Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  468 40485
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Du ser ikke helt ut til å ha brukt fornuften selv da, akkurat. At du mener at det er greit, er en helt annen sak, men abort er ikke det beste for ungen. Det kan det jo aldri bli.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan abort aldri være den beste løsningen for fosteret?
Sitat av tep0sen Vis innlegg
I bunn og grunn handler det om kvinnens rett til å bestemme over egen kropp. Det er ikke bare bare å bære frem et barn. Det påvirker utrolig mye av livet sosialt, psykisk og fysisk. Ikke minst så innebærer det risiko for komplikasjoner ved fødsel. En kan alltid sitte å snakke om at det er trist at abort blir brukt som prevansjon fremfor(Eneste argumentet jeg ser for det er det samfunnsøkonomiske) Men det er ikke essensen i spørsmålet i det hele tatt.

Men. Er det noen andre en meg som har tenkt over at så og si alle høylytte abortmotstandere er menn? (Da tenker jeg på folk som tar til ordet i den offentlige debatt o.l.
Vis hele sitatet...
Ja kvinnens rett, menne fosteret har vel og rett til å få ett liv? var jo ikke som mora ikke visste hu kunne bi gravid? hu kunne jo holdt føtterne lukket eller brukt prevensjon.Det som er problemet er att folk driter i alt annet enn seg selv, så lenge de får det de vil ha.Og ja selvfølgelig blir ikke ting det samme ved en fødsel....skolen/fysiske/psykiske osv.Menne burde det ikke være enda mer en grunn til å kunne tenke seg bedre om? gjelder både gutter og jenter.Kan ta en kuk uten prevensjon men ikke konsekvensene som følger pga ditt eget valg, det blir for dumt.

Sitat av Athleon Vis innlegg
Hvorfor kan abort aldri være den beste løsningen for fosteret?
Vis hele sitatet...
For det finnes adopsjon.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Ja kvinnens rett, menne fosteret har vel og rett til å få ett liv?
Vis hele sitatet...
Det er ingen rett det å få leve. Sædceller er like mye liv som deg og meg om man skal tenke på denne måten. Likevel er det kun en av disse som vinner hvor de resterende blir stående igjen som tapere. De hadde ikke akkurat krav på noe liv.

Sitat av StaiN Vis innlegg
Var jo ikke som mora ikke visste hu kunne bi gravid
Vis hele sitatet...
Som tidligere nevnte i denne diskusjonen. Man kan ikke alltid velge å bli gravid eller ikke ved et seksuelt samleie. Det finnes ingen prevensjon som er 100% sikker. Uhell skjer og vil alltid skje.

Sitat av StaiN Vis innlegg
Hu kunne jo holdt føtterne lukket eller brukt prevensjon.Det som er problemet er att folk driter i alt annet enn seg selv, så lenge de får det de vil ha.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk menneskelig å sette seg selv foran andre. Vi er ikke perfekte.

Sitat av StaiN Vis innlegg
Og ja selvfølgelig blir ikke ting det samme ved en fødsel....skolen/fysiske/psykiske osv.Menne burde det ikke være enda mer en grunn til å kunne tenke seg bedre om? gjelder både gutter og jenter.
Vis hele sitatet...
Man kan for faen ikke tenke seg bedre om der man står og blir voldtatt opp etter en container, kan man?

Sitat av StaiN Vis innlegg
Kan ta en kuk uten prevensjon men ikke konsekvensene som følger pga ditt eget valg, det blir for dumt.
Vis hele sitatet...
Som sagt; Vi er ikke perfekte. Jeg er enig i at det er unødvendig å bruke abort som noen fast prevensjon.

Sitat av StaiN Vis innlegg
For det finnes adopsjon.
Vis hele sitatet...
Fair enough, men om absolutt alle potensielle liv skulle blitt tatt hånd på denne måten hadde vi vært overbefolket og ikke vært i stand til å ta hånd alle disse barna i løpet av rimelig kort tid. Da man fryse all sæd hver eneste gang en mann har ereksjon fordi de er alle potensielle mennesker og fortjener å leve like mye som oss andre.

Vi er en simpel dyreart. Vigjør det beste for vår art og for at vår art skal leve videre. Det hjelper ikke å produsere mennesker ut av alt og ingenting av den grunn.
Sist endret av Athleon; 9. desember 2009 kl. 20:49.
Se noen sider tilbake så ser du jeg skrev att jeg synes abort er greit når det gjelder voldtekt.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Se noen sider tilbake så ser du jeg skrev att jeg synes abort er greit når det gjelder voldtekt.
Vis hele sitatet...
Den tankegangen er jeg ikke enig i.

Er du i mot abort så er vel ingen annen grunn enn at du definerer et 12- uker gammelt foster som et liv, right? Vel, det er da like fullt et liv selv om det var voldtekt eller ikke. Ergo vil det for deg være drap, og drap er ikke greit uansett hvilken livssituasjon du befinner deg i, eller?
Sist endret av Gamgee; 9. desember 2009 kl. 21:23.
Ingen skal da være nødt til å føde ett barn som har blitt til pga noen har tvunget seg til samleie!? jeg er imot trenden som har tatt av med å bruke abort som prevensjon og folk som ikke står for sine handlinger å tar konsekvensene som de setter seg selv i.Ja som ene karen sa oppfør deg att "accidents happens" og ingen er perfekt menne de fleste av de som faktisk tar abort er folk som har vært uforsiktige og ikke gidder å ta ansvaret.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Ja kvinnens rett, menne fosteret har vel og rett til å få ett liv?
Vis hele sitatet...
For å sette det på spissen; da skal vel ikke menn runke heller, siden sperm potensielt er et liv? Hva er det beste for sædcellene, å få befrukte et egg eller å råtne bort?

Hvorfor skal 'fosteret's liv veie foran et helt utviklet liv (kvinnen)? Skulle jeg som kvinne tvinge deg til å for eksempel kutte av deg balla? Siden jeg var i mot at DU skulle få barn? Eller skulle jeg tvinge deg til samleie og evig farskap? Tenk litt.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Ingen skal da være nødt til å føde ett barn som har blitt til pga noen har tvunget seg til samleie!?
Vis hele sitatet...
Enig. Men (ja, det er stort men her) etter dine tidligere uttalelser er livet verdt like mye. Etter dine tidligere uttalelser skulle huset ditt aldri vært bygd og vi skulle alle ha flydd rundt som alle de andre dyrene og levd etter naturens lover og etter populære rangstigen når det kommer til hvem som spiser hvem. Sant det, det er jo å slik vi kom hos hit så hvorfor skal vi nå utrydde oss selv ved å ikke gjøre som resten av dyreartene? Det beste for vår egen rase!

Sitat av StaiN Vis innlegg
jeg er imot trenden som har tatt av med å bruke abort som prevensjon og folk som ikke står for sine handlinger å tar konsekvensene som de setter seg selv i.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hørt om et eneste menneske som er imot denne såkalte trenden som du kaller det.

Sitat av StaiN Vis innlegg
Ja som ene karen sa oppfør deg att "accidents happens" og ingen er perfekt menne de fleste av de som faktisk tar abort er folk som har vært uforsiktige og ikke gidder å ta ansvaret.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen spesifikke tall eller kilder som motbeviser dine uttalelser, men jeg har mine tvil om at du har kilder til å backe up dine uttalelser også.
Sist endret av Athleon; 9. desember 2009 kl. 23:43.
Ta ett søk på google om abort i Noreg så ser du en lang liste.Jeg vet ikke hva du mener slags kilder som er verdt noe, så du kan jo velge selv.
Blir spennende å se hvor lenge stain klarer å argumentere for livets rett til å eksistere. Lærer hun noe om seg selv eller dukker hun plutselig opp igjen om sju sider med mer sunn fornuft? Hmm hmm hmm....
Jeg tror bruken av abort om "prevensjonsmiddel" ikke er veldig utbredt da dette ikke er en kort prosess ofte og en situasjon kvinner/unge jenter sjelden vil utsette seg selv for mer enn èn gang.
Hun? for det første har jeg lov å ha min mening om abort, jeg synes fosteret skal få leve, du synes ikke, uansett hva jeg sier så blir ikke du å forandre mening.Menne jeg synes ikke noe om det.Se i anatomi boka ett foster på 12 uker er ett liv.Jeg synes ett egg som blir befrukta pga fri vilje ska få sjangsen.Det finnes bedre ting enn abort jeg har sagt adopsjon 1000 ganger.Menne problemet dere ser med det er jo det fysiske og psykiske med å være gravid.

Og ja er det noe sykelig som oppstår i graviditeten må jo selvfølgelig dama som bærer på ungen få ta ett valg selv om abort eller ikke.
StaiN: Si at en dame blir voldtatt, blir gravid og velger å beholde barnet. Når barnet er 6 år begynner moren å slite psykisk med at det er en voldtektsunge og bestemmer seg for å ta livet av barnet. Ville du synes det var greit?
Sist endret av Gamgee; 10. desember 2009 kl. 00:36.
Et foster på 12 uker er et liv? En sædcelle er også et liv..

jeg har akkurat laget en sprettert forresten, den kommer til å bli kjempefin når jeg er ferdig med den
Nei, som sagt det er ett valg hun måtte tatt selv og tenkt seg godt over.Og kunne fortsatt adoptert bort ungen.Dette var ett svært dårlig eksempel.Det er en 6 åring...hadde hu følt seg så dårlig over ungen skulle hu abortert eller adoptert ungen med engang.Å uansett hadde hu drept ungen da hadde det vært mord og hu hadde enten gått rett i fengsel eller på en psykiatrisk klinikk.Det jeg mente med "sykisk" var feks viss det hadde noe med sykdom å gjøre.get it? sykdom? som komplikasjoner ved graviditeten.Det blir som å si du hadde usikker sex som 16 åring og fikk en unge du ikke ville ha menne hu ville ha den også fikk du psykiske problemer å når du var 22 og ungen 6 så skulle du drepe den.Samme dillemmaet.
Sist endret av StaiN; 10. desember 2009 kl. 00:50.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Hun? for det første har jeg lov å ha min mening om abort, jeg synes fosteret skal få leve, du synes ikke, uansett hva jeg sier så blir ikke du å forandre mening.Menne jeg synes ikke noe om det.Se i anatomi boka ett foster på 12 uker er ett liv.Jeg synes ett egg som blir befrukta pga fri vilje ska få sjangsen.Det finnes bedre ting enn abort jeg har sagt adopsjon 1000 ganger.Menne problemet dere ser med det er jo det fysiske og psykiske med å være gravid.

Og ja er det noe sykelig som oppstår i graviditeten må jo selvfølgelig dama som bærer på ungen få ta ett valg selv om abort eller ikke.
Vis hele sitatet...
Beklager. Skulle kanskje skrevet h*n eller formulert meg annerledes. Skulle kanskje droppa hele innlegget, men det er vanskelig å engasjere seg for saker som ligger så nærme hjertet for mange uten å gremmes over menneskets naturlige forsvar mot rasjonelle tanker. Det er en evig kamp mot naturen jeg ikke har noen forventninger om at du skal kunne forstå. Det ligger i hvert fall noen år frem i tid.

Etter å ha lest innlegget ditt foreslår jeg uansett at du tar deg ti minutter i frisk luft, så du får fortalt "det andre" poenget ditt.
Det jeg mente var att du var en jente som hadd frivillig sex og fikk en unge som du først ville ha så når hu ble seks så fikk du psykiske problemer.

Jeg har min mening du har din, derfor dette er en diskusjon menne du ødela innlegget ditt med "Det er en evig kamp mot naturen jeg ikke har noen forventninger om at du skal kunne forstå. Det ligger i hvert fall noen år frem i tid." det viser kanskje hvem som har noen år igjen når du må ty til det.Hold diskusjonen saklig og ikke lek smartere enn du er dette er ett forum hvor man diskuterer ting og man må ikke ha samme mening.

Att abort misbrukes driter jo du i? meget rasjonellt.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Du ser ikke helt ut til å ha brukt fornuften selv da, akkurat. At du mener at det er greit, er en helt annen sak, men abort er ikke det beste for ungen. Det kan det jo aldri bli.
Vis hele sitatet...
Jo, hvis ungen er uønsket og ikke planlagt i denne verden, er det en stor sjangs for at den vil få en vanskelig oppvekst! Du skjønner hva jeg mener? Det kan være alt fra pengeproblemer, uønsket samleie, eller andre faktorer som står i veien for barnets trygge oppvekst. Man tar ikke godt vare på noe man ikke vil ha eller klarer å takle. Høres noe slemt ut dette men... Jeg har ihvertfall tro på abort med grunnlag i dette.
Jeg har min mening du har din, derfor dette er en diskusjon menne du ødela innlegget ditt med "Det er en evig kamp mot naturen jeg ikke har noen forventninger om at du skal kunne forstå. Det ligger i hvert fall noen år frem i tid." det viser kanskje hvem som har noen år igjen når du må ty til det.Hold diskusjonen saklig og ikke lek smartere enn du er dette er ett forum hvor man diskuterer ting og man må ikke ha samme mening.
Vis hele sitatet...
Neida, alle må ikke mene det samme. Jeg er bare oppgitt. Orker ikke lære deg opp i "livets vei", noe du best lærer på egenhånd, så jeg prøver med provokasjon i stedet. Sjelden det funker, men syntes det var verdt et forsøk. Mest effektivt ansikt til ansikt. Skal være mer saklig fremover, dette fører jo ingen vei.
Nei sant det, det fører ikke noen vei, det er som å diskutere assistert selvmord eller dødsstraff.Alle har sterke meninger.Og luni sorry ble du offended av noen av mine meninger, jeg skal bruke spellcheck så du slipper å pm'e meg.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Nei sant det, det fører ikke noen vei, det er som å diskutere assistert selvmord eller dødsstraff.Alle har sterke meninger.Og luni sorry ble du offended av noen av mine meninger, jeg skal bruke spellcheck så du slipper å pm'e meg.
Vis hele sitatet...
Jeg ble ikke "offended" av meningene dine, jeg ble fornærmet på vegne av skriftspråket vårt.
Derimot er jeg temmelig provosert over din mangel på kilder for at "menne de fleste av de som faktisk tar abort er folk som har vært uforsiktige og ikke gidder å ta ansvaret." Er det fra deg selv og din egen vennekrets du har denne kunnskapen eller hva?
Sitat av Slapshox Vis innlegg
Neida, alle må ikke mene det samme. Jeg er bare oppgitt. Orker ikke lære deg opp i "livets vei", noe du best lærer på egenhånd, så jeg prøver med provokasjon i stedet. Sjelden det funker, men syntes det var verdt et forsøk. Mest effektivt ansikt til ansikt. Skal være mer saklig fremover, dette fører jo ingen vei.
Vis hele sitatet...
Offtopic:Hvor gammel er du? siden du snakker som om du har opplevd så mye.Og hva har livets vei med mine meninger å gjøre? du kan gå din vei og jeg går min.Med utsagn som "jeg har ikke noe imot misbruk av abort" så viser jo du bare att du er egoist som kun provoserer i diskusjoner istedenfor å komme med relevante poeng.Du er så full av deg selv att du klarer ikke engang å se saken fra begge sider.

Sitat av luni Vis innlegg
Jeg ble ikke "offended" av meningene dine, jeg ble fornærmet på vegne av skriftspråket vårt.
Derimot er jeg temmelig provosert over din mangel på kilder for at "menne de fleste av de som faktisk tar abort er folk som har vært uforsiktige og ikke gidder å ta ansvaret." Er det fra deg selv og din egen vennekrets du har denne kunnskapen eller hva?
Vis hele sitatet...
On average, women give at least 3 reasons for choosing abortion: 3/4 say that having a baby would interfere with work, school or other responsibilities; about 3/4 say they cannot afford a child; and 1/2 say they do not want to be a single parent or are having problems with their husband or partner (AGI).

http://www.alanguttmacher.org

Nearly half of pregnancies among American women are unintended; about 4 in 10 of these are terminated by abortion. Twenty-two percent of all U.S. pregnancies end in abortion. (AGI)

Uansett hva jeg skriver Luni så blir jo du å påstå kilden ikke er gyldig nok.Som alle pro-life/pro-choice vil også ha sagt viss du har lagt ut noen kilder som motbeviser det.

Men jeg tar kveld nå så får vi fortsette imorgen viss dere absolutt vil.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Med utsagn som "jeg har ikke noe imot misbruk av abort" så viser jo du bare att du er egoist som kun provoserer i diskusjoner istedenfor å komme med relevante poeng.Du er så full av deg selv att du klarer ikke engang å se saken fra begge sider.
Vis hele sitatet...
Hvorfor snakker du sånn til folk? Er det pirrende for deg å komme med personangrep?
On average, women give at least 3 reasons for choosing abortion: 3/4 say that having a baby would interfere with work, school or other responsibilities; about 3/4 say they cannot afford a child; and 1/2 say they do not want to be a single parent or are having problems with their husband or partner (AGI).

http://www.alanguttmacher.org

Nearly half of pregnancies among American women are unintended; about 4 in 10 of these are terminated by abortion. Twenty-two percent of all U.S. pregnancies end in abortion. (AGI)
Vis hele sitatet...
"menne de fleste av de som faktisk tar abort er folk som har vært uforsiktige og ikke gidder å ta ansvaret" påstod du. Hvordan føler du din kilde underbygger den påstanden? Den sier absolutt ingenting om hvordan kvinnene ble gravide.

Sitat av StaiN Vis innlegg
Uansett hva jeg skriver Luni så blir jo du å påstå kilden ikke er gyldig nok.Som alle pro-life/pro-choice vil også ha sagt viss du har lagt ut noen kilder som motbeviser det.
Vis hele sitatet...
Slenger du ut en personlig mening vil jeg gjerne vite hvorfor du mener dette. Kun "Jeg er imot!" er ingen fruktbar kommentar, denslags kan man spare til Dagbladets spørreundersøkelser. Hevder man derimot at "Flertallet gjør ditten og datten!" krever jeg kilder, og det skal ikke mye hjernekapasitet til for å tenke seg til hvorfor. Føler du "Du sier jo bare at kildene mine ikke er bra nok samme hva jeg sier. Bu. Hu," så anbefaler jeg å kikke litt mer på det store internettet. Det finnes veldig mange rare påstander der ute, og inntil videre stiller du deg i personlig-oppfatning-er-fakta-kategorien.

FLERTALLET TAR ABORT FORDI DE FRYKTER DELFINENE!
"Nearly half of pregnancies among American women are unintended; about 4 in 10 of these are terminated by abortion. Twenty-two percent of all U.S. pregnancies end in abortion. (AGI)" så kan du tenke på hvor mange av disse var pga latskap eller så kan du jo leke att alle de "unintended pregnancies" var enten feil med gummien eller p-piller.Og dette var bare i Usa.

Jeg tenker verdens basis for det er faktisk noe uttafor norge menne fuck it ud tar hand om det så vi trenger ikke å frykte.Og btw delfinene var hilarious.Vel de andre har slengt ut comments om abort og att de ikke mener de ikke ett liv når de dreper når de er 12-14 uker eller hva det var.Jeg mener det er liv.Og du ble sur for jeg hadde den meninger så du pm'a meg om norsken min som ja jeg er veldig dårlig i, pluss til deg.Menne vis du mener de fleste yngre ikke blir gravide pga latskap og stikker fra konsekvensene så er du ganske naiv, hvorfor kan de iaffal ikke adoptere ungen bort? Og person angrepet!??! karen snakker som han kjenner meg, han vet ikke engang hva faen jeg har vært igjennom eller hvor gammel jeg er så å snakke om "livets vei" med meg kunne han ha holdt for seg selv, han satt jo bare å provoserte med utsagn som "misbruk av aborter bryr ikke meg".Menne freudinne nå tar jeg kveld for jeg ble faktisk litt irritert nå og det på internett så nitenite.
Blir så lei av dobbeltmoralen til en del av abortmotstanderne. "Nei, hvis jenta (og gutten, men gutter slipper jo lettere unna, det har mange her glemt) har vært uforsiktig, DA er det ikke greit med abort, for da er det plutselig snakk om et LIV og helt forferdelig inhumant å ta abort. Men med en gang hun har blitt voldtatt, da er det ok å ta abort. Ja, jeg fortstår at dere da ser på det som mer akseptabelt, men hvis dere mener at barnet er "et spirende liv osv" da også, burde vel abort være en forferdelig ting da også, uansett grunner til hva mora har gått gjennom? Jeg mener, hvis man skal se det gjennom perspektivet til et 6-12 uker gammelt embryo som ikke ser eller mener spesielt mye...

Jeg mistenker at det er lysten til å moralisere over jenter med "dårlig" seksualmoral som driver mange abortmotstandere. Lysten til å "ta" jentene virker mye større enn lysten til å redde alle de stakkars embryoene. Mange kvinner spontanaborterer når det er noe galt med fosteret, eller de ikke er i stand til å få barn.Abort når det ikke passer er med andre ord ganske naturlig. Synes nesten det er merkelig at abortmotstandere ikke også tar til odre for skikkelige begravelser når spontanaborter skjer og "spirende liv" går dukken. Men de fleste av disse spirende livene havner faktisk i dass, uten at mora merker spes annet enn vondt i magen og kraftig menstruasjon.

Det er vel synd å si det, men jeg ser ikke på et vesen uten noen som helst evne til å fungere uten å være totalt avhengig av å bo i en annen kropp for et selvstendig vesen. En baby lever på mors nåde.
Til alle dere som bruker "Nei til abort som prevansjonsmiddel" argumentet.

Det er bare ikke sånn det funker! Innse det! Det finnes ingen der ute som driter i prevansjon fordi de vet at det finnes abort! Ingen! Abort er en lang og smertefull prosess for Jenta som måtte ta det, både fysisk å psykisk, så ikke prøv å redusere stakkars jenter som tyr til abort til "slappfisker" som ikke gidder å bruke prevansjon. DET ER IKKE TILFELLE OG DET BLIR FOR DUMT!
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hvis man først skal mene at fostre ikke bør avsluttes fordi det har potensiale til å bli noe mer bør grensen trekkes ved danningen av sinnet (nervesystemet) heller enn kroppen (f.eks. hjertet). Opp til hjernehalvdelene begynner å kommunisere er ikke fosteret noe særskilt annerledes enn cellene som lager neglene dine eller en kreftsvulst - det er såvisst celledeling og strukturdanning, men det er ikke noe sinn som gjør at kjøttet er et menneske. En sædcelle og en eggcelle har også potensiale til å bli en kropp med sinn hvis de fysiske forutsetninger ligger til rette for det (de møter hverandre), hvordan skiller det seg fra fosteret (som trenger blod, næring og en rekke hormoner for å bli til en kropp)?

...

I praksis har det dog lite å si. Aborter vil tas uansett lovligheten og eventuelle filosofiske debatter, men hvis det er kriminalisert blir ikke resultatet pent. Da vil kvinnen i mange tilfeller forgå, både i kropp og sinn gjennom skader og fengsling. I praksis er det selvsagt et element av gjenkjennelse i det hele, vi kan se fosteret i ulike stadier og se det utvikle seg fra en ubestemt klump, via et ekkelt reptil til noe som begynner å ligne på et barn, men det er heller vrient å trekke streken noe bestemt sted.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett i at det menneskelige fosteret ikke skiller seg spesielt fra en kreftsvulst ved tidlig stadium. Tror mange ogsaa har sett bildet av forskjellige dyrefoster paa tidlig utviklingsstadium og hvordan de naermest er prikk like et menneskefoster i de foerste ukene.

Likevel saa er det en enorm forskjell. Fosteret paa et tidlig stadium er ikke en kreftsvulst eller et dyr, selv om det ligner. Det er et menneskefoster, et spirende menneskeliv. Dette er man noedt til aa lukke oeynene for om man moralsk sett skal forsvare aa ta abort.

Svaert mange tenker paa samme maate som deg ivioynar angaaende verdi av et menneskelig foster paa tidlig utviklingsstadium. Dette er vel ogsaa grunnen til at saapass mange velger aa ta abort (selv om endel jenter faar en daarlig foelelse i magen av aa ta abort likevel).

Jeg er enig med deg i at aa kriminalisere det aa ta abort er vanskelig. Og jeg er derfor for aa ha samme abortlovgivning som idag.

Dette er imidlertidig ikke problemstillingen jeg forsoeker aa peke paa. Mitt spoersmaal er om det er moralsk forsvarlig aa ta abort. Jeg kan godt forstaa grunner til at folk gjoer det. Det finnes mange gode argumenter for aa ikke oenske aa baere fram et barn.

Foer i tida saa bar dem barn ut i kulda og satt dem der for aa doe. Det var den tids "abort" - da det nyfoedte barnet var uoensket. Jeg kan forstaa at folk gjorde slikt utifra forksjellige grunner som fattigdom og noed osv.

Da jeg var yngre saa saa jeg ikke noe saerlig problem med abort. Jeg er ganske overbevist om at hvis jeg hadde gjort noen gravid saa hadde jeg proevd aa overtale vedkommende til aa ta abort ut av grunner som at det ikke ville ha passet inn i livet mitt..

De siste aarene har jeg levd et mere rent liv med daglig meditasjon samt forsoeke aa leve saa moralsk rett som mulig. Det er gjennom aa proeve aa leve slik at jeg har forandret syn paa om abort er forenelig perfekt moral.

Jeg har en voksende respekt for allt liv - og for meg er det ingen tvil om at aa avslutte ett menneskeliv - det vare om dette livet er paa et svaert tidlig utviklingsstadium og minner om f.eks en kreftsvulst - er en svaert alvorlig sak som ikke maa taes paa med letthet. Naa tror jeg ikke at fleste som tar abort gjoer det utifra lettvinne grunner (jeg tror det aller fleste intuitivt aner at det aa ta abort er en svaert alvorlig sak (i allefall de fleste kvinner som har det gryende liv voksende inne i seg)).

Om man virkelig tar innover seg at et lite foster er et spirende meneskeliv som allerede har startet utviklingen (som foerst stopper naar man er naermere tyve aar) - saa finnes det i mine oeyne svaert svaert faa grunner til aa moralsk sett kunne forsvare aa avslutte et slikt liv.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Nei, som sagt det er ett valg hun måtte tatt selv og tenkt seg godt over.Og kunne fortsatt adoptert bort ungen.Dette var ett svært dårlig eksempel.Det er en 6 åring...hadde hu følt seg så dårlig over ungen skulle hu abortert eller adoptert ungen med engang.Å uansett hadde hu drept ungen da hadde det vært mord og hu hadde enten gått rett i fengsel eller på en psykiatrisk klinikk.Det jeg mente med "sykisk" var feks viss det hadde noe med sykdom å gjøre.get it? sykdom? som komplikasjoner ved graviditeten.Det blir som å si du hadde usikker sex som 16 åring og fikk en unge du ikke ville ha menne hu ville ha den også fikk du psykiske problemer å når du var 22 og ungen 6 så skulle du drepe den.Samme dillemmaet.
Vis hele sitatet...
Poenget var ikke at hun hadde psykiske problemer eller om hun kunne adoptere bort. Poenget var at som direkte resultat av voldtekten måtte hun drepe barnet, eller bli plaget psykisk av det for resten av livet.

Du definerer et 12- uker gammelt foster som et liv på linje med seksåringen, men allikevel er det greit å drepe fosteret. Hvorfor?
Sist endret av Gamgee; 10. desember 2009 kl. 14:22.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Menne vis du mener de fleste yngre ikke blir gravide pga latskap og stikker fra konsekvensene så er du ganske naiv, hvorfor kan de iaffal ikke adoptere ungen bort?
Vis hele sitatet...
Nei. Om du skal komme med en slik bastant påstand er de DU som må komme med kilder. Det holder ikke å kalle de som sier imot for naive.
Ingen blir gravide pga. latskap, den holder bare ikke!


"hvorfor kan de iaffal ikke adoptere ungen bort?"
Du bagatelliserer det veldig! Det er ikke bare bare å gå igjennom en uønsket fødsel eller for den saks skyld adoptere bort et barn. Prosessen er ekstremt krevende psykisk og emosjonellt for kvinnen, og en adopsjonsprosess er sjeldent gunstig for barnet heller.

Hvorfor er du så sinnsykt opptatt av å beskytte et hypotetisk menneskeliv som ikke har rukket å begynt, fremfor et menneskeliv som er godt i gang med familie, venner, opplevelser og fremtid?
Sist endret av fetter; 10. desember 2009 kl. 14:52.
Stort sett off and on topic. Les den som vil.

Sitat av StaiN Vis innlegg
Offtopic:Hvor gammel er du? siden du snakker som om du har opplevd så mye.
Vis hele sitatet...
Alder er relativt. Det er summen av erfaringene dine og hvor mye du har reflektert over de som avgjør hvor innsiktsfull du er, ikke antallet dager du har levd på jorda. Snakk med en prest og han vil fortelle deg akkurat det samme. Er bare det at det forventes mer av eldre fordi de har hatt mer tid på seg.

hva har livets vei med mine meninger å gjøre?
Vis hele sitatet...
Dine meninger er basert på dine refleksjoner. Få og ufullstendige oppgjorte refleksjoner kommer av at man tvinges eller tvinger seg selv til å unngå å takle problemer og da blir meningene grunne. Tidens tann tygger vekk ubetydelighetene til det som gjenstår er det som er sentralt for din overlevelsesstrategi (hverdag på norsk). Er du erfaren i selve livets reise har du gått ut og inn av slike rutinerte tenkesett mange ganger. Det er livets vei.

Husk bare at dette er et generelt utsagn om prosessen og ikke betinger alle aspekter av ditt eller mitt liv. En historiker har høy innsikt i samfunns bevegelser, men det er ikke sikkert han klarer å skifte det elektriske anlegget hjemme. En lege kan ha høy innsikt i kroppen, men fortsatt komme til kort i diskusjoner om psyke.

I forståelse av et livs objektive verdi, så nærme vi kan håpe å komme i et realistisk verdenssyn, hevder jeg du har lav innsikt ut i fra hva du har skrevet her. Det er etter min forståelse banalt å tro at et fosters liv og mors fysiske og psykiske helse skal kunne måles opp mot en ødelagt barndom, og morens (og farens) ødelagte selvtillit som følge av det, eller eventuelt bare noen vanskelige år. Hva er vel fire-fem år med slit i mot å være litt deppa en periode?

Har du en anelse om hvordan en lang depresjon føles? For å mene noe om den psykiske belastningen kvinner som aborterer går i gjennom bør du vite noe om hvordan det er å ha en vanskelig framtid gnagende på selvfølelsen over lange perioder. Jeg har vært der nede med hjertet i halsen, uten selvfølelse, og jeg vet hvordan det er å stå opp med null håp for fremtida dag etter dag. Ja, det er vondt, men ellers friske folk dør ikke av det. Det er bare en depresjon. Det varer ikke evig. Har de folk rundt seg som kan støtte dem trenger det ikke være noen langvarig greie i det hele tatt. Ærlig talt har man bare godt av å ta noen runder med seg selv hvis man har vært så uforsiktig å droppe kondom. For de uheldige, javel, livet suger i blant. Man må fortsatt ta den beste løsninga som byr seg.


Med utsagn som "jeg har ikke noe imot misbruk av abort"
Vis hele sitatet...
Du har kanskje rett i at den uttalelsen var litt drøy, selv om jeg er uenig i din karakteristikk. Tok kona mi abort for å gjøre meg vondt hadde jeg blitt forbanna. Tror ikke at det er et særlig utbredt problem, meeen det skjer vel. At mange bruker det som prevensjon tviler jeg sterkt på, men jeg har jo hørt om damer som har tatt 15 og oppover. De var prostituerte. Står for det jeg sa om at man finner tøser overalt. Det er noe vi ikke kan endre på.

Og du ble sur for jeg hadde den meninger så du pm'a meg om norsken min som ja jeg er veldig dårlig i, pluss til deg.
Vis hele sitatet...
Det er slitsomt å lese innlegg uten mellomrom. Det har lite med norskkunnskaper å gjøre og du viser jo at nivået ditt, uansett, er høyere enn en 3. klassings. Til å hevde å fremme en saklig diskusjon er du veldig lite imøtekommende.

"Menne vis du mener de fleste yngre ikke blir gravide pga latskap og stikker fra konsekvensene så er du ganske naiv"

Generelt sett er unge uforsiktige, ikke late. Skjer det at ungdommer dropper kondomen er det som oftest fordi de lar følelsene ta overhånd og overstyre fornuften. Det er beklagelig at det skjer, for jeg skjønner at det er en påkjenning for unge jenter å ta abort, men det skulle ikke være nødvendig å måtte starte på voksenlivet for tidlig av den grunn.

De konsekvensene du snakker om er ikke de samme for en som har slått seg til ro med at abort er en løsning når ting ikke gikk som man gjerne ville.

hvorfor kan de iaffal ikke adoptere ungen bort?
Vis hele sitatet...
Er ikke særlig bærekraftig å skyve problemene sine over på andre. Hvis alle som tok abort i dag skulle sendt sine til adopsjon ville vi fått fulle barnehjem, hvis det ikke er trangt om plassen der allerede. Foreldreløse er en artig gjeng hva?

Og person angrepet!??! karen snakker som han kjenner meg, han vet ikke engang hva faen jeg har vært igjennom eller hvor gammel jeg er så å snakke om "livets vei" med meg kunne han ha holdt for seg selv, han satt jo bare å provoserte med utsagn som "misbruk av aborter bryr ikke meg".
Vis hele sitatet...
At du lar deg provosere av det første innlegget mitt er faktisk ikke mitt problem, det var ikke retta mot deg. Det har med deg å gjøre, ikke meg. De neste innleggene står jeg for, der var jeg for kjapp med å dømme. Føler jeg retta opp litt å forklare hvorfor, men jeg gikk uansett for langt. Beklager det.

"Du er så full av deg selv att du klarer ikke engang å se saken fra begge sider."

Kan du gjøre en innsats for å være saklig du og eller skal vi gjøre opp over mail?
Sist endret av Slapshox; 10. desember 2009 kl. 16:39.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Du har helt rett i at det menneskelige fosteret ikke skiller seg spesielt fra en kreftsvulst ved tidlig stadium. Tror mange ogsaa har sett bildet av forskjellige dyrefoster paa tidlig utviklingsstadium og hvordan de naermest er prikk like et menneskefoster i de foerste ukene.

Likevel saa er det en enorm forskjell. Fosteret paa et tidlig stadium er ikke en kreftsvulst eller et dyr, selv om det ligner. Det er et menneskefoster, et spirende menneskeliv. Dette er man noedt til aa lukke oeynene for om man moralsk sett skal forsvare aa ta abort.

Jeg har en voksende respekt for allt liv - og for meg er det ingen tvil om at aa avslutte ett menneskeliv - det vare om dette livet er paa et svaert tidlig utviklingsstadium og minner om f.eks en kreftsvulst - er en svaert alvorlig sak som ikke maa taes paa med letthet. Naa tror jeg ikke at fleste som tar abort gjoer det utifra lettvinne grunner (jeg tror det aller fleste intuitivt aner at det aa ta abort er en svaert alvorlig sak (i allefall de fleste kvinner som har det gryende liv voksende inne i seg)).

Om man virkelig tar innover seg at et lite foster er et spirende meneskeliv som allerede har startet utviklingen (som foerst stopper naar man er naermere tyve aar) - saa finnes det i mine oeyne svaert svaert faa grunner til aa moralsk sett kunne forsvare aa avslutte et slikt liv.
Vis hele sitatet...
Her presterer du å (på godt norsk) drite deg ut. Først sier du at det er forskjell på forskjellige livsformer. Andre dyrearter og mennesker. Deretter sier du at du har respekt for alt liv... Da er det på tide å gjøre seg opp en mening og stå for den. Det hjelper ingen verdens ting å helgardere seg.

Du prater også om hva som er moralsk korrekt. Da lurer jeg på hva fasiten er, ettersom du lever livet ditt nesten perfekt så burde du ha fasiten sittende i fanget ditt. Vi er våre egne herrer og skal ikke dømme andre av deres handlinger så hva som er moralsk korrekt for deg trenger ikke å være det samme for en annen. Vi har alle forskjellige syn på forskjellige ting.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Du har helt rett i at det menneskelige fosteret ikke skiller seg spesielt fra en kreftsvulst ved tidlig stadium. Tror mange ogsaa har sett bildet av forskjellige dyrefoster paa tidlig utviklingsstadium og hvordan de naermest er prikk like et menneskefoster i de foerste ukene.

Likevel saa er det en enorm forskjell. Fosteret paa et tidlig stadium er ikke en kreftsvulst eller et dyr, selv om det ligner. Det er et menneskefoster, et spirende menneskeliv. Dette er man noedt til aa lukke oeynene for om man moralsk sett skal forsvare aa ta abort.

Svaert mange tenker paa samme maate som deg ivioynar angaaende verdi av et menneskelig foster paa tidlig utviklingsstadium. Dette er vel ogsaa grunnen til at saapass mange velger aa ta abort (selv om endel jenter faar en daarlig foelelse i magen av aa ta abort likevel).

Jeg er enig med deg i at aa kriminalisere det aa ta abort er vanskelig. Og jeg er derfor for aa ha samme abortlovgivning som idag.

Dette er imidlertidig ikke problemstillingen jeg forsoeker aa peke paa. Mitt spoersmaal er om det er moralsk forsvarlig aa ta abort. Jeg kan godt forstaa grunner til at folk gjoer det. Det finnes mange gode argumenter for aa ikke oenske aa baere fram et barn.

Foer i tida saa bar dem barn ut i kulda og satt dem der for aa doe. Det var den tids "abort" - da det nyfoedte barnet var uoensket. Jeg kan forstaa at folk gjorde slikt utifra forksjellige grunner som fattigdom og noed osv.

Da jeg var yngre saa saa jeg ikke noe saerlig problem med abort. Jeg er ganske overbevist om at hvis jeg hadde gjort noen gravid saa hadde jeg proevd aa overtale vedkommende til aa ta abort ut av grunner som at det ikke ville ha passet inn i livet mitt..

De siste aarene har jeg levd et mere rent liv med daglig meditasjon samt forsoeke aa leve saa moralsk rett som mulig. Det er gjennom aa proeve aa leve slik at jeg har forandret syn paa om abort er forenelig perfekt moral.

Jeg har en voksende respekt for allt liv - og for meg er det ingen tvil om at aa avslutte ett menneskeliv - det vare om dette livet er paa et svaert tidlig utviklingsstadium og minner om f.eks en kreftsvulst - er en svaert alvorlig sak som ikke maa taes paa med letthet. Naa tror jeg ikke at fleste som tar abort gjoer det utifra lettvinne grunner (jeg tror det aller fleste intuitivt aner at det aa ta abort er en svaert alvorlig sak (i allefall de fleste kvinner som har det gryende liv voksende inne i seg)).

Om man virkelig tar innover seg at et lite foster er et spirende meneskeliv som allerede har startet utviklingen (som foerst stopper naar man er naermere tyve aar) - saa finnes det i mine oeyne svaert svaert faa grunner til aa moralsk sett kunne forsvare aa avslutte et slikt liv.
Vis hele sitatet...
Menneskelivet er da "spirende" bare du har sex, vil det da si at du også er imot prevansjon? Ligger mange potensielt spirende liv igjen i kondomet.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Poenget var ikke at hun hadde psykiske problemer eller om hun kunne adoptere bort. Poenget var at som direkte resultat av voldtekten måtte hun drepe barnet, eller bli plaget psykisk av det for resten av livet.

Du definerer et 12- uker gammelt foster som et liv på linje med seksåringen, men allikevel er det greit å drepe fosteret. Hvorfor?
Vis hele sitatet...
Jeg mener det ikke er greit å drepe ett barn uansett men viss både dama og ungen kan dø pga graviditeten så må det jo bli opp til dama å bestemme hva hun skal gjøre.Du som kom med den der 6 år gamle jenta som mora ble psykisk syk av ikke jeg.

"Har du en anelse om hvordan en lang depresjon føles? For å mene noe om den psykiske belastningen kvinner som aborterer går i gjennom bør du vite noe om hvordan det er å ha en vanskelig framtid gnagende på selvfølelsen over lange perioder. Jeg har vært der nede med hjertet i halsen, uten selvfølelse, og jeg vet hvordan det er å stå opp med null håp for fremtida dag etter dag. Ja, det er vondt, men ellers friske folk dør ikke av det. Det er bare en depresjon. Det varer ikke evig. Har de folk rundt seg som kan støtte dem trenger det ikke være noen langvarig greie i det hele tatt. Ærlig talt har man bare godt av å ta noen runder med seg selv hvis man har vært så uforsiktig å droppe kondom. For de uheldige, javel, livet suger i blant. Man må fortsatt ta den beste løsninga som byr seg."

Ja jeg har vært plaget av depresjon osv i over 7 år...så ja jeg vet hva den gjør med folk.Depresjon kan vare evig jo.Anyways du som er usaklig og skal bare provosere, åsså begynner du med "livets vei" enda du ikke veit en drit om meg, beste løsninga er jo adopsjon for alle menne synd noen folk er for svake til det.Menne fuck it, drikk heller og ha one nightstands ta abort.Mye lettere.

Og istedenfor bli en dritsekk med "Livets vei" "skal vi gjøre opp over mail" og btw hvordan skulle vi ha gjort det opp over mail? så forstå dette er ett forum hvor man diskuterer ting.Get it? jeg vil aldri tenke som deg og du aldri som meg.Jeg har ikke gått i dine sko og du har ikke gått i mine.Enkelte ting blir man aldri enige om, menne det forstår ikke du for du er vant til å skal ha rett hele tiden.Du er en egoist mann, viss du går gjennom livet å bare gjør det som er lettest for deg så er du en egoist.
Det må være første gang jeg hører om noen som har lidd av "depresjon osv i 7 år" snakke om at de som ikke vil bære frem et unødvendig svangerskap er for "svake". Her er et hint: Ikke snakk bastant om svakhet før du faktisk har vært i den situasjonen selv. Eller er du kanskje enda en gutt som er imot abort og aldri i verden kan komme til å måtte ta konsekvensene av en uønsket graviditet utover litt barnebidrag? Modig av deg å snakke om alle disse "svake" kvinnene når du kan sprute og stikke.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Jeg mener det ikke er greit å drepe ett barn uansett men viss både dama og ungen kan dø pga graviditeten så må det jo bli opp til dama å bestemme hva hun skal gjøre.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at dersom du synes et foster kan defineres som liv, som et menneske, så blir det akkurat det samme at mora tar livet av ungen når det er 6, som at hun aborterer. (Vi snakker fortsatt om en voldtektsunge).

Hvis du er enig i dette, så mener du altså det er greit å drepe en unge fordi mora ble gravid som følge av voldtekt.

Hvis du ikke er enig i dette, så mener du da altså at et foster ikke kan defineres som et liv på linje med et menneske, og da kan du jo heller ikke stå for dine egne argumenter.
Sist endret av Gamgee; 10. desember 2009 kl. 21:26.
Alle som har blitt gravide tar ikke abort, aldri sagt det.Jeg sier mange av de som blir gravide og tar abort er de som er blitt det pga uforsiktighet eller uhell som noen kaller det.Jeg syns det er svakt og ikke stå for sine valg, jeg står får mine? jeg har ødelagt en god del av livet mitt pga min depresjon "svakheten" min.Btw ivi du er en ganske smart kar du burde vite såpass att noen har noen reseptorer oppi hodet som ikke funker som de skal og derfor lider av depresjon/andre sinnslidelser.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Problemet er vel at det finst ikkje absolutt moral her i verden. Det finst forskjellige oppfatninger av kva som er rett og galt, og det må en akseptere.

Problemet er at dei som er mot abort ikkje bare er imot det for sin egen del; dei vil tre sin moral ned over hovudet på alle oss andre. Dei vil avgrense andre sitt val på grunn av eigen moral. Er det ikkje nok at dei kan velje å ikkje ta abort? For enkelte er det åpenbart ikkje nok - enkelte går sågar til det skrittet å bedrive terrorisme for å skremme folk bort fra abort.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Poenget mitt er at dersom du synes et foster kan defineres som liv, som et menneske, så blir det akkurat det samme at mora tar livet av ungen når det er 6, som at hun aborterer. (Vi snakker fortsatt om en voldtektsunge).

Hvis du er enig i dette, så mener du altså det er greit å drepe en unge fordi mora ble gravid som følge av voldtekt.

Hvis du ikke er enig i dette, så mener du da altså at et foster ikke kan defineres som et liv på linje med et menneske, og da kan du jo heller ikke stå for dine egne argumenter.
Vis hele sitatet...
Ja semjuel jeg synes det blir feil uansett, forstår du ikke det? dette er noe som blir opp til moren/offeret å bestemme.Nei jeg mener ikke det er greit å drepe unger.Det er lovlig med abort i de fleste land så det blir opptil mødrene/ofrene å om de skal ta livet av ungen eller ikke, jeg kanke gjøre noe med det, og jeg veit det.Menne jeg synes fortsatt det er råttent.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Ja semjuel jeg synes det blir feil uansett, forstår du ikke det? dette er noe som blir opp til moren/offeret å bestemme.Nei jeg mener ikke det er greit å drepe unger.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor sa du da:

Sitat av StaiN Vis innlegg
Se noen sider tilbake så ser du jeg skrev att jeg synes abort er greit når det gjelder voldtekt.
Vis hele sitatet...
Sitat av StaiN Vis innlegg
Btw ivi du er en ganske smart kar du burde vite såpass att noen har noen reseptorer oppi hodet som ikke funker som de skal og derfor lider av depresjon/andre sinnslidelser.
Vis hele sitatet...
Og det er veldig lett å kalle noen 'svake' når man ikke forstår situasjonen verken intellektuelt eller personlig! Jeg kunne sagt at folk med sosial angst er 'svake' fordi de ikke bare går i butikken (jeg klarer det fint!) og at folk med depresjon er 'svake' bare fordi de ikke er fornøyde med det har (for det er jo jeg!) og at gravide er 'svake' når de ikke setter et uønsket barn til verden fordi de er redde for et vondt og farlig svangerskap, barnets fremtid, sin egen fremtid og sine egne problemer (jeg kan jo ikke bli gravid, jeg, så da er det jo lett å dømme!). Kanskje vet de at adopsjon og omplassering ikke fungerer fullgodt i Norge og at mange barn vil synes det vil være vanskelig å bli adoptert bort eller kanskje har de helt andre grunner for å ikke sette nok en unge ut i denne forjævlige virkeligheten vi lever i.

Jeg kaller deg ikke 'svak' fordi du er deprimert fordi jeg vet bedre. Du vet åpenbart ikke å vise gravide kvinner den samme respekten.
For du kan ikke tvinge moren/offeret til å føde en unge som hun ikke ville ha, nå snakker jeg ikke om uforsiktighet men en som tvang seg inn i henne.Hele tiden jeg snakker om abort og ungdom er det snakk om all abort som blir tatt pga uforsiktighet/latskap.
Sist endret av StaiN; 10. desember 2009 kl. 21:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av StaiN Vis innlegg
For du kan ikke tvinge moren/offeret til å føde en unge som hun ikke ville ha, nå snakker jeg ikke om uforsiktighet men en som tvang seg inn i henne.Hele tiden jeg snakker om abort og ungdom er det snakk om all abort som blir tatt pga uforsiktighet/latskap.
Vis hele sitatet...
Definer forskjellen. Det er veldig få under 25 som har sex med det uttalte formål å bli gravide, det er nesten uten unntak ei beklagelig bivirkning. Kvifor vil det vere positivt å tvinge dei til å faktisk få unger? Det er ei psykisk påkjenning for mora også.

Kom i heile tatt opp med en fornuftig grunn til å tvinge din moral nedover hovudet mitt.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Og det er veldig lett å kalle noen 'svake' når man ikke forstår situasjonen verken intellektuelt eller personlig! Jeg kunne sagt at folk med sosial angst er 'svake' fordi de ikke bare går i butikken (jeg klarer det fint!) og at folk med depresjon er 'svake' bare fordi de ikke er fornøyde med det har (for det er jo jeg!) og at gravide er 'svake' når de ikke setter et uønsket barn til verden fordi de er redde for et vondt og farlig svangerskap, barnets fremtid, sin egen fremtid og sine egne problemer (jeg kan jo ikke bli gravid, jeg, så da er det jo lett å dømme!). Kanskje vet de at adopsjon og omplassering ikke fungerer fullgodt i Norge og at mange barn vil synes det vil være vanskelig å bli adoptert bort eller kanskje har de helt andre grunner for å ikke sette nok en unge ut i denne forjævlige virkeligheten vi lever i.

Jeg kaller deg ikke 'svak' fordi du er deprimert fordi jeg vet bedre. Du vet åpenbart ikke å vise gravide kvinner den samme respekten.
Vis hele sitatet...
Jeg ba ikke om den sykdommen jeg har, og ønsker ingen andre den.Jeg kan ikke gjøre noe mer med den enn å prøve meg på nye ting og vente.Og du får ikke noe klager fra meg, jeg er så glad som jeg kan bli i denne situasjonen.Og jeg får det til å fungere og dagen går fremover.

Jeg har all respekt for gravide kvinner, men jeg har lite respekt for både gutter og jenter som er såpass naive og ikke bruker gummi/p-piller/osv så bestemmer de seg for å ta abort pga "de ikke har tid pga skole" "de har ikke tid pga jobb" "det var ikke planlagt" "vi var fulle".Jeg har kompiser som har har vært i de fleste av de situasjonene uten å ta abort.

Og ja når jeg snakka om abort så brukte jeg ordet "fleste" for mye skulle heller ha skrevet "de mange som ødelegger" for de som faktisk har ett forferdelig dillemma som de må finne ut av.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Definer forskjellen. Det er veldig få under 25 som har sex med det uttalte formål å bli gravide, det er nesten uten unntak ei beklagelig bivirkning. Kvifor vil det vere positivt å tvinge dei til å faktisk få unger? Det er ei psykisk påkjenning for mora også.

Kom i heile tatt opp med en fornuftig grunn til å tvinge din moral nedover hovudet mitt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal jeg tvinge min moral nedover hovudet ditt? alle mennesker har rett til sin egen mening, jeg har min.Lag din egen mening, jeg kom ikke her for å tvinge noen til noe som helst som veldig mange her gjør.
Det spørs...

Har vi en jente i tenårene som har hatt ubeskyttet sex og har vært så uheldig og blitt gravid, så har jeg ikke noe i mot at de tar abort. Jenta hadde mest sannsynlgvis ikke vært i stand til å ta seg av barnet uansett.
Men der i mot hvis vi har en dame som er i full stand til å ta seg av barnet, men som rett og slett ikke har lyst på det, så syns jeg litt mer negativt om det..
Stain: Synes du ikke det er trist om et barn skulle vokse opp uten en far? Tenker på one night stands.
StaiN:

Så hvis ei tretten år gammal jente som ikke har fått mensen ennå (hvorfor skal ho tenke på prevensjon?), blir gravid på en fest hvor ho frivillig drakk alkohol og hadde sex, og velger abort fordi hun vil satse på skolen, er det latskap?
NYANSER.
De trenger forresten ikke din respekt heller, de trenger bare at du holder kjeft. Abort er tøft nok som det er, om ikke sånne som deg skal gjøre det verre. Har du erfaring med depresjon bør du forstå mye av dette, hvor lett påvirkelige jentene er for negative/skadelige tankemønstre før og etter en abort.
Jo absolutt derfor jeg synes folk skulle ha tenkt litt mer om de valgene de tar når det gjelder one night stands.Menne mange vokser opp uten en pappa eller mamma uansett om det er one night stands eller når de når de har giftet og skilt seg og det går bra for noen av dem og noen får problemer.Menne ungen har da en sjanse.Det er her jeg synes man skal praktisere sikker sex å ikke være naiv/lat.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Jo absolutt derfor jeg synes folk skulle ha tenkt litt mer om de valgene de tar når det gjelder one night stands.Menne mange vokser opp uten en pappa eller mamma uansett om det er one night stands eller når de når de har giftet og skilt seg og det går bra for noen av dem og noen får problemer.Menne ungen har da en sjanse.Det er her jeg synes man skal praktisere sikker sex å ikke være naiv/lat.
Vis hele sitatet...
Sannheten er at one night stands finner sted hele tiden. Er mange som ikke tenker seg om. Er veldig sannsynlig at noen av de kondomene sprekker. De er jo bare 98% sikre eller hva det er. Bør ikke de jentene ha muligheten til å abortere så barnet slipper å vokse opp uten en far? Det virker unødvendig slemt for meg om de ikke skulle det. Selv hadde jeg ingen far som stilte opp for meg og det var et stort savn for meg.
"Mange vokser opp med voksne som krenker dem fysisk eller psykisk daglig, men noen klarer seg jo bra, de har jo en sjanse. Derfor syns jeg ikke det behøver å være noen lov mot det."

Løvetannbarn klarer seg alltids, men tenk på de andre da. Jeg ville ALDRI satt en unge til verden om jeg ikke hadde nok kjærlighet å gi den, om den ikke var ønska, om jeg ikke hadde råd og om jeg ikke hadde hatt en like klar barnefar. Jeg begriper ikke at du fnyser av barns ømfintelige antenner. Dette SKADER faktisk barnet. Jeg vil heller "drepe" fosteret mitt enn å gi ungen min noe som helst annet enn et godt liv.
Og hva adopsjon angår så har jeg fortsatt så fin kropp at jeg ikke vil ødelegge den bare for å sitte igjen med skyldfølelse ovenfor ungen som aldri får vite hvem mamma er, og som jeg ikke har noen garantier for at får et fint liv. Kall meg egoistisk da, men heller det enn (kanskje) psykisk ødelagt. Jeg er viktigere enn et foster.
Herregud, noen ganger skulle jeg ønske det var flere jenter på nFF.
Sist endret av Poke; 10. desember 2009 kl. 23:56.
Sitat av Poke Vis innlegg
StaiN:

Så hvis ei tretten år gammal jente som ikke har fått mensen ennå (hvorfor skal ho tenke på prevensjon?), blir gravid på en fest hvor ho frivillig drakk alkohol og hadde sex, og velger abort fordi hun vil satse på skolen, er det latskap?
NYANSER.
De trenger forresten ikke din respekt heller, de trenger bare at du holder kjeft. Abort er tøft nok som det er, om ikke sånne som deg skal gjøre det verre. Har du erfaring med depresjon bør du forstå mye av dette, hvor lett påvirkelige jentene er for negative/skadelige tankemønstre før og etter en abort.
Vis hele sitatet...
Det er opp til henne er det ikke? hvorfor skal jeg holde kjeft og ikke du? jeg ytrer min mening? og du ytrer din.Ja abort er tøft og det er en grunn for det.Har aldri sagt de trenger min respekt, jeg sa JEG respekter alle gravide.De bærer faktisk på fremtiden så hvorfor skal jeg ikke respektere det? Jentene bestemmer selv om de skal ta abort.Jeg ville heller ha satt spørsmål til foreldrene til denne jenta.Og hadde hun sex regelmessig og var 13 år så burde hun jo tenkt på prevensjon uansett om hun ikke hadde mensen før det er jo da de begynner å få det.Better safe than sorry.Hun måtte enten tatt abort eller håpet på foreldrene stilte opp.Uansett om jeg er imot det så kan jeg ikke ta valgene for henne og foreldrene hennes.Og kanskje man burde starte med sexundervisning tidligere da, er det så mange 13 åringer som blir gravide.Btw når jeg diskuterte abort var det en alder fra 18-26 jeg tenkte på for de var voksne og burde kunne stå for sine egne valg.Det er ikke en 13 åring.

Sitat av Poke Vis innlegg
"Mange vokser opp med voksne som krenker dem fysisk eller psykisk daglig, men noen klarer seg jo bra, de har jo en sjanse. Derfor syns jeg ikke det behøver å være noen lov mot det."

Løvetannbarn klarer seg alltids, men tenk på de andre da. Jeg ville ALDRI satt en unge til verden om jeg ikke hadde nok kjærlighet å gi den, om den ikke var ønska, om jeg ikke hadde råd og om jeg ikke hadde hatt en like klar barnefar. Jeg begriper ikke at du fnyser av barns ømfintelige antenner. Dette SKADER faktisk barnet. Jeg vil heller "drepe" fosteret mitt enn å gi ungen min noe som helst annet enn et godt liv.
Og hva adopsjon angår så har jeg fortsatt så fin kropp at jeg ikke vil ødelegge den bare for å sitte igjen med skyldfølelse ovenfor ungen som aldri får vite hvem mamma er, og som jeg ikke har noen garantier for at får et fint liv. Kall meg egoistisk da, men heller det enn (kanskje) psykisk ødelagt. Jeg er viktigere enn et foster.
Herregud, noen ganger skulle jeg ønske det var flere jenter på nFF.
Vis hele sitatet...
vet ikke engang hva jeg skal svare etter å ha lest "Og hva adopsjon angår så har jeg fortsatt så fin kropp at jeg ikke vil ødelegge den".Du burde bruke prevensjon helt til du kommer over den fine kroppen din for du er tydeligvis ikke egnet som mamma enda.

Dessuten når du møter den du skal adoptere til kan dere avtale om dere kan møtes når jenta blir eldre, viss hun selv vil.