Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  406 113379
men får å få prosjektet til, må jeg vite hvordan jeg skal få raketten til å fly rett med kryssfinner! prøvd å søke, men fant ikke noe bra noe!
Noen her som har noen ideer om hvordan jeg skal få den til å gå rett? uten pinne..
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av myrdan11 Vis innlegg
skjønner at du kaller det klasebomber men meninga er da at shella skal spre seg i en ring og gå av samtidig så du får en ring av shells på himmelen om du skjønner!
Kan ikke så altfor mye om pyroteknikk og raketter enda så tenkte dette kunne vært et fint prosjekt for å lære å lage raketter, svartkrutt, stjærner, shells og knsu alt i en pakke

Shella skal ikke være store, for det blir det ikke plass til.. tenkte på sylindre på 3-3,5cm i lengden og 1,5cm i bredden, virker det som planlakt vil jeg tro det ser ganske pent ut på himmelen...
Vis hele sitatet...
Beklager, leste feil.

Skal du bare skyte opp raketten? (Up)
Nei (myrdan)

Nei, et greit prosjekt, og som fiske nevnte, Nakka inneholder utrolig mye bra, hvis du orker å sette deg inn i greiene, vil du også sannsyneligvis få suksess!
lest og lest og lest, men skjønner fremdeles ikke det han mener med finner... virker jo nesten som det bare er å feste 3-4 finner så går den rett så lenge finnene er store nok... hadde vært rart vist det var så lett
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Skal du bare skyte opp raketten? (Up)
Vis hele sitatet...
Jeg skal da ikke skyte opp noen ting jeg?

I allefall myrdan, det virker som du forveksler finner med kryssfinner.
Kryssfinner er forran jeten og får raketten til og spinne.
ja, beklager, jeg mener finner mener å ha 3 finner i bunn av raketten! noen som enkelt kan forklare hvordan man gjør det?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg skal da ikke skyte opp noen ting jeg?
Vis hele sitatet...
Forget


myrdan11: Skal du ha det ENKELT, sett på noen finner nederst og evt øverst etter feelingen. SKal du har det ordentlig, les mer på nakka rocketry som tidligere ble linket.
Det er ganske avanserte saker og de er forskjellige etter hvilken hastighet raketten skal operere i og om den skal spinne eller ikke er smak og behag.
den skal ikke spinne! men høres jo litt for enkelt ut til å virke, å bare sette på noen finner! men da får jeg bare bruke hodet og sette på finner som jeg syns ser passe!
lest siden til nakka flere ganger nå den delen om finner og balanse osv, mye av det er vanskelig å forstå
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Vel, så lenge de står i rett vinkel og er av grei størrelse, er det greit. Husk at finner er akkurat det samme som pinner på raketter, bare i kortore format. Det er ikke vekten av pinnen som i hovedsak står for balanseringen, luftmotstanden gjør det nesten umulig å få raketten til å skifte retning drastisk.
Nakka er temmelig vanskelig ja
Sist endret av PTechSFX; 7. januar 2009 kl. 20:06.
Noen som har testet å lage "jet-motor" ennå? tenkte jeg skulle begynne i morgen......må bare prøve å finne noe aluminiums rør, og så er det rett i dreiebenken kjøpte foresten glassfiber, polyester og herder i dag( ps: gå til en bedrift som reparerer båter eller noe, fikk svin billig hos en lokal reparatør) eller biltema
Nå pleier jeg ofte å holde meg til pinneraketter, særlig når det gjelder små motorer. På de litt større, tror jeg kanskje jeg ville satset på noen få grader justering på finnene slik at raketten roterer svakt. Skal ikke så mye til før den blir gyroskopisk stabil.
Noe som også kan være verd å sette seg litt inn i er vektfordeling og balanse. På pinneraketter er dette ofte en enkel sak, mens på raketter med styrefinner kan det fort bli litt ustabilitet.
PVC-motorene på Nakka-rocketry er fine. Har selv laget en klasse J motor i PVC. Husk også på hvor potensielt farlige disse rakettene er! Lang rekkevidde og rå kraft som kan ødelegge mye om de skulle komme ut av kontroll.
Sist endret av verto; 7. januar 2009 kl. 21:32.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av mac 11 Vis innlegg
Noen som har testet å lage "jet-motor" ennå? tenkte jeg skulle begynne i morgen......må bare prøve å finne noe aluminiums rør, og så er det rett i dreiebenken kjøpte foresten glassfiber, polyester og herder i dag( ps: gå til en bedrift som reparerer båter eller noe, fikk svin billig hos en lokal reparatør) eller biltema
Vis hele sitatet...
Aluminium + jetmotorvarme blir fort trøbbel. Sats heller på stål! Eventuellt titan om du er så heldig å ha noe på lager..
Sitat av myrdan11 Vis innlegg
den skal ikke spinne! men høres jo litt for enkelt ut til å virke, å bare sette på noen finner! men da får jeg bare bruke hodet og sette på finner som jeg syns ser passe!
lest siden til nakka flere ganger nå den delen om finner og balanse osv, mye av det er vanskelig å forstå
Vis hele sitatet...
litt om hvordan en kan sjekke om en rakett er stabil i luften eller ikke: http://www2.tripoli-quebec.org:8081/....htm#Stability
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Aluminium + jetmotorvarme blir fort trøbbel. Sats heller på stål! Eventuellt titan om du er så heldig å ha noe på lager..
Vis hele sitatet...
Titan er tingen! Sats på det! Både sterkt og lett (mye lettere enn stål), dessuten har det mye høyere smeltepunkt enn aluminium.
Hadde tilgang på titanrør osv. i alle størrelser på jobb helt fra i sommer til nå.
Litt synd at jeg ikke benyttet meg av det.

Noen som har en formel eller et program der man kan regne ut luftmotstand på en rakett med finner av en bestemt klasse btw?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Mac: Tenker du på peroksid som brennstoff? Med katalysator i enden og trykkluft?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Noen som har en formel eller et program der man kan regne ut luftmotstand på en rakett med finner av en bestemt klasse btw?
Vis hele sitatet...
tenker du på å kunne regne ut maksfart og høyde f.eks? er jo et bar forsjellige programmer som kan regne ut dette, men det mest avanserte er vel rocsim fra apogeerockets. ganske dyrt så jeg vil nok ikke si at det lønner seg stort for den som ikke driver mye med modellraketter. men hvis du har lyst til å prøve det så kan du få en 30 dagers gratisprøver herfra: http://www.apogeerockets.com/rocksim_demo.asp

hvis du kan ta til takke med noe litt enklere så kan kansje denne hjelpe litt: http://www.rocketreviews.com/tool_rocketaltitude.shtml

husker også at det fantes en eller annen formel for dette som ble brukt før datamaskinens tid, men kan ikke huske den akuratt nå. kan sjekke litt rundt hvis det ønskes
Genialt!
Skal teste disse så fort jeg kan.
har fiksa meg titan rør nå! hydrogen peroksid hadde jo vert en ide men er litt dyrt da. veit det at de gammle torpedoene til forsvaret gikk på dette :P (hadde stempel motor). skal begynne å støpe rakett kroppen snart.
kjeda meg i dag så jeg lodda sammen ett hovedkort til raketten (proto-typ.), i dette er det inne bygd høyde måler som slår inn ett relè når den når riktig høyde, dette relèet er for å aktivere jetmotoren og drivstoff pumpa og eventuelt en fallskjerm.
Sist endret av Xzip; 8. januar 2009 kl. 17:23.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Mac: dette kan være interessant for deg: Tecnologia Aeroespacial Mexicana
Sist endret av BomberMan; 8. januar 2009 kl. 23:59.
Er det noen max lengde på en knsu motor? La oss si at den har en Id på 16 mm. hva er max lengde?
Sist endret av Tags; 9. januar 2009 kl. 12:00.
vil tro den kan være rundt 80cm + - med en id på 16mm
Sitat av myrdan11 Vis innlegg
vil tro den kan være rundt 80cm + - med en id på 16mm
Vis hele sitatet...
ehhhmmm.... Jeg håper du mener mm?! :P 5 ganger ID er forsåvidt en grei rettelinje, men det er så mange variabler at en må nesten prøve selv for å finne det optimale
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei. JEg husker at jeg en gang leste en kjempegod guide til å lage raketter ut av PVC-rør. Det sto hva slags rør man skulle bruke, hvor stort hull i midten det skulle være, hvor mye drivstoff man skulle bruke, osv, osv. Nå klarer jeg ikke å finne den... Er det noen som kjenner igjen denne guiden?
EDIT: Hvor kjøper dere ingrediensene til rakettdrivstoffet? Felleskjøpet? (gjødsel)
Sist endret av 1UP; 20. januar 2009 kl. 12:06.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
1UP:
Hvilket språk var guiden på?
Her er i alle fall en norsk guide som Brainiac har skrevet og jeg har fått lagt inn på nettsiden min: http://www.thscience.no/eksperimenter/rakettguide.php
http://www.nakka-rocketry.net/ har også en god del info.

Ang. ingredienser til rakettdrivstoffet, så varierer det veldig på hva du har tenkt til å bruke som drivstoff!
f.eks.
KNSU: Sukker fra matbutikken, KNO3 som krista-k fra FK.
Sortkrutt: KNO3 som krista-k fra FK, sovel fra kjemikalieforhandlere, hjemmelaget kull eller kjøpt.
finnes også mange andre typer drivstoff....
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
1UP:
Hvilket språk var guiden på?
Her er i alle fall en norsk guide som Brainiac har skrevet og jeg har fått lagt inn på nettsiden min: http://www.thscience.no/eksperimenter/rakettguide.php
http://www.nakka-rocketry.net/ har også en god del info.

Ang. ingredienser til rakettdrivstoffet, så varierer det veldig på hva du har tenkt til å bruke som drivstoff!
f.eks.
KNSU: Sukker fra matbutikken, KNO3 som krista-k fra FK.
Sortkrutt: KNO3 som krista-k fra FK, sovel fra kjemikalieforhandlere, hjemmelaget kull eller kjøpt.
finnes også mange andre typer drivstoff....
Vis hele sitatet...
Guiden var på engelsk, og var i PDF-format. Drivstoffet som han tok for seg i guiden var laget av stubbefjerner, jeg tror han snakket om potassium chlorate.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av 1UP Vis innlegg
Guiden var på engelsk, og var i PDF-format. Drivstoffet som han tok for seg i guiden var laget av stubbefjerner, jeg tror han snakket om potassium chlorate.
Vis hele sitatet...
Ville holdt meg unna klorater hvis jeg var deg. Klorater krever at man har endel kunnskap om pyro/kjemi. Med kaliumklorat som oksidant trenger du uansett en presse som har kapasitet på minst 2-3 tonn.

Prøv deg heller på KNSU/BP- raketter
Sitat av 1UP Vis innlegg
Guiden var på engelsk, og var i PDF-format. Drivstoffet som han tok for seg i guiden var laget av stubbefjerner, jeg tror han snakket om potassium chlorate.
Vis hele sitatet...
Nja de er ikke noe kaliumklorat i stubbefjerner ,men Kno3 , de er veldig en god del som rekrystalliserer Kno3 fra stubbefjerner i usa pga at de ikke er så lett å skaffe de der sånn som de er her.



Sitat av hanses Vis innlegg
Ville holdt meg unna klorater hvis jeg var deg. Klorater krever at man har endel kunnskap om pyro/kjemi. Med kaliumklorat som oksidant trenger du uansett en presse som har kapasitet på minst 2-3 tonn.

Prøv deg heller på KNSU/BP- raketter
Vis hele sitatet...
Jepp du bør kunne litt om pyro før du begynner med klorater ja ,
Men ja de bruker kaliumklorat i raketter , noen som så dokument2 på tv2 i går kveld om hamas ?
Uansett der viste de når Hamas drev å lagde raketter , så skulle terroristene vise hvor godt de kaliumklorat baserte rakett drivstoffe brant så,
De hadde 3tonn med de liggende inne i et hus så tømte de litt på en papptalerken , så tok de litt fra talerkenen og la de på gulvet og tente på så kom de knister i talerkenen og de kom noen svære flammer og han fikk kastet de ut før alt tok fyr , ikke de smarteste jeg har sett ,drive å teste det når de ligger 3tonn med rakett drivstoff på siden
Som sagt, er ikke sikker på om det var potassium chlorate han snakket om. Men uansett, det hadde vært konge om noen kjente til guiden. Utrolig godt skrevet, og med bilder og greier.
EDIT: Jeg kom på at han laget rakettdrivstoffet ved å smelte det i en kjele sammen med sukker.
Sist endret av 1UP; 20. januar 2009 kl. 16:29.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Å smelte kaliumklorat med sukker i en kjele er småfarlig! Etter det jeg har hørt, drives Qassam rakettene av KNSU, men de må vel improvisere en del. Vi har jo også andre modeller som Grad, med lengre rekkevidde.
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Å smelte kaliumklorat med sukker i en kjele er småfarlig! Etter det jeg har hørt, drives Qassam rakettene av KNSU, men de må vel improvisere en del. Vi har jo også andre modeller som Grad, med lengre rekkevidde.
Vis hele sitatet...
Hehe ja vil tro de , blir vel en større skala av gummibjørn og smeltet kaliumklorat,
har glemt nøyaktig hvorfor dette skjer , men er de ikke sukkeret i gummibjørnen som ragerer med den smeltede kaliumkloraten ?.

For dere som ikke vet hva jeg snakker om se HER.
Nå husket jeg hva det het!
Han blandet sammen potassium nitrate og sukker!
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av iskaffe Vis innlegg
Hehe ja vil tro de , blir vel en større skala av gummibjørn og smeltet kaliumklorat,
har glemt nøyaktig hvorfor dette skjer , men er de ikke sukkeret i gummibjørnen som ragerer med den smeltede kaliumkloraten ?.

For dere som ikke vet hva jeg snakker om se HER.
Vis hele sitatet...
Nå går vi litt off-topic, men la gå:
Stemmer på en måte det iskaffe: for når man slipper en gummibjørn (hovedsaklig sukrose) i flytende kaliumklorat, blir sukrosen / karbohydratene i gummibjørnene oksidert.
Resultatet et karbon, karbondioksid og vann + at reaksjonene er eksotermisk så det blir også dannet varme og lys. Denne reaksjonen er eksotermisk og slipper ut energi i form av lys og varme.
Kaliumkloratet blir gjort om til kaliumklorid.
Har skrevet mer eller mindre det samme i guiden min her: http://www.thscience.no/eksperimenter/gummibjorn.php


Sitat av 1UP Vis innlegg
Nå husket jeg hva det het!
Han blandet sammen potassium nitrate og sukker!
Vis hele sitatet...
potassium nitrate = kaliumnitrat (KNO3)
Altså er det KNSU han bruker.
Røykbombe-mix.
Sist endret av Thoryllo; 20. januar 2009 kl. 17:21.
Hva kan man bruke til å måle trykkraften til en rakettmotor? Det er ikke alle som har tilgang til et newtonmeter, så man må vel finne en anne måre å gjøre det på...
Sitat av 1UP Vis innlegg
Hva kan man bruke til å måle trykkraften til en rakettmotor? Det er ikke alle som har tilgang til et newtonmeter, så man må vel finne en anne måre å gjøre det på...
Vis hele sitatet...
Du setter opp en ramme som du kan sette motoren i ,
Så må feste til motoren være fjærbelastet så fester du en en blyant eller en tusj til motoren , så setter du opp et ark eller noe papp som de vil komme en strek på etter hvertsom motoren går fram over,
Men først så må du merke av på Arket der streken fra tusjen kommer , hvor mangen kg motoren vil forskyve pr cm .
Vet ikke om noen forstår denne forklaringen , men jeg kan legge ut en tegning av dette senere i kveld eller i morgen som ilustrere dette bedre
Er alternativ er å bruke en vekt for å se hvor mange kilo den dytter med.
Sitat av iskaffe Vis innlegg
Du setter opp en ramme som du kan sette motoren i ,
Så må feste til motoren være fjærbelastet så fester du en en blyant eller en tusj til motoren , så setter du opp et ark eller noe papp som de vil komme en strek på etter hvertsom motoren går fram over,
Men først så må du merke av på Arket der streken fra tusjen kommer , hvor mangen kg motoren vil forskyve pr cm .
Vet ikke om noen forstår denne forklaringen , men jeg kan legge ut en tegning av dette senere i kveld eller i morgen som ilustrere dette bedre
Vis hele sitatet...
Ah, så dum jeg er XD
Litt surt om fjæren ryker da.

EDIT: forresten, dere som har holdt på med KNSU før, hva er de beste forholdene mellom sukker og KNO3? Jeg har sett personer som tar 6:4 forhold med mest KNO3. Men hvilke erfaringer har dere gjort dere? Og hvor kjøper dere kaliumnitraten? Apoteket har det, men det er så sabla dyrt.
Sist endret av 1UP; 20. januar 2009 kl. 20:20.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Vi har litt over ni tusen tråder som omhandler akkurat det... Søk litt.
Forresten så heter det kaliumnitratet. Et nitrat, nitratet.
1UP, tipper du snakker om "Easy PVC rockets" av Jason Smiley. den finner du her: http://maji.utsi.edu/courses/09_prop...ets_Smiley.pdf
vil forøvrig også si at det mest effektive brennstoffet du kan få hvis du har kaffekvern, er 65/35, etter egen erfaring. da blir forbrenningen helt fullstendig. hvis du ikke har en måte å knuse opp salpeteren opp til et kjempefint pulver( snakker nesten airfloat) så har jeg opplevd at forbrenningen blir bedre av 60740 forhold. Hvorfor? jeg vet ærlig talt ikke :P
angående rakettmotortester, så er det nok iskaffes måte jeg ville gått for. hvis du vil ha det digitalt, må du ha en del elektrokunnskaper.
Sitat av fiske Vis innlegg
1UP, tipper du snakker om "Easy PVC rockets" av Jason Smiley. den finner du her: http://maji.utsi.edu/courses/09_prop...ets_Smiley.pdf
vil forøvrig også si at det mest effektive brennstoffet du kan få hvis du har kaffekvern, er 65/35, etter egen erfaring. da blir forbrenningen helt fullstendig. hvis du ikke har en måte å knuse opp salpeteren opp til et kjempefint pulver( snakker nesten airfloat) så har jeg opplevd at forbrenningen blir bedre av 60740 forhold. Hvorfor? jeg vet ærlig talt ikke :P
angående rakettmotortester, så er det nok iskaffes måte jeg ville gått for. hvis du vil ha det digitalt, må du ha en del elektrokunnskaper.
Vis hele sitatet...
Heyhey!
Takk skal du ha, det var akkuratt den jeg mente!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Et apparat som måler Newton er vel egentlig ganske mye det samme som en vekt, bare med en annen skala?
Sist endret av BomberMan; 20. januar 2009 kl. 21:51.
Hmm, ja. Men den jeg tenkte på var et slikt newtonmeter vi har i fysikken som vi kopler opp til PCen. Liten og nett, skulle nok funke bra til å måle kraften til en rakettmotor.

Ellers kan jeg bare lage min egen fattigmanns-vekt, med et gjennomsiktig rør, en sterk springfjør gjennom røret, festen til enden. Så fester jeg den andre enden av fjæren til noe som veier, f. eks. 5 kilo, og måler av hvor langt fjæren kommer. så gjør jeg dette med flere vekter.
Sitat av 1UP Vis innlegg
Hmm, ja. Men den jeg tenkte på var et slikt newtonmeter vi har i fysikken som vi kopler opp til PCen. Liten og nett, skulle nok funke bra til å måle kraften til en rakettmotor.

Ellers kan jeg bare lage min egen fattigmanns-vekt, med et gjennomsiktig rør, en sterk springfjør gjennom røret, festen til enden. Så fester jeg den andre enden av fjæren til noe som veier, f. eks. 5 kilo, og måler av hvor langt fjæren kommer. så gjør jeg dette med flere vekter.
Vis hele sitatet...
Jepp de var faktisk noe lignende jeg tenkte på ,
Fant et bilde etter litt søking av de jeg tenkte på http://www.diskusjon.no/index.php?act=attach&type=post&id=3851
På bilde har han ikke festet på en tusj enda , men tror du forstår når du ser de.
Sist endret av Bowman; 20. januar 2009 kl. 22:17.
Den så ikke dum ut!

Veldig smart å vite kraften til rakettmotoren, kan regne ut høyden og akselerasjonen til raketten.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Denne riggen ser simpel ut da.
http://dump.no/files/2eee8a0efaf5/10-6-03b.mpg
Den så litt unøyaktig ut.
Hahaha, Smelte Kaliumklorat og sukker ja :P

Kan fortelle at da hadde du ikke hatt stort mye og vise frem til damene lenger.
Sukker + Kaliumklorat = Skummle greier
http://www.youtube.com/watch?v=txkRCIPSsjM
Man lager en pendel med et utregnet antall kilo vekter i ene enden. Deretter kan man feste rakettmotoren på pendelen for så å regne ut effekt når man ser hvor mange grader pendelen blir flyttet under avfyring.
Forresten... Jeg skal lage den raketten som er på nakka-rocketry, altså PVC raketten type I. Går det ann å gjenbruke denne? Altså bare lage nytt brennstoff og bruke den på nytt? Eller vil PVC plasten er såpass skadet at det er fare for at den vil eksplodere hvis jeg bruker den en gang til? Forferdelig mye jobb for en eneste rakettmotor.
Sist endret av 1UP; 22. januar 2009 kl. 20:19.
Går det an å kjøpe en lite ninretning som kan plasseres i nesen på en rakett som måler høyde og akselerasjon + fart?

Og hvordan lager dere rakettnesen?
Du tenker på noe slik tipper jeg: http://www.apogeerockets.com/altimeter.asp
Litt dyr da, men skal til gjengjeld være ganske god.

Anngående nesen på raketten så har du mange muligheter. Selv liker jeg å dreie nesen på dreiebenk. Som oftest har jeg brukt balsa, men det funker også med hardere tretyper. Isopor skal vistnok også funke, men da pleier en å legge på et tynt lag med glassfiber for å styrke den. Hvis du ikke har dreiebenk er det nok litt vanskeligere, men allikevel ikke helt umulig. Her er noen forskjellige metoder som skal funke:

1. Feste en drill slik at den står støtt for så å feste emnet til den. Så kan du bruke sandpapir, filer ol for å få det resultatet du ønsker. Emnet som jeg ville valgt til denne metoden bør være porøst, altså er nok balsa eller isopor førstevalget mitt.

2. Rulle en kjegle av papir, og feste den til noe som passer inne i røret ditt. Jimmy Yawn har beskrevet dette så bra at du får se på guiden hans: http://www.jamesyawn.com/modelrocket...one/index.html
Denne er fin for litt større neser: http://www.jamesyawn.com/bigcone/index.html

3. Bruke isoporkutter. Denne metoden er forbeholdt for de virkelig store rakettene, da snakker vi 6" og opp. Alt under blir litt plundrete, og da fins det bedre metoder( se de jeg allerede har nevnt). Kan prøve å finne en guide til denne metoden hvis du ønsker det.

Her kan du se hvordan kan lage neser av isolasjonsskum: http://www.rocketreviews.com/feature...atured43.shtml

Håper at dette har vært til litt hjelp