Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 5002
Jeg fikk skolepc i hordaland i går, Lenovo R61i. Lekker liten (stor) tass. Funker fint den, har ingen restriksjoner omtrent, kan installere og herje på så mye jeg vil. Men har selvfølgelig retningslinjer og følge (som blant annet består av at de kan inndra pcen min når som helst og sjekke ALT av data).

Så jeg installerte Firefox, msn og vlc mediaplayer og jeg er fornøyd, hev også inn musikken min. Mer trengs ikke på en skolepc, skal tross alt bli brukt til skole. (og msn når læreren stresser med prosjektoren i klasserommet shit happens all the time)
På knarvik VGS har brukerene våre ikke administratorrettigheter. Litt rart?
Vi får vel kanskje passordet til "Administrator" snart håper jeg, iallefall det som skjedde i fjor.
Opprinnelig skrevet av: Hegepuppemasør
Har hørt at den blir levert med strenge restriksjoner, slik som at sider som facebook og nettby er stengt. Stemmer dette? Jeg har ihvertfall ikke veldig lyst til å ha en restriksjonert pc.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro restriksjonene varierer fra skole/kommune til skole/kommune. Men slike nettsider som Facebook og lignende er nok mest sannsynlig blokert, som nevt ovenfor. Men det du nevner handler om "nettet" på skolen, ikke selve datamaskinen du får utlevert. Selv om ingen av reglene på min skole nevner noe spesifikt om dette. Står vel bare at PC'en skal brukes til skole relatert arbeid. Eller programmer som ikke opptar mer oppmerksomhet en skole arbeid. Så er det vel opp til deg om åssen du vil tolke dette.
Ingen av disse sidene var blokert for meg i fjord i allefall. Eller så kan du jo altids åpne sidene med en gratis server eller noe du kobbler deg via på nettet. Husker ikke helt hva det heter igjen...
Vi som startet på skole i dag her i tromsø får en HP Compaq 6530b, som vi avbetaller i løpet av 3 år med 800kr i året.
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no...5-3687446.html
til dere som har fått skule pc i hordaland å ikkje har admin tilgang, kan dere bare gå til dei folkene på it avdelingen å spørre om du kan få admin. det funka for meg, først hadde eg prøvd med rainbowtable å masse lignende ting men det funka ikkje
Opprinelig skrevet av: Hegepuppemasør
Proxy kanskje?
Vis hele sitatet...
Ja, var det jeg tenkte på.
Fått skolepc'n min idag og er temmelig fornøyd. Null restriksjoner på den, ikke en gang på skolenettet. Har installert Vista nå, og firefox 3, msn plus live osv osv. Gjort den min med andre ord!
Beggynte på skolen på nytt i forrige uke etter eit par års avbrekk

og vi var dermed nødt til og ha pc og siden eg ikkje hadde bærbar pc så sa eg takk til skolens tilbud MEN den er fult av restiksjoner! får ikkje lov til og installere ein dam shit!

er det noen som kan hjelpe meg og få boote fra cdrom? får ikkje endra pcens boot rekefølge siden biosen er passordbeskyttet.

Det er ein Lenovo R61i


takker for hjelpa på førehand
Prøv å holde inne F8.
Desverre så går det ikkje for eg må ha administrator passordet for og endre på oppstarts følgen ingen som har noen idee? trenger hjelp skal snakke med sys. ansvarleg på skulen i morgon og høyre om det er mulig og låse opp pcen litt meir

Ingen som har nokon forslag?
Sist endret av Buzzn; 26. august 2008 kl. 21:41.
BIOS passordet på min lenovo r61i var blankt. trykkte bare enter. Men fikk desverre ikke endret noe...
på mailand videregående skole i lørenskog, studiespesialisering fikk vi denne pcen:

http://www.hardware.no/artikler/hp_compaq_6715b/42421

hittil har jeg ikke funnet noen restriksjoner, jeg kan utføre de fleste kommandoer i cmd, og jeg har kunnet innstalere alle programmer jeg har prøvd.
Har vanligvis ingen problemer med autoriteter og at folk bestemmer over meg, men når vi får utdelt en pc der firefox er blokkert, og som eg ikkje kan skifte skjermbilde på engang, då går det for langt.. holder på å bli gal av å være stuck i IE:S!
Det er vel ikke noen som vet lokal admin passord på lenovo r61i maskiner i HFK?
IT-fyren vår tror at løsningen på alt er å formatere. 2 gig RAM er greit, kan kjøre Painkiller på den når vi har fri....
Det har seg sånnn at eg ble lei av begrensningene på min r61, og fikk en fyr til å skulle fikse det, han gjorde noe greier, samme som han gjorde på sin, han har admin rights men fjorårets pc.. det som skjedde var at han slo av noe greier tror eg, og restartet pcen, så gjikk det ikkje ann å logge inn på pcen. Tror det har med å gjøre at han slo av nettverk? eller noe sånt, og brukerene våre ligger på en server og ikke i datamaskinen.
når vi logger på så logger vi i unett\ , og HFKpednett, dette er i hordaland.
føler lite for å gå ned til it ansvarlig etter ei uke å si eg har ødelagt pcen allerede
skal få tak i han som gjorde greiene få han til å fortelle hva han gjor, så blir det kanskje lettere å si noe som kan hjelpe, hvis ikkje får eg ture til it-ansvarlig..
Prøvd å koble til med nettverkskabel? Dette pleier å funke, vist ikke så kan du prøve med en annen bruker(eks. en kompis sin), deretter med din egen igjenn
ja, vi prøvde med tre forskjellige brukere, og fikk opp ein feilmeldig, om eg ikkje husker feil var det noe om at påloggingstjenesten ikkje kjører på denne maskina:S skal sjekke det med ein gang btw, men han sa eg kunne prøve med nettverkskabel og, så kan se om eg finner en
Sitat av Heggi:)
Det har seg sånnn at eg ble lei av begrensningene på min r61, og fikk en fyr til å skulle fikse det, han gjorde noe greier, samme som han gjorde på sin, han har admin rights men fjorårets pc.. det som skjedde var at han slo av noe greier tror eg, og restartet pcen, så gjikk det ikkje ann å logge inn på pcen. Tror det har med å gjøre at han slo av nettverk? eller noe sånt, og brukerene våre ligger på en server og ikke i datamaskinen.
når vi logger på så logger vi i unett\ , og HFKpednett, dette er i hordaland.
føler lite for å gå ned til it ansvarlig etter ei uke å si eg har ødelagt pcen allerede
skal få tak i han som gjorde greiene få han til å fortelle hva han gjor, så blir det kanskje lettere å si noe som kan hjelpe, hvis ikkje får eg ture til it-ansvarlig..
Vis hele sitatet...
Han meldte PC'en ut av domenet.

Nei, du kan ikke få den inn igjen, du må til IT-ansvarlig eller noen som har tilgang til å melde PC'er inn i domenet.
off, det blir jo gøy, får vel ta en tur ned i kjelleren..
feilmeldingen er hvertfall: "kan ikke logge på fordi påloggingstjenesten ikke kjører på denne maskinen."
hvis det endrer noens synspunkt på om de kan fikses