Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 4111
Hei! Ja, overskriften sier seg selv :P Tenkte å vaksinere meg neste uken, men om influensaen ikke kommer til å vare lenge så er det jo ikke no særlig vits da :P
Noen som har peiling hvor lenge en sånn sesonginfluensa pleier å vare ? Regner med at svineinfluensaen er en type sesonginfluensa kanskje ? :P



Takk på forhånd
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Pandemien varer helt til det ikke er flere smittebærere og/eller personer som kan bli smittet. Noe mer konkret svar er det ikke mulig å gi. Det kan neppe kalles en sesonginfluensa med tanke på hvor lenge den har pågått (siden mars i år, først i juni ble den deklarert en pandemi), mens en vanlig influensasesong vanligvis ikke tiltrer før høsten.

Det kan jo argumenteres at influensaen nå er på vei bort, med tanke på alle vaksinene som rulles inn og Tamiflu som blir reseptfritt, men det forutsetter jo nettopp at sånne som jeg og deg tar vaksinen.
Sist endret av ticks; 5. november 2009 kl. 04:47.
Helt til så mange er immune(gjennom vaksinasjon eller etter tidligere å ha vært syk) at influensaen ikke lenger kan spre seg så effektivt. Hadde anbefalt deg å ta vaksine hvis du har mulighet til det, den kommer ikke til å være over med det første for og si det slik
Hmm, dere har nok rett! Men jeg er litt skeptisk til den vaksinen! Mediaen forteller at den ikke er trygg (pga alvorlige bivirkninger) og dem sier at man bør vaksinere seg, så er litt forvirra :P Men jeg har ingen sykdommer eller allergier så jeg tror det skal gå greit om jeg vaksinerer meg. Kan også nevne at jeg aldri har hatt influensa før. Bare forkjølelser og litt feber innimellom
aldrig om jeg tar vaksinen ihvertfall har ikke lyst å bli som dette: http://www.youtube.com/watch?v=i_tE329jWrc
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Les litt mer om den, dere. Google-søkestreng: "swine flu vaccine pros cons"
Jeg tok den for to dager siden, eneste bivirkningen jeg har er den samme som et middels balltreslag mot overarmen. Intreffer noen timer etter vaksinering.
Sitat av azoo Vis innlegg
aldrig om jeg tar vaksinen ihvertfall har ikke lyst å bli som dette: http://www.youtube.com/watch?v=i_tE329jWrc
Vis hele sitatet...
Altså.. mulig jeg er skikkelig teit her nå men fyfaen, kaffe overalt her nå. Lo så jeg skreik når musikken begynte å spille.
Sist endret av catolh; 5. november 2009 kl. 11:01.
Snakker du om hvor lenge influensan vil vare om du får den, eller sånn generelt sett?

Jeg hadde influensan for lenge siden jeg! varte i 2 uker eller noe. Ellers, så vil svineinfluensan være her til det ikke finnes flere smittebærere eller til at alle er dø!

Uansett.. Har du ikke allergier eller noen sykdommer - er det ikke vits i å være redd for selve influensan. Det som man burde være redd for er at du kan smitte andre. Nå vet jeg ikke når man er smittebærer, om det er når du er skikkelig syk, før eller etter du har vært syk.


Influensan virket slik på meg: Fikk en kraftig influensa for en måneds tid siden, der formen min ble helt knust. Tenk deg vanlig influensa x10, og det er ikke tull. Man får vondt i hele kroppen, spesielt i selve "skjelettet", nakken og bak øyene. Man blir tett i nesen, hoster og harker mye slim, og man får noe feber. Man blir rett og slett helt mørbanka.

og i mitt tilfelle så varte dette først i en 4-5 dager, så gikk det plutselig over! Kom derimot igjen etter 1-2 dagers neste "frisk" pause! og da varte det igjen i 4-5 dager.
Spring til en person som har svineinfluensa, få han til og hoste på deg, vær syk hjemme i 2-3 dager og få det unnagjort. Slutt å syt å hold deg unna vaksiner for sånt tull.

Jeg har en vanlig sesong-influensa for tiden, og har vært hjemme med feber, hoste, vondt i kroppen og tett i hodet, siden mandag. Min lege sier at H1N1-viruset (svineinfluensa) er mange ganger svakere enn denne, bare det at H1N1-viruset sprer seg så innmari fort. Ingen grunn til panikk, ingen grunn til medisinering.
Sist endret av Quetzalcoatl; 5. november 2009 kl. 12:03.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av puffman Vis innlegg
Spring til en person som har svineinfluensa, få han til og hoste på deg, vær syk hjemme i 2-3 dager og få det unnagjort. Slutt å syt å hold deg unna vaksiner for sånt tull.

Jeg har en vanlig sesong-influensa for tiden, og har vært hjemme med feber, hoste, vondt i kroppen og tett i hodet, siden mandag. Min lege sier at H1N1-viruset (svineinfluensa) er mange ganger svakere enn denne, bare det at H1N1-viruset sprer seg så innmari fort. Ingen grunn til panikk, ingen grunn til medisinering.
Vis hele sitatet...
Hvordan forklarer du da at store deler av befolkningen smittes av "vanlig" influensa hvert år, men det rapporteres få eller ingen dødsfall relatert til denne? Jeg vet ikke helt hva det innebærer når du sier at den er "svakere", men den er jo tydeligvis farligere. Unge, friske mennesker har som sagt blitt dødelig syke av denne influensaen.
Sist endret av ticks; 5. november 2009 kl. 12:07.
Tro meg, svineinfluensan er dobbelt så kraftig som vanlig influensa. Og i mitt tilfelle varte den ikke bare i 2.3 dager.

Men, er helt enig i det du sier; om det ikke er noe som feiler deg - er det ingenting å være redd for.

Sitat av ticks Vis innlegg
Hvordan forklarer du da at store deler av befolkningen smittes av "vanlig" influensa hvert år, men det rapporteres få eller ingen dødsfall relatert til denne?
Vis hele sitatet...
Det gjør det faktisk. Er veldig mange eldre som dør av vanlig influensa hvert år.

det som er grunnen til pandemien rundt denne, er at alle kan dø av den - og den er uffattelig smittefarlig.
Sitat av azoo Vis innlegg
aldrig om jeg tar vaksinen ihvertfall har ikke lyst å bli som dette: http://www.youtube.com/watch?v=i_tE329jWrc
Vis hele sitatet...
Kildekritikk?
Neida, vaksinasjonen av befolkningen er for at norges maktelite vil at den normale befolkningen i landet skal dø. Først går de på de svakeste, deretter dem som har litt bedre immunforsvar. BUSTED.

Sitat av Bassalf Vis innlegg
Tro meg, svineinfluensan er dobbelt så kraftig som vanlig influensa. Og i mitt tilfelle varte den ikke bare i 2.3 dager.

Men, er helt enig i det du sier; om det ikke er noe som feiler deg - er det ingenting å være redd for.



Det gjør det faktisk. Er veldig mange eldre som dør av vanlig influensa hvert år.

det som er grunnen til pandemien rundt denne, er at alle kan dø av den - og den er uffattelig smittefarlig.
Vis hele sitatet...
Alt er relativt. Jeg kjenner folk som har fått svineinfluensa langt opp i tryne, altså de har hatt det jævlig, jeg kjenner også folk som såvidt har følt at dem har vært syk. Er litt forskjellig fra person til person, ettersom hvordan immunforsvaret deres er.
Sitat av ticks Vis innlegg
Hvordan forklarer du da at store deler av befolkningen smittes av "vanlig" influensa hvert år, men det rapporteres få eller ingen dødsfall relatert til denne? Jeg vet ikke helt hva det innebærer når du sier at den er "svakere", men den er jo tydeligvis farligere. Unge, friske mennesker har som sagt blitt dødelig syke av denne influensaen.
Vis hele sitatet...
Hvordan jeg forklarer at store deler av befolkningen smittes av vanlig influensa hvert år? Jeg skjønne ikke hva du mener. Influensa smitter jo, slik som andre virus og bakterier. Det rapporteres få eller ingen dødsfall relatert til denne på grunn av at media har fått seg en ny liten gull gutt de har navngitt, og de liker og bruke slike saker for og spre frykt, og ha noe og sende på tvn. Syke folk med dårlig immunforsvar dør av vanlig influensa-virus også, og har større kjangse for og dø fra denne enn H1N1-viruset - og det har de alltid gjort i alle år.

Media har en tendens til og vinkle saker drøyt mye, og du skal stille deg kritisk til hva du ser på nyhetene. Ihvertfall når de har presset saft ut av denne saken i så lang tid. H1N1-viruset er ikke farligere enn vanlig influensa, men som jeg nevnte i forrige post har denne virus-typen en større smittefare enn vanlig influensa, derfor sprer det seg som flamme i tørt gress.

Edit: Er det H1N1 eller N1H1? Finner begge typer i forskjellig informasjon.
Sist endret av Quetzalcoatl; 5. november 2009 kl. 12:18.
Sitat av Bassalf Vis innlegg
Tro meg, svineinfluensan er dobbelt så kraftig som vanlig influensa. Og i mitt tilfelle varte den ikke bare i 2.3 dager.
Vis hele sitatet...
I ditt tilfelle ja, men alle skal ikke rette seg etter dine meninger og metoder. Skal alle like leverpostei like godt som du gjør også eller?
Noen kamerater av meg dro med seg denne pesten av en sykdom hjem fra Canada i sommer. Han ene ble syk mens de var der, og han greide å smitte resten av gruppa, som ble syke da de kom hjem. Jeg møtte dem før symptomene kom, og ble følgelig syk selv. Noen av oss fikk en vond hals og høy feber en dag eller to. Andre, inkludert meg, ble sengeliggende i en uke. Jeg og noen få andre var uggen i en uke etterpå.
Jeg har aldri vært så slått ut av sykdom som da, og jeg er sjelden syk. Du kan telle på en hånd de tilfellene hvor jeg har vært syk i livet mitt. Og da inkluderer jeg ikke forkjølelser som ikke trosser daglige gjøremål.
Sitat av catolh Vis innlegg
Altså.. mulig jeg er skikkelig teit her nå men fyfaen, kaffe overalt her nå. Lo så jeg skreik når musikken begynte å spille.
Vis hele sitatet...
Tørker opp kaffe selv her..

''Only when she ..S-S-S-ToOoOPs-sSss!''


Epic.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av puffman Vis innlegg
Hvordan jeg forklarer at store deler av befolkningen smittes av vanlig influensa hvert år? Jeg skjønne ikke hva du mener. Influensa smitter jo, slik som andre virus og bakterier. Det rapporteres få eller ingen dødsfall relatert til denne på grunn av at media har fått seg en ny liten gull gutt de har navngitt, og de liker og bruke slike saker for og spre frykt, og ha noe og sende på tvn. Syke folk med dårlig immunforsvar dør av vanlig influensa-virus også, og har større kjangse for og dø fra denne enn H1N1-viruset - og det har de alltid gjort i alle år.

Media har en tendens til og vinkle saker drøyt mye, og du skal stille deg kritisk til hva du ser på nyhetene. Ihvertfall når de har presset saft ut av denne saken i så lang tid. H1N1-viruset er ikke farligere enn vanlig influensa, men som jeg nevnte i forrige post har denne virus-typen en større smittefare enn vanlig influensa, derfor sprer det seg som flamme i tørt gress.

Edit: Er det H1N1 eller N1H1? Finner begge typer i forskjellig informasjon.
Vis hele sitatet...
Syke folk, eldre folk og folk med dårlig immunforsvar kan dø av vanlig influensa ja. Det er jeg enig i. Du misforstod derimot det jeg faktisk mente, og det er at friske, unge mennesker UTEN sykdommer faktisk har blitt dødelig syke og også dødd av H1N1. Det er en grunn til at "unge under 20" er de neste pulje som får muligheten til å vaksinere seg, fordi de er en av de største risikogruppene. Derfor synes jeg det er urimelig å kalle denne en svakere utgave av en vanlig influensa...
Sitat av lambador Vis innlegg
I ditt tilfelle ja, men alle skal ikke rette seg etter dine meninger og metoder. Skal alle like leverpostei like godt som du gjør også eller?
Noen kamerater av meg dro med seg denne pesten av en sykdom hjem fra Canada i sommer. Han ene ble syk mens de var der, og han greide å smitte resten av gruppa, som ble syke da de kom hjem. Jeg møtte dem før symptomene kom, og ble følgelig syk selv. Noen av oss fikk en vond hals og høy feber en dag eller to. Andre, inkludert meg, ble sengeliggende i en uke. Jeg og noen få andre var uggen i en uke etterpå.
Jeg har aldri vært så slått ut av sykdom som da, og jeg er sjelden syk. Du kan telle på en hånd de tilfellene hvor jeg har vært syk i livet mitt. Og da inkluderer jeg ikke forkjølelser som ikke trosser daglige gjøremål.
Vis hele sitatet...
Synes fortsatt det blir alt for teit av den andre duden å si at det bare er noe vås som varer i 2-3 dager! Når han ikke selv en gang har hatt det - så er dette opplysninger han omtrent drar ut av ræva. Alt er relativt, og det fatter jeg.
grunnen til at den kanskje slo hardt ned på meg - er fordi at jeg ellers ALDRI er syk, har ett topp imunforsvar og flirer av meg influensan når den kommer.. Tror denne svine greia tok meg litt offguard og peisa meg rett ned i bakken.

Og du sier ikke alle skal rette seg etter mine meninger? må da det gå andre veien også, takk =) Vil ikke at alle skal gå rundt og tro at svineinfluensan bare er ett pust i nakken som varer i 2-3 dager, noe som det (som du sier) i enkelte tilfeller IKKE gjør ;P
Sitat av puffman Vis innlegg
Spring til en person som har svineinfluensa, få han til og hoste på deg, vær syk hjemme i 2-3 dager og få det unnagjort. Slutt å syt å hold deg unna vaksiner for sånt tull.

Jeg har en vanlig sesong-influensa for tiden, og har vært hjemme med feber, hoste, vondt i kroppen og tett i hodet, siden mandag. Min lege sier at H1N1-viruset (svineinfluensa) er mange ganger svakere enn denne, bare det at H1N1-viruset sprer seg så innmari fort. Ingen grunn til panikk, ingen grunn til medisinering.
Vis hele sitatet...
Meg i ræva!

Har hatt influensa mange ganger. Litt feber, litt slapp, vondt i hodet, nedsatt matlyst o.l.
Har hatt svineinfluensa en gang. Sov i ca 45 timer. Våknet kun for å pisse å spy. Feber. Vondt i hele kroppen. Alt er bare jævlig
Sikker insividuelt, men svine influensaen for meg var helt jævlig iforhold til andre influensaer -.-
Sist endret av Bombasa; 5. november 2009 kl. 12:28.
Sitat av ticks Vis innlegg
Syke folk, eldre folk og folk med dårlig immunforsvar kan dø av vanlig influensa ja. Det er jeg enig i. Du misforstod derimot det jeg faktisk mente, og det er at friske, unge mennesker UTEN sykdommer faktisk har blitt dødelig syke og også dødd av H1N1. Det er en grunn til at "unge under 20" er de neste pulje som får muligheten til å vaksinere seg, fordi de er en av de største risikogruppene. Derfor synes jeg det er urimelig å kalle denne en svakere utgave av en vanlig influensa...
Vis hele sitatet...
De unge under 20 år bor i slummen i Mexico og har ikke råd til og opprettholde hygiene, har ett dårlig kosthold og har rett og slett en dårlig livskvalitet. Media bruker disse sakene og blåser de høyt over skyene, slik at folk misforstår hva som egentlig er saken bak medias-sak.

Influensa er vanligvis varierende fra person til person, noen får hals- og bihule-betennelse samt en ekstrem feber, mens andre er det hosh-posh vekke uten man merker det. Det er vell hva man gjør sin situasjon til. Og disse eksemplene som får det hardt med influensa, disse eksemplene kommer ut i media og blir enda litt mer vinklet. Hele saken er vinklet.

Spør din egen lege om styrken på svineinfluensa vs sesong influensa. Hvem stoler du på, din lege eller nyhetene?
Sist endret av Quetzalcoatl; 5. november 2009 kl. 12:33.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av puffman Vis innlegg
De unge under 20 år bor i slummen i Mexico og har ikke råd til og opprettholde hygiene, har ett dårlig kosthold og har rett og slett en dårlig livskvalitet. Media bruker disse sakene og blåser de høyt over skyene, slik at folk misforstår hva som egentlig er saken bak medias-sak.
Vis hele sitatet...
Javel. Flott at du trekker inn Mexico, fordi jeg synes virkelig denne tråden manglet litt kulturelt mangfold, men jeg tenkte faktisk på flere konkrete tilfeller i Norge. Jeg tviler forøvrig på at norske myndigheter baserer sitt vaksinasjonsprogram på noen utbasunerte fortellinger fra Mexico (som jeg forøvrig aldri har sett blitt dekket i media slik du sier, bortsett fra utbruddet i mars).
Sitat av puffman
Spør din egen lege om styrken på svineinfluensa vs sesong influensa. Hvem stoler du på, din lege eller nyhetene?
Vis hele sitatet...
Jeg stoler på myndighetene som ruller ut vaksinasjonsprogrammet, og som råder folk til å vaksinere seg, og jeg stoler på mediene at historiene de forteller om friske mennesker som dør av viruset ikke er oppspinn. Men du mener vel at myndighetene er styrt av media? Bilderberg anyone?
Sist endret av ticks; 5. november 2009 kl. 12:37.
Sitat av puffman Vis innlegg
Spør din egen lege om styrken på svineinfluensa vs sesong influensa. Hvem stoler du på, din lege eller nyhetene?
Vis hele sitatet...
Er det journalister og redaktører som setter influensavaksiner?
Sitat av lambador Vis innlegg
Er det journalister og redaktører som setter influensavaksiner?
Vis hele sitatet...
Nei, men det er jo menneskets eget valg om de vil ta influensavaksine eller ei, og uansett om legen din mener du ikke trenger vaksine så har han ingen rett i og kommentere det til deg. Jeg har aldri nevnt at journalister og redaktører setter vaksiner.

ticks: Jeg har aldri nevnt noen konspirasjon-teorier, så vennligst hold deg for god for og blande inn det. At media ikke vinkler saker, og vender de mot det som opprinnelig var meningen kan du ikke si meg imot. Prøv å gå igjennom med din sak til media, så skal du se om ditt poeng kom fram slik du ville. Til og med politikk i media så klipper de seg fram til at de får mest mulig krangel og konflikter, ikke saklig debatt.
Sist endret av Quetzalcoatl; 5. november 2009 kl. 12:41.
Jeg leste i dag at antallet folk med "influensaliknende sykdom" har skutt i været: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=582708

Noen flere som tror at lista for å få "influensa" har blitt veldig lav?
Grunnen til at terskelen for å få sykemelding og influensa er blitt vesentlig lavere er fordi man heller vil være føre var.
Det er veldig lite økonomisk å ha folk på jobb om man risikerer å smitte alle som jobber der. Da isolerer man heller smittekilden for å ikke ta noe sjanser.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av puffman Vis innlegg
ticks: Jeg har aldri nevnt noen konspirasjon-teorier, så vennligst hold deg for god for og blande inn det. At media ikke vinkler saker, og vender de mot det som opprinnelig var meningen kan du ikke si meg imot. Prøv å gå igjennom med din sak til media, så skal du se om ditt poeng kom fram slik du ville. Til og med politikk i media så klipper de seg fram til at de får mest mulig krangel og konflikter, ikke saklig debatt.
Vis hele sitatet...
Naturligvis! Jeg er på ingen måte uenig i at man skal ta det mediene sier med en klype salt, men selv om mediene bruker store ord og blåser opp saker gjør ikke dette disse sakene mindre alvorlige i utgangspunktet. Når myndighetene sier at dette er en pandemi, og den kan være farlig for personer som i utgangspunktet ikke er i faresonen når det gjelder normal influensa velger jeg å stole på dette. No more, no less. Synes forresten det er håpløst når du ignorerer mesteparten innlegget mitt, og bare kommenterer på det siste ordet jeg skriver - og igjen begynner å terpe på det samme om medienes påvirkning på folk.
Sist endret av ticks; 5. november 2009 kl. 12:47.
Sitat av ticks Vis innlegg
Naturligvis! Jeg er på ingen måte uenig i at man skal ta det mediene sier med en klype salt, men selv om mediene bruker store ord og blåser opp saker gjør ikke dette disse sakene mindre alvorlige i utgangspunktet. Når myndighetene sier at dette er en pandemi, og den kan være farlig for personer som i utgangspunktet ikke er i faresonen når det gjelder normal influensa velger jeg å stole på dette. No more, no less. Synes forresten det er håpløst når du ignorerer mesteparten innlegget mitt, og bare kommenterer på det siste ordet jeg skriver - og igjen begynner å terpe på det samme om medienes påvirkning på folk.
Vis hele sitatet...
At media og myndighetene henger sammen mener jeg ikke, og det har jeg aldri nevnt. Du sier du ikke liker jeg ikke svarer på hele posten din, men jeg liker ikke at du legger usanne ord i min munn. Ingen av oss er vell noe bedre enn den andre?

Hvor sier myndighetene at H1N1-viruset kan være farlig for personer som i utgangspunktet ikke er i faresonen? Hvor har du dette fra? Jeg forsto ikke den delen av din tekst jeg har satt i kursiv, vennligst forklar deg på en annen måte, slik at vi kan unngå misforståelser.

Jeg har aldri hørt om tilfeller av sunne norske ungdom, som spiser sunn mat og har en sunn livsstil som dør av svineinfluensa, med mindre de ligger med alvorlig sykdom når de ble smittet. Dessuten mener jeg ikke at man ikke skal stole på myndighetene, men jeg ville mer stolt på en utdannet lege som har lærdom om slikt, enn myndighetene - når det kommer til slike ting.

Kursiv gikk ikke i quoted rute, så jeg bruker understrek:
Når myndighetene sier at dette er en pandemi, og den kan være farlig for personer som i utgangspunktet ikke er i faresonen når det gjelder normal influensa velger jeg å stole på dette.
Vis hele sitatet...
I 2 av 16 dødsfall forårsaket av svineinfluensa i Norge har det vært snakk om helt friske oppegående mennesker, utenfor risikogruppene og uten noen form for sykdom eller lignende.
Dette burde du ha fått med deg.
Sist endret av Mith; 5. november 2009 kl. 13:03.
Sitat av Mith Vis innlegg
I 2 av 16 dødsfall forårsaket av svineinfluensa i Norge har det vært snakk om helt friske oppegående mennesker, utenfor risikogruppene og uten noen form for sykdom eller lignende.
Dette burde du ha fått med deg.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg ikke fått med meg, så vennligst opplys meg.
http://www.nrk.no/nyheter/1.6830853


I Storbritania ser statistikken slik ut.

Ifølge helsedirektør Sir Liam Donaldson var 16 prosent av de som ble registrert døde av svineinfluensa, ellers helt friske og tilhørte ingen risikogruppe.
Ytterligere 17 prosent av de døde hadde kun milde eller moderate plager, som høyt blodtrykk og diabetes.
De resterende døde hadde alvorlige helseproblemer.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av puffman Vis innlegg
Dessuten mener jeg ikke at man ikke skal stole på myndighetene, men jeg ville mer stolt på en utdannet lege som har lærdom om slikt, enn myndighetene - når det kommer til slike ting.
Vis hele sitatet...
Det finnes jo også profesjonelle og utdannede leger i offentlig sektor. Når jeg sier myndighetene refererer jeg til folkehelseinstituttet, som står for folkeopplysningen angående influensaen.

Når det gjelder det øvrige ser det ut til at Mith fant frem noen brukbare kilder.
Sist endret av ticks; 5. november 2009 kl. 13:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av puffman Vis innlegg
Nei, men det er jo menneskets eget valg om de vil ta influensavaksine eller ei, og uansett om legen din mener du ikke trenger vaksine så har han ingen rett i og kommentere det til deg.
Vis hele sitatet...
Legen har [b]PLIKT[/i] til å gi deg informasjon om medisin du får, inkludert ei fagleg vurdering av om det er tilrådeleg eller ikkje. Så dei har ikkje rett til å kommentere det; dei har langt på veg plikt til å kommentere det!
Helt til legemiddelindustrien har tjent nokk penger på tamiuflu vaksinen som var ferdig lagd før influensautbruddet hadde begynt. Så hvis jeg skal stille en hypotese så vil jeg tippe ved mai neste år.
Sitat av Mith Vis innlegg
I 2 av 16 dødsfall forårsaket av svineinfluensa i Norge har det vært snakk om helt friske oppegående mennesker, utenfor risikogruppene og uten noen form for sykdom eller lignende.
Dette burde du ha fått med deg.
Vis hele sitatet...
Men døde de av s.influensaen? er da ingen som dør av influensa? er vel andre sykdommer som kan oppstå pga nedsatt imunforsvar, som f.eks lungebetennelse, som er det folk dør av?

Isåfall så er jo dette akkuratt som vanlig influensa?
Sitat av Morgul Vis innlegg
Men døde de av s.influensaen? er da ingen som dør av influensa? er vel andre sykdommer som kan oppstå pga nedsatt imunforsvar, som f.eks lungebetennelse, som er det folk dør av?

Isåfall så er jo dette akkuratt som vanlig influensa?
Vis hele sitatet...
Bra at også du har skjønt det
Usikker på om det der var sarkasme eller ikke.. Men jeg sier takk uansett jeg
Det var ikke sarkasme da hadde jeg brukt hermetegn""""
Sist endret av noobpower; 5. november 2009 kl. 20:08.
Jeg kommer ikke til og ta vaksinen pga man aner aldri hvilke bivirkninger dette vil ha om eksempelvis 5 år for oss som er "friske". I tilleg så har helsedirektoratet? vært ute og sagt at de ikke aner helt 100% hva alle stoffene i denne vaksinen kan gjøre med kroppen over lengere sikt.
Mitt mening til "friske" ikke ta vaksinen.
Grunnen til at jeg mener at risikogruppene burde er på det grunnlaget at man veit aldri hvordan en med hjertefeil vil reagere på svineinfluensa.
Jeg har lyst og gjøre ett lite eksperiment. Jeg vil dra til min lege og fortelle at jeg er en friskt og sunt oppegående menneske, både psykisk og fysisk, deretter si jeg omgåes ett menneske daglig som har svineinfluensa så er derfor kanskje i fare for og bli smittet, men om jeg blir smittet vil det ikke påvirke mitt liv veldig negativt om jeg blir sykemeldt i en halv eller en uke. Jeg skal fortelle jeg ser det blir pratet om dette i media hver eneste dag, og at mine venner og kjente er svært urolig for dette viruset. Men fortelle han at jeg ikke har noe spesiell frykt for dette, og omgås heller ingen nevneverdige syke mennesker med dårlig immunforsvar som kan ta stor skade av smitte.

Så vil jeg spørre han hva hans synspunkter er om saken, og om han synes det er nødvendig av meg og ta denne vaksinen, fordi jeg ser jo folk får panikk overalt å kaster alt de har i hendene for og få tak i denne saken - på grunn av frykten som blir spredt igjennom TV og aviser.

Jeg har faktisk vanlig influensa nå, så om noen uker, når jeg helt frisk fra denne influensa, vil jeg gjerne finne meg en med svineinfluensa og få denne personen til og smitte meg. Bare for og sammenligne igjennom egen erfaring hvordan denne typen influensa vil påvirke meg.


For de som lurer, så er jeg ikke påvirket av noen konspirasjon-teori som ligger på nett. Jeg mener ikke illuminati står bak frykten som blir spredt, fordi de skal tjener penger på vaksinen for og så bruke pengene på underjordiske huler de kan gjømme seg når jorda går under i 2012 osv... Jeg tror ikke det er noen nevneverdig grunn til at denne frykten blir spredt, men det som gjelder er jo konsekvensene av denne oppmerksomheta i nyhetene. Frykt blir skapt, frykt blir spredt, og jeg mener frykt er en av de største grunnene til at mennesket faller inn i vanemønstre, griper fast i materialisme, blir deprimert, blir skuffet, utvikler angst, tenker unødvendig mye mot fortid og framtid, hindrer indre ro, kreativ tenking, river deg vekk fra nået. Men det er bare min teori, ikke en fasit. Det som er viktigst er vell at vi alle kan være enig om at frykt er ikke bra, det er ikke bra og gå rundt og være redd noe, redd for at noe skal skje. Frykt avler mer frykt, og jeg synes ikke vi skal venne oss til og sette noe inn i armen hver gang vi må fjerne en frykt for noe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Shortex Vis innlegg
Jeg kommer ikke til og ta vaksinen pga man aner aldri hvilke bivirkninger dette vil ha om eksempelvis 5 år for oss som er "friske". I tilleg så har helsedirektoratet? vært ute og sagt at de ikke aner helt 100% hva alle stoffene i denne vaksinen kan gjøre med kroppen over lengere sikt.
Mitt mening til "friske" ikke ta vaksinen.
Grunnen til at jeg mener at risikogruppene burde er på det grunnlaget at man veit aldri hvordan en med hjertefeil vil reagere på svineinfluensa.
Vis hele sitatet...
1: det er ingenting som tilseier at vaksiner har seinvirkninger. Virkemåten til vaksiner er rimelig greit forstått, og går ut på å stimulere imunforsvaret til å lage antistoffer, for å kunne kjenne igjen viruset tidlig og bekjempe det fra dag 1, slik at det ikkje får fotfeste. Alle deler av vaksina er i praksis ute av kroppen din i løpet av rimelig kort tid, fordi det er virkemåten til vaksina.

2: problemet er at vi veit ikkje korleis friske reagerer på svineinfluensa. Det er eit problem at immunforsvaret overreagerer, og det er det som gjer svineinfluensaen så dramatisk forskjellig fra vanleg influensa; vanleg influensa er ufarleg for alle som ikkje er i risikogruppene.

noobpower: når du kjem med utsagn om at legemiddelindustrien står bak svineinfluensa så bør du ha MEGET gode beviser å underbygge det med. En youtubefilm er ikkje godt nok der. Det blir hinsides all fornuft å hevde slikt.
Vi har nå hatt ca 15 dødsfall i norge av svineinfluensaen. Noen av disse hadde ingen andre underliggende sykdommer. Problemet er at vi er helt i starten av utbruddet. Antall smittede vil stige eksponensiellt fremover, og det er da vi virklig vil få se følgene av denne pandemien, dersom vi ikke vaksinerer oss.
Den store faren er heller ikke viruset, slik det er i dag, men plutselig så oppstår en mutasjon, som kan være mye mer dødlig. Pga dette vil det være fornuftig å få stoppet viruset så tidlig som mulig, og det gjør man bare med en vaksine.

I tillegg er det kansje heller ikke noen fordel med et sterkt immunforsvar med denne influensaen. Les litt om Cytokin Storm, så kansje man får lyst til å ta vaksinen likevel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cytokine_storm
http://www.upi.com/Health_News/2009/...0901241584708/
Dere misstroende les: dette
Gaia teorien: Gaia teori
Sist endret av lygra; 5. november 2009 kl. 23:48. Grunn: ::
Sitat av azoo Vis innlegg
aldrig om jeg tar vaksinen ihvertfall har ikke lyst å bli som dette: http://www.youtube.com/watch?v=i_tE329jWrc
Vis hele sitatet...
Å herregud, flirer så hardt at det ikke skulle vært mulig! Skulle til å ta en slurk fra brusen også kommer dubstep'en på xD Svelgte snusen, sølte brusen og skadet kneskålene ! KP så det hyler!
First of, er ganske sikker på at jeg har sett den "reporteren" i en del sketcher før, og kjerringa oppfører seg som en elendig skuespiller, men hadde jeg sett noe slik i virkeligheten hadde jeg nok flirt bra godt.
Svineinfluensa.... tja, tar sjagsene mine jeg, istedefor å ta en vaksine som regjeringen hastet å kjøpe inn, utestet, fra USA lenge før det var noe utbrudd og nå har bestemt seg for å forlenge utløps datoen på bare fordi det koster dem for mye å bestille inn nytt, uten hensyn til risikoen det innebærer... Er noe som ikke stemmer helt med hele greia.
Utenom min "paranoide" tankerekke er det jo forsåvidt også et fint eksempel på hvor userriøst helsevesenet i et av verdens rikeste land oppererer.
Var i går å fikk vaksinen.. -dritvondt i overarm.. Vondt i muskel + ryggen v/skulderblad og hadde forkjølelses ubehag resten av dagen i går... Eneste bivirkning til nå.... Bortsett fra at jeg ble utrolig slapp ca 15min etter stikket (1time gikk-virket som 10min).. Mulig en kombinasjon av vaksinen og Lyrica..
klarer ikke å la være å poste denne her: http://www.youtube.com/watch?v=UCy6k_SA0JE. Litt slemt men:P
Du var nok litt sent ute gitt!;P vi har allerede flirt av den dær da en annen var mye raskere enn deg å poste ut link til videoen ett par poster før
Når jeg brøler, blir alle i skogen redd, sa bjørnen! – Det er da ingenting, sa løven. Når jeg brøler, blir de enda reddere. – Vås, sa grisen. Det er ikke noe. Når jeg nyser, tror hele verden at de vil dø!
Sitat av Bassalf Vis innlegg
Du var nok litt sent ute gitt!;P vi har allerede flirt av den dær da en annen var mye raskere enn deg å poste ut link til videoen ett par poster før
Vis hele sitatet...
+ at den var bedre
Shiten vil være en landeplage så lenge media fokuserer på den...

Når media blir lei av å snakke om den (Noe jeg tror resten av landet allerede er?) så vil man nok se at svineinfluensa og vanlig influensa går hånd i hånd uoppdaget.
Sitat av noobpower Vis innlegg
Helt til legemiddelindustrien har tjent nokk penger på tamiuflu vaksinen som var ferdig lagd før influensautbruddet hadde begynt. Så hvis jeg skal stille en hypotese så vil jeg tippe ved mai neste år.
Vis hele sitatet...
Da tror du sikkert også at det var legemiddelindustrien som spredde svineinfluensan, fordi de oppfinner en medisin til en sykdom som ikke finns.

Pass på, kanskje de holder på å oppfinne medisin til noobpowersyndromet også.