Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Guds eksistens eller ikke-eksistens. ANONYM! Les tråd.
Sterk teist. 100 prosent gudssannsynlighet. "Jeg tror ikke, jeg vet" 26 6,52%
Svært sterk sannsynlighet. "Jeg har sterk gudstro og lever mitt liv på antagelsen om at Gud er der" 12 3,01%
Høyere enn 50 prosent. "Jeg er svært usikker, men jeg er tilbøyelig til å tro på Gud" 22 5,51%
Nøyaktig 50 prosent. "Guds eksistens og ikke-eksistens er nøyaktig like sannsynlig" 18 4,51%
Lavere enn 50 prosent. "Jeg vet ikke om Gud eksisterer, men jeg er tilbøyelig til å være skeptisk" 41 10,28%
Svært lav sannsynlighet. Les tråd 126 31,58%
Sterk ateist. "Jeg vet at det ikke finnes noen Gud." 154 38,60%
Stemmegivere: 399. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  89 5762
Guds eksistens eller ikke-eksistens er et vitenskapelig faktum om universet som kan oppdages i prinsippet, om enn ikke i praksis. Hvis han eksisterte og valgte å vise det, kunne Gud selv avgjøre diskusjonen, etter trykkelig og utvetydig en gang for alle. Og selv om guds eksistens aldri er blitt bevist eller motbevist med sikkerhet en ene eller den andre veien, er det mulig at tilgjengelige bevis og resonnering kan gi et anslag langt unna 50 prosent.

La oss så ta et spektrum av sannsynligheter alvorlig og plassere menneskelig vurdering av Guds eksistens på det - mellom to ytterpunkter av motsatt sikkerhet. (Dette spektrum er laget av Richard Dawkins) Spekteret er kontinuerlig, men kan framstilles med følgene syv merkesteiner underveis:

1. Sterk teist. 100 prosent gudssannsynlighet. Med C.G. Jungs ord: "Jeg tror ikke, jeg vet"

2. Svært sterk sannsynlighet, men ikke 100 prosent. De facto teist. "Jeg kan ikke vite med sikkerhet, men jeg har sterk gudstro og lever mitt liv på antagelsen om at Gud er der"

3. Høyere enn 50 prosent, men ikke svært høyt. Teknisk sett agnostiker, men tender mot teisme. "Jeg er svært usikker, men jeg er tilbøyelig til å tro på Gud"

4. Nøyaktig 50 prosent. Fullstendig upartisk agnostiker. "Guds eksistens og ikke-eksistens er nøyaktig like sannsynlig"

5. Lavere enn 50 Prosent, men ikke svært lav. Teknisk sett agnostiker, men tender mot ateismen. "Jeg vet ikke om Gud eksisterer, men jeg er tilbøyelig til å være skeptisk"

6. Svært lav sannsynlighet, men ikke ned mot null. De facto ateist. "Jeg kan ikke vite sikkert, men det at det finnes en Gud, er svært usannsynlig, og jeg lever mitt liv ut fra antagelsen om at han ikke er der."

7. Serk ateist. "Jeg vet at det ikke finnes noen Gud med samme overbevisning som Jung vet at det finnes en."

I hvilken kategori tilhører du, hvilket syn har du på gud? (Uavhengig av religion)
No offence, men dette må være den dummeste pollen jeg har sett...


Enten tror man, ellers tror man ikke. Det finnes ikke grader, det er enten eller. Alt annet er bare BS!
(Svar etter hva Gud er for deg/betyr for deg)

Selvfølgelig fins det grader, hvis det er slik du ser på det, noe jeg gjør. Hvis du ser på det som at du enten TROR eller IKKE TROR, overse alternativ 2 til 6!
Sist endret av DerComment; 15. juli 2009 kl. 22:10.
For å i det hele tatt kunne ha en mening om saken, så må det jo først defineres hva Gud er for noe. Noen mennesker ser det guddommelige hver gang de åpner (eller lukker) øynene sine, i alt som eksisterer rundt og i oss. Du antyder derimot gjennom måten du skriver på at det skulle være en person, eller en mann som sitter oppe i skyene med et kontrollpanel. Med et slikt utgangspunkt så blir denne tråden garantert like innholdsløs og barnslig som alle de andre religionsdebattene her på forumet.
Sitat av DerComment Vis innlegg
(Svar etter hva Gud er for deg/betyr for deg)

Selvfølgelig fins det grader, hvis det er slik du ser på det, noe jeg gjør. Hvis du ser på det som at du enten TROR eller IKKE TROR, overse alternativ 2 til 6!
Vis hele sitatet...
Det gudommelige er uavhengig av religion ikke vitenskapelig basert. Ergo kan man ikke VITE. Derfor heter det tro. Tror man så tror man, det kan ikke graderes, det er bare tull. Dersom man ikke tror, så tror man ikke. Man kan ikke tro "litt". Da tror man.

En aktuell problemstilling kunne heller være "i hvilken grad styrer religion livet ditt" Men et helt subjektivt og udefinert "i hvilken grad tror du" blir bare tull...
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
For å i det hele tatt kunne ha en mening om saken, så må det jo først defineres hva Gud er for noe. Noen mennesker ser det guddommelige hver gang de åpner (eller lukker) øynene sine, i alt som eksisterer rundt og i oss. Du antyder derimot gjennom måten du skriver på at det skulle være en person, eller en mann som sitter oppe i skyene med et kontrollpanel. Med et slikt utgangspunkt så blir denne tråden garantert like innholdsløs og barnslig som alle de andre religionsdebattene her på forumet.
Vis hele sitatet...
Se på det slik... La oss si at en valgte alternativ 1.
Sterk teist. 100 prosent gudssannsynlighet. Med C.G. Jungs ord: "Jeg tror ikke, jeg vet"
Hva sier dette om en "Person", for mange er Gud en kraft, en energi. En tror ikke, en vet at "Gud" som energien eksisterer og er der.

Hvis din oppfatning som foreksempel Fullstendig Ateist at gud er en mann der oppe som overhodet ikke eksisterer, "tro" på det!
Joda, du har helt rett, for alle som tror at Gud er elektrisitet, eller bevegelsesenergi eller lignende, så vet man at Gud eksisterer. Dumt av meg å være så bombastisk...

La meg reformulere: For de alle fleste religioner kan ikke Gud bevises...
Jeg tror ikke, og de fleste rundt meg tror ikke. Men når en kamerat begraves i alt for ung alder så er det allikevel en liten del av oss som håper at han er kommet til et bedre sted. Selv om i tenkte tilfelle var selv han svært så klar på at det ikke var noe "etterpå." Men sånn er det, Tro er De Desperates Håp, vil nok alltid være sånn for meg.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det gudommelige er uavhengig av religion ikke vitenskapelig basert. Ergo kan man ikke VITE. Derfor heter det tro. Tror man så tror man, det kan ikke graderes, det er bare tull. Dersom man ikke tror, så tror man ikke. Man kan ikke tro "litt". Da tror man.

En aktuell problemstilling kunne heller være "i hvilken grad styrer religion livet ditt" Men et helt subjektivt og udefinert "i hvilken grad tror du" blir bare tull...
Vis hele sitatet...

Det er langt i fra tull. Mange, veldig mange er helt sikre på at det finnes en Gud som faktisk eksisterer, de vil da svare på alternativ en. De tror virkelig at det er en Gud.
Du kan tro litt, akkurat fordi det ikke kan bevises, eller motbevises. Du har religiøse som tror at det er en kraft der, som skapte oss. Noen av disse skiller apene så mye fra menneskene at de tror at det har vært noe annet i "bildet" her som har skapt oss spesielt, men de tror forsatt på evolusjonen og vitenskapen.
Det fins utrolige mange grader og meninger rundt Gud og tro. De 7 gradene kan du godt kalle grove, men du kan ikke si at troen til Gud ikke kan graderes!

(Slett quote av av Cikey)
Sist endret av DerComment; 15. juli 2009 kl. 22:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alle mennesker tror på et eller annet på en eller annen måte. Noe mer å si om saken er det egentlig ikke, hvorvidt noen tror på den kristne Gud eller en helt annen gud eller tror på at det er ham selv som er gud fordi han består av energi så vær så god. De som ikke tror dette, de tror på noe annet. Mennesker har ikke svaret på alt og ingenting, det derfor vi må tro på antagelser vi tar for oss. Noen antar at en gud finnes uten at de kan bevise dette, da tror de, det er umulig å vite noe 100% sikkert når man antar noe.

It's no so hard.
Sitat av Cikey Vis innlegg
No offence, men dette må være den dummeste pollen jeg har sett...


Enten tror man, ellers tror man ikke. Det finnes ikke grader, det er enten eller. Alt annet er bare BS!
Vis hele sitatet...
Her er jeg veldig uenig. Jeg tror ikke på noen gud, fordi det jeg har lært om kristendom og andre religioner virker rett og slett for tynt og gir meg ikke noe grunnlag for å tro på det de forteller meg. Men then again, så har jeg det fult på det rene, at det eneste jeg vet, er at jeg ikke vet en dritt.
Så for min del er jeg ikke helt overbevist om at det ikke finnes en gud heller.

"The only true wisdom is in knowing you know nothing." -Socrates
Sist endret av Faggot; 15. juli 2009 kl. 23:52.
Sitat av Faggot Vis innlegg
Her er jeg veldig uenig. Jeg tror ikke på noen gud, fordi det jeg har lært om kristendom og andre religioner virker rett og slett for tynt og gir meg ikke noe grunnlag for å tro på det de forteller meg. Men then again, så har jeg det fult på det rene, at det eneste jeg vet, er at jeg ikke vet en dritt.
Så for min del er jeg ikke helt overbevist om at det ikke finnes en gud heller.

"The only true wisdom is in knowing you know nothing." -Socrates
Vis hele sitatet...
Jeg sa jo på ingen måte at ingen tror eller kan tro. Jeg sa at det ikke finnes grader.
Sitat av Faggot Vis innlegg
Her er jeg veldig uenig. Jeg tror ikke på noen gud, fordi det jeg har lært om kristendom og andre religioner virker rett og slett for tynt og gir meg ikke noe grunnlag for å tro på det de forteller meg. Men then again, så har jeg det fult på det rene, at det eneste jeg vet, er at jeg ikke vet en dritt.
Så for min del er jeg ikke helt overbevist om at det ikke finnes en gud heller.

"The only true wisdom is in knowing you know nothing." -Socrates
Vis hele sitatet...
Yeey! Du har forstått det. Håper vi har klart å overbevise trådstarter om det samme. Vi vet ingenting helt sikkert, for alt vi vet er alt sammen illusjon som får oss til å føle, håpe, elske, tro og som til og med får oss til å tro at vi vet...
Sitat av Athleon Vis innlegg
Yeey! Du har forstått det. Håper vi har klart å overbevise trådstarter om det samme. Vi vet ingenting helt sikkert, for alt vi vet er alt sammen illusjon som får oss til å føle, håpe, elske, tro og som til og med får oss til å tro at vi vet...
Vis hele sitatet...
Så bra! Da er dere fint plassert på alternativ seks! Jeg vet ikke om deres oppfatning av meg er kristen? Uansett, jeg har lest min historie for å si det sånn.

"Religion i en tidsalder er litterær underholdning i den neste" - R. W. Emerson
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg sa jo på ingen måte at ingen tror eller kan tro. Jeg sa at det ikke finnes grader.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det finnes det tre grader:
Teist - troende.
Agnostiker - ikke troende, men heller ikke fornektende.
Ateist - gudsfornektende.
Sitat av Marken Vis innlegg
Slik jeg ser det finnes det tre grader:
Teist - troende.
Agnostiker - ikke troende, men heller ikke fornektende.
Ateist - gudsfornektende.
Vis hele sitatet...

Ja, den kjøper jeg!
Sitat av DerComment Vis innlegg
Så bra! Da er dere fint plassert på alternativ seks! Jeg vet ikke om deres oppfatning av meg er kristen? Uansett, jeg har lest min historie for å si det sånn.

"Religion i en tidsalder er litterær underholdning i den neste" - R. W. Emerson
Vis hele sitatet...
Jeg er vel strengt tatt plassert på Nr. 4? Sannsynligheten for at det finnes en gud er nøyaktig like liten eller stor som at det ikke finnes en. For ingen kan bevise noe annet. For hvem kan bevise hva en gud er? Ingen. Vi vet nemlig ikke med 100% sikkerhet hva en gud er, for det er noe hvert eneste menneske har en egen oppfattelse og antagelse av.

Min oppfatning av deg har ikke noe å si, det som har noe å si er at du sier at det er mennesker som VET at det finnes en gud. Vel, det vet de ikke.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av Athleon Vis innlegg
Jeg er vel strengt tatt plassert på Nr. 4? Sannsynligheten for at det finnes en gud er nøyaktig like liten eller stor som at det ikke finnes en. For ingen kan bevise noe annet. For hvem kan bevise hva en gud er? Ingen. Vi vet nemlig ikke med 100% sikkerhet hva en gud er, for det er noe hvert eneste menneske har en egen oppfattelse og antagelse av.

Min oppfatning av deg har ikke noe å si, det som har noe å si er at du sier at det er mennesker som VET at det finnes en gud. Vel, det vet de ikke.
Vis hele sitatet...
Ergo er du en agnostiker. Der har du noe å poste på Facebookprofilen din!
Sitat av Marken Vis innlegg
Ergo er du en agnostiker. Der har du noe å poste på Facebookprofilen din!
Vis hele sitatet...
Kall meg hva du vil. Btw, jeg har ikke Facebook.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Jeg er vel strengt tatt plassert på Nr. 4? Sannsynligheten for at det finnes en gud er nøyaktig like liten eller stor som at det ikke finnes en. For ingen kan bevise noe annet. For hvem kan bevise hva en gud er? Ingen. Vi vet nemlig ikke med 100% sikkerhet hva en gud er, for det er noe hvert eneste menneske har en egen oppfattelse og antagelse av.

Min oppfatning av deg har ikke noe å si, det som har noe å si er at du sier at det er mennesker som VET at det finnes en gud. Vel, det vet de ikke.
Vis hele sitatet...
Takk for rettelsen, nr.4, "Nøyaktig 50 prosent".
Når jeg tenkte på Nr.6 henvendte jeg meg til "Jeg ikke kan vite sikkert" og inntrykket at du mener "Jeg lever mitt liv ut fra antagelsen om at han ikke er der". (Selv om man aldri skal anta, menneskelig svakhet)

Hvis folket tror på at det er en Gud der, er det en Gud der for dem. Selv om det ikke kan bevises.
Sist endret av DerComment; 16. juli 2009 kl. 00:27.
Sitat av Marken Vis innlegg
Slik jeg ser det finnes det tre grader:
Teist - troende.
Agnostiker - ikke troende, men heller ikke fornektende.
Ateist - gudsfornektende.
Vis hele sitatet...
Gnostisisme handler om kunnskap\viten, teisme handler om tro, dermed er ikke agnostiker noe standpunkt mellom teist og ateist. Man kan f.eks. være agnostisk ateist, man tror ikke på gud, men tror heller ikke at vi kan ha kunnskap\viten om hans eksistens.
Sitat av DerComment Vis innlegg
Takk for rettelsen, nr.4, "Nøyaktig 50 prosent".
Når jeg tenkte på Nr.6 henvendte jeg meg til "Jeg ikke kan vite sikkert" og inntrykket at du mener "Jeg lever mitt liv ut fra antagelsen om at han ikke er der". (Selv om man aldri skal anta, menneskelig svakhet)

Hvis folket tror på at det er en Gud der, er det en Gud der for dem. Selv om det ikke kan bevises.
Vis hele sitatet...
Alle mennsker antar. Hele livet ditt består av antagelser. Om det er en svakhet i dine øyne så er det kun noe du antar. Har du noe bevis for at det er en svakhet for mennesker?

Om folket tror at det finnes en gud, så antar de at det finnes en gud. De kan ikke vite dette sikkert selvom det er slik i hodet demmes. Hva er det i hodet dems som gjør at de beviser at det finnes en gud?
Jeg finner ikke noe quiz? :undrer:

Jeg mener å nekte for at det finnes en gud er like teit som å insistere på at det er en. Det er virkelig ingen vits å tro verken det ene eller det andre ettersom relgion for meg er oppspinn. Men hva vet nå jeg da. Ikke mer enn de som tror på oppspinnet...

Jeg syntes forresten det er best å anta/reflektere jeg. Greit å være litt ydmyk og ikke måtte ha rett. Hva gir det en egentlig? Å virke overbevisst og være sta har aldri vært en god egenskap alene i mine øyne.
Sist endret av Helga; 16. juli 2009 kl. 00:43.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Alle mennsker antar. Hele livet ditt består av antagelser. Om det er en svakhet i dine øyne så er det kun noe du antar. Har du noe bevis for at det er en svakhet for mennesker?

Om folket tror at det finnes en gud, så antar de at det finnes en gud. De kan ikke vite dette sikkert selvom det er slik i hodet demmes. Hva er det i hodet dems som gjør at de beviser at det finnes en gud?
Vis hele sitatet...
Det å "anta" er like mye en fordel som svakhet, igjen kan du godt kalle det en "Feil" av meg å si at svakhet er en menneskeligsvakhet. En stor grunn til konflikter på hjemmebasis er at en ”antok" at "den" skulle gjøre det eller det.

"I mitt tre sitter det en ape" For de flestes øyne sitter det ikke en ape i mitt tre. Men jeg er sikker på at det sitter en ape i mitt tre, og det gjør det for meg. Det er ikke et bevis på at det sitter en ape der, selv om jeg ser det. Men for meg så sitter den der. Det som teller er ikke hva andre sier til meg at er der, for jeg vet at apen er der, og den sitter i mitt tre. Hver fullmåne ofrer jeg tre jomfruer til min ape, jeg brant min nabo på et bål fordi han prøvde å forgifte min ape med svarttrolldom. Apen er der, og den sitter i mitt tre!

Det å "anta" er like mye en fordel som svakhet, igjen kan du godt kalle det en "Feil" av meg å si at svakhet er en menneskeligsvakhet. En stor grunn til konflikter på hjemmebasis er at en ”antok" at "den" skulle gjøre det eller det.
Sitat av DerComment Vis innlegg

"I mitt tre sitter det en ape" For de flestes øyne sitter det ikke en ape i mitt tre. Men jeg er sikker på at det sitter en ape i mitt tre, og det gjør det for meg. Det er ikke et bevis på at det sitter en ape der, selv om jeg ser det. Men for meg så sitter den der. Det som teller er ikke hva andre sier til meg at er der, for jeg vet at apen er der, og den sitter i mitt tre. Hver fullmåne ofrer jeg tre jomfruer til min ape, jeg brant min nabo på et bål fordi han prøvde å forgifte min ape med svarttrolldom. Apen er der, og den sitter i mitt tre!"
Vis hele sitatet...
Fantastisk vittig. Humret fælt her nå.
Sitat av DerComment Vis innlegg
Det å "anta" er like mye en fordel som svakhet, igjen kan du godt kalle det en "Feil" av meg å si at svakhet er en menneskeligsvakhet. En stor grunn til konflikter på hjemmebasis er at en ”antok" at "den" skulle gjøre det eller det.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig antar man at den skal gjøre det og den skal gjøre det. Man ikke vite hva den andre skal gjøre? Vi kan ikke lese tanker, kan vi? Hvorvidt det er en fordel eller svakhet er urelevant ettersom vi alle antar omtrent hver eneste ting her i livet.

"I mitt tre sitter det en ape" For de flestes øyne sitter det ikke en ape i mitt tre. Men jeg er sikker på at det sitter en ape i mitt tre, og det gjør det for meg. Det er ikke et bevis på at det sitter en ape der, selv om jeg ser det. Men for meg så sitter den der. Det som teller er ikke hva andre sier til meg at er der, for jeg vet at apen er der, og den sitter i mitt tre. Hver fullmåne ofrer jeg tre jomfruer til min ape, jeg brant min nabo på et bål fordi han prøvde å forgifte min ape med svarttrolldom. Apen er der, og den sitter i mitt tre!
Vis hele sitatet...
I ditt tre sitter det en ape. Og det vet du, fordi du ser apen. Men du vet ikke noe mer enn at du ser apen. Derfor kan du heller ikke bevise at den er der som du selv sier, og dermed må alle andre enn deg anta at det sitter en ape i treet ditt. For ingen andre enn deg kan se den. Like så er det med deg, du kan bare vite at den sitter i treet ditt til en viss grad ettersom ingen vet hvorvidt verden er virkelig eller ikke. Men du antar at verden er virkelig og at apen er virkelig.

Skjønner du poenget mitt nå? Det finnes ingenting som er 100% sikkert, men man kan gå så dypt ned i ting at vi kan vite at det er sikkert i den forstand at om verden er virkelig er også det du vet virkelig. Ta f.eks et eksperiment. Hvem som helst som utfører dette eksperimentet vet at det gikk an å gjennomføre, denne personen også bevise dette. Men du får høre om dette uten å ha utført eksperimentet selv og ikke er i stand til å bevise det for andre så antar du at den første fyren som utførte eksperimentet visste det han fortalte deg. Du vet det ikke med 100% sikkerhet for det om. Forstår?
Apen din blir hverken mer eller mindre virkelig av at du ser den for deg. Du har tre valg. Du kan tro at den er der. Du kan bevise at den er der (eventuelt ikke er der), eller du kan som de fleste andre tro at den ikke er der. Kun en av disse tre handler om tro, og det er ingen grader av den troen.

Du tror for eks. ikke at den er der "litt" for da tror du fortsatt at den er der.

Videre er eksempelet ditt elendig, fordi det faktisk kan bevises hvorvidt det sitter en ape i treet ditt. Snakker vi om en apeånd blir det noe annet, men veldig relevant for eksempelet. Religion handler som regel om ting som ikke er konkrete. Åndeplan, o.l. ting som ikke kan bevises hverken den ene eller den andre veien. Derfor snakker man om tro.

I hvilken grad du er dedikert til troen din (altså hvor mange naboer du ofrer) sier heller ingenting om "hvor mye" du tror, men om hvor mye du er villig til å gjøre for troen din. Alt koker altså ned til at enten så tror du, ellers tror du ikke. Gradestokken kan du bruke til noe annet (f.eks ta tempen på apen din!)
Gud eksisterer kunn ett sted! Det er i troen hos troende.

Man kan egentlig si at det er mennesker som har skapt gud. Noen mennesker følte et behov for å vite hvor alt kom fra, og skapte da skaperen, gud.

Jeg fornekter muligheten for at det finnes en gud. Kall meg gjerne trangsynt, men jeg ser rett og slett ikke hvordan det kan være mulig. Jeg føler ingen trang til å sette gud som svar på spørsmål jeg ikke vet svaret på, og jeg mener det er trangsynt. Å tro på en gud er som å flykte fra virkeligheten, og det mener jeg er svakt.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Alt koker altså ned til at enten så tror du, ellers tror du ikke. Gradestokken kan du bruke til noe annet (f.eks ta tempen på apen din!)
Vis hele sitatet...
Uenig. Om man ikke tror på noe som helst, så tror man på at det ikke er noe som helst. Alle tror. Det skal ikke behøves å diskutere engang?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
I denne tråden, som kan være skummelt sammenkoblet med en tråd for litt siden, velger jeg å quote meg selv, og stemme det jeg mener.

Sitat av Atxbyea
Interessant lesing fra alle parter for en person som ikke tror på noe annet enn seg selv.

Personlig har jeg ikke noe imot troende mennesker, men bak i bakhodet mitt ser jeg på de som mindreverdige mennesker som må ha noe å klore seg fast i for å ikke gå fra vettet i ensomhet.
Vis hele sitatet...
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Gud eksisterer kunn ett sted! Det er i troen hos troende.

Man kan egentlig si at det er mennesker som har skapt gud. Noen mennesker følte et behov for å vite hvor alt kom fra, og skapte da skaperen, gud.

Jeg fornekter muligheten for at det finnes en gud. Kall meg gjerne trangsynt, men jeg ser rett og slett ikke hvordan det kan være mulig. Jeg føler ingen trang til å sette gud som svar på spørsmål jeg ikke vet svaret på, og jeg mener det er trangsynt. Å tro på en gud er som å flykte fra virkeligheten, og det mener jeg er svakt.
Vis hele sitatet...
Og hva er da virkeligheten? Kan du bevise dette for oss?
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Gud eksisterer kunn ett sted! Det er i troen hos troende.

Man kan egentlig si at det er mennesker som har skapt gud. Noen mennesker følte et behov for å vite hvor alt kom fra, og skapte da skaperen, gud.

Jeg fornekter muligheten for at det finnes en gud. Kall meg gjerne trangsynt, men jeg ser rett og slett ikke hvordan det kan være mulig. Jeg føler ingen trang til å sette gud som svar på spørsmål jeg ikke vet svaret på, og jeg mener det er trangsynt. Å tro på en gud er som å flykte fra virkeligheten, og det mener jeg er svakt.
Vis hele sitatet...
Det er et kjent sitat som går langs linjene av: "Det er underlig at idiotene er så skråsikre, mens de kloke er fulle av tvil" (fritt etter hukommelsen)

Ja, du er trangsynt, men det er jo ditt problem, sammen med at du ikke har egne tanker, men kopierer det andre har sagt og tenkt før deg (ref Nietzche "sitatet" ditt )

Du kjenner antagelig svært lite til menneskelig styrke og svakhet (ja, nå driver jeg med antagelser, noe dritt det der) men når du får noen år på baken, eller i alle fall litt livserfaring, så kanskje du blir noe mer ydmyk for hva virkelig styrke og svakhet er...



-------------------
BTW 2K poster yeah!
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
I denne tråden, som kan være skummelt sammenkoblet med en tråd for litt siden, velger jeg å quote meg selv, og stemme det jeg mener.

Interessant lesing fra alle parter for en person som ikke tror på noe annet enn seg selv.

Personlig har jeg ikke noe imot troende mennesker, men bak i bakhodet mitt ser jeg på de som mindreverdige mennesker som må ha noe å klore seg fast i for å ikke gå fra vettet i ensomhet.
Vis hele sitatet...
Alle troende mennesker er mindreverdige? Du er klar over at du ser på deg selv som mindreverdig nå?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
I denne tråden, som kan være skummelt sammenkoblet med en tråd for litt siden, velger jeg å quote meg selv, og stemme det jeg mener.
Vis hele sitatet...
Et interessant ståsted at "svake" mennesker er mindreverdige? Hvor langt er du egentlig villig til å trekke den?

Er man mindre verdt om man er handicapet, mangler en fot f.eks? Hva om man er neger, er man da mindre verdt? Hvor mange er det egentlig som egentlig lever opp til din verdi?
Jeg ligger i området, "kan ikke motbevise, kan ikke bevise." Om jeg kunne ha motbevist eller bevist gudelig eksistens hadde jeg nok holdt kjeft samma faen. Mest fordi jeg ikke vil være slem mot de som tror og klarer meg fint uten de som pusher gud. Så jeg ligger på det likegyldige, med mindre det skulle vise seg at det er maur som er skapt i guds skikkelse og gud da er en maur, for da sliter jeg. (søk etter meitemark maurtue)
Sitat av Cikey Vis innlegg
Et interessant ståsted at "svake" mennesker er mindreverdige? Hvor langt er du egentlig villig til å trekke den?

Er man mindre verdt om man er handicapet, mangler en fot f.eks? Hva om man er neger, er man da mindre verdt? Hvor mange er det egentlig som egentlig lever opp til din verdi?
Vis hele sitatet...
Dette kommer helt an på hvordan man velger å se på verdi. Om man skal se på et menneske og hva det betyr for andre så er selvfølgelig alle like mye verdt, men en som mangler en fot er mindre verdt enn en som har begge føttene om det kommer til å løpe fra farer. Verdi er så mangt.

Og jo. En som er farget er faktisk ikke et "svakt" menneske.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Dette kommer helt an på hvordan man velger å se på verdi. Om man skal se på et menneske og hva det betyr for andre så er selvfølgelig alle like mye verdt, men en som mangler en fot er mindre verdt enn en som har begge føttene om det kommer til å løpe fra farer. Verdi er så mangt.

Og jo. En som er farget er faktisk ikke et "svakt" menneske.
Vis hele sitatet...
Det var heller ikke poenget mitt at en neger skulle være det samme som en svak person. Men dersom man velger å si at mennesker som er skadet har mindre menneskeverd enn andre så er det ikke så langt å trekke sammenligningen til ytterpunktet som at negre skulle være mindre verdt enn andre.

Det kalles å sette ting på spissen.

Verdi og overlevelsesevne er to helt forskjellige ting. Dyreverden setter ikke verdi på hverken ting eller mennesker der handler alt om instinkter og overlevelsesevne.

Mennesker derimot bruker verdibegrepet, og når man bruker det på en slik måte om Atx gjør her blir det interessant å se hvor man trekker linjen...
Denne tråden har vært på forumet før, den eneste forskjellen er at du har oversatt det til norsk.

http://www.freakforum.nu/forum/showt...light=Tror+gud
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det var heller ikke poenget mitt at en neger skulle være det samme som en svak person. Men dersom man velger å si at mennesker som er skadet har mindre menneskeverd enn andre så er det ikke så langt å trekke sammenligningen til ytterpunktet som at negre skulle være mindre verdt enn andre.

Det kalles å sette ting på spissen.

Verdi og overlevelsesevne er to helt forskjellige ting. Dyreverden setter ikke verdi på hverken ting eller mennesker der handler alt om instinkter og overlevelsesevne.

Mennesker derimot bruker verdibegrepet, og når man bruker det på en slik måte om Atx gjør her blir det interessant å se hvor man trekker linjen...
Vis hele sitatet...
Enig i at uttalelsene hans er drøye og heller motbydelige etter min smak. Alikevel er jeg uenig i hva du sier om instinkter og overlevelsesevne i forhold til en verdi. Alle egenskaper et menneske har får en verdsatt verdi. Slik er det bare. Vi er tross alt dyr og vi lever i dyreverdenen.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Og hva er da virkeligheten? Kan du bevise dette for oss?
Vis hele sitatet...
Virkeligheten, for meg, er det vi ser rundt oss og det som kan bevises, det som er. For meg.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Ja, du er trangsynt, men det er jo ditt problem, sammen med at du ikke har egne tanker, men kopierer det andre har sagt og tenkt før deg (ref Nietzche "sitatet" ditt )
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke huske å ha sitert noe. Det jeg skriver henter jeg fra eget hode.

Sitat av Athleon Vis innlegg
Du kjenner antagelig svært lite til menneskelig styrke og svakhet (ja, nå driver jeg med antagelser, noe dritt det der) men når du får noen år på baken, eller i alle fall litt livserfaring, så kanskje du blir noe mer ydmyk for hva virkelig styrke og svakhet er...
Vis hele sitatet...

Om hvor mye jeg kjenner til menneskelig styrke/svakeheter får bare være. Dette er slik jeg ser på ting og hva jeg mener er svakt.


Sitat av Athleon Vis innlegg
-------------------
BTW 2K poster yeah!
Vis hele sitatet...
Gratulerer!
Sist endret av Eplekjekk; 16. juli 2009 kl. 01:50.
Jeg avstår fra å stemme. Det blir meningsløst når alle har sin personlige definisjon av ordet. Personlig har jeg noenlunde samme livssyn som enkelte jeg kjenner som definerer seg som religiøse, men jeg velger å kalle meg ikkereligiøs, fordi jeg mener at det jeg "tror på" er for fjernt, for upersonlig, for fysisk, mekanisk, for lite "astralt" i forhold til de "konvensjonelle" måtene "gud" beskrives på. Det fratar meg ikke den "religiøse" følelsen som skyller innover meg når jeg funderer over livets og universets store mysterier. Og det hindrer meg ikke i å oppnå gnosis vha. f.eks. musikk og dans, og/eller hallusinogener.
dette er da vitterlig ikke en quiz, det er mer i retning av en poll, eller en "avstemning"

jeg er også forsåvidt enig i at enten tror man, eller så tror man ikke, men det finnes flere måter "å ikke tro på" (ateist, agnostiker osv)
Sist endret av VivaLatrina; 16. juli 2009 kl. 02:27.
Jeg fatter ikke hvorfor så mange drar opp dette med at man enten tror eller ikke tror. Hva med å oppleve, hva med direkte opplevelse? Som både xtapo og mentalmelt indikerer er Gud et definisjonsspørsmål, og det er tydelig at de fleste her jobber med andre virkelighetsmoduler enn det jeg har i hvert fall.

Om vi definerer Gud slik de mer konvensjonelle religionene gjør skjønner jeg godt hvorfor folk mener at man enten tror eller ikke tror. Men et slikt syn, at Gud er et separat vesen som sitter der og styrer universet, blir for meg helt tilbakestående og drar meg bort fra et veldig naturlig syn på hva Gud kan bety og være. På lik linje med xtapo forbinder ikke jeg mitt syn med noe religiøst heller. Men jeg oppfordrer til å dra nesa bort fra den fastrammede definisjonen av hva Gud betyr som har blitt indoktrinert i vårt samfunn, og heller sette sin lit til personlig opplevelse og egen tankemyldring (samtidig som man beholder naturvitenskapen som god grunnstøtte).
Sist endret av Sky; 16. juli 2009 kl. 02:57.
Sier meg enig med Sky et al. og legger likeså greit ut et par nyttige linker for dem som åpenbart har et i overkant dogmatisk forhold til det guddomelige:

gnosis.org
abrahadabra
Sist endret av Abracax; 16. juli 2009 kl. 04:09. Grunn: ryddigere slik
Tar du denne testen i en del av verden som er mer vannskeligstilt vil du se att alt snur seg, gud er troen på at det fins et bedre sted, norge er kanskje verdens beste land å bo i (i den grad av trygghet man har) og det øker antallet med ateister som fins.
bare en personling ide.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Virkeligheten, for meg, er det vi ser rundt oss og det som kan bevises, det som er. For meg.
Vis hele sitatet...
Du skjønner virkelig ikke? Du VET ikke hva virkeligheten er, du kan ikke bevise at virkeligheten finnes engang. Da kan du ikke komme hit og fortelle meg eller noen andre at det er slik og sånn verden fungerer for deg. Det er bare noe du antar som alle andre mennesker, du er ikke 100% sikker.

Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Om hvor mye jeg kjenner til menneskelig styrke/svakeheter får bare være. Dette er slik jeg ser på ting og hva jeg mener er svakt.

Gratulerer!
Vis hele sitatet...
Du har svart på her er det ikke jeg som har skrevet. Du bør sjekke hvem som skriver hva før du siterer noen.
* Gud er livet eller livskraften som finnes i alt levende. Hvor mange "tror" at det finnes liv eller livskraft?
* Gud er en energi som finnes i alt. Hvor mange "tror" på E=Mc2?
* Gud er tanken om at det finnes en bevissthet i Universet. Hvor mange "tror" at det finnes bevissthet i Universet?
* Gud er en mann på en sky som styrer alt som skjer. Hvor mange "tror" på en slik "person"?
* Gud er ALT som er. Helheten. Hvor mange tror på "ALT" på "Helheten"?
* Gud er ens egen indre stemme som råder en til å leve et godt liv. Hvor mange "tror" man har en bit av personligheten som det er smart å lytte til for å leve et godt og riktig liv?



Det finnes utallige definisjoner av Gud. Alt etter hva slags definisjon man har - vil man få totalt forskjellige svar på om man "tror" eller ikke "tror" på Gud.

Sånn sett blir avstemningen totalt meningsløs.

Definer først hva du mener med Gud - deretter spør om folk tror eller ikke tror på en slik Gud. Da har man med en gang en mer meningsfull avstemningen og utganspunkt for debatt
Gud ment her er hva du ser på Gud som, det er ikke fast definisjon på Gud. Hva er Gud for deg? Så svarer du. Om Gud er en Islamsk Gud, om Gud er Odin eller om Gud er gresset har ikke noen betydning, det som er meningen her er at du skal få en tanke om hvor du plasserer din Gud på en skala, eller om du vet at Gud ikke eksisterer. Hva din Gud er for oss er irrelevant, hva er Gud? Det er irrelevant.
Hvor fritt står vi egentlig til å definere Gud selv når han skriver Gud med en stor G? Han snakker ikke om noe guddomelig, men om Gud som han er definert i de monoteistiske religionene. Som en liten diktator som svever rundt på en liten sky høyt oppe i det blå.

Jeg er åpen for at folk har sine egne definisjoner, og oppfattninger. Men når disse blir for abstrakte, er det ikke da heller snakk om noe guddomelig, enn om Gud selv? Om de da ikke påstår å hva vært i kontakt med mannen, eller en av hans sekretærer (les:engler), og fått en oppdatert versjon av hans væren og vilje. En såkalt profet. Men jeg tviler på vi har så altfor mange av de her på forumet.

Selv svarte jeg svært usannynlig fordi jeg ikke liker å være for bastant, altså mener jeg at det er svært usannynlig at Gud eksisterer. Jeg mener forsåvidt også det er usannynlig at det finnes en eller annen guddomelig kraft, men kanskje ikke i like høy grad?
Sitat av DerComment Vis innlegg
Gud ment her er hva du ser på Gud som, det er ikke fast definisjon på Gud. Hva er Gud for deg? Så svarer du. Om Gud er en Islamsk Gud, om Gud er Odin eller om Gud er gresset har ikke noen betydning, det som er meningen her er at du skal få en tanke om hvor du plasserer din Gud på en skala, eller om du vet at Gud ikke eksisterer. Hva din Gud er for oss er irrelevant, hva er Gud? Det er irrelevant.
Vis hele sitatet...
Javel? Om man definerer Gud som julenissen på en sky tipper jeg 99% av avstemmerene vil svare at dem er ateister. Definerer man Gud som "livskraft" er det sannsynlig at skalaen tipper andre veien (hvem tviler på at "livet" eksisterer?).

Hva er poenget ditt med avstemningen?

Om du prøver å finne ut hvor mange som er ateister, agnostikere osv. så kan jeg ikke skjønne at det er irrelevant hva som legges i ordet Gud.