Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 2627
Kom nettopp hjem fra Oslo, og har litt av vært jeg ville sagt til de vekterne som var der, hadde jeg bare turt.

Det hele begynte med at jeg satt på Oslo S for å vente på toget mitt hjem.
Etter en stund hørte jeg en gammel mann som begynte å bli litt høylytt, og kranglet med noen vektere.
Mannen var tydlig beruset, men kunne ikke gjort en flue fortred (ettersom at han var i 80-åra og veldig dårlig til beins).

Til slutt sto det rundt 5-6 vektere rundt mannen, og de begynte å frakte ham med seg ned rulletrappene og ut av bygget. Underveis ned rulletrappen hadde en av vekterne filma den berusa mannen, og flere av de hadde gjort narr av han (ledd osv).

Da de hadde satt han fra seg på en benk utenfor, begynte den ene vekteren å ta bilder og filme mannen, mens de andre fortsatt lo.
Det kom til slutt en del andre mennesker rundt ham, tydligvis noen venner av vekterne.
De begynte også å le og etterligne mannens "morsomme" stemme og oppførsel, og kunne fint se på det som trakassering fra både disse menneskene og fra vekternes side.

Det var tydlig at den berusa mannen ikke likte det, og han skreik en del ganger til vekterne, men da lo de bare mer.

Bare lurer på om det finnes noe sted å rapportere vekternes oppførsel og handlinger?
Jeg fikk ikke tjeneste(?)nummerne deres, men jeg regner med at Hafslund har oversikt over hvilke vekterne som er hvor til hver tid.
Rapporter til selskapet? Eller så kunne du ha ringt politiet når du var der?
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stukov
Rapporter til selskapet? Eller så kunne du ha ringt politiet når du var der?
Vis hele sitatet...
Tenkte på å ringe Politiet, men mobilen min sin dekning var ustabil (noen som har hatt det samme problemet i det siste?).
Skal rapportere det til Hafslund ja, men tenkte kanskje noen visse noe nummer hvor man kan klage?
Sitat av Maol33t
Skal rapportere det til Hafslund ja, men tenkte kanskje noen visse noe nummer hvor man kan klage?
Vis hele sitatet...
09111

Det står på http://www.hafslund.no/
Blir egentlig rimelig forbannet når jeg hører om sånnt. Maken til uproffesjonell oppførsel. Jeg hadde gått bort til vekterne og bedt de om å skjerpe seg, og begynne å ta jobben deres mer seriøst. Tviler på noen av de hadde hvert uenige i det. Om de hadde det hadde jeg ringt vekterselskapet på stedet og listet opp samtliges vekternumre. Har selv jobbet som vekter og må si at folk som dette bringer skam på vekteryrket!
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jamie
09111

Det står på http://www.hafslund.no/
Vis hele sitatet...
Takk .
Ringer så fort jeg får tid og rapporterer dette.
Noen som vet hva konsekvensene for vekterne er? Ville vært flott å ikke se de igjenn på Oslo S =P.

Psycho-:
Ja, jeg ville selvfølgelig gjøre dette, men det er noe som stopper meg i å gå bort til 6 halv-bola mennesker og kjefte på dem :P
Sist endret av Maol33t; 24. mai 2008 kl. 23:09.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Maol33t
Noen som vet hva konsekvensene for vekterne er? Ville vært flott å ikke se de igjenn på Oslo S =P.
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig ingenting, i verste fall en reprimande.
Har liten tro på at 6 stk i vekteruniform ville gått løs på en uskyldig person på et så offentlig sted.
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Sitat av psycho-
Har liten tro på at 6 stk i vekteruniform ville gått løs på en uskyldig person på et så offentlig sted.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke, men det er fortsatt ikke noe koselig. De ville mest sannsynlig ledd av meg også ...
Veldig deprimerende å høre, NSO. De burde fått sparken med sånn oppførsel.
Om de har noe som helst vett i hodet burde de innse at de gjør noe dumt og på en måte ødelegger for mange andre i yrket, da folk som observerer dette vil ta vektere mye mindre seriøst i fremtiden.

Ang. konsekvenser tror jeg nok de ville sluppet unna ganske greit, men jo flere klager de får på seg jo fortere ryker jobben så si ifra uansett!
Skjer helt sikkert ingen ting.. Tipper en sjef ringer og spør hva dette var forno, da sier de at de bortviste en full mann som de jo skal gjøre. Og det er ikke feil av de... Men skal sies at det var litt dumt av dem å sitte i fellesareal og se på filmen.
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Det at de faktisk var så barnslige at de filmet, tok bilder og lo av mannen, provoserte meg virkelig.
Skjønner ikke at sånne mennesker kan i det heletatt få jobb hos noe så seriøst som et vekterfirma.
Sitat av Maol33t
Det at de faktisk var så barnslige at de filmet, tok bilder og lo av mannen, provoserte meg virkelig.
Skjønner ikke at sånne mennesker kan i det heletatt få jobb hos noe så seriøst som et vekterfirma.
Vis hele sitatet...
Var vekterne såkalt "nye landsmenn" ?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har hørt om flere lignende tilfeller.
Altså.. Enig, det er ikke bra å holde på sånn. Helt enig i det. Likevel, å le litt må være greit.
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Sitat av Max_Uflax
Var vekterne såkalt "nye landsmenn" ?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har hørt om flere lignende tilfeller.
Vis hele sitatet...
Nye landsmenn var de ikke.

Sitat av sandkasse
Altså.. Enig, det er ikke bra å holde på sånn. Helt enig i det. Likevel, å le litt må være greit.
Vis hele sitatet...
Tror nok ikke du ville blitt glad hvis du hadde blitt dratt av gåre av 6 vektere som lo og filmet deg, og lot en haug av andre trakassere deg
Sitat av Maol33t
Nye landsmenn var de ikke.
Vis hele sitatet...
Ok, tragisk er det uansett.

Nå som de fleste har mobiler med brukbare kameraer burde sånt vært filmet og overlatt til politiet.

Slik oppførsel er ikke akseptabel fra mennesker som skal fungere som politi light.
Neivel.. Så om jobben din var å holde høylytte drita folk unna et sted, feks et senter.. Og du fikk han med deg ut. På veien snakker han drit og møkk og masse tull. Sikkert frekk mot deg på flere måter.
Går kanskje rart av forskjellige grunner. Ja da flirer du ja. Og om jeg hadde synes det hadde vært morro å bli kastet ut av vektere? Tja neppe.. Og det er det som er poenget! Skal ikke være hyggelig å bli bortvist av vektere. Men jeg hadde heller bare holdt kjeft og gått om jeg fikk beskjed om at jeg var uønsket pga at JEG var drita og lagde kvalme!
Mener ikke at det var en bra måte de gjorde dette på, men de gjorde jobben sin..
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Max_Uflax:
Ja, skulle filme det, men så kom alle disse nye folka bort og så stygt på meg mens jeg holdt på å fikle med kameraet på mobilen :P.

Sandkasse:
Flirt: JA
Brukt mobil og ledd høylytt av personen: NEI
Sitat av sandkasse
de gjorde jobben sin..
Vis hele sitatet...
Det er mange måter å gjøre jobben sin på, om man føler seg så liten at man må drite ut mennesker som er i en svakere posisjon en seg selv burde man ikke ha en jobb der man er i kontakt med andre mennesker slik som vektere er.

Politiet ser med lite blide øyne på enkelte vektere ford vektere ofte blir assosierte med politi som har begrensede fullmakter.
Les hva som står da... Jeg mener ikke at de gjorde jobben sin på en bra måte. Skrev også at jeg ikke mener at det er ok å gjøre som de gjorde.

Max_uflax: Hakke en dritt med saken å gjøre hva politiet mener i denne saken.. Og når andre er frekke som faen mot deg, svarer du ikke frekt eller ler av dem da? Jo nettopp! Vektere er folk de også, og MANGE snakker drit til de fordi det er "tøft" og de får ikke samme pes som hvis de snakker drit til politiet. Ja da svarer man frekt tilbake eller ler av det tullet de klarer å få seg til å si.

Og jeg gjentar: JEG MENER IKKE AT DET ER OK Å HOLDE PÅ SOM DE GJORDE! Vil bare få frem at det er en annen side i denne saken også!
Sitat av Maol33t
Psycho-:
Ja, jeg ville selvfølgelig gjøre dette, men det er noe som stopper meg i å gå bort til 6 halv-bola mennesker og kjefte på dem :P
Vis hele sitatet...
Hva faen skulle 6 VEKTERE gjort deg? Vektere har såvidt lov og bruke makt mot deg, om du ikke plager offentligheten så mye at dem må, til politiet dukker opp.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av sandkasse
Les hva som står da... Jeg mener ikke at de gjorde jobben sin på en bra måte. Skrev også at jeg ikke mener at det er ok å gjøre som de gjorde.

Max_uflax: Hakke en dritt med saken å gjøre hva politiet mener i denne saken.. Og når andre er frekke som faen mot deg, svarer du ikke frekt eller ler av dem da? Jo nettopp! Vektere er folk de også, og MANGE snakker drit til de fordi det er "tøft" og de får ikke samme pes som hvis de snakker drit til politiet. Ja da svarer man frekt tilbake eller ler av det tullet de klarer å få seg til å si.

Og jeg gjentar: JEG MENER IKKE AT DET ER OK Å HOLDE PÅ SOM DE GJORDE! Vil bare få frem at det er en annen side i denne saken også!
Vis hele sitatet...
sandkasse: Vektere er folk, men når de er på jobb har de et visst ansvar. De jobber i et serviceyrke, og bør opptre profesjonelt og korrekt. Skildrinigen trådstarter gir viser umoden oppførsel av person som sannsynligvis aldri burde vært vektere.

tjobo: Mulig du kjefter huden full på folkemengder hele tiden, men det er ikke alle som har like lett for det.. Jeg tror neppe han var veldig redd for at de skulle hoppe på han og slå hanm helseløs
Skildringen han starter ja... Det er to sider av en sak. Og nei, vektere er ikke en yrkesgruppe som skal tåle all mulig drit som slenges til dem! Å le av en person som er drita og oppfører seg som en dust er lov..
Dog ikke å filme og drive ap med i ettertid..
Sitat av tjobo
Hva faen skulle 6 VEKTERE gjort deg? Vektere har såvidt lov og bruke makt mot deg, om du ikke plager offentligheten så mye at dem må, til politiet dukker opp.
Vis hele sitatet...
Vektere har akkuratt like stor rett til bruk av makt som du og jeg.

Sitat av z0p
tjobo: Mulig du kjefter huden full på folkemengder hele tiden, men det er ikke alle som har like lett for det.. Jeg tror neppe han var veldig redd for at de skulle hoppe på han og slå hanm helseløs
Vis hele sitatet...
Var ikke snakk om å kjefte huden full på de heller da, mer "Unnskyld meg, men hva er det dere driver med? Plager en som har det vanskelig? Skjerp dere, dere oppfører dere fullstendig uproffesjonelt og får andre til å miste ALL respekt for dere."

Der etter bare gå, de vil nok stå igjen ganske paffe over at noen turte å stå opp mot de 6 og innse at det kanskje var litt barnslig.
Sist endret av psycho-; 25. mai 2008 kl. 01:21.
La merke til at du er født i 1992.

Det som skjer:

Du ringer inn og forteller din historie. Etterpå, i verste fall så blir de varslet i fra om at det har kommet en klage på dem. Det som videre skjer er at den klagen går rett i søppelbøtta.

Eneste jeg er enig i deg på er at de opptrådde litt barnslig. Men slik er det i alle bransjer.
Enkelte skulle aldri vært ansatt som vektere, leger, politi etc.
Men slik er altså verden.
Sist endret av snowser; 25. mai 2008 kl. 01:55.
Sitat av snowser
La merke til at du er født i 1992.

Det som skjer:

Du ringer inn og forteller din historie. Etterpå, i verste fall så blir de varslet i fra om at det har kommet en klage på dem. Det som videre skjer er at den klagen går rett i søppelbøtta.

Eneste jeg er enig i deg på er at de opptrådde litt barnslig. Men slik er det i alle bransjer.
Enkelte skulle aldri vært ansatt som vektere, leger, politi etc.
Men slik er altså verden.
Vis hele sitatet...
Og med en sånn holdning blir det hvertfall ikke bedre.
Sitat av psycho-
Og med en sånn holdning blir det hvertfall ikke bedre.
Vis hele sitatet...
Holdning?

Sier bare hva som kommer til å skje. Jo, tro meg. Det er akkurat hva som kommer til å skje, absolutt ingenting. Siden jeg vet litt mer enn jeg skriver.
Så spar meg.
Jeg er selv vekter, og har sett lignende oppførsel i Oslo, dog ikke med så mange sopm 6 vektere.
Det er slike folk som ødelegger for oss andre som faktisk prøver å gjøre en jobb...tror du jeg fikk mye piss etter salat-incidenten i Oslo, selv om jeg ikke jobber der inne? Oh yes.
Sitat av snowser
La merke til at du er født i 1992.

Det som skjer:

Du ringer inn og forteller din historie. Etterpå, i verste fall så blir de varslet i fra om at det har kommet en klage på dem. Det som videre skjer er at den klagen går rett i søppelbøtta.

Eneste jeg er enig i deg på er at de opptrådde litt barnslig. Men slik er det i alle bransjer.
Enkelte skulle aldri vært ansatt som vektere, leger, politi etc.
Men slik er altså verden.
Vis hele sitatet...
Dersom dette var rett utenfor et kjøpesenter (e.l, orker ikke bla tilbake) så var det vel kameraer der.

Og om vekternes daglige leder er en smule seriøs kan han vel bare titte på kameraet på oppfordring fra trådstarter. Dersom 6 vektere står rundt en fyr og flirer i lengre tid tror jeg de har et forklaringsproblem. De skulle tross alt vært på jobb.

EDIT: Og neida, det får helt sikkert ingen konsekvenser for vekterne. Men dersom flere klager tikker inn kan det etterhvert bety slutten for karrieren dems
Sist endret av Elefanten; 25. mai 2008 kl. 11:58.
Ingen bryr seg om en full alkoholiker


Gjør du trådstarter?
Sist endret av BaJa; 26. mai 2008 kl. 00:27.
Sitat av sandkasse
Å le av en person som er drita og oppfører seg som en dust er lov..
Vis hele sitatet...
Som vekter er det virkelig ikke lov å le av slike personer. Ikke av loven, men av yrkesetikken som vekterene skal følge. Selv om en full kar som oppfører seg unormalt kan se komisk ut, er det virkelig ikke morsomt. For folk som er fulle i den alderen ligger det ofte noe mer tragisk bak. Og hvis vekterene da står og ler av personen har de ingenting i det yrket å gjøre. Det at de i tillegg filmet det hele viser at de er totalt blottet for empati og normal etikk.

For å trekke det videre til et annet nivå, hvordan ville du sett på det hvis politiet stod og lo av samme personen? Som politi rykker man daglig ut til psykisk syke folk som oppfører seg både rart og dustete. Men man har såpass godt grunnlag med vett, etikk og empatisk tankegang at man ikke har lyst til å le en gang.

Nå mener jeg ikke å likestille vektere og politi på alle nivå, men den samme etikken og tankegangen skal vi også forvente av vekterene. Jeg håper virkelig du har meldt vekterene til selskapet de jobber for. Ingen er tjent med vektere som oppfører seg slik!
Kjenner selv en vektersjef, og vekterne som gjorde det ville mistet jobben om de jobbet hos han sier han.

Hva med regelen generell høflighet?
Sitat av sandkasse
Og når andre er frekke som faen mot deg, svarer du ikke frekt eller ler av dem da? Jo nettopp! Vektere er folk de også, og MANGE snakker drit til de fordi det er "tøft" og de får ikke samme pes som hvis de snakker drit til politiet. Ja da svarer man frekt tilbake eller ler av det tullet de klarer å få seg til å si.
Vis hele sitatet...
Sandkasse: Jeg er vekter selv og denne historien er skremmendes å lese. En vekter har faktisk ikke lov til å oppføre seg på den måten. For det første har vi ikke under noen omstendigheter lov å le av "objektet" vi håndterer. Vi skal være dannet og oppføre oss med autoritet. Vi er faktisk offentlige tjenestemenn.

En annen ting er bruken av mobil. Bilde og film kan bare brukes som bevis materiale, og i denne situasjonen har ikke en vekter lov å bruke mobilen til den slags formål. (bilde eller video).

Til trådstarter: Jeg vil be deg rapportere dette til Hafslund og få opp en sak om dette. Slik oppførsel er ikke holdbart.
Ja, har ikke fått rapportert noe enda.
Eksamenstider, og annet å tenke på desverre. Vil prøve å få gjort dette så fort som mulig .
Takk for bra svar, både fra ikke-vektere og fra dere som faktisk ER vektere.
Clr: Jeg er også vekter. Og vi er ikke offentlige tjenestemenn. Riktignok blir vi beskyttet av loven om offentlig tjenstemann, dvs at i teorien er det like ulovlig å slå en vekter som å slå en snut. Vi har 100% lov til å le jo! At vi skal oppføre oss autoritære stemmer det ja, men at jeg ikke har lov til å le er tullprat!
Når det gjelder det med mobil og det der er jeg enig.
Sitat av sandkasse
Clr: Jeg er også vekter. Og vi er ikke offentlige tjenestemenn. Riktignok blir vi beskyttet av loven om offentlig tjenstemann, dvs at i teorien er det like ulovlig å slå en vekter som å slå en snut. Vi har 100% lov til å le jo! At vi skal oppføre oss autoritære stemmer det ja, men at jeg ikke har lov til å le er tullprat!
Når det gjelder det med mobil og det der er jeg enig.
Vis hele sitatet...
What? Vis meg gjerne noe som backer din påstand om at vekter er en lovbeskyttet tittel!
Vet ikke om det er lovbeskyttet tittel. Men siden vektere er utsatte personer så går det under samme loven faktisk. Er blitt lovendring om det for en tid tilbake. Var politiet som sa dette til meg da jeg var der og anmeldte vold.
Sitat av sandkasse
Clr: Jeg er også vekter. Og vi er ikke offentlige tjenestemenn. Riktignok blir vi beskyttet av loven om offentlig tjenstemann, dvs at i teorien er det like ulovlig å slå en vekter som å slå en snut. Vi har 100% lov til å le jo! At vi skal oppføre oss autoritære stemmer det ja, men at jeg ikke har lov til å le er tullprat!
Når det gjelder det med mobil og det der er jeg enig.
Vis hele sitatet...
Dette bekrefter dessverre oppfattelsen av vektere som kunnskapsløse og lavt utdannede mennesker.

Du er ikke offentlig tjenestemann og er IKKE beskyttet av lovverket mer enn andre vanlige borgere i utsatte yrker. Dette gjelder også vekterens rettigheter til å foreta pågripelser.

Jeg er lite imponert over at du mener at du som vekter skal oppføre deg autoritært. For det meste vil helt annen opptreden være passende. Ellers har jeg forståelse for at det kan være vanskelig å la være å le i møte med merkelige personer. Men når latteren blir oppfattet som hånlig, er det ikke morsomt lenger for noen.

Ta opp dine feiloppfatninger med din nærmeste leder ASAP, er du snill.
Sist endret av Kaunda; 8. juni 2008 kl. 23:43.
Sitat av hyys
What? Vis meg gjerne noe som backer din påstand om at vekter er en lovbeskyttet tittel!
Vis hele sitatet...
Jeg som vekter kan ikke si å ha mottatt informasjon om at vi er beskyttet på lik linje med polititjenestemenn;

2.13 Strafferettslig vern for vektere

Spørsmålet om å gi ansatte i vaktselskaper samme strafferettslige beskyttelse som bl.a polititjenestemenn, ble drøftet under Stortingets behandling av departementets proposisjon om vaktvirksomhetslov. Resultatet ble at vektere ansatt i private selskaper ikke fikk den strafferettslige beskyttelse som straffeloven § 127 gir offentlige tjenestemenn.

Utvalget er kommet til at det ikke er grunnlag for å foreslå endringer i forhold til gjeldende rettstilstand her.

NVL uttaler bl.a at arbeidsgiversiden har ytret ønske om at vekterne likestilles med offentlig tjenestemann i relasjon til straffeloven § 127.

Departementet kan ikke se at det er grunnlag for å foreslå endringer i forhold til gjeldende rett.


Kilde: http://www.stortinget.no/inno/2000/200001-020-002.html
Sist endret av Scampi; 9. juni 2008 kl. 00:20.