Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1813
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er åpenbart in å vere islamkritiker - eg vil gå så langt som å hevde at det er politisk korrekt for tida å vere islamkritiker. Det som er synd er at det er så forbausande få av dei, iallefall her på forumet, som i heile teke er i stand til å uttrykke konsise, velbegrunna meininger.

Islam er ein statsberande religion i ein del land, m.a. Saudi-Arabia, og mange av dei landa praktiserer ekstremistiske former for islamisme. Det mange gløymer er at rimeleg mange andre land enn dei ekstremistiske har islam som statsberande religion, m.a. land som Tyrkia og Egypt, som er oppfatta som rimelig frie land av mange.

I tyrkia er det vistnok 99.8(!!)% muslimar, men trass i det er det ein sekular stat, der prinsippet om sekularitet er nedfellt i grunnlova. Det er heller ikkje praktisert sharialovgjeving...

Om ein sorterer tabellen på denne sida etter religion og stat, ser ein noko påfallande - kun 6 av 48 land er definert som islamistiske statar. Ein del har islam som statsreligion, men utan t.d. sharialover... I det heile: fleirtalet av statane er ikkje islamistiske. Dei er i varierande grad sekulære i forfatninga, eller har definert islam som statsreligion, til liks med at Noreg har definert kristendom som statsreligion...

Det er også rimelig populært å dra fram enkelttilfelle, der personer har blitt trakassert av muslimer, men det blir i det store og dei heile anekdoter etter mi meining - det er ikkje eit stort problem, samanlikna med trakasseringa som går andre vegen, som islamkritikarane ofte tek del i, både direkte, og gjennom å legitimere angrepa. Så kvifor argumenterer ein med anekdoter? Det tyder på at ein har få andre argument...

Så kvifor ser alle islamkritikarar ut til å anta at ein kvar muslim er ekstremist? Å ha eit slikt verdsbilete kan neppe bidra til å styrke truverdet til kritikken? Det første som slår meg er at det er ikkje sakleg kritikk, men rasisme - det er ikkje basert på fornuft, men på frykt og følelser. For å nytte eit godt engelsk uttrykk - FUD. Fear, uncertainity and doubt.
Sist endret av vidarlo; 5. november 2008 kl. 21:54.
Jeg ser poenget ditt og islamkritikerene vokser frem tett sammen med fremmedfrykten. Spesielt er vi påvirket av terrorhandlingene 9/11, og disse var i høyeste grad fremmet av en religionsekstremistisk gruppe. Media påvirker oss vel? Jeg husker ennå VG's fremside "USA I KRIG" med bildet av WTC i bakgrunnen. I VG mener jeg å huske det stod USA vs Islam.

I bibelen står det at alle mennesker skal ha fått valget og hørt om Jesus. I koranen står det at de som ikke tror på Allah, skal dø. Islam er en blodig og ekstrem religion, selv om på lik linje med kristendommen- ikke alle lar seg tolke skriftene så bokstavelige. Og ja, kristendommen var blodig i sin innføring, men jeg føler kanskje Islam henger litt etter i utviklingen sin på akkurat dette området.

Likevel undertrykker Islam og kjører samfunnet og reglene sine strengt opp mot troen. Dette medfører seg f.eks at kvinnene må dekke seg til og holde seg hjemme. Når dette kresjer med vår kultur og liten forståelse, blir det selvsagt en konflikt. Jeg tror uansett ikke dette er noe negativt.

edit: Og som du sier, enkelte stater er litt mer liberale, men likevel har dem et litt preg- spesielt med kvinnesynet, hengende igjen fra tidligere. Tenker da på Tyrkia.

Jeg tror ikke det er "in" å være islamkritiker. Jeg tror vi i Norge har komt sålangt i prosessen at vi faktisk er kritiske før vi helt slipper dem inn dørene våres. Hvertfall håper jeg det. Jeg tror vi er lei av Bush, vi er lei av elendige mediaoverskrifter som generaliserer muslimer.
Sist endret av reklame; 5. november 2008 kl. 22:10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av reklame Vis innlegg
I bibelen står det at alle mennesker skal ha fått valget og hørt om Jesus. I koranen står det at de som ikke tror på Allah, skal dø. Islam er en blodig og ekstrem religion, selv om på lik linje med kristendommen- ikke alle lar seg tolke skriftene så bokstavelige. Og ja, kristendommen var blodig i sin innføring, men jeg føler kanskje Islam henger litt etter i utviklingen sin på akkurat dette området.
Vis hele sitatet...
Det finst ekstremistiske muslimar, som meiner at steining er rett, fordi det er nedfelt i skrifta. Mogeleg det er fleire av dei enn kristne som meiner steining er rett, fordi det er nedfelt i skrifta, men det er definitivt ekstremister i alle religioner, også kristendom. Kanskje dei ikkje får like mykje mediemerksemd, fordi dei ikkje har like mykje makt, men det er i høgste grad reelt...
Sitat av reklame Vis innlegg
Likevel undertrykker Islam og kjører samfunnet og reglene sine strengt opp mot troen. Dette medfører seg f.eks at kvinnene må dekke seg til og holde seg hjemme. Når dette kresjer med vår kultur og liten forståelse, blir det selvsagt en konflikt. Jeg tror uansett ikke dette er noe negativt.
Vis hele sitatet...
Artig. Her gjer du akkurat det eg antyda mange gjer - dei generaliserer det ekstremistiske muslimer gjer til å gjelde alle muslimer. Som eg nevnte, så er Tyrkia eit land med ekstremt mange muslimer (99.8%), men like fullt seier forfatninga at det skal vere ein sekulær stat... Og eg har ikkje fått med meg at dei har lovpåbod om at kvinner må vere tildekte, ei heller at kvinner ikkje kan gå ut utan fylgje av mannleg familiemedlem. Det er mao. opp til kvar enkelt sine normer kva ein vil gjere, og eg nektar å tru at det blir praktisert så strengt i tyrkia, utifrå det ein les på wikipedia, og det inntrykket ein får av landet gjennom media...
Sitat av reklame Vis innlegg
Hvertfall håper jeg det. Jeg tror vi er lei av Bush, vi er lei av elendige mediaoverskrifter som generaliserer muslimer.
Vis hele sitatet...
Til tross for at såpass mange tydlegvis svel generaliseringene totalt?
Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk som ikke har noe mot islam (eller i dette tilfelle har mye imot de som er islam-kritiske), ofte har så mye imot kristendommen på den andre siden. Mitt inntrykk er at vi i vesten har klart å liberalisere kristendommen i mye større grad enn landene i midtøsten har klart å gjøre med islam. Jeg regner med at du ikke kan benekte at det er en generell kvinneundertrykkende (undertrykkende mot homofile og forsåvidt) holdning i islam, og at denne holdningen er mye bedre i vesten. Her må vi diskutere helt generelt, og ikke argumentere med at det finnes untak, for da er det umulig å mene noe som helst om noen religioner.
Btw de tallen om tyrkia er feil (99.8%) Kan si deg at det finns mange kristne der og mange kristne kloster der, og i tilleg finns det andre forskjellige relgioner der, noen dyrker djevelen andre brenner seg selv og sånnt.
Jeg er selv ortodoks er har tyrkisk opprinnelse.
Jeg er med i den "Syrisk ortodokse kirka, Syriac orthodox church"
Sitat av reklame Vis innlegg
Likevel undertrykker Islam og kjører samfunnet og reglene sine strengt opp mot troen. Dette medfører seg f.eks at kvinnene må dekke seg til og holde seg hjemme. Når dette kresjer med vår kultur og liten forståelse, blir det selvsagt en konflikt. Jeg tror uansett ikke dette er noe negativt.
Vis hele sitatet...
Så alle muslimske kvinner sitter hjemme, fullstendig tildekket? Merkelig, jeg mener bestemt å vite om opptil flere muslimske kvinner som går selvstendig rundt omkring, til og med iført helt vanlige klær.

Det er tydeligvis en del forvirring rundt temaet islam og tildekking av kvinner. Det som står i Koranen, er at kvinner ikke skal gå uanstendig kledd slik at de vekker fremmede menns lyst. Dette kan tolkes veldig forskjellig, noe som også er grunnen til den forskjellige praksisen forskjellige steder i verden, og også innen forskjellige familier. Noen mener at det anstendige og sømmelige er å dekke til hele kroppen, inkludert hodet og mesteparten av ansiktet, mens andre mener at vanlige klær som dekker mesteparten av kroppen er sømmelig og greit. På dette området har, som slashdot også påpeker, kultur og normer mer å si for praksisen enn det som faktisk står nedfelt i religiøse skrifter.
For å ta dette med kvinner og Islam.

For det første er dette bare min oppfatning. Det jeg sa om Tyrkia, er basert på en tyrkisk kammerats oppfatninger.

Tyrkia har blitt mer og mer vestlige når det kommer til religion. Likevel, er det mange tyrkere som fremdeles synest kvinner bør være tildekket. Dette er egentlig ikke noe hopp i havet for en sær religion. Bestemoren min reagerer ofte på min lillesøsters antrekk om sommeren. Det blir faktisk akkurat det samme.

Slashdot: Jeg kan være den første til å innrømme at jeg generaliserer! Men jeg jobber knallhardt hver dag til å ikke gjøre det. Jeg jobber også knallhardt med mine fordommer. Og jeg kjenner på meg, at etterhvert som vi diskuterer dette, etter hvert som samfunnet utvikler seg- er vi på vei til et mindre islamkritisk og fordomsfult samfunn.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Eller ateistar. Slike haldningar bør bringast fram i lyset, uavhengig av religion, og eg er sterkt kritisk til alle ekstremistar. Noko av poenget mitt her er at islamske ekstremistar ser ut til å verte tatt til inntekt for alle muslimar, utan å sjå nyanser i det, slik vi ser nyanser i t.d. kristne, eller kapitalistar for den saks skuld.
Vis hele sitatet...
Det kan vel kanskje også sies at av de forskjellige ekstremistiske gruppene vi har i verden i dag, rår de muslimske ganske høyt i forhold til f.eks de kristne. Dette kan være av årsaker som at de er ganske mange fler enn oss også, men inntrykket blir det samme.
Sist endret av reklame; 5. november 2008 kl. 22:43.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Skeid Vis innlegg
Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk som ikke har noe mot islam (eller i dette tilfelle har mye imot de som er islam-kritiske), ofte har så mye imot kristendommen på den andre siden. Mitt inntrykk er at vi i vesten har klart å liberalisere kristendommen i mye større grad enn landene i midtøsten har klart å gjøre med islam. Jeg regner med at du ikke kan benekte at det er en generell kvinneundertrykkende (undertrykkende mot homofile og forsåvidt) holdning i islam, og at denne holdningen er mye bedre i vesten. Her må vi diskutere helt generelt, og ikke argumentere med at det finnes untak, for da er det umulig å mene noe som helst om noen religioner.
Vis hele sitatet...
Det er eg totalt einig med deg i - mange muslimar har nok noko meir daterte haldningar for å bruke et diplomatisk uttrykk. Det må vere lov å seie, og det bør seiast. Det bør også bringast fram i lyset når kristne har samme haldningane. Eller buddhistar. Eller ateistar. Slike haldningar bør bringast fram i lyset, uavhengig av religion, og eg er sterkt kritisk til alle ekstremistar. Noko av poenget mitt her er at islamske ekstremistar ser ut til å verte tatt til inntekt for alle muslimar, utan å sjå nyanser i det, slik vi ser nyanser i t.d. kristne, eller kapitalistar for den saks skuld.

Om ein ser på valresultatet i USA, så stemte jo ei rekkje delstatar nei til homofile sine rettar, så eg trur ikkje det med f.eks. homofile er spesielt unikt for islam som religion; eg trur det generelt er eit trekk som går igjen i alle konservative former for livssyn.

Sitat av Blitzz Vis innlegg
Btw de tallen om tyrkia er feil (99.8%)
Vis hele sitatet...
https://www.cia.gov/library/publicat...k/geos/tu.html

Ikkje ifølge CIA World Factbook, som plar vere ei svært etterettleg kjelde. Men absoulutt mogeleg dei bommar med 10-15%...

Uansett er ikkje dette meint som ein religionsdebatt, men meir om diskusjonsstilen i religionsdebatter. Ser ikkje heilt poenget i enda en islam vs. <insert religion here> - om andre gjer det så står dei fritt til å mekke egen tråd om det
Sist endret av vidarlo; 5. november 2008 kl. 22:45.
Sitat av slashdot Vis innlegg
https://www.cia.gov/library/publicat...k/geos/tu.html

Ikkje ifølge CIA World Factbook, som plar vere ei svært etterettleg kjelde. Men absoulutt mogeleg dei bommar med 10-15%...
Vis hele sitatet...


hmm, Jeg mener at det er feil, litt merklig at kun 0.02% ikke er muslimer!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Artig. Her gjer du akkurat det eg antyda mange gjer - dei generaliserer det ekstremistiske muslimer gjer til å gjelde alle muslimer. Som eg nevnte, så er Tyrkia eit land med ekstremt mange muslimer (99.8%), men like fullt seier forfatninga at det skal vere ein sekulær stat... Og eg har ikkje fått med meg at dei har lovpåbod om at kvinner må vere tildekte, ei heller at kvinner ikkje kan gå ut utan fylgje av mannleg familiemedlem. Det er mao. opp til kvar enkelt sine normer kva ein vil gjere, og eg nektar å tru at det blir praktisert så strengt i tyrkia, utifrå det ein les på wikipedia, og det inntrykket ein får av landet gjennom media...
Vis hele sitatet...
Dette med forholdene i Tyrkia vet jeg en god del om. Har en tyrkisk kamerat, og jeg og noen andre norske familier var med familien hans til den tyrkiske hjembyen hans i sommer, en fjellandsby midt inne i Tyrkia med ca. 3000 fastboende, og rundt 10.000 om sommeren når de fra Tyskland, Norge, Belgia osv. hadde ferie. Her var de på samme nivå som oss når det gjaldt teknologien, og husene var bare litt under norsk standard. En kjempetur, og hverken jeg eller noen av de andre norske fikk stygge blikk fra innbyggerne. Selvfølgelig, det vakte litt oppsikt når det aldri hadde vært en hvit mann i landsbyen og det plutselig kommer et reisefølge på rundt 16, men ingen følte seg utilpass av oppmerksomheten. Men når det kom til livssynet deres, fikk jeg noen perspektiver om islam jeg ikke hadde fra før. I denne bittelille landsbyen med kun 3000 fastboende var det 3 diiigre moskeer. Og her er det ikke snakk om små kapell eller klostere, det var store utsmykka moskeer, med bare gull verdt mangfoldige hundretusen. Og alle var like store, og like fine! Disse var bygget de siste 15 årene. De må selvfølgelig få lov til å tro hva de vil, men det at de bruker så mye penger på det, syntes jeg er skremmende. Dette var en utvikling vi så i flere nabolandsbyer også. Men så til mitt opprinnelige poeng; kvinnene i Tyrkia går med slør og følger lovene ordentlig. Burka så jeg ingenting av, men alle hadde skaut og lange genserermer og buksebein, tross oppmot 40 grader. I moskeen satt kvinnene og mennene hver for seg, ikke med eget rom, men kvinnene satt på en slags balkong med en slags gardin foran. Imamene og ledere av diverse moskeer vi var i hilste alltid kun på mennene i følget vårt, og kvinnene måtte være veldig frampå for å få hilst, spurt spørsmål osv. De vi kjente av norsk-tyrkiske menn der nede hadde ikke antydning til sånn holdning, men det er tydelig at det er stor forskjell mellom kvinnene og mennenes status i Tyrkia. Etter middag gikk alltid kvinnene til sitt for å drikke kaffe, mennene til sitt. Så til noe som faktisk er positivt med denne "undertrykkelsen". Kvinnene som alltid var sammen, fikk et utrolig søstersamhold, som man ikke ser noe sted i norsk/kristen kultur. De tulla og tøysa og prata med hverandre om alt, så lenge ikke menna var der. Dette er da noe jeg har hørt fra mamma som var sammen med damene hele tiden.

Man ser at Tyrkia er i framgang, men det er fortsatt en lang vei å gå. Blandt annet den 21 år gamle kusinen til kameraten min, som bodde i landsbyen, har valgt å ikke bruke slør. Dette aksepterer de andre kvinnene fullt ut, og ho er fortsatt med de etter middag osv. Søstra hennes igjen, som er 23 år, har valgt å gå med.
Vil legge til at jeg også var en uke i Side, så vet hvordan det u-muslimske ferie-tyrkia er også.

Ser denne posten ble litt lang, og kanskje litt intetsigende, men håper noen hvertfall har fått litt mer viten om hvordan forholdene er i Tyrkia, sett fra en atteists syn.
Godt at du tar opp dette her, Slashdot. Virkelig godt å lese en samfunnsmessig debatt hvor i allefall formålet til trådstarter var at det skulle være en saklig debatt.

Jeg er enig i svært mye av det du skriver, selv om du tydeligvis bør sjekke kildene dine om religionsstatistikk litt bedre neste gang Vel. Slik jeg ser det ligger ikke problemet i islam som religion, men heller det at vi har utviklet oss en frykt for innvandrerene?

Ser du et menneske på gaten som tilsynelatende kommer fra Midtøsten, eller de Islamske områdene rundt middelhavet er det dessverre mangen av oss som reagerer negativt. I Norge - og vesten generelt er innvandrere blitt muslimer. Dette er absolutt en vrangforestilling vi har tilegnet oss, og som ikke blir bedre at måten media ofte fremstiller disse på. Er det slik at vi ser på enhver innvandrer som en islamsk ektremist?

Jeg skjønner at folk tenker på denne måten. De kan ikke noe for det. Media har skylden, spør du meg. Men selv om jeg skjønner de som tenker slik, mener jeg det er et stort problem. Et virkelig stort problem. Jeg tror på ingen måte det er snakk om religionsfrykt, men fremmedfrykt. Hvorfor skulle dette dypest sett være et spørsmål om religion? Er vi virkelig så egoreligiøse her i landet at vi ikke tåler islam? Jeg tror svaret er nei. Kan vi godta heksesamlinger på Fløyen i Bergen, eller okkulte bevegelser, så skulle vel islam være en rimelig lett nøtt å svelge?

Og hva kan vi gjøre med dette? For å løse problemet må vi løse problemet med frykt for innvandrerne. Dette tror jeg vi best gjør ved å gi dem skikkelige ordninger allerede fra starten av. Jeg tror ikke løsningen er å stue 100 menn inn i et flyktningmottak med dårlige sanitære forhold, dårlig kvalitet på maten, og null arbeid for integrasjon. Løsningen kan heller være å gi dem opplæring i vår kultur, vårt språk, hjelpe dem til å få jobb, etc.

I lys av finanskrisen skjønner jeg likevel at dette kan bli vanskelig, spesielt med tanke på det med jobbene.

---

Og jeg er forresten enig med mange av dere at det er viktig å se på islam som islam og ikke islam som noen ville islamister. Jeg har selv oppholdt meg i lengre perioder i Tunisia, og selv om dette er en temmelig liberal stat, må det sies at jeg ble positivt overrasket. For å si det slik: man ser ikke mange kvinner med slør lenger.
Sist endret av q-wEr; 5. november 2008 kl. 23:38.
i islam er det ikke forskjell mellom religion og stat. det er sharia (koranen og slik profeten muhammad (fvmh) levde) som er grunnloven for landet. Det finnes pr. idag ingen land i verden som følger sharia helt korrekt, selv ikke saudi arabia. Selv om det er sharia som er styrende i ett land, betyr ikke det att ikke muslimer ikke kan leve side om side, og att alle må "tvangs" konverteres. islam gir rettigheter til alle. islam er dessverre den mest misforståtte religionen i verden med mange myter. jeg er stolt av å være muslim, men jeg er ikke stolt av det andre gjør i islams navn.

det er også ulike tolkninger ettersom ett ord på arabisk kan bety flere ting. det er derfor ikke så enkelt å bare lese en engelsk oversettelse. selv de engelske oversettelsene har forskjellig meninger i enkelte vers.
Sist endret av cspace; 5. november 2008 kl. 23:42.
Det er jo i og for seg ikke noe galt i å være kritisk, hverken til islam eller kristendommen, tvert imot vil jeg si at å være litt kritisk er en positiv ting, nesten uansett hva vi snakker om. Problemet er at islamkritikerne har en tendens til å basere seg på det de legger merke til, som er de mest ekstreme av muslimene. Det blir som om jeg skulle basere mitt syn på kristne på de mest ekstreme sektene/kirkesamfunnene innenfor kristendommen, som faktisk ikke er så fordømt forskjellige på hverken kvinnesyn eller andre ting, fra de mest ekstreme blant muslimene. Samtidig vet jeg veldig godt at de aller aller fleste, både av kristne og muslimer, er relativt (de tror tross alt at det finnes en "gud" osv) normale folk, og ikke ekstremister på noen som helst måte.
Sist endret av atomet; 6. november 2008 kl. 23:18.
Islam i seg selv er ikke spesielt undertrykkende, kvinnediskriminerende, eller konservativ religion. I forhold til kristendommen er islam faktisk en relativt liberal religion, som oppfordrer mennesket til å søke etter kunnskap om naturen, menneskene, og Guds natur.

De fleste av oss er kjent med begrepet sharia lover, og for mange av oss er dette noe synonymt med ekstrimistisk islam, amputering av hender, og steining av kvinner og menn. Desverre har vi fått et veldig skjevt bilde av hva disse lovene innebærer, og derfor er vår kritikk av religionen som sådan, uberettiget.

Joda, det står i sharialovene at om en kvinne er utro, skal hun steines, men, det er ikke så enkelt som dette. For at hun skal kunne straffes, må det ha vært fire vitner tilstede og bivånet bruddet på ekteskapet. De ferreste mennesker pleier å ha 4 vitner om de skal bryte ekteskapet... I tillegg skal kvinnen ikke gies noen straff om hun sier hun angrer på sine handlinger.

Om vi går nøyere inn på islam, vil vi se at det er ikke religionen i seg selv, men heller utøverene av religionen som burde være utsatt for islamkritikerenes problematisering. Mye av grunnen til at den mer ekstreme formen for islam har fått fotfeste hos en stadig større del av verdens befolkning, kan bli funnet i midtøsten.

Saudi-Arabia har blitt rikt på oljen, og store deler av disse summene, de som ikke har gått til luksusbiler og hus, har blitt brukt med ett formål for øyet, nemlig å spre den saudiarabiske tolkningen av islam til resten av den muslimske verden. Desverre for oss i vesten, er denne tolkningen mer ekstremistisk enn de fleste andre former for islam, og setter stort fokus på de mer voldelige delen av religionen.

Religionskritikk er sentralt for å opprettholde en viktig debatt, men noen ganger blir kritikken retett mot feil hold. Jeg synes større deler av kritikken burde rettes mot de troende og imamene som bruker religionen som et virkemiddel for å fremme en voldelig og kynisk sak, ofte med makt som det endelige målet.
God og informativ post du har der. Jeg synes selvfølgelig sharia-lovene er skrekkelige, men for min del er det den generelle kvinnesynet til mange muslimer jeg synes bør forandres. Kjønnsrollene blant helt normale (ikke ekstreme) muslimer er fortsatt mye mer konservativt, enn hos vestlige flest. Dette er også et problem blant en del kristne, men det virker som om muslimer ligger enda et noen tiår bak, spesielt i muslimske land. Jeg tror også at en del sterke ekstreme krefter i muslimske land holder igjen kvinnefrigjøringa og liberaliseringen av homofilie, noe som er utrolig leit.
Nå kan det være at jeg har vært veldig heldig som ikke har møtt så mange hardcore islamkritikere, men for meg synest trenden å være helt motsatt? Virker som de fleste som drar frem noe Islamkritisk blir ofte svært dårlig mottatt. Synes selv at de ofte har veldig dårlig, og til tider usmakelige diskusjonsgrunnlag, men er ikke det som er poenget her.

Selv mener jeg som deg, at det er viktig å ha nyanser, men at hvis noe kritikkverdig så bør det frem i lyset og dette uavhengig av religion. (Si ifra hvis dette ikke er hva du mener, har ikke lyst å tillegge noen meninger som ikke er deres.)
Hvis man først skal snakke om diskusjonsstil: "Jeg er ikke rasist, og jeg har mange venner som er innvandrere" dukker opp igjen og igjen, og for min del synes jeg den linjen er både unødvendig og kunstig å lire av seg så fort man diskuterer innvandrere.

1. Skal det å ha innvandrervenner fjerne enhver tvil om at skribenten kan være rasist?

Å leve "dobbeltmoralsk" er oppsiktsvekkende uproblematisk for de fleste. Noen vil kanskje rasjonalisere for seg selv at "de innvandrerne jeg kjenner er jo ikke som innvandrere flest, og det er alle de andre jeg har noe imot", mens andre knapt reflekterer over det. Det går fint på andre områder i livet (for eksempel foreldre som drikker, men ikke vil barna skal drikke, folk som røyker selv om de er enige med forskere om at det er usunt osv.) så hvorfor det skal være umulig å være rasist samtidig som man har innvandrervenner gir ikke mening for meg.

2. De aller aller fleste er ikke rasister, og dersom man stempler en som stiller seg kritisk til innvandringspolitikken for en rasist, er det ens egne definisjoner det er noe galt med. Dersom samtlige som stiller seg kritiske blir karakterisert som rasister i en debatt, får man heller revurdere om man vil ta del i en så useriøs debatt. Å innta en forsvarsstilling før noen har kalt deg noe som helst er unødvendig, og fører fort til en trend hvor "alle" føler de må utbrodere at de ikke er rasister.

Dersom meninger du står inne for derimot er klart rasistiske, hvorfor skal du hevde du absolutt ikke er rasist? Ja, "rasist" er et belastet uttrykk, og de fleste mener det er en horribel tankegang kun dumme mennesker kan inneha, men dersom du lirer av deg noe klart rasistisk blir det bare latterlig å hevde de ikke er det.

Dette gjelder forøvrig ikke bare i innvandrerdebatter, også i homofilidebatter florerer det av sånne unnskyldninger, og jeg synes ikke det er noe som verken renvasker eller gir synspunkter/argumenter større tyngde.