Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4676
Jeg lurer rett og slett på hvordan dette fungerer for politiet.
Kort og enkelt.
Jeg og en kompis var på en ganske lang kjøretur, da vi skulle tilbake igjen fant jeg ut at jeg skulle være såpass idiot og kjøre for fort på ei lang slette, det jeg ikke så var en politimann i uniform gjemt bak et skilt som stod med laser, dette så jeg ikke før jeg kjørte forbi bilen foran som kjørte i 100km/t jeg ved passeringen av bilen foran kjørte i ca 140-160km/t. Dette var i ei 80sone.
Det jeg og kompisen min fikk med oss var at politiet så bare helt som ei amøbe mot oss idet vi kjørte forbi de.
Jeg lurer rett og slett på om de kan da ta meg på noen måte eller noen måter, og i tilegg om hvordan jeg kan vri meg unna sånt.
Jeg kjørte bare videre ifra de i full gass.
Og konsekvensene av dette.
La oss se: Han stod der med laser å målte farten din, du holdt 140-160km/t i en 80-sone. Vil tro det regnes om bæsj på leggen.
Du kan jo evt. leve opp til brukernavnet ditt å slette hendelsen fra datamaskinen hans.
Du kjørte fra dem? Du ble ikke stoppet og sitter med førerkorte itakt? Holde kjeft, få med kompisen din på en annen historie en sannheten og lek dum.
For at du skal kunne bli tatt må de ha sett nok av deg til å kunne identifisere deg som fører.

Hvem som helst kan ha kjørt bilen og du er ikke ansvarlig for at andre du kan ha lånt bilen bort til kjører for fort.
Tror du er rimelig fucked, du kjørte for fort og ble tatt. End of story.
Du burde ha meldt bilen stjålet og parkert den en plass den kunne bli funnet ^^
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Tror du er rimelig fucked, du kjørte for fort og ble tatt. End of story.
Vis hele sitatet...
han kjørte for fort å ble IKKE tatt, end of story
Sorry, leste ikke helt godt igjennom. Trodde det var snakk om fartskamera, ikke laser.

Men, alt avhenger vel på om skiltene dine ble sett.
Sist endret av happy violence; 3. april 2011 kl. 21:51.
Sitat av tissemannX Vis innlegg

Men, alt avhenger vel på om skiltene dine ble sett.
Vis hele sitatet...
Nei. Alt avhenger om politiet kan identifisere han som fører av bilen.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Nei. Alt avhenger om politiet kan identifisere han som fører av bilen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Regner med at det er ganske vanskelig å sjekke skilter på en bil som kjører forbi i 160 km/t når du selv står stille.

Ellers, så ja, det avhenger vel om føreren ble sett.
Sist endret av happy violence; 3. april 2011 kl. 21:57.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Hvorfor det? Regner med at det er ganske vanskelig å sjekke skilter på en bil som kjører forbi i 160 km/t når du selv står stille.

Ellers, så ja.
Vis hele sitatet...
Ja det er nok litt vanskelig om ikke noen sitter i politibil med uberkikkerten som de bruker.

Men poenget var at alt avhenger ikke av det. Om de har skiltnr hans så er ikke det nok til å dømme han. Det var det jeg tenkte på.

Ja, da er vi på samme bølge. hehe.
Sist endret av Naturgrønn; 3. april 2011 kl. 21:59.
Tviler på at du får noen reaksjoner. Hadde dem hatt en grei måling på deg hadde dem garantert stoppa/følgt etter deg. Kanskje politimannen var opptatt med å måle en annen, teste laseren eller at han bare bomma på deg.
Selg bilen før de (han som så det) kjenner'n igjen
Vel, det varierer litt. Har f.eks vert i rettsak der fører var uidentifisert, men Politiet hadde en god mistanke mot eier, som også var fører. Tiltalte forklarte for retten at han var usikker på hvem som kjørte bilen, retten festet lite tiltro til tiltaltes forklaring da handlingen foregikk på dagtid etter jobb for vedkomende. Vedkomende hadde vært på jobb, hadde kommet seg hjem på et vis retten stilte seg kritisk til og bilen stod etter betjent "alex" utsagn på gårdsplass til tiltalte 1 1/2 time etter gjerningen. Retten fastlo at det er all sannsynlig overvekt at eier(tiltalte) var fører av bilen i gjerningsøyeblikket. Men jeg legger til at vedkomende blei kontaktet av Politiet etter 2 timer fra gjerningen, og hadde avvikende forklaringer ovenfor Politiet og retten, samt viste lite troverdighet med sine uttalelser om tid, sted og eventuelle fører.
Isåfall må de ha bilde av deg og jeg tviler at de tokk bilde av deg
Uskyldig til det motsatte er bevist. Ergo; du er uskyldig!
Utrykket "sannsynlig overvekt" kan brukes beviselig i retten, og retten tar stilling til f.eks ditt utsagn. Jeg kan lete og se om jeg finner flere slike dommer, og evt kilder.

Det ligger i kortene her at om du forklarer deg vel, vil du neppe bli dømt. Og visa versa.
Har politiet skiltnummeret ditt, kan de spørre deg hvem som kjørte bilen. Da bør du ha en rimelig god historie. Det holder ikke å si "jeg vet ikke" når bilen står trygt parkert utenfor huset ditt og du har nøklene med deg, for å si det slik.
Endelig påpekt av andre også, og slike forhold faller innunder "sannsynlig overvekt".
▼ ... over en måned senere ... ▼
Om noen i det hele tatt bryr seg, så har jeg blitt stoppet 2ganger til etter hendelsen og det virket ikke som om skiltnummeret vekket oppmerksomhet i det hele tatt, så tror bare jeg kan si jeg var ganske heldig (:
gullhår i rævva du, tydeligvis xD
Sitat av uberleethaxor Vis innlegg
Om noen i det hele tatt bryr seg, så har jeg blitt stoppet 2ganger til etter hendelsen og det virket ikke som om skiltnummeret vekket oppmerksomhet i det hele tatt, så tror bare jeg kan si jeg var ganske heldig (:
Vis hele sitatet...
2 ganger TIL!?

Du har ikke tenkt tanken å kjøre etter fartsgrensen heretter? hehe
Sitat av Layzi Vis innlegg
2 ganger TIL!?

Du har ikke tenkt tanken å kjøre etter fartsgrensen heretter? hehe
Vis hele sitatet...
Kanskje i rutinekontroll?
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Kanskje i rutinekontroll?
Vis hele sitatet...
Ikke vet jeg, men uansett så er det jo en idè av TS begynner å kjøre etter fartsgrensen, da han har blitt tatt 2 ganger til etter hendelsen.
Sitat av uberleethaxor Vis innlegg
Om noen i det hele tatt bryr seg, så har jeg blitt stoppet 2ganger til etter hendelsen og det virket ikke som om skiltnummeret vekket oppmerksomhet i det hele tatt, så tror bare jeg kan si jeg var ganske heldig (:
Vis hele sitatet...
Er ikke sikkert du er like heldig den 3 gangen.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
For at du skal kunne bli tatt må de ha sett nok av deg til å kunne identifisere deg som fører.

Hvem som helst kan ha kjørt bilen og du er ikke ansvarlig for at andre du kan ha lånt bilen bort til kjører for fort.
Vis hele sitatet...
ehhh?? er det ikke eieren av kjøretøyet som er ansvarlig, utenom når h*n har meldt den stjålet?? det er din jobb at de du låner den til fyller krav (lappen) osv??

etter det jeg vet så er du rimelig ille ute om de tokk bilde..
ehhh?? er det ikke eieren av kjøretøyet som er ansvarlig, utenom når h*n har meldt den stjålet?? det er din jobb at de du låner den til fyller krav (lappen) osv??
Vis hele sitatet...
Tror det er slik at eier er ansvarlig for at fører ikke er beruset når han låner bilen, har førerkort osv, men den som låner bilen har selvsagt ansvaret utover dette.. Nytter ikke å kjøre for fort, for så å si at det ikke er min bil, og at jeg derfor ikke står ansvarlig
Sist endret av mcmanaman; 16. mai 2011 kl. 18:54.
Sitat av Layzi Vis innlegg
2 ganger TIL!?

Du har ikke tenkt tanken å kjøre etter fartsgrensen heretter? hehe
Vis hele sitatet...
kjører etter fartsgrensen hele tiden, men det er noe som gjør at jeg blir stoppet på de rareste måter, at de kommer bak meg og bare sjekker om jeg har lappen førekort og lignende, har hatt lappen i 1år og 4måneder og har blitt stoppet av politiet 7ganger.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Jeg ble selv stoppet et 10 talls ganger fra da jeg var var 18 til 20år.
Men så tok det 4år før jeg ble stoppet igjen
Men mest sannsynlig så var det vel bilen som trakk til seg den kjente oppmerksomheten fra lovens lange arm

Men jeg likte forsatt og dra denne "jeg er kun på feil sted, til feil tid ".
Håper så jææævlig du blir tatt
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Håper så jææævlig du blir tatt
Vis hele sitatet...
hvorfor ? jeg kjører jo alltid etter fartsgrensene etter det som skjedde
Sitat av uberleethaxor Vis innlegg
kjører etter fartsgrensen hele tiden, men det er noe som gjør at jeg blir stoppet på de rareste måter, at de kommer bak meg og bare sjekker om jeg har lappen førekort og lignende, har hatt lappen i 1år og 4måneder og har blitt stoppet av politiet 7ganger.
Vis hele sitatet...
7 ganger?
Hva slags bil har du? Bilder :P?
haha skal sies at dette er en ungdomsbil
Vil ikke gi ut bilde iogmed at jeg vil forholde meg anonym her på forumet.
Sist endret av uberleethaxor; 23. mai 2011 kl. 14:56. Grunn: Glemte å svare
Sitat av uberleethaxor Vis innlegg
haha skal sies at dette er en ungdomsbil
Vil ikke gi ut bilde iogmed at jeg vil forholde meg anonym her på forumet.
Vis hele sitatet...
Bilmerke, type, årsmodell?
Sitat av uberleethaxor Vis innlegg
haha skal sies at dette er en ungdomsbil
Vil ikke gi ut bilde iogmed at jeg vil forholde meg anonym her på forumet.
Vis hele sitatet...
du kan gjerne forklare med ord hva slags doning du har som er så populær blant purken, en rullende smultringsjappe?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
du kan gjerne forklare med ord hva slags doning du har som er så populær blant purken, en rullende smultringsjappe?
Vis hele sitatet...
http://bildr.no/thumb/1034743.jpeg

Noe lignende av denne har blitt fiksa litt på av forrige eier så er 346hk i bilen.
Men for all del ikke samme farge.
TS: I den farta så du kanskje ikke om han hadde uniform? Eller han hadde kanskje noe som lignet? Det skjer at noen får den "glupe" ideen å sette seg i buskene med en hårføner e.l.. kan jo være det som har skjedd deg. Hvis ikke ville de rimelig sikkert ha kjørt etter deg.
Sist endret av Fuzzybossen; 25. november 2011 kl. 00:26.
Som Fuzzybossen sier, så kan det hende du så feil, er ganske sikker på at vis Politiet står med laser så blir du vinket inn X antall meter etter lasern.
Både meg og kompisen min så at det var politiet, dette var snakk om en slette som er 3km lang, politibilen stod på andre siden av veien.
Du skal få KP fra meg. Er jaggu ikke ofte jeg leser om folk som kjører i fra politiet.

Nei, slapp av. Du var heldig der.

La det være en god tanke på å kjøre pent neste gang, så slipper du å bekymre deg over slike ting.
Det har skjedd ett par ganger at jeg har kjørt forbi laserkontroll i kanskje 90 - 100 (i 80sone), uten å bli stoppa. Noen ganger har jeg kjørt litt over fartsgrensa, så kommer en å kjører forbi og drar fra meg, så blir JEG stoppa, mens han bare kjører vidre. Er sikkert ikke ALLE dem får måling på, pga ett eller annet.

Dere som sier at det bare er å nekte hvis dem ikke har bilde av deg. Hva gjør man om de har skiltnr. og spør om hvem som lånte bilen, hvor du var hen, hva du gjorde på og hvem, du var sammen med?
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Det har skjedd ett par ganger at jeg har kjørt forbi laserkontroll i kanskje 90 - 100 (i 80sone), uten å bli stoppa. Noen ganger har jeg kjørt litt over fartsgrensa, så kommer en å kjører forbi og drar fra meg, så blir JEG stoppa, mens han bare kjører vidre. Er sikkert ikke ALLE dem får måling på, pga ett eller annet.

Dere som sier at det bare er å nekte hvis dem ikke har bilde av deg. Hva gjør man om de har skiltnr. og spør om hvem som lånte bilen, hvor du var hen, hva du gjorde på og hvem, du var sammen med?
Vis hele sitatet...
Har funnet ut av dette i ettertid.
Om du skylder på et familie medlem, er du ikke pliktig til å oppgi navn, i og med at dette kan splitte familie.
Du kan også stå på unnskyldninga at det var veldig mange som lånte bilen i den og den perioden.
Har ikke kilder, men kjenner kompiser som har kommet unna på denne måten.