Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1328
Jeg hadde min første erfaring med psilocybin da jeg var i Amsterdam i januar.
Det finnes ikke ord for hva jeg opplevde og fant ut, så vil aldri klare å skrive noen rapport. Har prøvd sopp noen flere ganger siden, inkludert en altfor heftig tripp i Stockholm. Var ikke noen behagelig opplevelse, men føler jeg tok det ganske bra.

Til saken: Jeg har funnet ut at jeg antakelig har fått en mild form for HPPD (Hallucinogen Persisting Perception Disorder). Det plager meg ikke til hverdags, men kan tydelig se lette visuals innimellom. (Spesielt når jeg er alene og småtrøtt.)
Har ikke noe imot det i grunn (er ganske fascinerende og kult), men lurer på om jeg burde bekymre meg mtp. videre eksperimentering med psilocybin? Er jo et halvt år siden sist jeg trippa, så virker som om det har tenkt å bli en stund.

Noen som har opplevd dette, og som kan si meg om de har blitt værre eller uendret av nye tripper? Har tenkt meg til Amsterdam snart, så vil gjerne vite sjansene mine for å komme hjem med et alvorlig tilfelle av HPPD. Det virker ikke særlig kult.
Hvordan er de visualsene? Som f eks. at gardiner, mønstret tapet o.l kan bølge litt?
Trådstarter
18 1
Ja, pretty much. Ting kan bølge, trekke seg sammen, flytte på seg, krympe.
Ikke noe heftige greier. Er på en måte "normale" visuals, bare endel tydligere og større enn før.
Trodde den første perioden at jeg bare hadde "lært meg å aktivere visuals" eller noe sånt. Litt som om jeg styrer de med mitt eget hode.
Tror du burde oppsøke en profesjonell.
en profesjonell faktisk..
Jeg hadde også tilsvarende opplevelse etter mine første tripper, merket at jeg fikk en del synsforstyrrelser av mønstre på gulv og vegger, gjerne de plastgulvene med rare mønstre. Etter en del konversering sitter jeg dog igjen med ett inntrykk av at det stort sett er helt vanlige optiske illusjoner som forekommer alle og stort sett hele tiden, bare at man blir en anelse mer var på det... Det er jo såklart individuelt, men jeg har ikke hatt noe økt "hppd" av denne typen, eller noen type for den saks skyld, etter senere tripper.
Jeg anbefalte trådlager om å oppsøke en profesjonell fordi det mest sannsynlig hadde gitt mer klarhet i spørsmålet om han/hun har HPPD eller ikke. Ikke nødvendigvis fordi jeg tror at HPPD er et stort, seriøst problem som man må bekymre seg over og være redd for. Henke sa jo sjæl at han/hun ikke hadde noe imot det.
«Profesjonelle» i Norge vet fortsatt lite om HPPD, og det er slettes ikke sikkert du vil få et entydig svar. Men du kan jo såklart hjelpe dem på vei, hvis du vil ha noen legemidler til å hjelpe med tilstanden. Benzodiazepiner, og da spesielt klonazepam (Rivotril), mildner symptomene, både de visuelle og angsten som ofte følger med. Forskjellige SSRI er det også en del som bruker, men de virker langt ifra så effektivt som benzodiazepiner, men så har man jo det store avhengighetspotensialet og toleranseoppbyggingen. Det er uansett ikke særlig nødvendig med medikamentell behandling så svakt som du beskriver det.

Psilocybin-inneholdende sopper er fullt istand til å forårsake HPPD, og at du ser slike symptomer nå, ville jeg tatt som en sterk advarsel. Det er tydelig ganske svakt, da det ikke forstyrrer hverdagen i nevneverdig grad, men det kan absolutt forandre seg. Full-blown HPPD er noe helt annet enn slike svake illusjoner, og er alt i alt noe man bør unngå. Det er relativt uvanlig at slike symptomer blir værende mer enn noen måneder, unntatt hvis det allerede er sterkt kjør, men en idé kan være å roe ned på rusmiddelbruken. Spesielt serotonin 2A-reseptor-aktiverende stoffer, som LSD, 2C-*, psilocybin, meskalin, DMT osv (også MDMA) kan alle forsterke det betraktelig, og noe jeg ville unngått hvis jeg var deg. Cannabis og andre rusmidler, som amfetamin, kokain og tilogmed koffein og nikotin kan også forsterke HPPD, men det er sikkert ikke særlig farlig for deg å bruke det, i din tilstand.
Sist endret av exocytose; 9. oktober 2010 kl. 10:01.
god video om hppd! http://www.youtube.com/watch?v=y_O89VxFYjo
hu har slitt med det selv.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Jeg fikk også synsforstyrrelser etter et par turer på 2C-B, men disse ble svakere og svakere med tiden, og i dag legger jeg ikke merke til det med mindre jeg røyker hasj. Synsforstyrrelsene jeg hadde var noen fraktallignende mønstre som skinte i alle regnbuens farger midt i synsfeltet, men etter et par mnd ble de så svake at jeg ikke la merke til de med mindre jeg konsentrerte meg om det. Dette har også ført til at jeg sannsynligvis vil få hallusinasjoner ved inntak av f.eks cannabis resten av mitt liv, men det er i grunn verken plagsomt eller i veien siden de forsvinner når jeg ikke er rusa.