Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3769
Er det slik at "småsaker" som f.eks urinere på åpen gate, tatt med en annen persons legg på utested eller andre små ting, forsvinner fra rullebladet etter 4-5 år? En kompis som var ganske påståelig når det gjaldt dette, med tanke på at han skulle bli politi.
Sitat av Circel Vis innlegg
Er det slik at "småsaker" som f.eks urinere på åpen gate, tatt med en annen persons legg på utested eller andre små ting, forsvinner fra rullebladet etter 4-5 år? En kompis som var ganske påståelig når det gjaldt dette, med tanke på at han skulle bli politi.
Vis hele sitatet...
Er ikke å bruke noen andres legg dokumentforfalsking? Det vil jeg tro holder seg der.

Skyt meg om jeg tar feil
Trådstarter
59 2
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
Er ikke å bruke noen andres legg dokumentforfalsking? Det vil jeg tro holder seg der.

Skyt meg om jeg tar feil
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke,men man forfalsker jo ordrett ikke noe dokument. Man oppgir jo seg selv for å være en annen, ikke om jeg vet om det er en strengere straffet handling. Hva med å urinere offentlig?
Det finnes vanlig og uttømmende rulleblad. Saker fjerner seg fra det vanlige rullebladet etter x antall år avhengig av alvorlighetsgrad, men vil alltid finnes i det uttømmende.

edit: Det å ha falsk legitimasjon er veldig alvorlig, forresten.

Se politiets (elendige) sider:
https://www.politi.no/tjenester/poli...Tema_318.xhtml
Sist endret av Nichotin; 24. november 2009 kl. 23:43.
Trådstarter
59 2
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Det finnes vanlig og uttømmende rulleblad. Saker fjerner seg fra det vanlige rullebladet etter x antall år avhengig av alvorlighetsgrad, men vil alltid finnes i det uttømmende.

edit: Det å ha falsk legitimasjon er veldig alvorlig, forresten.
Vis hele sitatet...
Vet du hvordan det er med urinering?
Det forsvinner fra rullebladet, tror jeg. Kjenner en som har fått fjerna en del over en viss periode der han ikke har gjort noe galt. Så skal nok forsvinne etterhvert, hvis du ikke gjør noe mer galt. Kan godt hende jeg tar feil da.
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
Er ikke å bruke noen andres legg dokumentforfalsking? Det vil jeg tro holder seg der.

Skyt meg om jeg tar feil
Vis hele sitatet...
*Pang* Da det ikke har blitt forfalsket noe dokument. Kun et dokument i feil persons hender

Sitat av B.A. Vis innlegg
Det forsvinner fra rullebladet, tror jeg. Kjenner en som har fått fjerna en del over en viss periode der han ikke har gjort noe galt. Så skal nok forsvinne etterhvert, hvis du ikke gjør noe mer galt. Kan godt hende jeg tar feil da.
Vis hele sitatet...
Og som de vise her på bruket sier: Tro kan du gjøre i kirken!
Sist endret av random42099; 24. november 2009 kl. 23:44.
Sitat av Circel Vis innlegg
Jeg aner ikke,men man forfalsker jo ordrett ikke noe dokument. Man oppgir jo seg selv for å være en annen, ikke om jeg vet om det er en strengere straffet handling. Hva med å urinere offentlig?
Vis hele sitatet...
Det er identitetstyveri, som er nesten like ille. Begge kan føre til rundt et halvt år i fengsel.
Trådstarter
59 2
For å spørre annerledes da ;

Kan man ha noe, som f.eks en liten sak som offentlig urinering i det uttømmende for å bli politi ?
Fikk du et forenklet forelegg? Er isåfall ikke oppført en gang på det vanlige rullebladet.

Forseelsen vil likevel bli ført opp på det utfyllende rullebladet (uansett), og kan telle negativt inn på opptaket ditt til polit-høyskolen.
Såvidt jeg vet får man bare et forelegg for å urinere på offentlig sted, og dette vil ikke bli tatt med i en vanlig politiattest. I tillegg til dette er vanlige politiattester veldig basert på hvem som skal ha den. Søker du jobb i barnehage, tar de bare med de tingene som involverer barn feks.

På den uttømmende politiattesten (vekteryrke, avinor, politi, etc) tas ALT med.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
*Pang* Da det ikke har blitt forfalsket noe dokument. Kun et dokument i feil persons hender
Vis hele sitatet...
Å bruke en annen persons legitimasjon (utgi deg for å være enn annen enn den du er, ved hjelp av dokumentasjon) ER dokumentforfalskning.
Sist endret av illuSiOn^; 25. november 2009 kl. 00:07.
drQ
Egendefinert
Ingenting "forsvinner" fra rullebladet. Men ikke alt tas med på politiattester.

Som Nichotin sa:
Uttømmende politiattest er en attest hvor alle ilagte straffereaksjoner skal være med, unntatt forenklede forelegg. I slike attester opplyses det om straffereaksjoner uavhengig av hvor lenge det er siden de ble ilagt.
Vis hele sitatet...
Vanlige politiattester er derimot begrenset i tid bakover.

Skal du bli politi er det (selvfølgelig) uttømmende politiattest som brukes, og ingenting er "glemt".

Urinering på offentlig sted får man forelegg for - ikke forenklet forelegg. Det vil altså også komme med på attesten. Forenklet forelegg får man stort sett bare for trafikksaker.


Skal du bli politi vil dermed urineringen komme klart og tydelig frem på attesten. Jeg skal ikke utelukke at man likevel kan komme inn på politiskolen, men jeg tror det vil være under ganske sterk tvil. Falsk/annens legitimasjon tror jeg er ganske absolutt utelukkende.
Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ser du linker til et vedtak, og det oppklarer mye.

PHS krever «plettfri vandel» med hjemmel i politiloven §24b, forarbeidene utdyper dette:

Plettfri vandel innebærer et strengt vandelskrav. Også forseelser som i andre sammenhenger regnes som mindre alvorlige, kan være tilstrekkelig til å forhindre tilsetting i politiet. Likeledes vil forholdet være relevant selv om det ligger langt tilbake i tid. Helt uten betydning er likevel ikke tidsforløpet. Hvis forholdet både er lite alvorlig og foregikk langt tilbake i tiden, er det mulig at man i dag vil anse vandelen som plettfri.
Vis hele sitatet...
Så både forelegg for urinering og dokumentforfalsk kan hver for seg være nok til å ikke bestå opptaket pga. man ikke har plettfri vandel. (Det menes her hele vandelen din, og ikke den begrensede. Forenklet forelegg havner ikke på vandel.
Sitat av drQ Vis innlegg

Urinering på offentlig sted får man forelegg for - ikke forenklet forelegg. Det vil altså også komme med på attesten. Forenklet forelegg får man stort sett bare for trafikksaker.
Vis hele sitatet...

Du har helt rett.

"Utvalget har drøftet om brudd på politivedtektene (blant annet forbudet mot urinering og forbudet mot å kaste glass, flasker og søppel på offentlig sted) bør kunne avgjøres ved forenklet forelegg. Etter utvalgets syn er det imidlertid her mer naturlig å vurdere avkriminalisering og bruk av administrative sanksjoner (overtredelsesgebyr)."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=454149
Jeg har hørt at det er 2 avlorlighetsgrader.

De minst alvorlige blir på rullebladet i 2 år, og mer alvorlige blir der i 5 år.

Sier igjen at det er bare noe jeg har hørt, så jeg lurer på vegne av alle på om noen vet. Lurer meg på om ikke det var her jeg har fått det fra.
Angående å bli politi med saker på rullebladet:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/04/20/396166.html

"En søker til Politihøgskolen må ha plettfri vandel for å bli tatt opp som student. Dette dokumenteres ved en politiattest og eventuelt en bøteattest som viser at søkeren ikke har noe på rullebladet"
Sitat av Defqon Vis innlegg
Det er identitetstyveri, som er nesten like ille. Begge kan føre til rundt et halvt år i fengsel.
Vis hele sitatet...
For å være litt pirkete nå midt på natta, så nei :P. Det er det ikke.
ring politiet i oslo, de svarer korrekt og ærlig på så og si alt ang rulleblad (fra egen erfaring)