Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1628
For å være kort så er det slik at jeg studerer medisin 3 året, og er blitt overflyttet til et universitet i Danmark. Her er det krav om å skrive en bachelor-oppgave der temaet kan være det meste innenfor medisin vitenskap. I fjor hadde vi en del neuroanatomi og fysologien rundt det, og synes det har vært det klart mest interesante hittil. Etter å ha snakket med en del psykedeliere om ulik psykedelia etc så er jeg også blitt veldig facinert over effektene dette gir på sentralnervesystemet, som i utgangspunktet er helt absurde. I min oppgave har jeg lyst til å samle disse to temaene og skrive om det.

Det jeg egentlig lurer på er hvor lett det er å få tak i litteratur om slikt som er troverdig, og noe å hendvise til med tanke på at mulig ganske konservative professorer på universitetet her skal lese og vurdere oppgaven min. Jeg lurer også på om hvordan narkotika i form av psykedelia er sett på i Danmark. Jeg vil helst ikke komme på kanten av universitetet fordi jeg skriver om fy-fy ting.

Ellers har skyfex her på forumet hjulpet meg med en del stoff og linker, og jeg sier tusen takk til mer også. Andre temaer kan også vurderes med tanke på at jeg ikke har startet å skrive enda.
Få tak på Pihkal og Tihkal av Alexander Shlugin.

Ellers sjekk http://www.erowid.org for litteratur. Mye bra litteratur om emnet bare du leter litt.

Let også etter bøker skrevet av Albert Hofmann om LSD.
DMT, The Spirit Molecule.

Holder du til i Køben? Ta en tur innom Ethnoplanet i Jægerborgsgade, de har muligens noen bøker, eller kan fortelle deg hvor i byen du kan skaffe slike, og de har en del spennende planter og frø, om du vil gjøre noe personlig research
Er du ute etter å dekke de rent farmakologiske egenskapene til disse stoffene eller er du også ute etter å dekke de forskjellige subjektive effektene og opplevelsene de forårsaker hos folk? Hva med historisk og kulturell bruk? Vet ikke om det bare er jeg som ikke klarer å følge med i svingene her, men jeg fikk ikke helt tydelig frem nøyaktig hva du ønsker å dekke mtp at det er et såpass bredt felt. Men de tre bøkene du har fått anbefalt over her er jo virkelig gode bøker om emnet i hvert fall =)
Sist endret av Sky; 6. september 2009 kl. 14:15.
Read Alexander Shulgin, Albert Hofmann, Aldous Huxley, John Lilly. There's a lot of stuff out there!
Google Boksøk gav noen treff. Disse bøkene (ihvertfall minst en av de) burde være godkjent for en bachelor-oppgave..

NB!
Skift over til listevisning for å få en kort beskrivelse av innholdet i bøkene.
Sist endret av paranoy; 6. september 2009 kl. 17:15.
Tusen takk for litteraturen som er blitt anbefalt, jeg SKAL se nærmere på det.

For å ta spørsmålene først; Ja, jeg studerer i køben, og nei, jeg skal nok ikke drive med personlig research, hehe, da det ikke er noe særlig relevant for oppgaven. Det har seg slik at jeg er interesert i 'de rent farmakologiske egenskapene', for de subjektive effektene er forskjellig fra person til person og for vanskelig å si skrive noe håndfast om.

Nå svarte riktignok ingen av dere på hva jeg egentlig lurer på, om det vil gå greit å skrive en slik oppgave i Danmark, hvor liberale de er til slikt her og om slik litteratur er noe jeg kan bruke som troverdige kilder.
Vil tro at det er helt ok å skrive en oppgave om de farmakologiske virkningene av psykedelika. Hva er vel galt med det? Skjønner ikke at det skal være noen issue i det hele tatt. Om du skulle interressere deg for heroinets farmakologiske innvirkning på kroppen og ønsker å skrive en oppgave om det så er det vel heller ikke noe radikalt i det heller? Om en proffessor er for eller mot bruk av psykedelika eller heroin for den saks skyld burde være revnende likegyldig.

Literaturen som de fleste linker til har heller med det psykologiske enn det farmakologiske å gjøre, og er sånn sett kanskje lite til hjelp i oppgaven din.

Desverre er det svært lite nyere forskning rundt som du kan refere til angående psykedelika. Det er jo ofte slik at man helst skal ha referanser som er eldre enn 10 år osv. Albert Hoffmanns "My problem child" tar for seg de fysiologiske virkningene av LSD i ett av kapittelene og kan kanskje være til hjelp - sjøl om boka er outdated. Andre har nevnt DMT- the spirit molecule.
Sitat av Skeid Vis innlegg
Nå svarte riktignok ingen av dere på hva jeg egentlig lurer på, om det vil gå greit å skrive en slik oppgave i Danmark
Vis hele sitatet...
Ja, så lenge du holder deg nøytral til temaet, ser jeg ikke hvorfor det skulle være et problem.

Ellers så må jeg få si at du beveger deg i et relativt upløyd terreng, her. De farmakologiske egenskapene og den eksakte virkemåten til hallusinogenene er ikke godt nok kartlagt, selv om de tidligere er forsket en god del på enkelte av dem, som f. eks. LSD. All litteratur som er skrevet av folk med doktorgrader bør vel kunne brukes som kilder i en slik oppgave?
av ren nysgjerighet. har du mulighet til å poste avhandlingen din her når du kommer så langt?
hørtes umåtelig interessangt ut
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ja, så lenge du holder deg nøytral til temaet, ser jeg ikke hvorfor det skulle være et problem.

Ellers så må jeg få si at du beveger deg i et relativt upløyd terreng, her. De farmakologiske egenskapene og den eksakte virkemåten til hallusinogenene er ikke godt nok kartlagt, selv om de tidligere er forsket en god del på enkelte av dem, som f. eks. LSD. All litteratur som er skrevet av folk med doktorgrader bør vel kunne brukes som kilder i en slik oppgave?
Vis hele sitatet...
Det er helt klart, så slike kilder taes imot med åpne armer. Nå har jeg sett igjennom emnekatalogen til bacheloroppgaven på Universitetet, og de har et hovedemne som heter Neurofarmakologi med underemnet Psyokoaktive stoffer og receptorer i CNS. Dette er vel kanskje noe av det vi snakker om her? Uansett, så er dette ikke emner man må ta, men heller forslag. Det skal legges til at det er egen veileder om dette emnet jeg kan snakke med.

Ja, oppgaven skal legges ut her, tross i at jeg ikke er noe språkgeni
To filmer/dokumentarer jeg anbefaler;
Illegal Drugs and How They Got That Way - LSD, Ecstasy and the Raves
Peyote To LSD - A Psychedelic Odyssey

jeg lasta ned begge på Piratebay