Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 872
Hei!

Jeg har alltid vært fasinert av filmmusikk, og jeg har prøvd å lage noe i Fruity loops. Jeg er relativt fersk i denne sjangeren, men forguder den og vil lære mer! Noen som kan anbefale andre programmer enn Fruity loops å lage slik musikk med? Evt. forslag til hardware. Har hørt cubase er et verdig alternativ til software.
Etterhvert vil jeg nok få koblet til et keyboard så snart jeg får råd - noen forslag her også? Jeg vil ikke ha keyboard som er så "lette" på tangenten, hvis noen skjønner. Jeg er ikke ute etter de tynne plastikk-tangentene.

Jaja, jeg ville i utganspunktet bare ha litt kritikk på sangene jeg har laget

- http://www.dontop.net/web/music/19.mp3
- http://www.dontop.net/web/music/18.mp3

- onTop
Rent musikalsk sett er klippene du poster svært gode. Det som plager meg er jo at det ikke låter "proft". Fikk god Terminator-feeling av 19. Invester i cubase, en god orkestersynth og en midikontroller med vektede tangenter så er du i mål.
M-audio keystation pro 88 er keyboardet du er ute etter.

Du kjøper ett usb lydkort eller firewirelydkort til din laptop. Som regel følger det med sekveneserprogrammer i "lite" versjon. Du oppgraderer fra denne "lite" versjonen til full versjon. Det er billigere enn å kjøpe software fra bunnen av.
Selv bruker jeg ableton og synes det er perfekt for meg.
Det blir for lite futt i sangenen dine, prøv å mekke mer oppbygning på selve melodien. ellers fin melodi du har snekkra sammen
Sist endret av FranzLiszt; 24. mars 2009 kl. 00:49.
Syns dette låter veldig fint jeg! Ser for meg slutten på en film når jeg lukker øynene.

Syns kanskje at slagverkseksjonen er litt upassende. Prøv å benytte deg av lange cymbalvirvler og pauker for å få en god oppbyggende effekt, samt høydepunkt. Det var bare ett slagverkinstrument nå så vidt jeg hørte.

Hvilken synth brukte du? Har prøvd å lage diverse orkestersaker selv i det siste, men har ikke fått satt meg inn i de programmene jeg bruker (Garritan som vst i Cubase). Har mye mer erfaring med FL studio, så hadde vært kjekt å prøve ut det.
Takk for tilbakemeldinger!
Jeg kan være veldig enig i din mening om slagverkseksjonene, hopalong. Jeg har ikke funnet noen gode vst for dette.
Jeg bruker en vst som heter Edirol HQ Orchestral
Savner noen ordentlige "pauke-rolls" her og der, men du er jo på god vei hvis du får deg litt bedre utstyr å jobbe samt litt mer komplisert lydbilde. Kjør på!
Sjekka den vsten nå, og det er jo noen veldig gode perc-lyder der! Når du velger instrument kan du bruke f. eks. orkesterkit eller noe. Mye flott.

Det jeg ikke får til er å sende de forskjellige instrumentene nedover til kanaler slik at jeg får skrevet noe på dem. Får bare lyd i den øverste stemma, hvis du skjønner. Jeg regner med at du ikke åpner en ny vst for hvert instrument?
Sitat av hopalong Vis innlegg
Jeg regner med at du ikke åpner en ny vst for hvert instrument?
Vis hele sitatet...
Skulle jeg ikke ha gjort det? Det er i alle fall det jeg har gjort, har ikke utforsket denne vst'en noe mer enn å få ut lyd
Sist endret av boblesaft; 26. mars 2009 kl. 23:29.
Ser ut som det er eneste måte å få det til i FL. I f. eks. Cubase vet jeg at det går an å velge kanaler nedover, og ha et eget spor per instrument slik at man bare trenger å ha "en synth", istedet for en for hver kanal. Jeg tenkte kanskje at det ble litt tungt for maskina, men det var ikke et veldig stort problem.
Som noen har påpekt lenger oppe i tråden, så burde du bygge opp litt mer, slik at man på en måte når et klimaks i sangen. Ta feks. soundtracket fra filmen "The day after tomorrow". (Var eneste jeg kunne komme på i farta, men jeg tror du skjønner hva jeg mener hvis du hører den).

Jeg synes at sangen "18" hørtes ut som endingen på et Nintendo64-spill (Uten at det trenger å være en negativ ting)

Lykke til
Dette har absolutt potensiale! Og man hører fort at du er inne på noe Som resten sier så må du ikke være redd for å gjøre enda mer utav det. Bygge det opp mer, flere lyder og tydeligere og mer perkusjon. Trommeruller er phet. Også vil jeg tilslutt påpeke at du heller ikke bør vær redd for å eksperimenter og gå i andre retninger. Film-musikk må ikke nødvendigvis være slik du har hørt hundre ganger før. Prøv å legg til lydeffekter, lyder som går i revers, wind chimes, xylophon, fløyter, gitar plinging! Ikke begrens det til kun fioliner og strykere! Jeg sier dette fordi du har et bra utgangspunkt og skulle likt å hørt du gjøre mer utav det Keep producing!
Tusen takk for tilbakemeldinger! Det er mange gode tips her jeg skal ta til meg, og jeg legger ut jevnlig nye soundtracks etterhvert som jeg får produsert mer.