Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 6217
Hei,
jeg har lenge hatt lyst til å begynne å jobbe med metaler. altså lage ting.
Hva burde jeg kjøpe av verksøy?

Sveiseapparat og dreiebenk er på listen.
og så tenker jeg på å lage en stor cnc maskin til forming av isopor matrialer og en liten sterk en til metaller..

Plasmakutter trenger jeg vell også?

Hvilke verktøy er det du ikke greier deg uten når du skal jobbe med metaller?
metallsak er greit å ha, vinkelsiper og sånne ting, gjengsett, skruer, mutterer mm.

Kommer egentlig litt ann på hva du skal lage for noe
Hva slags budsjett har du?

Det ser temmelig omfattende ut med tanke på hva du har tenkt å kjøpe.
Hva skal du lage?
Hvor stort lokale disponerer du?
Part time ninja
locked65's Avatar
Du bare starter med ett prosjekt så kjøper du verktøy på veien
Hei Hei
Trådstarter
jeg vil ha muligheten til å lage hva som helst :P alt fra små fikks på karroseri til bil til å lage... feks... hva som heslt...
:O
jeg har ikke tenkt å kjøpe en cnc maskin som kan lage motorblokker... men jeg kan vell lage en :P

Jeg har smått med lokaler... men vis jeg satser på verktøy som kan stå på bord etc så får jeg sikkert plass til nokk :P
Jeg har ikke ett spess budskjett egentlig. men til hobby bruk trenger man vell ikke det beste av det beste
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
jeg vil ha muligheten til å lage hva som helst :P alt fra små fikks på karroseri til bil til å lage... feks... hva som heslt...
:O
jeg har ikke tenkt å kjøpe en cnc maskin som kan lage motorblokker... men jeg kan vell lage en :P
Vis hele sitatet...
Du fikk tilfeldigvis lyst til å lage noe av metall?
Er du klar over hvor mye sveiseapparat, dreiebenk og plasmakutter koster?
Det er ikke som å kjøpe en pose nøtter for å si det enkelt.

Du burde ha avsug til sveiseapparatet, vinkelsliper, boltesaks, rørkuttere, platesaks, diverse sager, skjærebrenner, valse, slipemaskin, drill, helst en søyleboremaskin, apparat som knekker plater i den vinkelen du måtte ønske.

Ja, listen er lang som du ser, og den fortsetter et godt stykke dersom du har tenkt å produsere noe slik at du kan tjene inn pengene du har brukt på utstyr.
Hei Hei
Trådstarter
jeg tenkte egentlig ikke for å tjene penger på det. men for fun
Jeg er da blitt 16,5 år og da er det vell på tide å bygge opp verktøykassa som alle menn må ha :P

jeg har hittil bare jobbet med treverk og composittmatterialer som carbonfiber og glassfiber. men har alltids bare hatt lyst til å lage ting i metall derfor :P
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
jeg tenkte egentlig ikke for å tjene penger på det. men for fun
Jeg er da blitt 16,5 år og da er det vell på tide å bygge opp verktøykassa som alle menn må ha :P
Vis hele sitatet...
Ja, men kjære deg, dette må du ta på sikt!

Jeg ville begynt med godt håndverktøy i tillegg til sveiseutstyr om jeg var deg.
Vinkelsliper og en slipemaskin er alltid kjekt å ha også.

Ser at jeg glemte å nevne kompressor i posten ovenfor, men det er et must.
Hei Hei
Trådstarter
faen da... hvorfor betyr det at jeg bare er en unge att jeg må bruke fargerike skiftenøkkler fra biltema?
Dust... jeg kan da fåtil akkuratt det jeg vil
Og jeg har jobb og penger.. så.
arg arg
Reinert med beine !
griped's Avatar
Det blir for en del penger hvis du vil ha slikt utstyr da.

Dreiebenk 5-20 000 ,-
Fres 5-20 000,-
Søyleboremaskin 1-8000,-
Koldsag 1-4000,-
sveiseapparater 1-12000
skjærebrenner 1-4000,-
pluss masse ant verktøy 10-20000,-

Blir fort litt men du kan være heldig å få kjøpt brukte gode gamle ting som fungerer optimalt
Du er 16 år og har tenkt å kjøpe plasmakutter, cnc maskin og slikt bare for fun?
Og uten å tjene penger på det?

God luck
Sveisemaskin(eller hva det nå heter)
vinkelsliper
skjærebrenner(eventuelt plasmakutter)
diverse tenger, skrutrekkere, hammere++
Engelsk hjul
en god benk(typ massis, laget av stål)
Hei Hei
Trådstarter
jeg vil selvfølgelig kjøpe noe av det billigste.. det går vell greit da dette er til hobbybruk og ikke til jobbbruk.

plassmakutter koster vell rundt 5k+? og sveiseapparat fra 3k ish? cnc maskiner kan bygges for ett parr k... (jeg vet det ikke blir samme nøyktighet, holdbarhet what ever som de til 150k...)
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
jeg vil selvfølgelig kjøpe noe av det billigste.. det går vell greit da dette er til hobbybruk og ikke til jobbbruk.

plassmakutter koster vell rundt 5k+? og sveiseapparat fra 3k ish? cnc maskiner kan bygges for ett parr k... (jeg vet det ikke blir samme nøyktighet, holdbarhet what ever som de til 150k...)
Vis hele sitatet...
Men hva skal du lage da? Hva vil du lage av metall? Vil du lage metall-kunst? Vil du lage mekaniske deler? Vil du jobbe med bil oppretting?
Hei Hei
Trådstarter
jeg vil lage mekaniske deler. og jeg vil aboslutt ikke jobbe innenfor bilopprettning etc... men som en hobby fritids syssel.

det som fikk meg til å inse at jeg aboslutt trenger det beste metallarbedsutstyret er at jeg skal lage noen hubmotorer. og trenger derfor en dreiebenk. tenkte å kjøpe en for 4,5k. den var den billigste jeg fant. og så.. ja..
Hardu begynt på videregående ennå? Hvis ikke kan du jo søke deg inn på TIP. Der burde de ha alt du trenger av utstyr.
Hei Hei
Trådstarter
tip... ikke få meg til å le... snitte var på 2,5 på rud :P Jeg vil aboslutt IKKE ha jobb innenfor noe av den slags, da jeg ser på den type jobber som mindreverdig. sorry.
Ja, jeg tror jeg er bedre enn folk som får 2,5 i snitt.

Men jeg vil veldig gjerne ha det som hobby :P
faen, er ikke dreiebenk jævelig dyrt? Sånn 60 000+?
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
tip... ikke få meg til å le... snitte var på 2,5 på rud :P Jeg vil aboslutt IKKE ha jobb innenfor noe av den slags, da jeg ser på den type jobber som mindreverdig. sorry.
Vis hele sitatet...
Du ser ned på de som jobber med det, men du vil drive med det?

Bare kjør på. Kjøp inn den/de maskinene du trenger for den første jobben, og jobb deg videre.

Hva slags verktøy du bør ha kommer som sagt an på produktet du skal lage.
Men mye av det billigste holder i starten på hobbybasis.
Sist endret av Grimdoc; 4. juni 2010 kl. 23:44. Grunn: ordleggelse
Hei Hei
Trådstarter
jeg tenker arbeidsfag uten høyskoleutadnnedelse = mindre intliggente mennesker.. men jeg vet jeg er veldig flink til å dømme mennesker og generalisere :P
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
mindre intliggente mennesker..
Vis hele sitatet...
Hvis du mener du er bedre enn dem så kan du jo begynne å skrive "intelligent" riktig da..
Kan du forklare hvordan du har tenkt å lage en CNC maskin ?
Hei Hei
Trådstarter
jeg orker ikke forkusere på rettskriving på fritiden og hvordan jeg skal lage en cnc maskin? http://www.instructables.com/id/How-...-Cheaply-and-/

der er det mange guider.. men planen er ikke å lage en kopi. men der er ... ideen/fundamente/startpunkte... kall det hva du vil
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
jeg orker ikke forkusere på rettskriving på fritiden og hvordan jeg skal lage en cnc maskin? http://www.instructables.com/id/How-...-Cheaply-and-/

der er det mange guider.. men planen er ikke å lage en kopi. men der er ... ideen/fundamente/startpunkte... kall det hva du vil
Vis hele sitatet...
Unge.. Man fokuserer ikke på rettskrivning, det går av seg selv. Det er også godt over middels arrogant å se ned på mennesker i lav-utdannede yrker. Du tenker ikke på at mange av de som driver med metallarbeid som yrke som regel valgte dette fordi de likte å holde på med det på samme måte som deg? Det å arbeide med metall er ikke bare dyrt, det krever også MYE kunnskap! Det er ikke som å holde på med feks karbonfiber som er særdeles lett å forme. Metall er nemlig ganske hardt.. Bruk gjerne 90k på verktøy for min del, men det hjelper lite når du ikke klarer å lage noe annet enn jernspon.
Hei Hei
Trådstarter
jeg hadde faktisk tenkt å kjøpe ting... for å lære meg å bruke det. Jeg vet da selv at jeg ikke kan lage stort annet en jernspon. Men ved å lese på interwebzen og se på tutorials og lese bøker tror jeg at jeg kan lære det ettervært.. ikke så bra som proffer. men godt nok for meg

og jeg tror på at håndtverksfag krever skills og er veldig vanskelig. men alikevell sliter jeg me å se på det som likeverdig med feks... design. men uansett. det har ikke så mye med saken å gjøre..

jeg er kansje arogant. men jeg har ikke sakt noe annet. jeg er nok ikke det perfekte menneske. men igjen så har jeg aldri sakt det heller så da går det vell greit... (men selvfølgelig prøver jeg å ikke dømme andre etc )
At du kan si noe sånnt på et forum :/ Hold det for deg selv! Og hvordan er det å lage ting i metall ikke design ? Krever like mye kreativitet, og man designer feks støytfangeren til en bil.

Off-topic: Problemet med yrkesfag er ikke kun elevene, det er ofte elendige lærere.
Sist endret av bjørnar; 5. juni 2010 kl. 02:14.
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
tip... ikke få meg til å le... snitte var på 2,5 på rud :P Jeg vil aboslutt IKKE ha jobb innenfor noe av den slags, da jeg ser på den type jobber som mindreverdig. sorry.
Ja, jeg tror jeg er bedre enn folk som får 2,5 i snitt.

Men jeg vil veldig gjerne ha det som hobby :P
Vis hele sitatet...
Hvis du er så smart, hvorfor i all verden må du inn på et forum for å finne ut av hva slags verktøy du trenger? Og når du ikke engang klarer å finne ut av det, hvordan i all verden skal du klare å lage en cnc selv??? Lykke til sier jeg bare :P
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
jeg vil selvfølgelig kjøpe noe av det billigste.. det går vell greit da dette er til hobbybruk og ikke til jobbbruk.

plassmakutter koster vell rundt 5k+? og sveiseapparat fra 3k ish? cnc maskiner kan bygges for ett parr k... (jeg vet det ikke blir samme nøyktighet, holdbarhet what ever som de til 150k...)
Vis hele sitatet...
Sjekk finn.no, samt forhør deg om fabrikker som er nedlagt nylig, gått konk eller liknende.

Brukt verktøy kan være veldig bra selv om det er gammelt. - Kjøper du brukt dreibenk og fres, sjekk at det ikke er det minste med kast i spindelen.

Hva slags cnc-styrt maskin skal du ha?
CNC er jo styringen på maskinen - dreibenk, stanse, sveiserobot, fres, og dreibenk kan fåes med cnc. Du kan lage en selv, hvis du har noe peiling på automasjon da.
Den ene uka er det et sykt elektrisk skateboard som skal lages, den neste er det metallarbeid for alle penga:-)
Det er underholdende å lese disse trådene dine, det skal du ha takk for.

Jeg skal gi deg et råd på veien når det gjelder metallarbeid: Finn en du kan lære det av, en av den gamle skolen. Jeg jobbet sammen med en gammel maskiningeniør i 5 år og da lærte jeg mer enn om jeg skulle gått 10 år på skole.
Metallarbeid læres ikke på YouTube..
Hva faen? Du er 16-17 år, har enda ingen uttdannelse, ser ned på yrkesfag/mekanikere, men likevel vil du ha egen privat plasmaskjærer og cnc-fres kun til hobbybruk, selv om du ikke har peiling på hvordan du bruker det?
Den verktøykassa du snakker om at alle må ha... Det er ikke vanlig for hvem som helst å ha egene slike maskiner hjemme! I såfall ikke kun for hobbybruk, uten å tjene penger på det! Slik som søyleboremaskin og sveiseapparat, og muligens dreiebenk, er litt mer vanlig. Men fortsat så bør du ha såpas peiling at du slipper å spørre på freakforum.nu, før du kjøper det.

Du begynner nok egentlig i helt feil ende. Kjøp deg heller noe helt generelt verktøy først, slik som skrujern, skralle/fastnøkler, gjengesett, boremaskin, vinkelsliper, osv. og eventuelt ett sveiseapparat. Kommer ganske langt med dette. Så prater du heller med noen som går på mekken, eller ett mekanisk verksted hvis du en dag har behov for å få maskinert noen litt mer avanserte deler, eller finner noen skrotdeler som du kan modifisere med vinkelsliperen.

Du bør i grunn vere ganske seriøs før du bynner å tenke på å kjøpe deg plasmaskjærer o.l. Husk, dette koster veldig mye penger.
Sist endret av Sarv_2; 5. juni 2010 kl. 14:06.
Alle I Norge som jobber er med i en sirkel for at ting skal gå rundt. Klart noen har høyere utannelse en andre, men man trenger de "mindreverdige" som du kaller det, for at samfunnet skal fungere.
Nå jobber jeg i et av statens større forskningsinstitutter. Vi er mange ingeniører og de færreste av dem er i nærheten av en CNC maskin.


De jobber som tegnere og prosjektledere. Når det kommer til å fysisk lage noe så må man nok ta kontakt med fagarbeiderne.


Så å se ned på fagarbeidere sier jo mere om hvilken innsikt du har til hvordan samfunnet fungerer. En trøst er jo at du er 16 år, og fortsatt ikke har fått kommet deg ut i arbeidslivet.



Tilbake til topicen. Skaff deg noe litteratur. Siden det var litt kjipt å kun være fagarbeider, så må du jo satse på en del lesing.

Til å starte med er det jo greit å lese deg opp på materialteknologi. Siden så vil muligens noe CAx relaterte bøker være veien å gå.


Men siden du ville fysisk lage noe, så er det nok bare å bite i det sure eplet å innse at man må være sammen med..
mindre intliggente mennesker.
Vis hele sitatet...

Mitt tips er å skaffe deg sveiseapparat (MIG) til 4-5000. Ikke kjøp de billigste på biltema, men se om du kan få noe som har litt mere kraft. Siden skaffer du deg en nybegynner bok om sveising. Begynn her og lær deg hvordan metallet oppfører seg under ulike forhold.

Andre ting som er greit å ha av verktøy er en bormaskin og metallbor. En sag er jo også greit. Man trenger ikke en plasmaskjærer til $$$ når man kan begynne med en baufil til 200,- Bruk heller penger på metall, da det heller ikke er gratis.

Vinkelsliper til å pusse med, og det er bare å komme på hva du vil lage..
Hvis du skal ha et MIG/MAG eller TIG apparat, så må du ikke glemme å kjøpe gass, eventuelt låne hos noen som har.
Hvordan du i det hele tatt kan se ned på folk med visse yrker når du faen ikke har vært i arbeid engang er for meg en gåte, du kommer ikke langt med den innstillingen.
Men for all del, skriv i denne tråden om 5 år så jeg får se hvor langt du har kommet og hvor mye bedre du er enn folk som jobber med metal.
Forresten så er det jo folk som velger jobb etter trivsel, og tenker litt mindre på lønna. Disse er vell tapere, eller?
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
jeg tenker arbeidsfag uten høyskoleutadnnedelse = mindre intliggente mennesker.. men jeg vet jeg er veldig flink til å dømme mennesker og generalisere :P
Vis hele sitatet...
Da må det vel føles litt småsurt å måtte spørre mennesker som du føler er mindre "intliggente" om råd her inne da?
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Hvordan du i det hele tatt kan se ned på folk med visse yrker når du faen ikke har vært i arbeid engang er for meg en gåte, du kommer ikke langt med den innstillingen.
Vis hele sitatet...
Typisk innstilling for veldig mange som velger GK allmennfag mot slutten av ungdomsskolen.
Hovne små snørrevalper som forstår hvor trangsynte de har vært først når de ikke klarer å smelle sammen en pakke hagemøbler fra IKEA en gang.
Jeg valgte selv byggfag, og jeg søkte meg inn med 4,8 i snitt. Så det er ikke _bare_ tapere og idioter som går der.

Og til dere som sier at det er dårlige lærere der, tja jeg kan ikke si at de er dårlige. Noen er kanskje ikke verdensmestere i pedagogikk, men det er fordi de bare har et mindre kurs i det og det er faget de er lærere for. Ikke for å gjete små snørrvalper vekk fra avrusing.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Driver med akkurat det samme sjøl, Petterjfs. Har dreiebenk (både tre og metall), søyleboremaskin, sveisapparat, vinkelsliper etc. Og ei esse og to ambolter, for å smi.

Hvis du vil jobbe med metall er nok de mest essensielle verktøyene søyleboremaskin og ei god maskinskrustikke, sveisapparat (MIG) og vinkelsliper. Etter hvert som du bestemmer deg for noe mer spesifikt å holde på med kan du kjøpe andre verktøy til det formålet, som f.eks. dreiebenk, fres, metallbåndsag (anbefales!), plateknekke, rørbøyere o.l. Plasmakutter er overflødig med mindre du har tenkt å jobbe med flere hundre kvadratmeter tynnplate.

I tillegg må du selvfølgelig ha det vanlige utstyret en finner i et verksted... En stødig arbeidsbenk med ei god og stor skrustikke, diverse utvalg av hammere, bor, diverse nøkler, baufil, nøyaktig måleutstyr, slipemaskiner med både hjul og papir, for å nevne noe.

Lykke til, og la meg vite hvordan det går.
Sitter bare og lurer på om du virkelig er seriøs jeg petterjfs...
Begynner også å tvile på hvor seriøs du egentlig kan være.
En hjemmelagd CNC maskin ville jeg ikke hadd i nærheten av en motor hvor ting må være lagd på presise mål!

Mye av det utstyret du nevner er sånn som folk ikke har hjemme! Jeg er en av de som med 5.0 i snitt søkte meg inn i de mindreverdiges rekker og en stor del av min omgangskrets jobber med metall både som yrke og fritid, INGEN av de har dreiebenk hjemme i garasjen! Jeg greier enda ikke å finne ut hva du skal lage.. Ting i metall? Har du ingen eksempler? Ser du for deg at du skal maskinere en blokk og lage stempel på benken hjemme ved hjelp av guider fra internett og YouTube videoer??

Skal du bare lage småting så får du alt som du trenger på Biltema og det holder sikkert, du kan også få deg fastnøkkler der ifra som ikke har alle regnbuens farger. Det du snakker om koster fort 100 tusen, og er ingen vits å ha hjemme!
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
jeg tenker arbeidsfag uten høyskoleutadnnedelse = mindre intliggente mennesker.. men jeg vet jeg er veldig flink til å dømme mennesker og generalisere :P
Vis hele sitatet...
jeg må le... du kan jo umulig være så JÆVLIG smart selv når du kommer med sånne kommentarer.. da kalte du nettopp en GOD del av norges befolkning for dumme! og yrkesfaglig linje betyr ikke at du er dum, det betyr bare at du vil jobbe med noe praktisk som du intreserer deg for og kanskje ikke vil bli advokat, lege og lignende.. og snittet for å komme inn på en linje, er ikke satt fordi det er ett intelligensnivå der, det er vel heller bare forespørselen etter linjen som utgjør det.. og hvis det er veldig få som søker på linjen så det bare er 2,5 i snitt for å komme inn, så good for you, mere plass og tid til deg!


kjenner jeg blir irritert... du klarer jo faen ikke å skrive riktig en gang jo..
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Typisk innstilling for veldig mange som velger GK allmennfag mot slutten av ungdomsskolen.
Hovne små snørrevalper som forstår hvor trangsynte de har vært først når de ikke klarer å smelle sammen en pakke hagemøbler fra IKEA en gang.
Vis hele sitatet...
Det artige er jo at 70% av de som starter på allmen / studiespes havner i kassa på rema o.l, med en lønn på 200-300k i året...
Og vi som havnet på en yrkesfaglinje har startlønn på 350k og oppover


Hvem var smart da liksom? =)