Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 17218
Malurt får du jo kjøpt ferdig tørket og hakket på apoteket..
Smaker ikke spesiellt godt når du røyker det, veldig bitter smak.

Kan ikke si noe om effekt siden jeg ikke klarte mer enn èn trekk.
Heilt canooon
Sitat av nZaal
Malurt får du jo kjøpt ferdig tørket og hakket på apoteket..
Smaker ikke spesiellt godt når du røyker det, veldig bitter smak.

Kan ikke si noe om effekt siden jeg ikke klarte mer enn èn trekk.
Vis hele sitatet...
Hvor mye koster det, må man ha noe resept e.l.? Kan man få effekt ut av dette?
men dette med burot, tenk hvis det er som cannabis.
cannabis-virkestoffet er thc og det finnes så å si kun i ho-plantene
hva om det er er det samme med burot og tujone oljen?
vet noen åssen man ser forskjell på en han og ho burot plante?
Alle individer av burot er hermafroditter, så det er ikke noe å tenke på..
dette er den 3 gangen jeg prøver.. siste gang jeg røyka fra bong nå for 1 time siden.. det var vertfall 1.5 gram!! dette suger å funker ikke i hele tatt!
Bør få med deg denne finfine tråden her også, mister. TRYKK.
Sitat av Rindae
Hvor mye koster det, må man ha noe resept e.l.? Kan man få effekt ut av dette?
Vis hele sitatet...
Husker ikke hva jeg betalte, det er en del år siden. Under hundrelappen var det iallefall. Trengte ikke resept. Stor fin plastboks stappefull.
Tillsett vodka eller annen sterk sprit, la det stå og godgjøre seg en stund, så vips har du Absithe!

Dette fant jeg på wikipedia. Jeg har lyst til å lage absinth. Men jeg må først være heelt sikker på at det er malurt jeg finner. Er "ekte" malurt den man får på apoteket eller er det ei anna type? Jeg synes dette bildet ligner mistenkelig mye på noen hengeplanter naboen min har i blomsterbedet sitt. Kan det stemme? Noen som skjønner hvilke lyseblågrønne planter jeg tenker på, og om dette bare er en som ligner eller ei? Jeg vil helst ikke dø.
Den du får på apoteket er ekte ja. (Artemisia absinthium)
Sist endret av nZaal; 24. juli 2008 kl. 01:17.
Heilt canooon
Sitat av nZaal
Den du får på apoteket er ekte ja. (Artemisia absinthium)
Vis hele sitatet...
Noen aldersgrense for å kjöpe på apoteket?
Sitat av Poke

Dette fant jeg på wikipedia. Jeg har lyst til å lage absinth. Men jeg må først være heelt sikker på at det er malurt jeg finner. Er "ekte" malurt den man får på apoteket eller er det ei anna type? Jeg synes dette bildet ligner mistenkelig mye på noen hengeplanter naboen min har i blomsterbedet sitt. Kan det stemme? Noen som skjønner hvilke lyseblågrønne planter jeg tenker på, og om dette bare er en som ligner eller ei? Jeg vil helst ikke dø.
Vis hele sitatet...

anbefaler for å være på den helt 100% sikre siden å gå på en botanisk hage, de har de som regel der va å så i dag så jeg er sikker på åssen de ser ut nå
Sitat av Rindae
Noen aldersgrense for å kjöpe på apoteket?
Vis hele sitatet...
Ikke skyt meg hvis jeg tar feil, men jeg tror ikke det er aldersgrense på noe på apoteket? Tror det går mye på skjønn - dersom du skal ha fem esker Marzine reisesyketabletter eller denslags kan de nekte deg å kjøpe hvis de har grunn til å tro at du skal finne på noe bøll. Er du tolv år gammal jente med ekstreme menssmerter får du nok kjøpt smertestillende selv om det kanskje ikke er vanlig å selge denslags til såpass unge (det var det ikke da jeg var på den alderen iallefall). Nå snakker jeg naturligvis om reseptfrie saker.

Takk for svar! Jeg aner ikke om det er noen botaniske hager her i Tønsberg, men jeg får stikke en tur på apoteket for kicks.
Haunted-Art's Avatar
Trådstarter
37 9
Sitat av mr.kilmister
men dette med burot, tenk hvis det er som cannabis.
cannabis-virkestoffet er thc og det finnes så å si kun i ho-plantene
hva om det er er det samme med burot og tujone oljen?
vet noen åssen man ser forskjell på en han og ho burot plante?
Vis hele sitatet...
Dette stoffet fungerer garantert ikke som cannabis. Da hadde det nok vært mye mer oppstyr rundt det allerede. Det har forøvrig gått litt rykter om denslags, men det har i den senere tid blitt bevist at det er feil.

Og til dere som måtte finne på å prøve. Dette kan vel egentlig ikke klassifiseres som en lett tilgjengelig legal-high. Disse plantene (altså burot og malurt) må det lages ekstrakt av før de får noen særlig virkning i det hele tatt, og selv da tror jeg ikke det kan måle seg med effekten f. eks. cannabis gir.

Tror vi nå hvertfall kan regne det som ganske sikkert at burot ikke gir noen effekt når en røyker det i naturlig form siden flere her på forumet har prøvd det nå og ikke fått noen virkning. Og som rottegift sa tidligere i tråden, ved å lage ekstrakt sitter man igjen med ca 1/25 av utgangspunktet, det vil si om en skulle røyket det i naturlig form måtte en hvertfall ha røyka rundt 8-10g for å få noen effekt, men ikke prøv dette! Kroppen er absolutt ikke laget for å tåle røyking av 10g tvilsom urte på rappen, og det du kan få i deg mange andre stoffer en thujone som du ikke vil ha i deg.

Skal forøvrig se om jeg får til å lage ekstrakt etter hvert, kommer da til å skrive rapport og oppskrift (dersom den virker) her etterpå.
Sist endret av Haunted-Art; 24. juli 2008 kl. 12:28. Grunn: leif
Malurt + hasj i king size joint gav en merkbart endret effekt men den var svært svært liten, og kan fint ha vært placebo eller fremkalt av settingen jeg var i.

Jeg så svært mye mer rare ting og jeg fikk en flytende og krystallklar følelse i kroppen, men that's about it.

Og - smaken på røyken var slett ikke noe gale, langt mindre jævlig enn smaken på selve urten, men røyken var fra tid til annen svært sterk.
Sist endret av random25880; 24. juli 2008 kl. 14:47.
Haunted-Art's Avatar
Trådstarter
37 9
Ja, det er jo sikkert knall som erstatning for tobakk en joint. Syns egentlig ikke burot smaker så ille jeg. Kunne sikkert finni på å hatt det i salat, hehe. Smakte hvertfall veldig godt i te, selv uten sukker.
Sitat av Haunted-Art
Dette stoffet fungerer garantert ikke som cannabis. Da hadde det nok vært mye mer oppstyr rundt det allerede. Det har forøvrig gått litt rykter om denslags, men det har i den senere tid blitt bevist at det er feil.
og oppskrift (dersom den virker) her etterpå.
Vis hele sitatet...

mente ikke funken man får av det men det med kjønnene (ho-han-hermoafroditt)
Haunted-Art's Avatar
Trådstarter
37 9
Sitat av mr.kilmister
mente ikke funken man får av det men det med kjønnene (ho-han-hermoafroditt)
Vis hele sitatet...
Ok, da misforsto jeg bare, jaja.

Prøvde forresten for en liten stund siden å røyke burot på bøtte, og selv ikke det ga noen særlig virkning. Må nok ekstrakt til for å få effekt. Jeg trodde muligens jeg merka litt i starten, men dette kan likegodt ha vært placebo eller noe annet som var igjen fra forrige gang. Var ikke min bøtte, så kan sikkert ha vært litt av hvert oppi der fra før, og hadde dessuten fått i meg en del vin først, så dette var ikke akkurat de mest vitenskapelige omgivelsene å teste det ut i. Smakte nå hvertfall greit dette og. Begynner å like denne urten mer og mer, bare pga av smaken, hehe. Skal forresten prøve å lage ekstrakt av den i morgen så får se hvordan det går...
spørsmålet har sikkert blirr sport 1000 ganger før men her kommer det igjen:
åssen ekstraktrerer man thujone oljen?
Oljen er løselig i alkohol. Så der som du lar planten ligge i en sterk vodka (Dess sterkere vodka, dess mer ren alkohol er det. Du kan selvfølgelig bare bruke enda mer av en svakere da.) vil oljen etterhvert trekke ut av planten og binde seg til alkoholen. Dersom du vil ha en hasj-lignende subststans, må du fjerne alkoholen på et vis. Det finnes flere måter å gjøre dette på, men det er en stund siden jeg har åpna kjemiboka så jeg er ikke helt sikker på fremgangsmåte. Mulig den kan destilleres av uten at jeg er helt sikker.
man koker det, men det er jo ikke vits, blir jo så å si som å koke vekk alkoholen i absinth
Jeg har hørt at man kan koke te på en eller annen løk, husker ikke om det var en slags valmue, men tror kanskje at det var tulipan? Den skulle gi en opiat-lik rus. Jeg har googla og søkt men ikke komt fram til noe vettugt svar...

Aurdal har nok rett, har hørt at man skal legge det i 60% sprit i en uke (kan selvfølgelig være feil)
Nå har jeg anskaffet meg 10 gram Malurt... Har sjekket erowid, men finner lite om doseringer.

Finner også noen skremmende myter om at te lagd på kokende vann og malurt får urten til å skille ut et dødelig stoff!?

Bekreftelse, forhåpentligvis avkreftelse på dette ryktet??
Og dette med dosering hadde gjort meg glad
Sitat Urtekilden: "Inntak av større mengder burot over lang tid kan skade nervesystemet."

Det oppgis også at burot inneholder beta-thujon og ikkje alpha-thujon som i malurt. Hvorvidt detter har noe å si vet jeg ikke.

I Bokklubbens Naturhåndbok om Legeplanter nevnes ingenting om hvorvidt burot er giftig. Dermot kan en leste at det til tradisjonell bruk er planteskuddet som skal brukes. Foredling (tørking, ekstrahering etc.) nevnes ikke. Men under "Tips til hjemmebruk" kan man lese følgende: "Ved dårlig appetitt, fordøyelsesbesvær, dierè: 1 ts av drogen til 1 kopp kokende vann får trekke i 1-2 min. 1-3 kopper om dagen. Om malurt oppgis i store deler det samme som om burot.

Urtekilden skriver: "Malurt må ikke brukes over lengre tid, iallfall ikke sammenhengende i mer enn fire uker."

"Overdoser av thujon kan forårsake søvnvansker, tarmkramper, kvalme, svimmelhet, spenninger, hjerneskader, og til slutt døden."

Ang. Kvann som bl.a. er nevnt i førstepost ken jeg ikke finne noe mer skremmende enn følgende:

" Kvann må ikke benyttes innvortes ved mage- eller tarmsår. Hudkontakt med den friske plantesaften kan, i kombinasjon med sollys, forårsake eksem eller sår."

Kvann er dermed ikke oppgitt som giftig verken i SNL, Urtekilden eller nevnte bok om legeplanter.


Når det dreier seg om bruk av malurt som rusmiddel, så vet jeg ikke. Det nevnes at malurt kan inneholde silikondioksid (les: silica) tidligere i tråden, dersom dette stemmer så er røyking utelukket. Jeg innbiller meg også at man ved å ekstrahere det (som også nevnes tidligere i tråden) at man kan "miste" en del thujon? Hva med å spise den?
Sist endret av eXpergefacio; 28. juli 2008 kl. 03:03.
Haunted-Art's Avatar
Trådstarter
37 9
Takker for bra info, eXpergefacio.

Tror ikke det blir snakk om noen "fire uker i strekk" perioder for min del hvertfall, så skal vel en god del til før jeg når det som klassifiseres som "overdreven bruk". Men det skal nevnes at den teen jeg lagde var mest sannsynlig mye kraftigere enn det som nevnes i Bokklubbens Naturhåndbok om Legeplanter da jeg fylte halve koppen med alt unntatt stilken fra ferske planter. Dette var forsåhvidt et engangstilfelle og har ikke planer om å prøve det igjen med det første. Smakte greit, ingen annen effekt, så er derfor litt utenfor interesse denne gang.

Det er forresten akkurat dette med silica/silikondioksid som bekymrer meg litt med det å røyke malurt. Jeg vet jo forsåhvidt ikke om dette er noe som kommer med i røyken, eller om det er noe som eventuelt kan filtreres ut, enten ved å lage ekstrakt av det først, eller å røyke det i vannbong, eller kanskje helst begge deler. Ved å lage ekstrakt (med alkohol) så vil vel bare de stoffene i planten som er løselig i alkohol bli med.

Silikondioksid er forøvrig vannløselig (noe thujon ikke er) så det kan jo tenkes at det går an å trekke ut dette ved å la malurten trekke i vann før en går videre til å lage ekstrakt med alkohol (som Rottegift nevnte tidligere). Tenkte først at dette kunne fjerne andre interessante stoffer, men det er vel kanskje tryggest å fjerne så mye som mulig man ikke vet man vil ha der.

Og angående ekstrakter, det lille ekstraktprosjektet mitt med burot har blitt litt forsinket da jeg presterte å glemme både posen med tørka burot og spriten jeg skulle bruke til å lage ekstrakt et sted jeg ikke fikk tak i den på en stund, men det skal nok skje i løpet av uka nå alikevel tenker jeg.
Hm..

Alkohol (dvs. etylalkohol /etanol) er ett av "få" stoffer som er både vann og fettløselige. Forøvri er silikondioksid eller silisiumdioksid (som er det korrekte navnet på norsk^^) en substans jeg ikke blir klok på. Hvor har du lest at malurt inneholder det?

Både malurt og burot er i følge Urtelisten fra Statens legemiddelverk klassifisert som 'Legemiddel'. Det er litt OT, men jeg vet derfor ikke i hvilken grad man har lov til å oppbevare eller bruke disse plantene?

Noen nevnte også Apotek og aldersgrenser tidligere i tråden. Bare for å fjerne all tvil, så har apoteket aldersgrenser for en rekke varer. Hvorvidt de håndhever denne, kan derimot variere.
Sist endret av eXpergefacio; 28. juli 2008 kl. 04:36.
Haunted-Art's Avatar
Trådstarter
37 9
Sitat av eXpergefacio
Forøvri er silikondioksid eller silisiumdioksid (som er det korrekte navnet på norsk^^) en substans jeg ikke blir klok på. Hvor har du lest at malurt inneholder det?
Vis hele sitatet...
wikipedia:
Its active substances include silica, two bitter elements (absinthine and anabsinthine), thujone, tannic and resinous substances, malic acid, and succinic acid.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hvorfor de lister det opp som en aktiv substans. For alt jeg vet så gjør silisiumdioksid (endelig på norsk, hehe) absolutt ingenting, bortsett fra å lagre seg i lungene og lage helvete selvfølgelig. Men som det står på wikipedia så er dette når det er i form av veldig fint støv, og jeg vet ikke om dette finnes i malurt i denne formen, eller om det kan oppstå når den røykes.

Sitat av eXpergefacio
Både malurt og burot er i følge Urtelisten fra Statens legemiddelverk klassifisert som 'Legemiddel'. Det er litt OT, men jeg vet derfor ikke i hvilken grad man har lov til å oppbevare eller bruke disse plantene?
Vis hele sitatet...
Jeg tolker det som at man ikke har lov til å selge plantene, eller preparater av disse uten spesiell tillatelse. Tror fortsatt det er lov å gjøre hva nå enn man vil med dem selv så lenge de ikke står på narkotikalista. Rett meg noen hvis jeg er helt på jordet her.
Det beste man finner i naturen i Norge må være cannabis og sopp! Selv gikk jeg noen km fra der vi har hytte, og fant et par busker med cannabis. Disse var i tidlig blomstringsfase da jeg fant dem, så jeg sørget for å merke av plassen på GPSen på moben :P

Ganske sykt at cannabis vokser fritt i norsk natur. Trodde kun det vokste i varmere land, men der tok jeg feil gitt. Har også pleid å finne masse sopp i det samme området.
cannabis vokser ikke fritt i norsk natur.
hvis du er 100% sikker på at det var cannabis du fant så var det (kanskje) antageligvis aktivister fra NORCAN og lignendes cannabisforkjempere, de pleier å dyrke frøene overalt.
men ellers er du sikker på at ikke det var brennesle humle ol? de er i samme familie som cannabis er i, cannabacae-familien ligner litt men ikke så særlig

ellers kan det ha vært en av de andre cannabis typene som brukes til tekstiler og sånt, ikke rekreasjonelt

men ahr ikke forsket noe særlig på dette me rusmidler i norge men vil si fleinsopp fluesopp og malurt kattemynte å sånt er det kraftigste man finner i norge(vanligvis)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kom over denne nå (muligens malplasert i forhold til trådens emne, men føler det er verd å poste det likevel.)

Sitat:
Kamfer stimulerer sentralnervesystemet, men for høye doser virker narkotisk.

Kilde: http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/cinn_cam.htm

Har ikke fått tid til å lese noe mer enda, annet enn at kamfer inneholder cineol som (om jeg ikke husker feil) er rimelig giftig.
Jeg prøvde i dag å røyke ekstrakt av burot, noe som ga meg en mild, stein følelse. Kan sammenlignes med en svært mild hasj-steinhet. Effekten varte i underkant av en time. Definitvt vært strevet, og jeg ser frem til å prøve dette sammen med cannabis i nær fremtid.