Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1560
Hvordan Starte eget firma?

Ett privat firma bestående av en eller to mann. (unnskyld diskriminering)

Foreksempel som driver med biler, og slikt, da hvorav egne biler, men har firma for og slippe moms, skaffe billigere deler og slikt.
Du snakker om å starte et såkalt "Ansvarlig selskap"...

Brønnøysundregisteret er obligatorisk så vidt jeg vet...

Ansvarlig selskap
Et ansvarlig selskap er en sammenslutning hvor to eller flere eiere (deltakere) samlet eller hver for seg har et ubegrenset personlig ansvar for virksomhetens gjeld.

Det er i praksis to hovedformer av ansvarlige selskap som er aktuelle:

1. I et ansvarlig selskap (ANS) har alle deltakerne et personlig ansvar for hele gjelden (solidaransvar). Det en deltaker ikke kan betale, kan kreves helt og fullt fra hvem som helst av de andre.
2. I et selskap med delt ansvar (DA) har deltakerne samlet et personlig ansvar for hele selskapsgjelden, men hver deltaker kan bare belastes opptil sin eierandel. Kreditor kan ikke kreve mer enn ti prosent av gjelden dekket av den som har tatt på seg ti prosent av ansvaret, selv om de andre deltakerne ikke kan gjøre opp for seg.

Deltakerne har plikt til å opprette en skriftlig og datert selskapsavtale som alle skal undertegne. Det stilles noen minstekrav til innholdet. Blant annet skal avtalen ha bestemmelser om selskapets formål og om verdien av deltakernes innskudd.

Før virksomheten starter, skal selskapet meldes til registrering i Foretaksregisteret.
Vis hele sitatet...
Kilde
Galskap's Avatar
Trådstarter
tja, mener egentlig bare og starte for meg selv, og slippe moms på diverse ting
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tja, trikset er vel at du må ha en viss omsetning for å "slippe" moms, og du slipper den ikke heller igrunn, du får den tilbake på slutten av året som jeg er bevist, dog er det egne regler for ting som eies av bedriften.
Galskap's Avatar
Trådstarter
men hvor starter jeg? sender inn søknad på www.altinn.no som jeg har forstått ?
Ministry of Love
sptz's Avatar
Det er jo også mulig å registrere en filial av et utenlansk foretak. Altså da gjerne et limited selskap. Koster vel ca 5000kr i året. Men det er nok verd det. Du kan da ansette deg selv i selsapet og kan nyte godt av like sykepenger/trygde vilkår som vanligere arbeidstakere. Her har du bare rett til 75% om du driver enkelmannsforetak.

Driver du enkelmannsforetak må du også tjene ca 80000,- mer i året for å sitte igjen med det samme som en vanlig arbeidstaker...

Kort sagt enkelmannsforetak sugerballe om du er noe seriøs i det hele tatt... Grunnen til at det ikke er flere utenlanske foretak registrert i norge, NUF (som har hovedkontor i Norge og drives av normenn) er nok at det ikke er særlig kjent. For 3800,- så fikser bedrifter som www.firmahjelp.no deg NUF. NUF har ikke noen ulemper i forhold til enkelmannsforetak med untak av de er marginalt dyrere å starte.

At NUF kan få problemer med å få lån av banken stemmer. Men det gjelder i samme grad andre firma som ikke kan stille garantier. Har du enkeltmannsforetak så kan du pantsette huset ditt. Men det ansvaret kan du også ta på deg i et NUF om banken krever det. (noe de sansynligvis gjør..)

mvh en som har tenkt på eget foretak lenge.
Sitat av Galskap
tja, mener egentlig bare og starte for meg selv, og slippe moms på diverse ting
Vis hele sitatet...
Lykke til ;-)

Første året kommer du til å slite rumpa av deg med dårlig økonomi, og du er heldig dersom du får en oppgang etter dette.

Du må forresten ha mellom 40 - 45% egenkapital, dersom du har planer om å ta opp lån for å starte bedriften.

Rundt 90% av alle nyoppstartede bedrifter, som ikke er medlem av en kjede, sliter kraftig med økonomien det første året, og går som oftest med underskudd.
Jeg har startet både Akjseselskap og enkeltmannsforetak..
Enkeltmannsforetak er gratis så lenge du ikke skal drive med kjøp og salg.. da koster det et engangsbeløp på 2500kr eller no.

Du må omsette for, altså selge utstyr for 50.000 kr før du er mva a pliktig..
Altså før du har omsatt for dette slipper du ingen moms og du krever ikke inn noe moms.
Det er ikke like enkelt som du tror, det er mer papirarbeid. iallefall med aksjeselskap.
Du må også ha regnskapsfører, ikke at dette er så dyrt, men det må du nesten regne med litt penger til.
Når noen starter et registrert firma i Norge vil de få et organisasjonsnummer av staten det er ... så har den heller ikke mulighet til å slippe unna moms. ...
Sitat av spetznaz
Driver du enkelmannsforetak må du også tjene ca 80000,- mer i året for å sitte igjen med det samme som en vanlig arbeidstaker...
Vis hele sitatet...
Hvorfor må du det?
Sist endret av Taerc; 21. august 2007 kl. 17:19.
Atle, fordi staten ikke gidder å bry seg med alle som starter opp et enkeltmannsforetak og selger for 2.500 kr i året... Og det er maaaaaaaaaaange av de. Det blir for mye pes