Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 504
Har etter hvert funnet ut at jeg bør få opp skikkelig synkronisering av dokument og bilde mappa mi. Jeg har en FreeBSD server som klientene bør synkroniseres mot. Klientene er en Windows Vista maskin, en FreeBSD maskin og kanskje en Windows XP maskin. Den siste er jobb pcen min som står bak en ganske streng firewall som kan skape noen utfordringer.

Jeg går ut i fra at det er en god del av dere så jobber på flere maskiner. Så hva gjør dere for å holde alle hjemmekatalogene up to date?

Jeg har sett litt på kommersielle løsninger som SugarSync og Dropbox. SugarSync mangler *nix klient og begge løsningene blir fort litt dyre.

Av alternativ jeg drifter selv er det beste jeg har funnet så langt er Unison, men er litt skeptisk til å ta det i bruk da det ikke blir utviklet/vedlikeholdt mer.
rsync er vel støttet både i *nix og nt verdenen.
Det gjør det. Bruker rsync med rsnapshot til backup nå, noe det fungerer ypperlig til.

Men jeg ville helst hatt noe som jobbet i bakgrunnene hele tiden.
De fleste som har en rsync vil nok ta til takke med denne siden den er såpass god i fra før av.
bruker selv ett rsync skript.

Kode

#!/bin/sh
# Run the script in destination directory,
# it will sync source in a new dir into dest.

# Start backup of drive 2 (NTFS)

EXCLUDES=exclude.list
touch $EXCLUDES

#SRC=$HOME
SRC=/media/sdb1
DT=`date`
LOG=/tmp/externalbackup.${DT}.log

# -- Uncomment this line when you know what you do - 
# This will delete the files you've been delete on the source as well.
DO_DELETE="--delete --delete-excluded"

echo "Starting backup of $SRC at $DT. "
rsync -Xavv $DO_DELETE             \
      --exclude-from="$EXCLUDES"  \
      $SRC . > $LOG
DT=`date`
echo "Done at" $DT

exclude.list:

*/import/*
*/tmp/*
*/src/*
*/.bochs/*
*/.gnome/*
*/.mozilla/*/Cache/*
*/.mldonkey/*
*/.aMule/*
*/.gconf/*
Sist endret av cspace; 6. desember 2008 kl. 23:56.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg er veldig fornøyd med Dropbox. Synkroniserer musikk, bilder, dokumenter og kildekode mellom alle maskinene mine, og det fungerer ypperlig. I tillegg er det veldig enkelt å dele mapper med andre hvis man samarbeider på et prosjekt eller lignende, og det er gjerne noe som kan være litt pes å sette opp vha. mer manuelle løsninger.
Dropbox ser veldig bra ut og er egentlig akkurat det jeg er ute etter. Problemet er at det ser ut så det ikke går å få mer enn 50GB konto. Jeg har og et lite ønske om å ha noe som kjører lokalt, men finner jeg ikke noe blir det nok Dropbox til slutt.