Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2511
Vært på NAV i noen måneder og fått kurs og penger fra dem. Men så fikk jeg jobb i butikk for en måned siden, rett før jeg dro på NAV-kurset. Jeg er bare vikar og jobber kanskje bare 1-2 dager i uken, men kan jeg fortsatt være medlem av NAV og få støtte fra dem siden jeg har fått jobb? Begynte liksom å lure på om jeg svindlet NAV, siden jeg jobber + får penger fra nav.

Er 18 og har ikke vært i arbeid før. Heller ikke fått lærlingeplass som mekaniker.
Hva med å ringe til NAV å spørre?
Du har ikke meldt i fra om at du jobber i tilegg? Ta kontakt snarest. Som jeg forstår det kommer du til å enten måtte tilbakebetale, og etter det blir betalingen fra NAV stoppet på de dagene du jobber.

Det kan også variere fra om du går på attføring, rehablitering OSV. (Vet om noen som har hatt en ordning der de jobbet 50%, og fikk 50% utbetalt av NAV også, var noe som ble kalt egenordning eller lignende)

Ring de, arranger et møte/ta det over telefon med saksbehandler og få deg noen svar før du ender opp med mye å tilbakebetale.
Porter123's Avatar
Trådstarter
Om jeg ringer NAV kan jeg jo risikere å miste stønadene jeg får fra dem. Og jeg klarer meg ikke med jobb bare 1-2 dager i uken. Det sier seg selv egentlig.. Er rett og slett ikke nok penger til husleie + mat + sosiale forekomster + lege/tannlege regninger osv.

Bare lurte på om noen hadde noen konkrete svar på om jeg mister stønadene eller om jeg får ha dem. Kan liksom ikke tenke meg at de kutter stønadene pga. at jeg har fått jobb 1-2 ganger i uken. I såfall er det umoralsk å forvente at en ungdom på 18 år skal klare seg med bare det.
Da kan du skaffe deg enda en jobb kanskje?

En gang må man lære seg om livet, istedet for å ha noen andre til å gi deg smør til maten.
Porter123's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Da kan du skaffe deg enda en jobb kanskje?

En gang må man lære seg om livet, istedet for å ha noen andre til å gi deg smør til maten.
Vis hele sitatet...
Skjerp deg! Ikke så lett for alle å få seg jobb. Er en grunn til at man må gå til nav å trygle om penger. Enten kan du bidra med svar som er til hjelp, eller så kan du gå en annen plass.
Slik jeg har forstått det fra NAV, må jeg si ifra hvis jeg jobber. Og da får jeg ikke stønad fra NAV de dagene jeg er på jobb. For er det noe NAV vil, er det jo nettopp at du skal finne deg en jobb.
Det var ikke værre enn at jeg tok en telefon og forklarte situasjonen, og da ordnet det seg med en gang.
Bare si ifra til NAV og spør dem, du må uansett fylle det ut på meldekortet ditt.
Det kommer ann på hvilket program du følger hos NAV om pengene du får vil bli justert eller tatt helt bort.
Sosiale forekomster, tannlege og lege skal forresten ikke bli dekket av NAV, det er ikke livsnødvendigheter. Med mindre du er så syk at du blir lagt inn med blodforgiftning, da oppnår du raskt frikort og må betale egenandelen på avbetaling om du ikke kan betale alt på en gang.

Uansett, ring NAV!
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Sosiale forekomster, tannlege og lege skal forresten ikke bli dekket av NAV, det er ikke livsnødvendigheter.
Vis hele sitatet...
Feil. dette blir dekket av NAV. Men er mulig man må søke om spesiell stønad for å få det dekt.
Sitat av Outier Vis innlegg
Feil. dette blir dekket av NAV. Men er mulig man må søke om spesiell stønad for å få det dekt.
Vis hele sitatet...
Joda, alt kan bli dekket etter særregler, men de færreste går innunder disse.
så lenge du er i kontakt med saksbehandler så er det meste greit. bare ring dem å prat med den saksbehndleren som har deg de andre har som regel ikke peil på hva som står i papirene dine
Et godt tips. Sørg for å få det SKRIFTLIG. Hvis det skulle vises seg at saksbehandleren har tatt feil i noe, nytter det lite å komme å si at de sa feil, for ingen saksbehandlere husker slikt.
Nei du svindler ikke NAV, du svindler samfunnet. Når NAV finner ut at du har jobbet i tillegg til å gå på trygd, vil du miste støtten og evt bli politianmeldt. Du MÅ snarest ta kontakt med din saksbehandler og fortelle om situasjonen, antagelig vil du måtte tilbakebetale for de dagene de har vært i arbeid (Dagssatsen er vel rundt 500kr, regner med at du tjener mer når du jobber og at du dermed ikke "taper" noen store summer på det.). Videre kvalifiserer du mest sannsynlig til å fortsatt motta støtte, men du vil da få trekk for de dagene de jobber. Noe som er både rett og rimelig.
Sitat av Klatremus Vis innlegg
Nei du svindler ikke NAV, du svindler samfunnet. Når NAV finner ut at du har jobbet i tillegg til å gå på trygd, vil du miste støtten og evt bli politianmeldt. Du MÅ snarest ta kontakt med din saksbehandler og fortelle om situasjonen, antagelig vil du måtte tilbakebetale for de dagene de har vært i arbeid (Dagssatsen er vel rundt 500kr, regner med at du tjener mer når du jobber og at du dermed ikke "taper" noen store summer på det.). Videre kvalifiserer du mest sannsynlig til å fortsatt motta støtte, men du vil da få trekk for de dagene de jobber. Noe som er både rett og rimelig.
Vis hele sitatet...
Siden han sier han ikke har vært i arbeid før, har han heller ikke rett på dagpenger. Han vil derimot få penger for de dagene han jobber også. Siden han ikke har fast jobb og for lite inntekt til å kunne leve på et skikkelig vis, så vil NAV aller mest sannsynlig hjelpe han med stønader fortsatt og videre hjelpe han med å skaffe fast jobb/lærlingeplass, og deretter avslutte bidragene. Noe som i og for seg er nettopp NAVs oppgave.
Sist endret av Outier; 15. april 2010 kl. 17:07.
Hvis du får støtte fra NAV i tillegg til at du er i jobb, uten at NAV vet om det, regnes det som svindel. Om du melder fra til NAV er det sannsynlig at du mister stønad helt, men det kommer an på hvilket vedtak du er under. (eventuelt om du er mellom vedtak/ikke avklart/overgangsvedtak) Det er også en mulighet at du (etter å ha snakket med NAV) bare ikke får betalt for de dagene du jobber.

Anbefaler deg å snakke med saksbehandler. Hvis de finner ut av at du jobber uten at du har meldt fra ligger du tynt an.

(Dette er info fra en saksbehandler)
Er det snakk om dagpenger?

Dersom det er det trenger du kun å føre opp de dagene du har vært i jobb på meldekortet du sender hver 14. dag.
Deretter trekker NAV tilsvarende sum fra utbetalingen din og alle problemer er løst.

Det virker som om de fleste individer som får penger fra NAV får individuell behandling, fra mitt synspunkt.
Derfor er det nok lurt å ta kontakt med en saksbehandler bare for å forsikre seg om at du ikke gjør noe galt.

Edit: Ser at du ikke har vært i arbeid før, ergo det kan ikke være snakk om dagpenger.
Sist endret av Knask; 15. april 2010 kl. 17:54.
Porter123's Avatar
Trådstarter
Jeg har jo skrevet på meldekortet når jeg har jobbet og når jeg ikke har jobbet, så de vet om det. Og saksbehandleren min sa at jeg fortsatt skulle få kurset selvom jeg hadde fått jobb 1-2 ganger i uken. Sender meldekort til rett tid og får penger fra dem likevell, så jeg har mitt på det rene ihvertfall.

Som det er blitt sagt tidligere, har jeg ikke rett på dagpenger, nitrofis.
Sist endret av Porter123; 15. april 2010 kl. 17:55.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Hm, du har krav på Lærlingplass i fylket! Så hvordan du har rota det til skjønner jeg ikke.
Når du fyller ut meldekortet ditt, og sier at du f.eks har jobbet 12 timer i løpet av 14. dager vil de automatisk trekke i fra en liten sum cash og du vil få mindre utbetalt.
Har vært meldt som arbeidsledig(med dagpenger) hos NAV i over et år nå. Men jeg har såpass med vikar-jobber rundt om kring at jeg ikke har fått penger av NAV på veldig lenge. Så lenge du fyller ut at du jobber har du ditt på det rene.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
så lenge du jobber under 50% så har du fortsatt krav til stønad fra NAV.
du må dog fylle ut timekortet ditt, så du får jo selvsagt mye mindre betalt.
gjòr som som meg, fà deg sosial hjelp og dra til utlandet og jobb svart hehehhhhhh
Folkefiende
Toaru's Avatar
Få sjefen din til å lage en ny kontrakt med ansettelsesdatoen litt lenger frem, sånn at du kan dra til NAV og si: "Hey, jeg får snart jobb! Kan jeg fremdeles få penger, eller må jeg nøye meg med lønn for 1-2 dager i uken? Her er kontrakten forresten, begynner på mandag! "