Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2634
Tjohei!
Hvordan få denne røykvasleren ut av drift, uten at den går ?
Hvis den aktiveres, vil brannvesnet stå på døra om 3min og det vil gå alarmer i nabohusene. Ja, det skjedde en gang jeg laga meg middag
http://i46.tinypic.com/2emd9mr.jpg
the big
http://i46.tinypic.com/2elcntl.jpg
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Kutte kablene? Det er jo ikke noen tyverialarm så jeg ser ikke grunnen til at den skal være failsafe om kablene går...
slå av sikringen og klipp av ledningene??
HøyRisiko Psykopat
Sitat av moret Vis innlegg
slå av sikringen og klipp av ledningene??
Vis hele sitatet...
Hviss det er den i fra nor alarm går den da trur eg :P
Skal du ha den ut av drift i lengre tid? Spesiell grunn?
Du kan ofte bare ringe brannvesenet å forhøre deg med dem, så kommer dere helt sikkert frem til en god løsning for begge parter.
Sitat av ticks Vis innlegg
Kutte kablene? Det er jo ikke noen tyverialarm så jeg ser ikke grunnen til at den skal være failsafe om kablene går...
Vis hele sitatet...
Om den er koblet til en slik brannsentral, og du kutter strømmen, tar ut ledningene, vil den likevel pipe feil på sentralen afaik.
det er en brannalarm! hvorfor skal det være så vannskelig? er jo mer stress å få denne ut av drift enn bombene i "Speed" lawl..

men, ble veldig nysgjerrig nå.. let us know n¨r du har klart det da, og hvordan
Det klassiske er å ta en plastpose rundt den, men ... uhm, jeg vet ikke hvor mange studentboliger/hybelhus og liknende jeg har hørt om(det er en del) som har brent ned til grunnen/eller kraftig utbrent med flere skadde eller døde der det har blitt funnet ut at det har vært nettopp plassert plastposer rundt detektorene fordi de var "for sensitive".
du teiper en forbasket pose rundt røykvarsleren når du skal lage deg mat
billigere enn å bli anklaget for sabotasje av brannvernanlegg...

har du flere røykvarslere i huset? kan du sjekke på den siste varsleren på sløyfa, om det er koblet en motstand inn der de grønne og blå ledningene går inn?

ser ut som et NO anlegg, muligens med endemotstand, da holder det å ta ut enten de grønne eller de blå ledningenem, og passe på at dem fortsatt er koblet sammen (du lar bare det andre paret stå koblet til kretskortet.

*jeg fraskriver meg etthvert ansvar om dette ikke skulle virke*

men som tidligere sagt, snakk med brannvesenet eller noe, så kan dere komme frem til en løsning som fungerer for begge alle parter, kanskje du får en som er mindre sensitiv. (når du laget mat, var det damp eller stekeos som utløste den?)
Sist endret av VivaLatrina; 19. november 2009 kl. 17:15.
Kutte en og en av gangen med 3 min mellomrom for å se om brannvesent står på døra, hvis ikke så er det bare å kutte videre
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
du teiper en forbasket pose rundt røykvarsleren når du skal lage deg mat
billigere enn å bli anklaget for sabotasje av brannvernanlegg...

har du flere røykvarslere i huset? kan du sjekke på den siste varsleren på sløyfa, om det er koblet en motstand inn der de grønne og blå ledningene går inn?

ser ut som et NO anlegg, muligens med endemotstand, da holder det å ta ut enten de grønne eller de blå ledningenem, og passe på at dem fortsatt er koblet sammen (du lar bare det andre paret stå koblet til kretskortet.

*jeg fraskriver meg etthvert ansvar om dette ikke skulle virke*

men som tidligere sagt, snakk med brannvesenet eller noe, så kan dere komme frem til en løsning som fungerer for begge alle parter, kanskje du får en som er mindre sensitiv. (når du laget mat, var det damp eller stekeos som utløste den?)
Vis hele sitatet...
JOda, etter et vært nervepirrende forsøk funket det! Tok ut den grønne ledningen. Ingen blålys i vinduet eller lettkledde naboer utenfor.. Holdt en lighter over, og heller ingen tegn til liv. Happy daay;D
Du holdt en lighterflamme over? Røykvarslere reagerer på røyk, ikke flammer.
Sitat av Geordie Vis innlegg
Du holdt en lighterflamme over? Røykvarslere reagerer på røyk, ikke flammer.
Vis hele sitatet...
Ordene røykvarsler og brannvarsler brukes om hverandre av mange, så:
Noen varsler ved temperatur over X grader (ofte 55 Celsius) og andre ved røyk, og noen er kombinert med begge løsninger.

Jeg vil sterkt fraråde å koble fra en røykvarsler.

Dessuten heter det jo ikke å "desarmere" en røykvarsler. Den var jo aldri armert?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Dette ser ut til å være en helt enkel røykvarsler, der sammenkoblingen er NO uten endemotstand. Hvis du bare har tatt ut de grønne og separert de vil du også ha koblet ut alt på sløyfa som etter deg. Derfor bør du holde de grønne sammenkoblet, og tilsvarende med de blå.
Sitat av Geordie Vis innlegg
Du holdt en lighterflamme over? Røykvarslere reagerer på røyk, ikke flammer.
Vis hele sitatet...
Noen reagerer og på varme eller infrarødt lys.
Den reagerte ikke på flamme(grader) eller noe form for smoke. Har koblet dem sammen igjen nå som jeg er ferdig med mitt lille prosjekt! Folk har rett, røykvarslere skal aldri kobles ut over lengre tid..