Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5758
Hei, har lett etter firmware, og har også lett etter tutorials på hvordan uncap'e Thomson TCM410 modem..

Etter å ha søkt ett par timer, så har jeg gitt opp, iallefall midlertidig..

En kompis av meg har det samme modemet, bortsett fra en liten forskjell :

Status Code: Operational
Software Version: ST32.0D.04
Software Model: A801
Bootloader: 2.1.5
Vis hele sitatet...
Ovenfor er mitt modem, under er min kompis sin versjon.

Bootloader: 2.1.51
Software Version: ST33.0D.04
Vis hele sitatet...
I hans diagnostics side kommer det opp en ekstra meny der han kan stille upload/download. Er det config fila eller firmwaren som tilsier at han skal få det opp?

Og er det noen som vet hvordan jeg får opp denne menyen/finner firmware eller noe som helst som gjør at jeg kan endre hastighet?

Takker på forhånd..
Sist endret av visionize; 14. desember 2004 kl. 01:07.
▼ ... over et år senere ... ▼
jeg liker ikke dra opp gammle tråder, men har noe update på den her ?
config fila på routern er værtfall:
cm_classic2M.cfg
software hetter vist:
DCTS-01-65FF-DCM325_slim_ST32_0D_04_raw.bin

virker som site er: ST42.03.0a ?

http://homepage.ntlworld.com/robin.d.h.walker/docsdiag/ for og sjekke hvem speed du selv har og sånt.
default ip er 192.168.100.1

http://www.frzone.org/divers/chello/ nok sagt
Sist endret av ranvik; 25. mars 2007 kl. 00:01.
Er ikke dette en sinnsyk risky business, dersom noen plutselig begynner å seede torrents med 1mb/sek?

Har ikke ISPene noe metode for å avdekke dette?
jo dem kan se det , men hvis du IKKE seeder torrent men bruker det til web surf så bryr dem seg nok ikke, svigermord har avidi 128/128 og hadde jeg fått 3mbit/1mbit så hadde det funka mye bedre.

nå så snylter dem wlan fra naboen som har lyse, og avidi linja er ikke i bruk. jeg sa bare: nå funker inet mye bedre, naboen har 6mbit
Sitat av ranvik
jo dem kan se det , men hvis du IKKE seeder torrent men bruker det til web surf så bryr dem seg nok ikke.
Vis hele sitatet...
Hele pointet med uncap er vel høyre speed, og da særlig upload?
Man kan ikke fake noe serial nummer i modemet, slik at man ikke kan bli busta?
Det er ikke serial nummert i modemet saa blir bustet det blir ip'en. Ip'en blir bare bannet...


Tenkte torrent jeg naa! sry !
Sist endret av ellricho; 25. mars 2007 kl. 22:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ellricho
Det er ikke serial nummert i modemet saa blir bustet det blir ip'en. Ip'en blir bare bannet...
Vis hele sitatet...
Ettersom IPen blir delt ut av ISPen så har dei lita interesse av å banne IPen. Enklare å bare la vere å dele ut den IPen.
i bunnen og grunn så kan isp se alt sammen, men faker du mac,ip,tftp config, og alt sammen kan du i praksis være hvem som helst, derfor har dem satt mac adress sperre.
▼ ... over en uke senere ... ▼
model: tcm420 er nye modem til kanaldigital.
tftp server er på:
195.134.40.14 <- tftp serve 1
195.134.40.18 <- tftp server 2
----------------------
det er og et hemelig net som ligger på bak siden av alt sammen.
hvor den laster ned config fila fra.
det er :
10.135.2.XX ip min jeg fikk
255.255.240.0 mask
10.135.0.1 <- gw,tftp server
10.202.0.4 <- time server
Sitat av ranvik
i bunnen og grunn så kan isp se alt sammen, men faker du mac,ip,tftp config, og alt sammen kan du i praksis være hvem som helst, derfor har dem satt mac adress sperre.
Vis hele sitatet...
Men kan de så peile seg frem ved å måle noen verdier fra disse kabelboksene som står langsveien?
svar ja :-9 , det kan dem gjøre veldig lett.
først så tar du en server på kontorert. og skriver: ping 10.X.X.X -t
10.X.x.x er ip'en til kabel tv modem. så rdp inn til pc'en
så kjører du midt på kabel tv ringen, og napper ut kabelen. og da hvis dem stopper og pinge. da veit du med enn gang hvem vei du skal starte og leite. så kjører du midt på neste og tester.
så etter 6-7 ganger er du elminert deg ned til ca 1hus, siden alle har en kabel fra gata inn til tv'en din.
Sitat av ranvik
så etter 6-7 ganger er du elminert deg ned til ca 1hus, ...
Vis hele sitatet...
Da er det uncapping kun i svarte natta, og unplugge om morgenen?
heheh ja, det er jo en måte. en bedre måtte er og gå ut i skapet og bytte merking på coax kablen :-8 ofte så er dem bare låst med 3kant nøkel eller.
Noe jeg kom til å tenke på: Kan man mekke firmware som automatisk skrur av modemet dersom det blir brudd på forbindelsen, og dernest forhindrer et bust?

(Og da self, før de kommer så langt at de står utforbi og sjekker boksen.)
ja det kan du faktisk :-) er veldig ofte en setings som sier "auto" eller "manuelt" når du skal koble til. velg da manuelt og du må logge inn vær gang du skal ha net og koble opp
▼ ... over et år senere ... ▼
noen som har testet på get i det siste, og vet om dem evt. blokkerer for snmp requests?
det funker nok forsatt, men har ikke get så veit ikke. problemet er dem har lagt flere og flere sperrer i modemet. dem fleste cabel modem leverandører har en tftp server (er i praksis nesten som ftp bare du trenger ikke brukernavn/password osv. )
så når modemt ditt booter laster den ned fila fra den server. det er normalt en cryptert fil som åpnes av modemet og i den står helle confige'en med speed og alt sammen. som blir satt i nvram på box'e. så vær gang den booter så hender den ned fila på nytt.

snmp har ikke noe med saken og gjøre her, noen har den slått på så dem kan se status på box'en og sånt , men ikke noe mer speed limig og gjøre.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Vet du noe om Terayon TJ 720x modemet fra CD? Er det mulig å gjøre noe kødd med det?
kan anbefale at du leser mellom den her :[quote]

sitat fra nfo:
+-----------------------------------------------------------------------------+
| Hacking the Cable Modem |
+-----------------------------------------------------------------------------+

Product Details

Paperback: 320 pages
Publisher: No Starch Press (September 10, 2006)
Language: English
ISBN-10: 1593271018
ISBN-13: 978-1593271015
Product Dimensions: 9 x 7 x 0.5 inches

Book Description
In the beginning there was dial-up, and it was slow; then came broadband in the form of cable, which redefined how we access the internet, share information, and communicate with each other online. Hacking the Cable Modem goes inside the device that makes Internet via cable possible and, along the way, reveals secrets of many popular cable modems, including products from Motorola, RCA, WebSTAR, D-Link and more.
Inside Hacking The Cable Modem, you'll learn:

- the history of cable modem hacking
- how a cable modem works
- the importance of firmware (including multiple ways to install new firmware)
- how to unblock network ports and unlock hidden features
- how to hack and modify your cable modem
- what uncapping is and how it makes cable modems upload and download faster

Written for people at all skill levels, the book features step-by-step tutorials with easy to follow diagrams, source code examples, hardware schematics, links to software (exclusive to this book!), and previously unreleased cable modem hacks.

From the Back Cover
What people are saying about Hacking the Cable Modem

"No Starch Press is a publisher with a penchant for finding geeky niches that other publishers won't touch, and DerEngel's Hacking the Cable Modem is a fine case in point." --Linux Journal, October 2006

In the beginning there was dial-up, and it was slow; then ame broadband in the form of cable, which redefined how we access the internet, share information, and communicate with each other online. Hacking the Cable Modem goes inside the device that makes Internet via cable possible and, along the way, reveals secrets of many popular cable modems, including products from Motorola, RCA, WebSTAR, D-Link and more.

Inside Hacking The Cable Modem, you'll learn:
* the history of cable modem hacking
* how a cable modem works
* the importance of firmware (including multiple ways to install new firmware)
* how to unblock network ports and unlock hidden features
* how to hack and modify your cable modem
* what uncapping is and how it makes cable modems upload and download faster

Written for people at all skill levels, the book features step-by-step tutorials with easy to follow diagrams, source code examples, hardware schematics, links to software (exclusive to this book!), and previously unreleased cable modem hacks.
Vis hele sitatet...
NB: Den tar 22MB, mye bra info der.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ja veit det her er gammle tråd , men grunnen til jeg drar den opp er at pidgoat har vært så flink/snill og send meg noen gammle box'er han hadde liggende og slenge. disse har jeg nå fått og starta og "jobb" med dem.
den enne box er en TCM200 , jeg har alt funnet jtag pinout på den. jeg trur jeg har funnet ut TTL porten men updates kommer.

det jeg spør om er om noen har noe sånne modem, eller har noe software.
eventuelt veit hvem isp som støtter dem.
hva er default ip ? er det 192.168.100.1 er default ip? jeg får ikke no svar fra den :-/ vil og vite hva ip'e boot loadern er satt til.

Ikke vær redd for og svare på tråden. Det vil mest sansynelig komme en egen tråd med all info når den er ferdig hacket.

Mitt mål er og få den på inet. sidne jeg ikke har noe cabel tv modem fra før.

NB: jeg har kabel tv singalen inn til meg, og dem er sjekka at funker. :-)

bilder kommer på http://ranvik.net/privat/cable/tcm200 (funker ikke før i kveld/måra, eller når jeg orker og kopier bilde og info over der)
Sist endret av ranvik; 8. november 2008 kl. 10:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Har du prøvd å koble det til pc uten å ha koblet til signal? På mitt terayon får jeg da en lokal ip til modemet.
jepp har testa det , og får forsatt ikke noe ip eller 192.168.100.1 . jobber med ttl på den mens jeg skriver nå.
http://ranvik.net/privat/cable/tcm200/pinout.JPG det jeg har funnet til nå. updates kommer.

litten update, den her forklare vel en del at jeg fikk til TTL

Kode

Booting....    
using Image0 
copy to SDRAM Done....


>>> Terayon SBM4 Starting !!!!!  

>>> Powering down DQU. 

Flash Type: SHARP_BV_TOP
flashCheck: flashImage.CurrentAdr = 0x10000
*** set PA atten to 0xFF ***
Allocating 5472 bytes memory for power level LUT
checksum is 62 for 200 bytes
Loading EEPROM cal table version 6 for RU 88Mhz RF
checksum is D9 for 176 bytes
Calibration table checksum is OK
 PHY tasks created
DEBUG->eosGetMem 5000 bytes at 6DFD30 -> 6E10B8
DEBUG->eosGetMem 680 bytes at 6E10B8 -> 6E1360
DEBUG->eosGetMem 12 bytes at 6E1360 -> 6E136C
DEBUG->eosRun tskPhyCntl td=0 e=0
DEBUG->AppTask eosAdd
DEBUG->eosGetMem 5000 bytes at 6E136C -> 6E26F4
DEBUG->eosGetMem 680 bytes at 6E26F4 -> 6E299C
DEBUG->eosGetMem 12 bytes at 6E299C -> 6E29A8
tskRuApp Start...
DLInit: gucBootCopySpaceErased = 1
DLInit: gucAppCopySpaceErased = 1
DEBUG->eosGetMem 160 bytes at 6E29A8 -> 6E2A48
Allocated 160 bytes
DLInit: Copy space is available.
DEBUG->eosRun tskRuApp td=1 e=0
DLInit: My FSm ID=7C1580
RAPP: Reset Event Log


DEBUG->tskRuApp entry->MsgHandler

TeraPro *** I got phyInitReq ***
> *** I got msghPhycAsicInit ***
POST: ASIC Revision 0310 detected
POST: BIST passed
POST: Register access test passed
Shift value: 1180
RGSRH: 0003   RGSRL: 0000
RGSRH: 0003   RGSRL: 0000
trgGapCenter	iBitPos=17  iShift=12
trgRxTimeBaseShift shift=12  iNewShift=0 iCpcrShift=0000  iNewDelay=0 (old=12)
trgGapCenter	RGSRH: 0000   RGSRL: 8000
trgGapCenter	iBitPos=15  iShift=-8
trgRxTimeBaseShift shift=-8  iNewShift=8 iCpcrShift=0000  iNewDelay=8 (old=0)
trgGapCenter	RGSRH: 0001   RGSRL: 0000
RGSRH: 0001   RGSRL: 0000
Gap is perfectly centered. Done!
POST: Digital loop back test passed
*** I send phyAsicInitResp ***
RAUPP: appConnectDS: appLedState = 0x0
*** I got phyConnectDsReq ***
PHY->DS FREQ = 465920
*** I am in PHYC connect DS ***
*** MINIMUM DS FREQ = 90944 ***
*** DS SCAN AGC THRESHOLD = 0x3500 ***
*** HARDWARE VERSION = 14.7 ***
*** TUNER TYPE = ET-03 ***
*** IF METHOD = Loading passband MFC
PASSBAND ***
*** TX = DDS ***
*** PA = AD8320 ***

*** Starting DS frequency at 465920
oppdatering, jtag kan ikke bruke simple måten, må må bruke dma. i praksis vil det si at det må inn med en chip : 74hc244 for at det skal funke.

så ligger alt sammen på 0x10000
Sist endret av ranvik; 8. november 2008 kl. 12:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.