Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3827
Har seg sånn at jeg hadde en stødig jobb for ett par år siden, men jeg fucket ting til og ble kriminell. Mistet jobben og har dermed gått arbeidsledig i 2 år. Nå har jeg endelig fått en fengselsstraff på 1,5 år som jeg må sone etter lang behandlingstid hos politiet. Har enda ikke fått innkalling til soning men det kommer vel iløpet av de neste månedene. Føler jeg har fallt utenfor samfunnet og vil virkelig inn i arbeidslivet igjen.

Fullførte aldri lærlingetiden etter VGS fordi det ikke var noe jeg ville bli. I tillegg har jeg ingen referanser fra tidligere jobb, heller ingen kvalifikasjoner som kurs eller annen utdanning. Har kun førerkort til bil.

Jeg er så sinnsykt rådløs. Dagpengene jeg får ifra NAV hver måned tar snart slutt og da er jeg virkelig ille ute. Var i møte med nav her om dagen og selv de innrømmet at det kom til å bli vanskelig for meg å få jobb på den tradisjonelle metoden, men at de skulle prøve å skaffe meg praksisplass. Selv praksisplass blir vanskelig da de fleste bedrifter ikke vil ha en ansatt som;
1. Er tidligere kriminell
2. Må inn i fengsel og soningsdato er svært usikkert
3. Har ingen referanser fra tidligere arbeidsgiver (Vi avsluttet på en svært sur tone sist)
4. Har ingen utdanning/fagbrev
5. Har ingen andre kvalifikasjoner
6. Ikke kredittverdig pga. gjeld (Noen arbeidsplasser kredittsjekker deg)



Hva ville dere gjort i min situasjon? Må jeg krype til skolebenken igjen og satse på at jeg får lærlingeplass/jobb rett etter utdanningen UTEN referanser..?
Sist endret av Vikrix; 29. mars 2015 kl. 01:46.
Om du ikke får innkalling snart, så mas på dem. beste er vell å gjøre straffen ferdig. Du kan bygge opp kompetanse i dem fleste fengslene.

Bruk tiden i fengsel til å tenke på hva du har lyst til å gjøre med livet.

Og regner med om du gjør noe konstruktivt i tiden du er inne, så vill tiden gå mye fortere. har en venn som var inne i 2 år. han har ordnet seg jobb og dama+ nyfødt. Livet ditt er ikke helt føkt for å si det sånn

Veit ikke helt alder på deg. Men om du er rundt 20, så er det ikke unormalt å ha få eller ingen referanser.
Sist endret av NoSkillZ; 29. mars 2015 kl. 03:05.
1.5 år i fengsel - bruk tiden til studier.
Etter normen har du havnet litt på utsiden av samfunnet, men veit du hva? Det er fullt mulig å finne veien tilbake. Det virker som om du er klar for å gjøre opp for deg. Som andre sier, bruk tiden i fengsel konstruktivt. Du er ikke den første som har kødda det til for seg selv, og garantert ikke den siste. Det fine men mennesker, er at vi stort sett tilgir. Så, vær positiv, ta ansvar for tabbene dine, gå inn for å takke ja til alt som fremstiller deg som en som vil få livet på stell igjen, så skal du se at det ordner seg.

Lykke til!
Masse lykke til. Det er nok ikke så mørkt som du føler det er. Bruk tiden i fengselet fornuftig, ikke bare vil tiden gå fortere men du vil ha fordeler når du kommer ut.
Overskuddsmateriell
En ting du må gjøre er å være åpen om din forrtid som kriminell hos nye arbeidsgivere, om du forsøker å sjule noe slikt og at det blir oppdaget av arbeidsgiver så er du utelukket med en gang.

Lykke til
Hadde jeg vært deg ville jeg blitt ferdig med lærlingtiden og fått et fagbrev, sikkert ikke så lett å finne noen som vil ha deg, men det er bare å søke. Måtte selv nesten ut av fylket for å få lærlingplass.
Selv om du ikke liker utdanningen du har, så kan det være ganske praktisk å ha fagbrev i noe.
Da har du vertfall noe du er kvalifisert innen, å da burde det være vesentlig enklere å få seg jobb.
Ville satset på å gjøre ferdig utdanningen og fått fagbrevet, og tatt det derifra.

Men hvis ikke så finnes nok også endel tiltak som kan hjelpe deg å komme i arbeid.

Og du kan kanskje søke om arbeidsavklaringspenger på NAV?

Får du det innvilget er du vertfall sikret en inntekt i minst 4 år,
mens du da evt får hjelp til å komme i arbeid,
eller begynner på et tiltak som etterhvert kan få deg ut i en vanlig jobb.

Her i Bergensområde har vi noe som heter A2G, for blant annet folk i din situasjon.
Og slik jeg har forstått det så kan du enten få tilrettelangt arbeid på A2G innen de forskjellige "yrkene",
få tilrettelangt arbeid i en vanlig bedrift, eller rett og slett hjelp til å få en ordinær jobb i en vanlig bedrift.
(er vel mest sistnevnte som hadde vert aktuelt for deg tenker jeg)
Og hvis jeg ikke tar feil kan man også ta fagbrev innen de forskjellige yrkesgruppene de tilbyr.

Og bor du ikke i Hordaland så anbefaler jeg å sjekke opp i om de har noe lignede tilbud der du bor.
Sjekk gjerne litt opp utenom Nav også, er ofte det at de ikke vet om alle slike tilbud i nærområdet.



"A2G er Hordalands største arbeidsmarkedsbedrift og gjennom tett samarbeid med NAV tilbyr vi arbeidsavklaring,
arbeidspraksis og kvalifisering innenfor en rekke arbeidsområder,
som bla. kontor/administrasjon, barnehage, logistikk, mekanisk, bygg, kantine, media og kommunikasjon og profilering.
Vi kan også tilby avklaring, arbeidstrening og kompetansebygging innenfor ønsket arbeidsfelt eksternt i det ordinære arbeidslivet
"
Sist endret av lyselilla; 1. april 2015 kl. 12:55.
I fengsel så er det gode muligheter for studier. Følg reglene i fengsel, hold deg unna bråk, så skal du nok uten problem klare å fullføre VGS og begynne med høyere utdanning, alternativt yrkesfag
Sist endret av feltrasjon; 1. april 2015 kl. 13:09.
Det skal ikke være vanskelig for deg å få jobb, hvis du får ok karakterer og viser at du kan jobbe. Du trenger ikke nødvendigvis si ifra til arbeidsgiver at du har vært i fengsel. Har du sonet straffen, så er du ferdig med det.
Skal du bli politi eller liknende, så må du jo selvfølgelig ha rent rulleblad. Stå på & Løkke te!!!
Hadde også brukt tida i fengsel på kurs/studier. Prøv å tenk over hva du kunne trivdes med av arbeidsoppgaver etter ferdig soning, og spiss kompetansen din mot det. IT/håndtverk/anlegg/etc. Og som Bullhill nevnte er det lurt å være ærlig om fortida di ved ny arbeidssituasjon, tror du vil score høyt på motivasjon hos en ny arbeidsgiver da ved å vise at du vil ha en forandring.
Sist endret av borch; 1. april 2015 kl. 23:54.
Livet går opp og ned for oss alle. Du har kommet skjevt ut, men det betyr ikke at du ikke kan komme tilbake på "rett" spor. I fengselet kan du ta utdanning og opparbeide deg kompetanse. Hva liker du å holde på med, hva er dine talenter?
Selv om samfunnet er blitt mer strømlinjeformet i de siste så er det fremdeles muligheter for de som vil og kan jobbe.
Jeg er litt usikker på om du bør være åpen om din fortid når du skal søke en job. Det er mange av oss som er mer eller mindre kriminelle. Jeg er dømt og har sonet min dom i fengsel, ikke noe jeg snakker om til hverdags. Det var ikke noe gøy i det hele tatt, men nå har jeg gjort opp for meg, og kan gå videre i livet. Min veg videre har ikke vært lett, jeg hadde ikke problemer i forhold til job, men sertifikat, familie og rusmestring.
Jeg ønsker deg lykke til, du er ikke ut av leken for alltid, du må bare komme deg tilbake på rett spor.
Klem fra Betty