Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 5048
Hei, har en Mercedes E 220 CDi Stasjonsvogn 2006 modell som er registrert som kondemnert. Er kun skader på venstre side, men disse er betydelige. Alle airbager på venstre side er også utløst. Har søkt litt rundt på nettet, og har funnet ut at det er kun er godkjente skadereparasjonsverksteder som får drive oppbygging av kondemnerte kjøretøy. Har fått bud på bilen, men vil helst restaurere den. Folka som har gitt bud, har selv tenkt å fikse den opp. Tror dere det er mulig å få den registrert som kjørbar igjen ved å ta den med til utlandet(polen), og så fikse den opp igjen? På forhånd takk !
Sist endret av madano; 27. mars 2010 kl. 17:33.
Hvis verkstedet i polen er et godkjent skadereperasjonsverksted så burde dette gå ja.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kjente en som jobbet i volkswagen som kjøpte en kondemnert Golf, Heelt ny nesten, bare at den var kollisjonsskada. Han fikset den opp selv på verktedet, og fikk den registrert. Såklart kostet det endel penger og arbeidstimer, men han fikk delene så og si gratis av bedriften.
Nå jobber jeg med dette til dagelig, og om du kan ordne dette selv er etter i hvordan register den er blitt registrert kondemnert.

Det jeg ville gjort var å ringt til biltilsynet å spurt de om all info de kan gi deg om ditt registreringsnummer, men glem å nevn det at bilen er blitt skadet.. si at du er ute etter å kjøpe den eller noe sånn tull. Har de fått inn info om at bilen er kondemnert så må bilen vises der igjen, med ett målebrev som viser at bilen ikke er rammeskeiv. Det målebrevet kan ikke Ola Nordmann få tak i uten at ett godkjent verksted har hadd fingeren med i spillet, så er det kommet så langt i systemet at den har kræsjet ville jeg solgt bilen vist jeg sto i dine sko.

Vist det viser seg at BT ikke vet noe som helst om dette, si takk for informasjonen å legg på! Da kan du beholde bilen og bygge den opp igjen selv, eller selge den privat til noen som også blir å bygge den opp igjen. For da er det kun hos forsikringsselskapet bilen er registrert som skadet, bytter du da forsikringselskap burde det ikke bli noe som helst krøll. Om dette er helt lovlig vet jeg ikke, men det er blitt gjort med stor suksess både på biler, motorsykler og snøscootere.

MEN(!) vist du finner ut at du skal reparere bilen selv, vet du egentlig hva du begir deg ut på? Med tanke på at en så ny Mercedes er blitt kondemnert er den nokk skadet for minimum 120.000, det vil si mange timers jobb og mye deler! Bare en airbag blir fort 15.000, din bil har vel sikkert to eller tre på venstre side. Vist denne skadereparasjonen ikke blir gjort sånn som det burde, så blir du å få en bil som i verste fall er svakere enn den burde. I en eventuell kollisjon risikerer du at bilen virkelig blir ødelagt, det kan føre til både regress og det som verre er. Er du heldig blir det aldri noe som helst som skjer, for ingen sjekker opp om bilen har vært skadet før!

Det å reparere bilen i Polen er jo ett alternativ, sjekk nøye opp om det verkstede du tenker å bruke! Er mye rart som skjer på verksteder i Øst-Europa, reparasjonen kan bli gjort dårlig der også. Så selv om bilen kanskje ser fin ut på utsiden risikerer du en svakhet i konstruksjonen eller bare det at de er gjerrige på rustbeskyttelsen så bilen ruster opp før det er gått tre år.. og la oss være ærlige her, Mercedes ruster fort nokk sånn som de er fra fabrikk.


For at du skal ha god samvittighet om bilen vil jeg anbefale deg å selge den til noen som kan rette biler, og ikke bare en som har en velutstyrt garasje. Er nokk dødsfeller etter de norske veiene allerede og vi trenger ikke flere biler som setter opprettere i ett dårlig lys pga en nisse ikke greide å gjøre en god nokk jobb i garasjen sin!