Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 4632
Jeg og en kompis hadde planlagt en stund å kjøre en offroad tur i skogen, noe vi enkveld gjorde. Kort sagt så gikk det til helvete, vi ble busta og anmeldt av de som eide området. Til nå har jeg betalt 5500 kr i bilberging, 10 000 i reperasjoner, og i tillegg så har jeg tatt imot all kjeften fra alle som ble innblandet i saken + vært i politiavhør, og de vurderer nå om jeg skal få en bot i tillegg. Bøter for kjøring i utmark ligger på rundt 10 - 30 000 kr fikk jeg høre.

Vi hadde selvfølgelig aldri regna med at ting kunne gå så galt, men var jo klar over hva som kunne skje og det gjorde det...

Jeg skjønner jo at gjort er gjort og at det bare er å ta konsekvensene, men det jeg blir jævli oppgitt over er at kompisen som satt på nå bare er en "uskyldig passasjer", som hverken gadd å bli med meg på politiavhør og hjelpe å forklare og nekter å betale noe som helst...

Selvfølgelig er jeg som sjåfør ansvarlig, men dette var jo noe begge frivillig var med på, og det er vel riktig at passasjer som er med på å oppsøke en sånn situasjon betaler for sin del av moroa?

Å forklare kompisen hvor kjipt jeg syns det var å sitte igjen med alle konsekvenser kom ingen vei, så han er selvfølgelig ingen kompis for meg lenger, men det jeg lurer på er om jeg kan på noen slags måte tvinge han til å ta sin del av skylden. Om ikke det er mulig så skal han iaffal få noe stress, anmelde han som medskyldig og la han bli avhørt eller et eller annet... jeg aner ikke hva jeg kan gjøre, men vil ihvertfall ikke la han slippe helt problemfritt unna etter alt helvetet jeg har vært gjennom...

Håper noen her kan bidra med tips
Jeg kan ikke ser for meg at det skal være noen måte du kan få din ex-kompis til å bli straffet for det her. Men jeg kan selvfølgelig ta feil, i så tilfelle får noen andre her rette på meg.

Dummet meg selv ut for en god del år siden i mine yngre dager. Var på dataparty hvor strømmen gikk, og meg og noen andre fant ut vi ville ut og kjøre litt. Endte selvfølgelig med å få 6 personer i bilen. Ung og dum som jeg var så stresset jeg ikke med det og kjørte allikevel villmann, sladdet litt rundt byggene ved Tangen i Kristiansand. Rundt den ene svingen møtte vi selvfølgelig blålys da noen hadde varslet om kjøringen. Fikk ikke noe straff for kjøringen, men fikk en bot på 1000kr for å ha 6 personer i bilen. Denne delte vi på 5 av oss (sistemann som også var han som var den siste personen som snek seg inn i bilen var 13 år gammel og betalte ingenting). Det er ikke akkurat snakk om like mye penger, men syntes det var veldig fair av de andre å være med å dele på boten. Poenget mitt er uansatt at hvis ex-kompisen din hadde vært mann hadde han støttet deg litt mer opp og gjort det samme.

Har i mange år etter hatt det moro med å spøke om at jeg har fått bot for å ha seks i bilen ^^
Sist endret av Ezukiel; 11. januar 2010 kl. 18:57.
Sitat av Kiwiflip Vis innlegg
Jeg og en kompis hadde planlagt en stund å kjøre en offroad tur i skogen, noe vi enkveld gjorde. Kort sagt så gikk det til helvete, vi ble busta og anmeldt av de som eide området. Til nå har jeg betalt 5500 kr i bilberging, 10 000 i reperasjoner, og i tillegg så har jeg tatt imot all kjeften fra alle som ble innblandet i saken + vært i politiavhør, og de vurderer nå om jeg skal få en bot i tillegg. Bøter for kjøring i utmark ligger på rundt 10 - 30 000 kr fikk jeg høre.

Vi hadde selvfølgelig aldri regna med at ting kunne gå så galt, men var jo klar over hva som kunne skje og det gjorde det...

Jeg skjønner jo at gjort er gjort og at det bare er å ta konsekvensene, men det jeg blir jævli oppgitt over er at kompisen som satt på nå bare er en "uskyldig passasjer", som hverken gadd å bli med meg på politiavhør og hjelpe å forklare og nekter å betale noe som helst...

Selvfølgelig er jeg som sjåfør ansvarlig, men dette var jo noe begge frivillig var med på, og det er vel riktig at passasjer som er med på å oppsøke en sånn situasjon betaler for sin del av moroa?

Å forklare kompisen hvor kjipt jeg syns det var å sitte igjen med alle konsekvenser kom ingen vei, så han er selvfølgelig ingen kompis for meg lenger, men det jeg lurer på er om jeg kan på noen slags måte tvinge han til å ta sin del av skylden. Om ikke det er mulig så skal han iaffal få noe stress, anmelde han som medskyldig og la han bli avhørt eller et eller annet... jeg aner ikke hva jeg kan gjøre, men vil ihvertfall ikke la han slippe helt problemfritt unna etter alt helvetet jeg har vært gjennom...

Håper noen her kan bidra med tips
Vis hele sitatet...
Slike liker vi, gjør alt så mye lettere for oss som prøver å kjøre offroad i lovlige former i norge..

Hvorfor skal kompisen din betale å ta på seg skyld? er du som er ansvarlig uansett så lenge du kjører!
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Jeg kan ikke ser for meg at det skal være noen måte du kan få din ex-kompis til å bli straffet for det her. Men jeg kan selvfølgelig ta feil, i så tilfelle får noen andre her rette på meg.

Dummet meg selv ut for en god del år siden i mine yngre dager. Var på dataparty hvor strømmen gikk, og meg og noen andre fant ut vi ville ut og kjøre litt. Endte selvfølgelig med å få 6 personer i bilen. Ung og dum som jeg var så stresset jeg ikke med det og kjørte allikevel villmann, sladdet litt rundt byggene ved Tangen i Kristiansand. Rundt den ene svingen møtte vi selvfølgelig blålys da noen hadde varslet om kjøringen. Fikk ikke noe straff for kjøringen, men fikk en bot på 1000kr for å ha 6 personer i bilen. Denne delte vi på 5 av oss (sistemann som også var han som var den siste personen som snek seg inn i bilen var 13 år gammel og betalte ingenting). Det er ikke akkurat snakk om like mye penger, men syntes det var veldig fair av de andre å være med å dele på boten. Poenget mitt er uansatt at hvis ex-kompisen din hadde vært mann hadde han støttet deg litt mer opp og gjort det samme.

Har i mange år etter hatt det moro med å spøke om at jeg har fått bot for å ha seks i bilen ^^
Vis hele sitatet...
Hehe...

Kjipt det ikke er straffbart å være dårlig kompis da... =/ men må vel være et eller annet jeg kan gjøre, samme hvor primitivt.

Jeg har selv vært med på lignende før, har vært noen offroadturer før der jeg var passasjer, og følte jo selvfølgelig at jeg "var med på leken" og ikke bare en helt uskyldig passasjer dersom vi skulle bli tatt.
Sist endret av Kiwiflip; 11. januar 2010 kl. 19:13.
Makan til fittekompis du hadde da!

Du kan jo se positivt på det. Du fant nå ut at han er en dårlig kompis og da kvitter du deg med han før du havner i virkelige problemer som han definitivt ikke vil stille opp for deg i.
Er du like rotte som kompisen din, så tyster du jo bare på ham?!
Først og fremst har du all skyld, som du selv har sagt, men om kompisen din skal få noe straff så må du få han til å "innrømme" at han var med på leken, og at han tar på seg en del av skylda.

Får du han med på å ta skylda så letter det kanskje dine skuldre litt. Men dersom du prakker på han skyld, så setter han seg garantert på bakbeina og viser til loven som sier du har all skyld (og da har du en uvenn + hele regninga/bota).
Uansett om han vil være med å ta på seg skylden så kan jo ikke politiet opprette noen sak på han. Han har ikke gjort noe galt.

Eneste må vel være hvis han sier han kjørte halvparte av turen.
Sitat av junkpal Vis innlegg
Makan til fittekompis du hadde da!

Du kan jo se positivt på det. Du fant nå ut at han er en dårlig kompis og da kvitter du deg med han før du havner i virkelige problemer som han definitivt ikke vil stille opp for deg i.
Vis hele sitatet...
Sant... var jo greit å få vite det.

Hadde han hatt ekstremt dårlig økonomi eller noe så hadde jeg jo ikke akkurat pusha han til å betale 50%, f.eks bilberginga og rep på bilen tok jeg selv, men jeg sa jeg ihvertfall vil at han skal chippe inn på boten... avhør forventet jeg uansett at han skulle hjelpe meg på, men da sa han at hvis han ble kalt inn så kom han til å si det som det var at han ba meg om å snu osv, som selvfølgelig bare er piss... :S
Hva skjedde da? Veltet du bilen? Kjørte deg fast?
Sitat av Pumpkin Vis innlegg
Er du like rotte som kompisen din, så tyster du jo bare på ham?!
Vis hele sitatet...
Ikke synk så lavt. Aldri tyst!
Bedere og betale 30K og vise du er en ekte kompis ( Mot de andre vennene dine som ikke var med )
Sist endret av Rallo Tubbs; 11. januar 2010 kl. 19:40.
Sitat av Pumpkin Vis innlegg
Er du like rotte som kompisen din, så tyster du jo bare på ham?!
Vis hele sitatet...
Jeg kan jo si til politiet at jeg hadde med en kompis som oppmuntret/var med på det, men skjer det egentlig noe med han da? Er vel litt i tvil...

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Først og fremst har du all skyld, som du selv har sagt, men om kompisen din skal få noe straff så må du få han til å "innrømme" at han var med på leken, og at han tar på seg en del av skylda.

Får du han med på å ta skylda så letter det kanskje dine skuldre litt. Men dersom du prakker på han skyld, så setter han seg garantert på bakbeina og viser til loven som sier du har all skyld (og da har du en uvenn + hele regninga/bota).
Vis hele sitatet...
Han nekter ikke for at han var med, og om han innrømmer at han er litt medskyldig er det ingen lettelse for meg så lenge jeg sitter med alle utgiftene. Det som er saken er at han nekter å tilstå noe for politiet, og han mener at jeg skal betale for alt som begge var med på. Jeg gikk ikke rett til angrep på kompisen og sa at jeg krever det og det, jeg fortalte jo bare om at jeg er anmeldt og sannsynligvis vil få bot, og at jeg synes det var kjipt... det synes jo han og, så sa jeg at jeg håper han iaffal betaler for sin del av boten, og da blånektet han og begynte å oppføre seg som en liten advokat og begynte å ramse opp at sjåfør har alt ansvaret og blablabla... var ikke mye som minnet om en kompis i det.

Sitat av skolms Vis innlegg
Hva skjedde da? Veltet du bilen? Kjørte deg fast?
Vis hele sitatet...
Satte oss fast i gjørme, en luftslange slo ned i bakken og sugde inn jord så motoren skjærte seg.

Bedere og betale 30K og vise du er en ekte kompis ( Mot de andre vennene dine som ikke var med )
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke ekte kompis mot folk som ikke er mine kompiser. Jeg ser 0 kompis i en som lar en annen ta alle konsekvensene for noe man finner på sammen.
Hadde det der skjedd meg, så hadde jeg gitt "kompisen" beskjed om at han kunne ringe meg om han finnet ut at han vil dele boten, ellers så kan han la være å ringe meg for all framtid.
Sitat av Kiwiflip Vis innlegg
Jeg er ikke ekte kompis mot folk som ikke er mine kompiser. Jeg ser 0 kompis i en som lar en annen ta alle konsekvensene for noe man finner på sammen.
Vis hele sitatet...

Du skal ikke være kompis mot han som var rasshøl mot deg, men mot de andre vennene dine. Vis at du ikke er en tyster!
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Du skal ikke være kompis mot han som var rasshøl mot deg, men mot de andre vennene dine. Vis at du ikke er en tyster!
Vis hele sitatet...
Tyster ditt, tyster datt.... Du ser tydeligvis for mye på gangsterfilmer og tror du er "dypt inni gamet".
Sitat av Kiwiflip Vis innlegg
Å forklare kompisen hvor kjipt jeg syns det var å sitte igjen med alle konsekvenser kom ingen vei, så han er selvfølgelig ingen kompis for meg lenger, men det jeg lurer på er om jeg kan på noen slags måte tvinge han til å ta sin del av skylden.
Vis hele sitatet...
Ikke for å begynne en moralpreken, men jeg må si at det er du som er den dårlige vennen. Jeg hadde blitt ganske pissed of om jeg hadde en kompis som skulle tøffe seg og kjøre offroad, og plutselig forventer at jeg skal betale for hans elendige kjøring og dømmekraft. Jeg foreslår at du gir denne vennen din en unnskyldning, så får vi håpe på at han godtar den...
Maks uflaks da.

Trådstarter, synes du ikke det er bedre at 1 får straff enn 2?
Hadde jeg vært sjåfør hadde jeg faktisk tatt all skyld og utgifter på meg selv, noe jeg faktisk også har gjort flere ganger, dog i litt mindre alvorlige omstendigheter.

Resultatet i 3 av 4 slike tilfeller har vært at kompisene mine stilte opp i ettertid, komplett uten at jeg hadde bedt om det, og betalt meg tilbake deler av bøtene.

Jeg tror at dersom jeg hadde vært en kjip stabukk som krevde ditt og datt, så hadde de slått seg vrang. Kanskje det går på samvittigheten, eller kanskje de bare vil være fair og square og avlaste kompisen deres litt. Uansett tror jeg man kommer langt med litt ydmykhet og det å ta ansvar for sine egne handlinger uten unnskyldninger i hytt og pine.

Ja, jeg synes det er fair å dele den boten, men så lenge du sitter med ansvaret bør du stikke fingeren i jorda og ta straffen din. Om dette eventuelt er så surt for deg at du vil kvitte deg med en venn, så må du bare gjøre det. Jeg vet ikke hvordan forholdet ditt er. Men stå i alle fall opp for det du har gjort, og ikke dra "uskyldige" inn i det når de ikke har ryggrad nok til å gå inn i det selv
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Ikke for å begynne en moralpreken, men jeg må si at det er du som er den dårlige vennen. Jeg hadde blitt ganske pissed of om jeg hadde en kompis som skulle tøffe seg og kjøre offroad, og plutselig forventer at jeg skal betale for hans elendige kjøring og dømmekraft. Jeg foreslår at du gir denne vennen din en unnskyldning, så får vi håpe på at han godtar den...
Vis hele sitatet...
Kom igjen a, jeg sa jo det var noe vi begge hadde planlagt og lyst til å gjøre, det var ikke noe bare jeg gjorde med hensikt å tøffe meg. Hvis du hadde sittet på på en sånn tur så hadde det sagt like mye om din dømmekraft. Selvfølgelig har du rett i at sånne handlinger er tegn på dårlig dømmekraft, men poenget er jo at det gjelder begge to og ikke bare meg...


Sitat av skolms Vis innlegg
Maks uflaks da.

Trådstarter, synes du ikke det er bedre at 1 får straff enn 2?
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er bedre at 2 deler straffen enn 1, når begge har vært med på det...

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hadde jeg vært sjåfør hadde jeg faktisk tatt all skyld og utgifter på meg selv, noe jeg faktisk også har gjort flere ganger, dog i litt mindre alvorlige omstendigheter.

Resultatet i 3 av 4 slike tilfeller har vært at kompisene mine stilte opp i ettertid, komplett uten at jeg hadde bedt om det, og betalt meg tilbake deler av bøtene.

Jeg tror at dersom jeg hadde vært en kjip stabukk som krevde ditt og datt, så hadde de slått seg vrang. Kanskje det går på samvittigheten, eller kanskje de bare vil være fair og square og avlaste kompisen deres litt. Uansett tror jeg man kommer langt med litt ydmykhet og det å ta ansvar for sine egne handlinger uten unnskyldninger i hytt og pine.

Ja, jeg synes det er fair å dele den boten, men så lenge du sitter med ansvaret bør du stikke fingeren i jorda og ta straffen din. Om dette eventuelt er så surt for deg at du vil kvitte deg med en venn, så må du bare gjøre det. Jeg vet ikke hvordan forholdet ditt er. Men stå i alle fall opp for det du har gjort, og ikke dra "uskyldige" inn i det når de ikke har ryggrad nok til å gå inn i det selv
Vis hele sitatet...
Vanligvis ville vel jeg gjort det samme, f.eks om jeg hadde en passasjer mens jeg var ute og sladdet, eller kjørte i 200 km/t. Men dette tilfellet mener jeg er litt for spesielt...

Igjen så tok jeg aldri den tonen at jeg kom med krav og var en "kjip stabukk", jeg bare fortalte om hva som hadde skjedd og hvor kjipt det var, og på en helt ydmyk måte ba om at vi deler boten så ikke jeg sitter med alt stresset for noe begge fant på.

For meg er det helt utenkelig å la være å hjelpe en kompis som får så mye stress, spesielt i et tilfelle hvor jeg selv har skyld i det. Om jeg ikke hadde betalt halve boten hadde jeg iaffal latt meg avhøre og gjort det jeg kunne, også heller si at vi får se an hvor stor boten blir og hva jeg kan støtte med... hadde aldri bare avfeid hele greia med "jeg satt jo bare på, du er sjåføren".

Men det er vel forskjell på åssen man behandler kompiser, og derfor forskjell på hvilke kompiser man har også. Glad jeg ikke nøyer meg sånne kompiser iaffal, som gir f når du virkelig trenger de.
Syns også at dette må du bare pent stå for selv. Har gjort noe veldi lignende selv, og tok boten på egen kappe. Greit at vi trengte verken berging eller reperasjoner av bil, men smellen for kjøring i utmark må du jo bare stå for selv vist du kjørte. Greit han satt på, greit at han kanskje spurte deg om dere skulle kjøre der hvor dere kjørte, men det var uansett du som kjørte vet du. Og så lenge som du ikke har ødelagt en skiløype, idrettsbane eller noe annet som krever mye preparering blir det neppe de summene du snakker om. Er noen år siden jeg gjor det, men kom bare på 5 lapper i mitt tilfelle.

Ta boten som en mann, og lær av det til neste gang at du må finne ett område som ingen bryr seg om at du kjører på.. eventuelt få en bil som varer så lenge at du ikke blir stående der å må få berging og greier
Dette blir litt som om noen ber meg kaste stein på ett vindu, og sier at noen andre sa jeg skulle gjøre det når ruta knuser, det er jo avlikevel jeg som kaster.
Man kan jo sette ting litt på spissen og spørre hvor mange hadde spist bikkjemøkk fordi noen andre sier at man skal det, de fleste klarer å si nei ganske fort og bestemt da.
Jeg skjønner at det er surt å få bot, straff, etc. Men det er nå en gang sånn at det jeg gjør og sier må jeg stå for, uansett om det andre som er med eller ikke.
Pasasjeren er jo like mye med på det som tråd starter hvis de begge var enige om og ta en offroad tur. blir for dumt og sitte og si at det bare er trådstarter sin feil. passasjerne var like mye med på moroa som tråd starter hvis historien er som tråd starter sier. og bør derfor og vere med like mye på og betale for moroa.

Og til samelikningen om at noen skulle kaste en sten på et vindu. Om jeg og noen kompiser hadde vert enige om og kaste en sten på et vindu selvfølgelig skal jo alle vere med på og betale til bake om vi blir tat. Der imot om en av oss bare hadde tat en sten og kastet på et vindu uopfårdret er det en helt annen sak.
Sitat av lupez Vis innlegg
Slike liker vi, gjør alt så mye lettere for oss som prøver å kjøre offroad i lovlige former i norge..

Hvorfor skal kompisen din betale å ta på seg skyld? er du som er ansvarlig uansett så lenge du kjører!
Vis hele sitatet...
Calling Dr. Bitter!

Altså, jeg vet ikke hvor mange som vil tenke " Rally er en fæææl greie altså"
Fordi en random ungdom og vennen kjørte i en skog...

@ elirdir

Helt enig.

Jeg vet ikke om du kan lovlig straffe kompisen din, men har du fortalt politiet om han/ prøvd å skylde på han også?

Altså, det blir jo som å si at hvis du er med en som raner en bank, men bare står ved siden av og "er med" han, så skal ikke du straffes?
Sist endret av Jazzin; 11. januar 2010 kl. 22:44.
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Calling Dr. Bitter!

Altså, jeg vet ikke hvor mange som vil tenke " Rally er en fæææl greie altså"
Fordi en random ungdom og vennen kjørte i en skog...

@ elirdir

Helt enig.

Jeg vet ikke om du kan lovlig straffe kompisen din, men har du fortalt politiet om han/ prøvd å skylde på han også?

Altså, det blir jo som å si at hvis du er med en som raner en bank, men bare står ved siden av og "er med" han, så skal ikke du straffes?
Vis hele sitatet...
Har foreløpig ikke nevnt noe om kompisen til politiet, men de noterte navnet da de kom på åstedet, ble dog ikke nevnt noe under avhør...

Da kompisen ikke ville bli med i avhør tolket jeg det litt som at han kanskje var redd, og siden jeg selv ikke blir redd i slike situasjoner tenkte jeg det var like greit å face det alene. Dette var før vi snakket sammen om boten og hvem som skulle betale den, så jeg var ikke pissed nok på han da til å begynne å trekke han inn i det, tenkte bare på å legge saken død fortest mulig (men politiet kunne ikke gjøre annet enn å sende det videre til jurist).

Jeg respekterer de som har en annen mening enn meg, men det finns alltid fler sider av en sak, husk på det! Forstår at ingen her kjenner hverken meg eller kompisen eller åssen dette egentlig foregikk. Er heller ikke så lett å forstå åssen jeg reagerer uten å ha opplevd det samme selv, å i det ene øyeblikket kjøre i skogen og ha det gøy med en kompis, for så i neste øyeblikk å stå helt alene og ta alle konsekvensene.

Anyway, håper på noen on-topic svar angående hva jeg kan gjøre for noe hvis jeg bestemmer meg for å la det gå utover han også. Så får jeg vurdere om jeg til syvende og sist gjør det...
Hva er poenget med og dra en kompis inn i det?
Hvis du har litt ryggrad så tar du dette på dine skuldre. Enkelt og greit.
Sitat av Kiwiflip Vis innlegg
Anyway, håper på noen on-topic svar angående hva jeg kan gjøre for noe hvis jeg bestemmer meg for å la det gå utover han også. Så får jeg vurdere om jeg til syvende og sist gjør det...
Vis hele sitatet...
Juridisk kan du nok bare glemme det. Alternativene dine er mange, men de fleste hevntoktene som faktisk påvirker "kompisen" din i det hele tatt, vil nok være ulovlige. La det ligge.

Sitat av elirdir Vis innlegg
Pasasjeren er jo like mye med på det som tråd starter hvis de begge var enige om og ta en offroad tur. blir for dumt og sitte og si at det bare er trådstarter sin feil. passasjerne var like mye med på moroa som tråd starter hvis historien er som tråd starter sier. og bør derfor og vere med like mye på og betale for moroa.

Og til samelikningen om at noen skulle kaste en sten på et vindu. Om jeg og noen kompiser hadde vert enige om og kaste en sten på et vindu selvfølgelig skal jo alle vere med på og betale til bake om vi blir tat. Der imot om en av oss bare hadde tat en sten og kastet på et vindu uopfårdret er det en helt annen sak.
Vis hele sitatet...
Setter en femtilapp på at du ikke har lappen. Mye av opplæringen går på å ikke la seg overtale til ting som er mot loven, fordi det er sjåfør som sitter med hele ansvaret. Det moralske ansvaret kan selvfølgelig deles, men trådstarter sitter igjen med bøtene og anmeldelsene, og det juridiske ansvaret. Ikke kom her og fortell noe annet.
Realist1, det er ikke snakk om juridisk ansvar og ditt og datt, det er bare snakk om å være kompis... prinsipper. Noen har prinsipper i større grad enn andre, det har jeg full forståelse for.
jeg er klar over at jeg er juridisk ansvarlig siden jeg satt bak rattet, men lurer bare på om det er det minste jeg kan gjøre for å la det gå utover "kompisen". Om ikke dele skyld, så iallefall gi han også en lærepenge. Jeg er av den oppfatning at han fortjener det, mest på grunn av måten han svikter en kompis på...

Det jeg har lyst til å gjøre er å ta kontakt med juristen og si at hvis de bestemmer seg for noe annet enn å henlegge, så føler jeg at det er relevant å bringe passasjeren inn i saken, siden han er 'medskyldig'. I tillegg til å ha planlagt og vært motivert for turen, så tok han selv rattet i perioder da vi satte oss fast, mens jeg dyttet. Han var dessuten motivert nok til å spørre om å få kjøre selv, men vi kom bare aldri så langt... med andre ord ikke bare en passiv passasjer.
Ingen kan på noen måte bevise hvem som kjørte eller hvem som gjorde hva, så det må da være grunnlag for å iaffal få han avhørt og vurdere "delt" straff?
Hva tror dere, kan det føre noe annet med seg enn å gjøre ting verre for meg?
Det kjipe er vel at det aldri kom frem annet enn at jeg kjørte da politiet snakket med meg på åstedet eller i avhøret, men på den andre siden ble jeg aldri heller spurt noe særlig om det, og det ble liksom ikke relevant før jeg fikk hrøe at det var snakk om så store bøter og at kompisen ikke vil betale for seg på den enkle måten.

Fra og med nå av håper jeg vi kan fortsette diskusjonen i en konstruktiv og praktisk retning fremfor den "moralske"... sier ikke at jeg kommer til å gjøre noe av dette, men er nysgjerrig på hvilke alternativer som finns...hvis saken virkelig rettferdiggjør det.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Jeg foreslår at du tar på deg all skylda, juridisk sett, og betaler alt av bøter og erstatning og lignende.

I etterkant ordner du og kompisen din opp dere imellom, han betaler deg tilbake en del av pengene.

Resultat:

Du beholder et vennskap.
Du får tilbake en del (hans del) av pengene.
Han slipper å få noe på rullebladet/vandelen. Såvidt jeg vet gjør det ingen forskjell for deg om han får det, så hvorfor ikke minimere skaden her?

Til slutt vil jeg gi creds til deg for at du i alle fall tar på deg ansvaret for det du har gjort, istedet for å gjemme deg fra bøter. Håper det løser seg for deg!
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Jeg foreslår at du tar på deg all skylda, juridisk sett, og betaler alt av bøter og erstatning og lignende.

I etterkant ordner du og kompisen din opp dere imellom, han betaler deg tilbake en del av pengene.

Resultat:

Du beholder et vennskap.
Du får tilbake en del (hans del) av pengene.
Han slipper å få noe på rullebladet/vandelen. Såvidt jeg vet gjør det ingen forskjell for deg om han får det, så hvorfor ikke minimere skaden her?

Til slutt vil jeg gi creds til deg for at du i alle fall tar på deg ansvaret for det du har gjort, istedet for å gjemme deg fra bøter. Håper det løser seg for deg!
Vis hele sitatet...
Takk...

Men som sagt så har jeg allerede prøvd å snakke med kompisen, og han sa ordrett "jeg skal ikke betale noe nei" før han gikk videre med å gi meg alle kjøreskole-leksjonene om at sjåføren har alt ansvaret. Skulle ønske det gikk an å ordne det på den enkleste måten som du foreslo, men så god kompis var han rett og slett ikke... derfor blir jeg litt oppgitt og frustert og ser ingen annen utvei enn å være kjip og gå til politiet/jurist/finne på noe på egenhånd for å ikke la han slippe unna. Tror ikke vennskapet vårt er til å reddes uansett for å si det sånn...
Normalt sett ville jeg aldri funnet på å sverte en kompis, men om noen av dem skulle ha funnet på noe slik tror jeg nok at jeg hadde endret oppfatning rimelig faens kjapt. Jeg personlig ville ha hjulpet til å betale utgiftene. Ikke nødvendigvis 50%, men jeg ville ha spyttet inn så mye som jeg hadde kunnet ta meg råd til. Jeg regner også med at samtlige av mine kompiser ville gjort det samme, uoppfordret.

Greit, juridisk sett kan du ikke kreve at han skal betale så mye som en femtiøring, men prinsippielt sett burde han i det minste ha hjulpet til på én av utgiftene. Minst. Er du med på leken, får du tåle steken.


Hvis situasjonen er akkurat slik du beskriver den her, ville jeg gjort så mye som overhodet mulig for å gjøre tilværelsen litt surere for ham i en liten periode. "Kompiser" som er med på alt, men ditcher deg så fort det går galt klarer du deg fint uten. Jeg ville også fortalt alle felles venner om hvordan han har oppført seg, bare sånn at de er klar over det.. Og unngår samme faenskapet.
Sist endret av Lille Nikotin; 12. januar 2010 kl. 03:08.
Skjønner at du er i en jævlig sur situasjon men det er jo faktisk din ide, din bil, deg som sjåfør, ditt valg osv. Han gjorde valget å sitte på men det er ikke noe straffbart i det i seg selv

Han kan være god kompis å hjelpe til litt men det tror jeg mest avhenger av økonomien hans. Om han har mulighet til å "ta seg råd" til å betale say 10000 kroner eller ikke.
Sitat av Kiwiflip Vis innlegg

Jeg skjønner jo at gjort er gjort og at det bare er å ta konsekvensene, men det jeg blir jævli oppgitt over er at kompisen som satt på nå bare er en "uskyldig passasjer", som hverken gadd å bli med meg på politiavhør og hjelpe å forklare og nekter å betale noe som helst...

Selvfølgelig er jeg som sjåfør ansvarlig, men dette var jo noe begge frivillig var med på, og det er vel riktig at passasjer som er med på å oppsøke en sånn situasjon betaler for sin del av moroa?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke lest alle svar, å gjentar kanskje andre, men kommer bare med min mening.

Først å fremst, så er bøter ikke fast. Dette vil variere. Regner med at satsen er rundt 1 månedslønning til 1 og en halv månedslønning. Hvis du ikke tjener mye penger, vil ikke boten være like mye som en lege ville måtte betalt.
For det andre kan du ikke pålegge kompisen din å betale. Selvfølgelig synes jeg han er drittsekk, for han var med på det, og hadde det ,mest sannsynlig like moro som deg. Men likevell er det du som har avlagt førerprøve og skal være klar over konsekvensene ved det du gjorde. Det er ikke pasasjer sitt ansvar selv om han også har førerkort, det er fører av motorvogn som skal kjøre etter forhold også videre...
Men videre ville jeg bare snakket ut med kompisen min, forklart at jeg synes at det er dårlig gjort om han ikke betaler, og at han var like mye med på det. Å la deg i stikken slik er ikke noe en god kompis ville gjort... Du kan stjele noe av verdi som er hans, eller spre dritt om han til alle du kjenner ?
Enkelte svar i denne tråden er jo helt idiotisk.

Greit at det var han som kjørte og har ifølge loven ansvaret, men dette handler om hvorvidt kompisen _bør_ betale litt for seg. Vi vet allerede at det blir veldig vanskelig å få kompisen til å svi på noen lovlig måte, men mitt råd til deg trådstarter, er å ringe han og si; Du får muligheten til å betale litt av boten og vise at du er en skikkelig kompis, hvis ikke, kan du drite i å ta kontakt med meg mer.

Ellers er det ikke mye du kan gjøre.. Betale alt og gå videre med livet. Eneste fornuftige straffen du kan gi kompisen din, om han velger å ikke bidra litt, er å fortelle alle felles venner om han.

Selv har jeg vært i deep shit flere ganger, men ikke på samme måte. (Sprengning av bomber o.l.) Der har samtlige kompiser som har vært med, bare feiga ut og gjort alt for å redde seg selv. Dessverre har jeg hatt en del sleipe egoistiske venner gjennom oppveksten.. Jeg skjønner godt at du er hevnlysten Kiwiflip. Og er du som meg, så gir du deg ikke før kompisen har fått en eller annen form for straff.
Sist endret av Kenshi; 12. januar 2010 kl. 07:16.
Sitat av Kiwiflip Vis innlegg
Jeg og en kompis hadde planlagt en stund å kjøre en offroad tur i skogen, noe vi enkveld gjorde. Kort sagt så gikk det til helvete, vi ble busta og anmeldt av de som eide området. Til nå har jeg betalt 5500 kr i bilberging, 10 000 i reperasjoner, og i tillegg så har jeg tatt imot all kjeften fra alle som ble innblandet i saken + vært i politiavhør, og de vurderer nå om jeg skal få en bot i tillegg. Bøter for kjøring i utmark ligger på rundt 10 - 30 000 kr fikk jeg høre.

Vi hadde selvfølgelig aldri regna med at ting kunne gå så galt, men var jo klar over hva som kunne skje og det gjorde det...

Jeg skjønner jo at gjort er gjort og at det bare er å ta konsekvensene, men det jeg blir jævli oppgitt over er at kompisen som satt på nå bare er en "uskyldig passasjer", som hverken gadd å bli med meg på politiavhør og hjelpe å forklare og nekter å betale noe som helst...

Selvfølgelig er jeg som sjåfør ansvarlig, men dette var jo noe begge frivillig var med på, og det er vel riktig at passasjer som er med på å oppsøke en sånn situasjon betaler for sin del av moroa?

Å forklare kompisen hvor kjipt jeg syns det var å sitte igjen med alle konsekvenser kom ingen vei, så han er selvfølgelig ingen kompis for meg lenger, men det jeg lurer på er om jeg kan på noen slags måte tvinge han til å ta sin del av skylden. Om ikke det er mulig så skal han iaffal få noe stress, anmelde han som medskyldig og la han bli avhørt eller et eller annet... jeg aner ikke hva jeg kan gjøre, men vil ihvertfall ikke la han slippe helt problemfritt unna etter alt helvetet jeg har vært gjennom...

Håper noen her kan bidra med tips
Vis hele sitatet...
Du må være en av dem dummeste jeg vet om (ikke frekt selv om det var frekt) hvorfor skulle han ta skylda med deg da han skulle kunne slippe unda ? bare fordi du var uheldig den ene ganga så trenger du ikek og være fitte mot kompisen din. han hadde sikkert også bare tatt alt skylda om han var deg. jeg syns selv at du bør bare la ting være som dem er. og hvis han først bare ga faen da du var kompisen hans og du prøvde og forklare han at du ville han skulel bli med på og ta skyld så tror jeg han gir faen nok til og lage stress for deg tilbake om du lager stress for han.... TYSTERE FOR HARDERE DOM ENN DEN SOM BLIR TYSTA PÅ

Sitat av elirdir Vis innlegg
Pasasjeren er jo like mye med på det som tråd starter hvis de begge var enige om og ta en offroad tur. blir for dumt og sitte og si at det bare er trådstarter sin feil. passasjerne var like mye med på moroa som tråd starter hvis historien er som tråd starter sier. og bør derfor og vere med like mye på og betale for moroa.

Og til samelikningen om at noen skulle kaste en sten på et vindu. Om jeg og noen kompiser hadde vert enige om og kaste en sten på et vindu selvfølgelig skal jo alle vere med på og betale til bake om vi blir tat. Der imot om en av oss bare hadde tat en sten og kastet på et vindu uopfårdret er det en helt annen sak.
Vis hele sitatet...
det er jo bare dumt at begge skal få noe på rullebladet da bare en kan få det. jeg har vært i samme situasjon og jeg har tatt alt skylda selv. gidder ikke og fucke opp fremtiden til en kompis når jeg kan ungå og gjøre det......
f
Må minne om at jeg ikke ser noen kompis i denne fyren lenger, snarere tvert om etter måten han behandlet meg på... her snakker vi en kompis som jeg alltid hadde stilt opp for om han hadde havna i bråk. Ikke tro jeg bryr meg en femmer om rullebladet hans.
Har allerede hatt en seriøs samtale med han og gitt opp å fortsette det vennskapet her, så jeg er jo bare ute etter å gi noe faenskap tilbake, ikke være en god kompis. De som er uenige med meg får bare være det.

Jeg lover, jeg kommer aldri til å godta det og bare la han slippe unna, jeg kommer til å si det rett ut at han ikke er kompisen min hvis han lar meg sitte med en bot i tillegg til alt stresset jeg tok for oss begge alene, men det jeg opprettet emnet for er å få vite om jeg kan gjøre noe litt mer "formelt", noe som gir han stress i samme grad som meg. Han fortjener å bli kalt inn til avhør og betale for sin del av moroa akkurat som meg, det ville vært mye bedre enn om jeg f.eks slenger dritt om han eller ødelegger noe som er hans/banker han etc.

Vil bare finne ut åssen jeg kan ramme han tiblake og gi han en fortjent lærepenge.
Eneste håpet jeg har til nå er å fortelle juristen det dersom han bestemmer seg for å gi en bot, ikke på en ekkel og sladrete måte som "det var ikke meg det var kameraten min også, han gjorde blablabla", men si på en ordentlig måte at jeg føler at jeg blir litt for hardt straffet og at det er litt urettferdig at hele straffen rammer meg når jeg føler min passasjer også var medskyldig.
Må jeg anke straffen da, gå videre til rettsak osv, åssen foregår det?
Sist endret av Kiwiflip; 14. januar 2010 kl. 01:55.
Skjenner meg helt igjen hvordan du føler, samme prinsipp, men annen historie. Kort fortalt så leide vi en leilighet til 10k i månden og han fant ut at han ikke hadde råa, så stakk han bare fra meg uten engang å hjelpe med å prøve finne ny en eller på noen måte hjelpe meg. Jeg tok saken i egne hender og sleit litt, men fyfan d var verd det når alle i bygda fikk høre at han bare stakk og jeg stod for meg selv og klarte å "overleve". I min sak kunne jeg fått penger ut av han lett som bare faen i og med at begge 2 stod som eier, men når han oppfører seg slik, så droppa jeg all kontakt med han. Gått 6 månder siden det skjedde og jeg har en god følelse inni meg, mens han sitter i en jævli følelse siden jeg bare ga han fingern og sa at jeg dreit så jævlig i at han dro. Skal love deg foreldrene og han selv sa ikke en kjeft på flere månder.
Sist endret av eskil2k; 14. januar 2010 kl. 05:05.
Seriøst, vil du virkelig ramme ex-kompisen din for en overtredelse av typen forseelse? Hvis det hadde vært snakk om en forbrytelse ville jeg muligens forstått deg bedre, men når det ikke er mer alvorlig enn en forseelse gidder jeg ikke en gang å bruke krefter på empatien som skal til for å forstå deg der! Men så var det ikke moralpreken du ba om heller, så jeg lar det være med denne uttalelsen.

Hvor langt du når juridisk med dette avhenger av hvilke kort du allerede har spilt, hvilke kort du kan spille og hvilke kort du spiller. Ex-kompisen din kan vifte med kjøreskoleboka så mye han vil og poengtere reglene som gjelder for alminnelig ferdsel i trafikken, men her gjelder det brudd på motorferdselsloven i utmark, og da vil det være avgjørende hvor delaktig passasjeren er for om denne kan straffes for medvirkning til brudd på motorferdselsloven § 3 jmf. § 2.
Påtalemyndigheten anket saken inn for Høyesterett på bakgrunn av lagmannsrettens lovanvendelse. Det ble i anken anført at motorferdselsloven § 3 jf § 2 også rammer passasjerers bruk av motoriserte fremkomstmiddel selv om det ikke foreligger medvirkning til overtredelse.
Vis hele sitatet...
Uthevet skrift med understrek er hva jeg tolker som relevant hvis du velger å gå rettens vei. Litt usikker på om det holder med samtale med en politijurist, men er du god til å prate for deg så kan du sikkert bruke Høyesteretts vurdering i gjeldende sak til tross for at den gjelder snøscootere, til å underbygge din personlige vendetta.

Høyesterett pekte imidlertid på at andre enn den som har rådighet over et kjøretøy, etter omstendighetene kan straffes for medvirkning til bruk av kjøretøyet. Dette kan være aktuelt for personer som ved bestilling av transport eller lignende har gitt foranledning til bruken.
Vis hele sitatet...
Uthevet tekst med understrek henviser til min tidligere utsagn om at det avhenger av hvilke kort du allerede har spilt (jmf. avhøret ditt), hvilke kort du kan spille (jmf. omstendigher) og hvilke kort du spiller (jmf. eller lignende). Siden passasjeren i dette tilfellet ikke har bestilt transport, må du utnytte deg av ordlyden i eller lignende, mao overbevise politijuristen at vedkommende var medskyldig i overtredelsen såpass at det kan reageres med en straff, i dette tilfelle en bot. Denne avgjørelsen avhenger av ex-kompisen din sin avhør og politijuristens vurdering av dette avhøret.

Med hensyn til spørsmålet om medvirkning kan det sammenligningsvis vises til avgjørelser inntatt i Rt. 1983 s 812 og 1998 s 182. I den førstnevnte avgjørelse opphevet Høyesterett herredsrettens dom på grunn av mangelfulle domsgrunner (!). Dette fordi herredsretten hadde frifunnet en passasjer i forhold til landing med helikopter i utmark uten å drøfte spørsmålet om medvirkning. I den sistnevnte avgjørelsen – som gjaldt spørsmål om inndragning – var Høyesteretts avgjørelse basert på at en person i herredsretten var domfelt for som passasjer å ha medvirket til ulovlig kjøring med en firehjulstraktor inn til et fiskevann i utmark (!).
Vis hele sitatet...
Merknaden (!) tolker jeg da som nødvendig å forstå fullt ut for at passasjeren skal kunne bli straffet som medskyldig. Det bør mao ligge en domsgrunn (se tidligere sitater med uthevet tekst med understrek) i første merknad (!), mens andre merknad gjelder for uthevet tekst i fet skrift at det muligens bare gjelder for spesielle tilfeller, som vilkåret fiskevann i utmark. Men jeg regner med at uthevet tekst i fet skrift vil falle under andre - og ihvertfall lignende - vilkår. Jeg har understreket inndragning som jeg tolker som et sikkert kort for deg i din personlige vendetta. Vurderer politijuristen inndragning som en straffereaksjon for ditt tilfelle, er det temmelig sikkert - spør du meg - at passasjeren blir tiltalt som medskyldig og ilagt bot.

Kilde for sitatene fra Høyesterett

For øvrig, hvis vi skal snakke om prinsipper som utøves i undergrunnen slik jeg kan huske det, sier en uskreven regel at
hvis du selv ikke er skyld i at du blir huka, så er det rett og rimelig at den som har skylden tar på seg utgiftene
Vis hele sitatet...
Dette betyr at hvis ex-kompisen din forårsaket at du ble sittende fast og kverka motoren, eller på annet grunnlag er skyldig i at dere ble huka, så bør ex-kompisen din ta på seg bilbergingsutgiftene og halvparten av bota. Dette såfremt h*n ikke blir ilagt en bot eller annen tilsvarende straffereaksjon selv. Hvis ikke - da betaler hver medskyldig bøtene sine hver for seg, eller tar den straffen som eventuelt blir gitt vedkommende. Bilbergingsutgiftene vil fortsatt tilfalle den som har skylden uavhengig av hvordan bøtene eller straffereaksjonene blir gjort opp. Vandelsattesten trenger du ikke tenke på når det bare gjelder en forseelse. Foreldelse for brudd på motorferdselsloven i utmark er vanligvis 2 år, hele 5 år blir det hvis det er snakk om alvorlig overtredelse som også rammer naturvernloven.

Så hvis det var ex-kompisen din som var skyld i at dere ble huka, så forstår jeg reaksjonen din bedre. Hvis ikke har du bare deg selv å takke..
Høres ut som en idiot han der, skjønner at han ikke vil ha noe på papiret men når man har vært med på noe så bær man iallefall være såpass venn/mann at man ikke later som man ikke har noe med saken å gjøre.
Sitat av Kiwiflip Vis innlegg
Jeg og en kompis hadde planlagt en stund å kjøre en offroad tur i skogen, noe vi enkveld gjorde. Kort sagt så gikk det til helvete, vi ble busta og anmeldt av de som eide området. Til nå har jeg betalt 5500 kr i bilberging, 10 000 i reperasjoner, og i tillegg så har jeg tatt imot all kjeften fra alle som ble innblandet i saken + vært i politiavhør, og de vurderer nå om jeg skal få en bot i tillegg. Bøter for kjøring i utmark ligger på rundt 10 - 30 000 kr fikk jeg høre.

Vi hadde selvfølgelig aldri regna med at ting kunne gå så galt, men var jo klar over hva som kunne skje og det gjorde det...

Jeg skjønner jo at gjort er gjort og at det bare er å ta konsekvensene, men det jeg blir jævli oppgitt over er at kompisen som satt på nå bare er en "uskyldig passasjer", som hverken gadd å bli med meg på politiavhør og hjelpe å forklare og nekter å betale noe som helst...

Selvfølgelig er jeg som sjåfør ansvarlig, men dette var jo noe begge frivillig var med på, og det er vel riktig at passasjer som er med på å oppsøke en sånn situasjon betaler for sin del av moroa?

Å forklare kompisen hvor kjipt jeg syns det var å sitte igjen med alle konsekvenser kom ingen vei, så han er selvfølgelig ingen kompis for meg lenger, men det jeg lurer på er om jeg kan på noen slags måte tvinge han til å ta sin del av skylden. Om ikke det er mulig så skal han iaffal få noe stress, anmelde han som medskyldig og la han bli avhørt eller et eller annet... jeg aner ikke hva jeg kan gjøre, men vil ihvertfall ikke la han slippe helt problemfritt unna etter alt helvetet jeg har vært gjennom...

Håper noen her kan bidra med tips
Vis hele sitatet...
Er du virkelig så kjip at du vil lage enda mer bråk i denne saken fordi du syns eks-kompisen din "slapp for lett unna" når han satt på med deg mens du kjørte som den dust? Kan du ikke bare være glad over at din idioti ikke lagde trøbbel for andre enn deg selv?

jeebus!
Sist endret av fetter; 17. januar 2010 kl. 08:40.
For meg virker det ut som du er bitter på konsekvensene dette har fått for deg. Ja, dere var to om det, men det var du som var fører av kjøretøyet, det var du som hadde hele ansvaret.

Denne situasjonen har vist at han ikke er en kompis som stiller opp, men kun tenker på seg selv. Du sier også at du ikke vil ha noe mer med han og gjøre, noe jeg ser på som helt forståelig. Det er rett og rimelig at kompiser hjelper hverandre i slike situasjoner.

Men når du vil ha han inn til avhør og ønsker at han også skal få bot blir det hele bare for dumt. Det var du som hadde ansvaret når dere kjørte, det er du som har det juridiske ansvaret i ettertid. Hvis du prøver å legge skyld på han nå og trekker han inn i rettsprosessen kan du regne med at han sier ting som setter deg i et dårligere lys og du ender opp med enda større bot.

Hvis du bare driter i kompisen din og lar vær å ta han med ned i dritten står du igjen som vinner av situasjonen. Du viser resten av vennene dine at selv om du blir behandlet på denne måten er du for god til å synke ned på hans nivå. Det er i slike situasjoner det er viktig å ikke la seg styre av følelser.

Men når det er sagt synes jag han er en jævlig dårlig venn. Jeg har havnet i lignende situasjoner selv, både som den som ble tatt, og den som slapp unna. Vi har alltid hjulpet hverandre med det økonomiske i ettertid.

Tenk litt på det...
Jeg er klar over at jeg hadde ansvaret som sjåfør, og at det er utrolig kjipt gjort å ta det denne veien, men jeg ser som sagt ingen annen utvei om jeg skal få min payback, og jeg godtar rett og slett ikke å bli sviktet av en kompis på den måten. Vil mye heller la han få en straff på samme måte som meg om juristen mener det er riktig (etter at jeg har fortalt om hans del i saken), enn å bare ta det i egne hender og f.eks gjøre noe barnslig hærverk/spre dritt eller lignende. Det er sant at jeg hadde hevet meg over hans nivå om jeg bare betalte boten og sa at jeg er ferdig med han, men det synes jeg ikke at det er verdt, spesielt ikke om jeg kan få en litt mindre bot pga delt skyld eller lignende.
Men selvfølgelig, først må jeg se hva boten evt. blir, vurdere igjen, og muligens prøve å ta en ny samtale med han, når jeg har roet meg litt ned og ikke er like påvirket av sinne og frustrasjon.
Mest av alt håper jeg selvfølgleig at saken bare blir henlagt, så skal jeg godta at jeg har betalt ca 15 000 allerede og bare ditche kompisen, men dersom det blir en bot i tillegg så synes jeg det blir litt for drøyt...

Dette var noe vi fant på sammen, og hvis du tar det ut av juridisk kontekst, noe begge er like ansvarlig for. Juridisk sett har selvfølgelig sjåføren alt ansvaret, men prinsipielt mellom to kompiser er det selvfølgelig ikke sånn... håper bare at det finnes rettslige grunnlag for å la han få stress for å være en "aktiv passasjer", i tillegg til å selv ha tatt rattet i korte perioder. Dersom jeg lager en sak ut av det her så blir det jo bare påstand mot påstand, ingen kan bevise hvem som kjørte? Jeg innrømte selvfølgelig at jeg kjørte, men betyr det at kompisen kan slippe helt glatt unna bare ved å nekte?
Sitat av Kiwiflip Vis innlegg
... Dersom jeg lager en sak ut av det her så blir det jo bare påstand mot påstand, ingen kan bevise hvem som kjørte? Jeg innrømte selvfølgelig at jeg kjørte, men betyr det at kompisen kan slippe helt glatt unna bare ved å nekte?
Vis hele sitatet...
Ja. Hvorfor tror du ellers det er så mange som himler med øynene når de leser at du nå i ettertid vil stelle i stand bråk for ex-kompisen din?
Hvis du og hadde nektet kanskje begge hadde sluppet unna...
som pasasjer har du plikt på deg til og si i fra til sjåfør om at han kjører dust. har han ikke gjordt det er han faktisk medskyldig, men vil ikke få noen andel av bot\straff.
Sitat av tnt85 Vis innlegg
Hvis du og hadde nektet kanskje begge hadde sluppet unna...
Vis hele sitatet...
Åssen skulle jeg forklare at bilen havnet uti skauen da, uten å få det til å høres så dumt ut at jeg bare hadde fått enda mer stress? Er vel uansett for sent nå som jeg har latt meg avhøre om det her blir vel bare stress om jeg kommer med en ny story nå...
Men om jeg bringer kompisen inn i det her blir jo det bare "tilleggsopplysnigner" som jeg mener er relevante dersom det plutselig blir snakk om bot.
Her skulle dere vært smarte gutter og løpt politiet villig i møtte og begge ropt i kor: "det var jeg som gjorde det!"

Selvfølgelig kan ikke to personer kjøre samme bil samtidig, og om begge nekter for den andre sin skyld, så er det ganske umulig å bevise det ene eller det andre. Retten må ta utgangspunkt i at en av dere lyver, men kan på ingen måtte skille ut en skyldig så lenge begge er like bastante.
Sist endret av gulunderstrek; 19. januar 2010 kl. 22:06.
Sitat av Kiwiflip Vis innlegg
Selvfølgelig er jeg som sjåfør ansvarlig, men dette var jo noe begge frivillig var med på, og det er vel riktig at passasjer som er med på å oppsøke en sånn situasjon betaler for sin del av moroa?

Å forklare kompisen hvor kjipt jeg syns det var å sitte igjen med alle konsekvenser kom ingen vei, så han er selvfølgelig ingen kompis for meg lenger, men det jeg lurer på er om jeg kan på noen slags måte tvinge han til å ta sin del av skylden. Om ikke det er mulig så skal han iaffal få noe stress, anmelde han som medskyldig og la han bli avhørt eller et eller annet... jeg aner ikke hva jeg kan gjøre, men vil ihvertfall ikke la han slippe helt problemfritt unna etter alt helvetet jeg har vært gjennom...

Håper noen her kan bidra med tips
Vis hele sitatet...
Næh... Jeg blir aldri forundret av å se hvor fort folk glemmer hva de skriver under på når de får førerkort på motorvogn fra biltilsynet!
DU som sjåfør, og ingen andre er ansvarlig for kjøringen din. Jeg har vært der selv, men kunne aldri tenkt meg å dytte noe av skylden over på kompiser bare for at de har vært med på ting.
Blir litt som å tyste om at det var flere med på å åpne pengeskapet, selv om Politiet kun klarer å bevise at du var der. Tystere er vel et vanlig ord på slike.
DÅRLIG komis ville jeg kalle en som forsøker å dra med en kompis som medskyldig når man får bøter for noe.

Det var DU som kjørte, og DU som må ta støyten, og det bør du stå for.
Er du ikke voksen nok til å ta ansvaret når du gjør noe ulovlig med motorvogn, så bør du fa*n meg ikke ha førerkort heller!


Når jeg ber sengebønnen min i kveld, så skal jeg be for at du mister lappen på livstid!

Sitat av Safewood1 Vis innlegg
som pasasjer har du plikt på deg til og si i fra til sjåfør om at han kjører dust. har han ikke gjordt det er han faktisk medskyldig, men vil ikke få noen andel av bot\straff.
Vis hele sitatet...
FEIL! Man er ikke automatisk medskyldig selv om man ikke motsier den som begår et lovbrudd!
Det er faktisk ikke engang påbud om å varsle om lovbrudd i Norge. Enn så lenge i hvertfall.
Unntaket er brudd på dyrevernloven, der plikter man å melde ifra om brudd, gjeldende fra 01.01.2010.

Om DU kjører i fylla med din bil og jeg sitter på, så har JEG ikke gjort noe galt.
Men, dersom du kjører i fylla med MIN bil, enten jeg sitter på eller ikke, så har jeg et lite forklarings problem ovenfor onkel.

Og dette står det ingenting om i straffeloven, men derimot i vegtrafikkloven §22.

Og du Kiwi, hvorfor ikke bare snakke med "kompisen" og fortelle hvordan ting ligger ann og spørre om han kan være med å hjelpe deg med betalingen da? Ikke sikkert han vil ha noe på rullebladet sitt, men kanskje han vil være såpass kompis at han betaler en andel?
Slik løser i hvertfall MINE KOMPISER det dersom vi havner i noe sammen.

Men ikke alle bekjente er KOMPISER vet du...... Mange som mistolker litt der og tror at alle bekjente er kompiser.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Her skulle dere vært smarte gutter og løpt politiet villig i møtte og begge ropt i kor: "det var jeg som gjorde det!"

Selvfølgelig kan ikke to personer kjøre samme bil samtidig, og om begge nekter for den andre sin skyld, så er det ganske umulig å bevise det ene eller det andre. Retten må ta utgangspunkt i at en av dere lyver, men kan på ingen måtte skille ut en skyldig så lenge begge er like bastante.
Vis hele sitatet...
Kunne vel heller ført til at begge får straff? Anyway, sånt krever en god kompis, tror du skjønner at det ikke hadde funket om du leser alt jeg har skrevet...

Sitat av Skytteren Vis innlegg
Næh... Jeg blir aldri forundret av å se hvor fort folk glemmer hva de skriver under på når de får førerkort på motorvogn fra biltilsynet!
DU som sjåfør, og ingen andre er ansvarlig for kjøringen din. Jeg har vært der selv, men kunne aldri tenkt meg å dytte noe av skylden over på kompiser bare for at de har vært med på ting.
Blir litt som å tyste om at det var flere med på å åpne pengeskapet, selv om Politiet kun klarer å bevise at du var der. Tystere er vel et vanlig ord på slike.
DÅRLIG komis ville jeg kalle en som forsøker å dra med en kompis som medskyldig når man får bøter for noe.

Det var DU som kjørte, og DU som må ta støyten, og det bør du stå for.
Er du ikke voksen nok til å ta ansvaret når du gjør noe ulovlig med motorvogn, så bør du fa*n meg ikke ha førerkort heller!


Når jeg ber sengebønnen min i kveld, så skal jeg be for at du mister lappen på livstid!



FEIL! Man er ikke automatisk medskyldig selv om man ikke motsier den som begår et lovbrudd!
Det er faktisk ikke engang påbud om å varsle om lovbrudd i Norge. Enn så lenge i hvertfall.
Unntaket er brudd på dyrevernloven, der plikter man å melde ifra om brudd, gjeldende fra 01.01.2010.

Om DU kjører i fylla med din bil og jeg sitter på, så har JEG ikke gjort noe galt.
Men, dersom du kjører i fylla med MIN bil, enten jeg sitter på eller ikke, så har jeg et lite forklarings problem ovenfor onkel.

Og dette står det ingenting om i straffeloven, men derimot i vegtrafikkloven §22.

Og du Kiwi, hvorfor ikke bare snakke med "kompisen" og fortelle hvordan ting ligger ann og spørre om han kan være med å hjelpe deg med betalingen da? Ikke sikkert han vil ha noe på rullebladet sitt, men kanskje han vil være såpass kompis at han betaler en andel?
Slik løser i hvertfall MINE KOMPISER det dersom vi havner i noe sammen.

Men ikke alle bekjente er KOMPISER vet du...... Mange som mistolker litt der og tror at alle bekjente er kompiser.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men er du autist? Jeg har sagt 100 ganger at dette er ikke snakk om juridisk ditt og datt, det er snakk om prinsipper og åssen kompiser behandler hverandre, og at kompisen allerede har sagt nei til å ta noen form for konsekvenser. Dersom du deler samme oppfattning som han av prinsipper i forhold til venner er jeg glad du ikke er min venn, synes isåfall synd på dine venner. Skjønner ikke hvorfor jeg i det hele tatt gidder å bruke tid på å svare deg, du har tydeligvis ikke lest en dritt av det jeg skrev.
Hadde begge nektet hadde ingen fått straff for kjøringen selvfølgelig. Leste til og med en gang i avisa at politiet skulle stoppe en bil med sota ruter, da de kom fram til vinduet satt det 3 fulle polakker i baksetet. Da fikk ingen av dem straff da alle nektet på å ha kjørt bilen. Skjønner ikke hvorfor folk er så redde for å fortelle en dum historie når ingen ting kan bevises.
Sitat av Kiwiflip Vis innlegg
Kunne vel heller ført til at begge får straff? Anyway, sånt krever en god kompis, tror du skjønner at det ikke hadde funket om du leser alt jeg har skrevet...


Unnskyld meg, men er du autist? Jeg har sagt 100 ganger at dette er ikke snakk om juridisk ditt og datt, det er snakk om prinsipper og åssen kompiser behandler hverandre, og at kompisen allerede har sagt nei til å ta noen form for konsekvenser. Dersom du deler samme oppfattning som han av prinsipper i forhold til venner er jeg glad du ikke er min venn, synes isåfall synd på dine venner. Skjønner ikke hvorfor jeg i det hele tatt gidder å bruke tid på å svare deg, du har tydeligvis ikke lest en dritt av det jeg skrev.
Vis hele sitatet...
Autist faktisk?
Uansett, så er ihvertfall min mening at det ikke er kompisen din som er dårlig kompis hvis han tar på seg litt av skylda, men heller du som er dårlig kompis om du på død og liv skal dra han med i dette i tillegg.. Uavhengig av hvor mye han "var med på det". At èn blir straffet er bedre enn at to blir straffet, og du vil ikke få det noe bedre ved at han får straff...