Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3087
Hvis en sakkyndig skriver i en rapport noe som kan bevises
som usant og jeg går til politianmeldelse og saken ikke blir
henlagt. Hva skjer da etterpå? Og hvilken straff kan denne sakkyndige
vente å få?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er ikkje straffbart å lyge eller å ta feil.

Dokumentfalsk vil sei å framstille et falskt dokument som ekte, ikkje å lyge i et dokument.
Trådstarter
6 0
Ok vet du loveparagrafen for dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tinat Vis innlegg
Ok vet du loveparagrafen for dette?
Vis hele sitatet...
Lovparagrafen for at det ikkje er straffbart å lyge?

Den finst, av åpenbare årsaker, ikkje.

I enkelte situasjoner er det straffbart å lyge, men premisset ditt var jo ekstremt generelt - og det generelle svaret er at det er fullstendig lovlig å lyge.
Sist endret av vidarlo; 7. november 2015 kl. 01:05.
Trådstarter
6 0
Så å skrive en usannhet i en rapport er lovlig når
rapporten er sendt til andre?
Sist endret av Tinat; 7. november 2015 kl. 01:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tinat Vis innlegg
Så å skrive en usannhet i en rapport er lovlig når
rapporten er sendt til andre?
Vis hele sitatet...
Det generelle svaret er ja. Det finst imidlertid mange tilfeller der det ikkje vil vere lovleg.

T.d. vil det utvilsomt ikkje vere eit lovbrot om eg tipser vg om at Jonas Gahr Støre er homse, sjølv om det antakeleg er løgn frå mi side. Om eg derimot sender ut ei pressemelding som utgir seg for å vere fra statoil, med melding om at dei har funne et nytt oljefelt, så er det antakeleg straffbart.

Du spør eit generelt spørsmål, og får eit generelt svar. Kva med å faktisk gi kontekst om du forventer hjelpsomme svar?
Sist endret av vidarlo; 7. november 2015 kl. 01:31.
Trådstarter
6 0
Det saken dreier seg om er at det er skrevet at min sønn var
under offentlig omsorg i ung alder. dette er ikke sant men ren løgn.
Sist endret av Tinat; 7. november 2015 kl. 01:45.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, du får ta det opp med vedkommande da. Antakeleg er det i ei gråsone, men ikkje direkte straffbart med mindre du kan bevise at det er gjort i vond hensikt.
Trådstarter
6 0
Ja, er vel gjort i ond hensikt. Skal anmelde det. Tenk deg selv
om noen skrev slikt om deg. Hadde du godtatt det?
Sist endret av Tinat; 7. november 2015 kl. 01:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tinat Vis innlegg
Ja, er vel gjort i ond hensikt. Skal anmelde det. Tenk deg selv
om noen skrev slikt om deg. Hadde du godtatt det?
Vis hele sitatet...
Du kjem ingen veg med å anmelde det. Og korleis er du sikker på at det ikkje er ein glipp? Har du forsøkt å presentere fakta for den som skreiv rapporten?

Anmeldelse er sjelden ei løsning på tvister. Rett framgangsmåte er imho å påpeike feilen for dei som har motteke rapporten, og legge ved dokumentasjon på det. Om du anmelder det får du brev i posten om at det er henlagt.
Trådstarter
6 0
Problemet er at dette menneske sitter såpass høyt i sin stilling.
Det å misbruke sin stilling på denne måten ved å skrive at min sønn
ble omsorgsplassert er så alvorlig at dette kan ikke henlegges da
vil jeg uansett anke henleggelsen og derfra ta henne inn
for tingretten
Sist endret av Tinat; 7. november 2015 kl. 02:07.
Dokumentforfalskning av hvilken som helst sortt er ganske alvorlig og kan ende opp med inntil 2 år i fengsel. Eller noe rundt der.

Og dokumentforfalskning vil si det å skrive noe som ikke er sant på offisielle brev som DU vet er løgn.
Sist endret av SkittenKanyle; 7. november 2015 kl. 06:03.
Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
Dokumentforfalskning av hvilken som helst sortt er ganske alvorlig og kan ende opp med inntil 2 år i fengsel. Eller noe rundt der.

Og dokumentforfalskning vil si det å skrive noe som ikke er sant på offisielle brev som DU vet er løgn.
Vis hele sitatet...
Dokumentet er vel ikke forfalsket selvom det som står der er løgn?
Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
Og dokumentforfalskning vil si det å skrive noe som ikke er sant på offisielle brev som DU vet er løgn.
Vis hele sitatet...
Selvsagt ikke. Det er hverken dokumentfalsk eller straffbart å lyve i skriftlig form. (Selv om sistnevnte kan være straffbart i helt spesielle tilfeller.)

Her er en definisjon av dokumentfalsk:

Dokumentfalsk innebærer som regel forfalskning av underskrift, endring av et dokuments innhold, herunder kjøpesum, eller misbruk av skriftlig fullmakt. Å bruke falsk legitimasjon regnes også som dokumentfalsk. Dokumentfalsk omfatter også utstedelse av dokumenter med falske navn og falsk adresse. Dokumentfalsk begås ofte for å oppnå økonomisk gevinst, gjennom å bevise en rett, tillatelse, eller at en transaksjon har funnet sted. Reglene om dokumentfalsk gjelder både helt falske og forfalskede dokumenter, men ikke uriktig innhold i ekte dokumenter. Således vil feilopplysning i forbindelse med søknader, krav og lignende måtte straffes etter eventuelt andre straffebud.
Sist endret av Provo; 7. november 2015 kl. 09:25.

Sitat: Originalt skrevet av SkittenKanyle Vis innlegg
Og dokumentforfalskning vil si det å skrive noe som ikke er sant på offisielle brev som DU vet er løgn.
Selvsagt ikke. Det er hverken dokumentfalsk eller straffbart å lyve i skriftlig form.

Her er en definisjon av dokumentfalsk:

Dokumentfalsk innebærer som regel forfalskning av underskrift, endring av et dokuments innhold, herunder kjøpesum, eller misbruk av skriftlig fullmakt. Å bruke falsk legitimasjon regnes også som dokumentfalsk. Dokumentfalsk omfatter også utstedelse av dokumenter med falske navn og falsk adresse. Dokumentfalsk begås ofte for å oppnå økonomisk gevinst, gjennom å bevise en rett, tillatelse, eller at en transaksjon har funnet sted. Reglene om dokumentfalsk gjelder både helt falske og forfalskede dokumenter, men ikke uriktig innhold i ekte dokumenter. Således vil feilopplysning i forbindelse med søknader, krav og lignende måtte straffes etter eventuelt andre straffebud.



"Det saken dreier seg om er at det er skrevet at min sønn var
under offentlig omsorg i ung alder. dette er ikke sant men ren løgn. "

Noej eg regner med er skrevet på offentlige dokumenter

Du skal ha god trynefaktor for å slippe unna med å bare skrive feil på offentlige dokumenter (dvs, bare offentlige for dommere og advokater og alle som står høyere enn deg i samfunnet)

Jeg ble nesten straffet for at jeg skrev husadressen med dårlig skrift, og det nummeret ble tolket som noe helt annet.

Og ja, det gikk under dokumentforfalskelse.
Sist endret av SkittenKanyle; 7. november 2015 kl. 09:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
"Det saken dreier seg om er at det er skrevet at min sønn var
under offentlig omsorg i ung alder. dette er ikke sant men ren løgn. "

Noej eg regner med er skrevet på offentlige dokumenter
Vis hele sitatet...
Les definisjonen vi begge siterer: "Reglene om dokumentfalsk gjelder både helt falske og forfalskede dokumenter, men ikke uriktig innhold i ekte dokumenter."

Dokumentfalsk angår forfalskning av dokumenter, slik at dokumentet fremstår som noe annet enn det er. For eksempel gjennom forfalskning av underskrifter, tilbakedateringer, endring av innhold i et eksisterende dokument (for eksempel avtalevilkår i en vedtatt avtale), forfalskning av et helt avtaledokument som egentlig ikke eksisterer også videre. Ikke, som det tydelig står, uriktig innhold i ekte dokumenter.

Det er normalt ikke forbudt å lyve om andre mennesker, hverken muntlig eller skriftlig, men om løgnen er av tilstrekkelig grov karakter og tar form av en offentlig ytring med stort publikum, kan man bli dømt for ærekrenkelse. Det er imidlertid svært sjelden vare.