan du ikke forvente gullsmedens utsalgspris. Først er det sjelden gullsmeder selger diamanter uten at de er felt inn i smykker - og prisen er dermed ikke for diamanten alene. Videre skal gullsmeden også ha fortjeneste.
Selger du til en gullsmed fordrer det sannsynligvis uansett at du finner en gullsmed som lager smykker selv.

Husk også på at en diamant til 50'000 ikke vil være dekket av ordinær reiseforsikring, ei heller av ordinær innboforsikring.

Alt i alt tviler jeg på at dette er en ide som vil gjøre turen din spesielt mye billigere.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Lønner seg garantert ikke.

Først må du betale 25% moms for å få den inn i landet.
Deretter må du finne noen som vil kjøpe. Privatpersoner kjøper neppe bitte små diamanter fra andre privatpersoner og gullsmeder eller smykkedesignere vil nok ikke kjøpe til prisene du trenger for å gå i pluss.
Vis hele sitatet...
Nå er vel hele poenget å IKKE betale mva'en på 25% for å faktisk gå i pluss.
Pass på at du ikke kjøper en for stor diamant da, sånn at du såfall kan smugle den i rassen. Kanskje sende verdipapirer via post.. Slik at det er minst mulighet for at tollerene finner noe.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Incogn1to Vis innlegg
Pass på at du ikke kjøper en for stor diamant da, sånn at du såfall kan smugle den i rassen. Kanskje sende verdipapirer via post.. Slik at det er minst mulighet for at tollerene finner noe.
Vis hele sitatet...
Siden folk putter hasjegg i rompa på størrelse med hønsegg så er jeg litt nysgjerrig på hvor store diamanter du tror du får for 50.000,-?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Siden folk putter hasjegg i rompa på størrelse med hønsegg så er jeg litt nysgjerrig på hvor store diamanter du tror du får for 50.000,-?
Vis hele sitatet...
Haha, ja det har jeg faktisk ingen ide om. Men regner med man kommer langt med et loose butthole i sånne situasjoner uansett ^^
Sitat av bacardi Vis innlegg
Nå er vel hele poenget å IKKE betale mva'en på 25% for å faktisk gå i pluss.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal du da få solgt den?
Har ikke troa på at det sorte markedet for løse diamanter er særlig stort i Norge. Eller lett i å komme i kontakt med for en enkeltstående, ekstremt liten transaksjon.
Tror du bør finne en kjøper i Norge før du drar. Kanskje noen som skal forlove seg e.l. og trenger en ring.
Hvis en skal selge diamanter er vel ikke Norge stedet å gjøre dette på.
Noen av verdens største diamant markeder finnes jo både i London og Antwerpen (stikkord:ryanair).
I de Jødiske kvarterene ligger sjappene tett i tett, og om de er så nøye med hvor de kommer fra og moms må jo fåglorna vite. Det de er nøye med er kvaliteten.
Hvis man har fått b-vare kvalitet fra Mustafa på hjørnet i Quatar, er det ikke bare bare, å fly ned igjen til Q for å klage..
Tror ikke engang det lønner seg å smugle gull i dag.
Eventuelt:
Ta med bleier fra Norge, disse får du sikkert omsatt i Q med fortjeneste.
Trådstarter
3 1
Sitat av Goophy Vis innlegg
Hvordan skal du da få solgt den?
Har ikke troa på at det sorte markedet for løse diamanter er særlig stort i Norge. Eller lett i å komme i kontakt med for en enkeltstående, ekstremt liten transaksjon.
Vis hele sitatet...
For de av dere som ikke har sett Insider episoden som handler om diamant handelen i Qatar og Antwerpen; se den! Utrolig hvordan dette foregår.
Her får du se at, diamantringer som der nede koster 20000 NOK, vil i Norge koste 60-70000 NOK (om jeg ikke tar feil). Dette er MED sertifisering.

Spørsmålet du stiller her, er interessant. Hvem kjøper diamantringer/ diamanter osv fra privatpersoner? Har du sertifiseringen, så skal ikke det være noe problem.
Forstår at det ikke akkurat er å gå på finn.no og legge ut annonsen "Selger diamantring CHEAP".

Sier ikke at jeg skal gjøre det... Men er jo utrolig letttjente penger..........
Sist endret av Alfibala; 13. juli 2013 kl. 00:44.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Alfibala Vis innlegg
Sier ikke at jeg skal gjøre det... Men er jo utrolig letttjente penger..........
Vis hele sitatet...
Hvis det hadde vært det, så hadde maaaange personer tenkt på dette før deg.
Den arabiske verden er, på tross av stresset der nede nå, ikke en usivilisert bakevje .. Hadde det fortsatt fantes prisdifferensanser på 300% på noe så simpelt som diamenter hadde de valfartet med Qatar airways opp hit for å selge. Det gjør det virkelig ikke

Ønsker du billige edelstener mistenker jeg at det fortsatt er visse muligheter i noen områder av Afrika, hvor opprørsbevegelser og militser fort kan ende opp med store verdier uten mulighet til å få brukt dem (fullstendig mangel på infrastruktur gjør ting tidvis ekstremt vanskelig i hele sentral-Afrika).. men det er livsfarlig og vanskelig.

Ellers vet jeg at det fortsatt er endel muligheter for å få arkeologiske kupp her i Myanmar, som nettopp har åpnet seg skikkelig. Det aller meste fra de store byene er nå riktig priset og evaluert, men veit man hva man holder på med er det nok fortsatt veldig gode muligheter i avsidesliggende strøk her.

.. ellers tror jeg det er såpass sterke handelsforbindelser verden over at det er særdeles lite det er vits i å importere uten at det er i stor skala. Jeg kan ikke tenke meg noe.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Den arabiske verden er, på tross av stresset der nede nå, ikke en usivilisert bakevje .. Hadde det fortsatt fantes prisdifferensanser på 300% på noe så simpelt som diamenter hadde de valfartet med Qatar airways opp hit for å selge. Det gjør det virkelig ikke
Vis hele sitatet...
I Dubai er det ikke skatt, toll og moms på gull og diamanter. Dette kombinert med billig arbeidskraft gjør alt så sykt billig der nede.. Ikke rart dette er et sentrum for gull- og diamanthandel.
Så kan du bare tenke deg hva Norge skal ha for å ha disse diamantene inn i landet....

Dubai har heller ingen regnskapsplikt, så var det nevnt.
Sitat av Urg3_ Vis innlegg
I Dubai er det ikke skatt, toll og moms på gull og diamanter. Dette kombinert med billig arbeidskraft gjør alt så sykt billig der nede.. Ikke rart dette er et sentrum for gull- og diamanthandel.
Så kan du bare tenke deg hva Norge skal ha for å ha disse diamantene inn i landet....

Dubai har heller ingen regnskapsplikt, så var det nevnt.
Vis hele sitatet...
Nå skulle han til Quatar da, ikke UAE. Heldigvis for deg er de veldig like. De baserer seg begge i veldig stor grad på importert pakistansk arbeidskraft og den er dyrere enn arbeidskraften i både Kina, Pakistan, India og, vel, veldig mange andre steder.

Men ja, du har rett i at man kan spare penger å smugle inn varer uten å fortolle dem eller betale moms. Det er dog ulovlig og kan svi skikkelig på pungen om man blir tatt. Skulle jeg først forsøk meg på smuglig hadde jeg heller kjøpt kokain til 20kr grammet i Colombia enn noen usle diamanter i Quatar.. da kan man iallefall tjene nok penger til at det monner litt iforhold til problemene man kan få.
Sist endret av DumDiDum; 13. juli 2013 kl. 01:33.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Nå skulle han til Quatar da, ikke UAE. Heldigvis for deg er de veldig like. De baserer seg begge i veldig stor grad på importert pakistansk arbeidskraft og den er dyrere enn arbeidskraften i både Kina, Pakistan, India og, vel, veldig mange andre steder.

Men ja, du har rett i at man kan spare penger å smugle inn varer uten å fortolle dem eller betale moms. Det er dog ulovlig og kan svi skikkelig på pungen om man blir tatt. Skulle jeg først forsøk meg på smuglig hadde jeg heller kjøpt kokain til 20kr grammet i Colombia enn noen usle diamanter i Quatar.. da kan man iallefall tjene nok penger til at det monner litt iforhold til problemene man kan få.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg vet straffene for smugling av kokain.. Så vet jeg at smugling av diamanter gir maks 6 månder i fengsel, vil tro smugling av narkotika gir en del flere år.
(Har sett Insider episoden som det blir referert til, hvor det blir sagt).
Sist endret av Urg3_; 13. juli 2013 kl. 01:41.
Sitat av Urg3_ Vis innlegg
Uten at jeg vet straffene for smugling av kokain.. Så vet jeg at smugling av diamanter gir maks 6 månder i fengsel, vil tro smugling av narkotika gir en del flere år.
(Har sett Insider episoden som det blir referert til, hvor det blir sagt).
Vis hele sitatet...
Å få små kvanta av hva som helst igjennom tollen er iallefall null problem forresten. Jeg har reist igjennom mye rare land, så jeg har fått sydd inn hemmelige lommer rett over knærne i buksene mine hvor jeg har noen hundre dollar i backup-penger.. og aldri noensinne har noen av de som har klapset meg igjennom (inkludert i Israel hvor jeg måtte ta av buksene og han kjente på dem skikkelig) merket at det var noe der. Har blitt rimelig nøye sjekket andre steder også, og det er like gøy hver gang
Har noen tenkt på hva slags måte som er best å smugle de på?

Svelge, gjemme på kropp, feste rundt klokke, legge i bag?

Hvor trygt ville det eventuelt være å legge i håndbagasjebag? Klarer de å se små diamanter gjennom scanningen?

Eventuelt legge den i den store baggen som du sender med på flyet.

Noen som vet om sikkerhetsjekkene rundt dette?
Det enkleste er vel å feste den på en ring og ha den på fingern... Sertifiseringen sender du i post til deg selv.
Sitat av moan1244 Vis innlegg
Det enkleste er vel å feste den på en ring og ha den på fingern... Sertifiseringen sender du i post til deg selv.
Vis hele sitatet...
Qatar er kjent for smuglig og det er de veldig oppmerksom på på flyplassen. Hvis en maskulin mann kommer med en diamantring ut fra Qatar, så vil de fort få mistanke.
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Qatar er kjent for smuglig og det er de veldig oppmerksom på på flyplassen. Hvis en maskulin mann kommer med en diamantring ut fra Qatar, så vil de fort få mistanke.
Vis hele sitatet...
Men hva kan de gjøre? Denne "maskuline mannen" kan jo ha arvet denne ringen for flere år siden...