Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 535
Jepp, som topic sier, så er jeg ute etter en data tilegnet for videoredigering. Jeg gikk til innkjøp av et skikkelig HD kamera for litt siden og den tar tydeligvis livet av dataen min under redigeringsprosessen. Med det så mener jeg at ting går fryktelig tregt. For eksempel Adobe dynamic link, som henger sammen adobe premiere og after effects, blir fryktelig tregt og det går knapt å dobbeltklikke med musa før CPU'n er oppe i 100%. Litt overdrevent, men du skjønner poenget.
Dataen jeg sitter å knoter på er en:

Dell Dimension 9100
Pentium(R)
3.19GHz
2 GB RAM


Har også en ekstern harddisk som jeg lagrer raw filmene på før de redigeres. Litt usikker på om det er noe smart? men uansett..

Burde jeg oppgradere eller kjøpe et monster av en redigeringsmaskin? Isåfall, hva er best tilegnet videoredigering?


http://www.videoequipment.com/images/non-linear_mac.jpg
Sist endret av OracIe; 7. januar 2009 kl. 18:08.
vet ikke hva som er siste trend, men det jeg vil anbefale er å bygge selv eller velge riktige komponenter i en nettbutikk. de kan også hjelpe deg med å sette sammen en video redigerings pc.

helst 4 gb ram, 3 går også

minimum 250 gb harddisk, 2 disker, en for programvare og en for å lagre video

et godt skjerm kort, geforce er grei

asus hovedkort vil jeg anbefale.

dell synes jeg ikke noe om da dem ofte må ha spesial komponenter som tar vekk noe av friheten.

ellers er MAC å foretrekke. jeg bruker selve overnevnte config med Premiere Pro CS3 og det funker helt fint.
du kan lagre raw filer på ekstern harddisk men du må kjøre inn via Firewire, ikke usb.
Sist endret av cspace; 7. januar 2009 kl. 18:21.
men har WinXP da.. 32bt? leser det mer en 2GB ram da ?
Med mindre du har et program som bruker skjermkortet til rendring så er det ikke vits å peise på med et blodfett skjermkort. Jeg er usikker på hvordan det er med Premier Pro CS3, men de tidligere versjonene av programvaren har ikke benyttet seg av skjermkortet for rendring, så jeg tviler strengt tatt på at CS3 gjør det heller.

Jeg ville gått for shitloads med minne, disker i raid og en quad-core prosessor eller bedre. Kommer litt an på hvor mye du skal bruke, men for 8-10k så får du en helt grei rendringsmaskin med 8GB minne eller mer. Minnet er alfa omega hvis du skal redigere mye rådata.

Lagring på ekstern USB-basert (!) disk er ikke å foretrekke da det stjeler masse klokketid fra prosessoren for å overføre det via USB-interfacet. Hvis du skal bruke eksterne disker bruk i så tilfelle eSATA eller FireWire. Men hvis du virkelig vil sparke i fra så får man billige og gode raidkontrollere til 1-2k. Kombinerer man det med 2-4x SATA-disker i raid1 så får man godgod ytelse.

Windows XP støtter mer enn 4GB minne hvis man kjører PAE i Windows. Les mer om det på Microsoft.com og Wikipedia. Men 64-bits Windows XP/Vista er selvsagt å foretrekke.

Mac er IKKE å foretrekker til videoredigering. Hvor folk har fått dette fra er beyond me. Adobe Premier Pro CS3 kjører minst like glatt på Windows og til en langt billigere penge. Hvis man virkelig skal slå på stortromma så kjøper man seg et rendercluster. Men jeg er usikker på hvor mye programvaren til noe slikt koster fra Adobe.
Sist endret av Deezire; 7. januar 2009 kl. 18:30.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Mac er IKKE å foretrekker til videoredigering. Hvor folk har fått dette fra er beyond me. Adobe Premier Pro CS3 kjører minst like glatt på Windows og til en langt billigere penge. Hvis man virkelig skal slå på stortromma så kjøper man seg et rendercluster. Men jeg er usikker på hvor mye programvaren til noe slikt koster fra Adobe.
Vis hele sitatet...
Har du noen gang prøvd Adobe After effects?
Har testet ut hva sm var raskest til akkurat samme oppgave, mac vant OVERLEGENT!
Mac hadde også en tyngere oppgave, vet ikke hvor man har det fra men det temmer nå hvertfall for min del!
Vel, det er jo her problemet mitt ligger.
Når jeg synkroniserer premiere CS3 med After Effects CS3, og legger video over til AE for å legge til litt effekter, så over igjen til Premiere, så går det nesten ikke engang å se på filmen som har vært innom AE. Bare hakker når den spilles av i premiere.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Sitat av fomox Vis innlegg
Har du noen gang prøvd Adobe After effects?
Har testet ut hva sm var raskest til akkurat samme oppgave, mac vant OVERLEGENT!
Mac hadde også en tyngere oppgave, vet ikke hvor man har det fra men det temmer nå hvertfall for min del!
Vis hele sitatet...
Alt er relativt.

Er jo ikke sikkert at spesifikasjonene på Windowsmaskinen og MAC'n var de samme