Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1361
Hei!
Driver mye med snowboard og har bestemt meg for å kjøpe et ordentlig videokamera. Har ikke spesielt mye peiling på området, så jeg trenger litt hjelp. Budsjettet ligger på 15 000 - 25 000.

Har sett på et sony HDR-FX7E

Men:
- Hva bør jeg har på et kamera som skal brukes ute om vinteren til å filme sport?
- Hva bør jeg ikke ha/hva trenger jeg ikke?

Jeg føler at hvis jeg kjøper et kamera til 25 000, så vil jeg få med mange funksjoner ol. som jeg ikke trenger.

Har dere eventuelt andre alternativer og løsninger?

På forhånd, takk for hjelpen!
Driver med det samme selv i disse dager!
En kar jeg kjenner skal nedover til england å kjøpe seg sony HDR FX7
http://www.purelygadgets.co.uk/showp...hp?prodid=2898
Der koster det 18.000. Her koster det rundt 25.
Men:
- Hva bør jeg har på et kamera som skal brukes ute om vinteren til å filme sport?
- Hva bør jeg ikke ha/hva trenger jeg ikke?


Du bør ha:
- Steadyshot.
- Sørge for at det tåler endel kulde uten å bli treigt.
- Vidvinkel.
- En velplassert skjerm, som helst er stor og klar.
- Magebelte m/ stativ er jo genialt.
Det burde vel også tåle en støyt hvis du skulle være så uheldig
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Er mange innen skatemiljøet her i byen som fremdeles bruker gode gamle Sony VX1000, X2100 modellen ser jo lekker ut, så spørsmålet er vel om du virkelig vil ut med 25000 for et kamera.
Vel.. hvis du vil ha kvalitet som dette http://www.theory-3.com/JournalTrailer360P.mov
så må du ihvertfall ut med 25k.
Dessuten må du ha en ganske OK pc for å redigere med 1080HD shit.
Skal ikke ut med mange tusenlapper for å klare 1080p.
Greit skjermkort f.eks. Radeon HD4850, en Intel Core 2 Duo E8400 eller en quad-variant, 4gb ram.

Harddisk(er) og kabinett har du stort sett fra før, hovedkort trenger ikke nødvendigvis å koste så mye.
Muligens en ny skjerm også, men det er ikke helt nødvendig.

Video krever mye ressurser.

Skal ikke uttale meg så veldig mye om kamera...
Sitat av goillum
Du bør ha:
- Steadyshot.
.
.
.
- Vidvinkel.
Vis hele sitatet...
fisheye?

men husk å skru av steady shot når du bruker fish/vidvinkel. vignetteringen vil riste og det ser gruelig ut.

eksempel
http://vimeo.com/1706032
Sist endret av ErikH; 19. oktober 2008 kl. 16:12.
Vente/Spare til det nye RED-kameraet kommer.

Evt. kan du kjøpe Canon 5Dmk2 og bruke videofunksjonen der.
Sist endret av bobbo; 19. oktober 2008 kl. 16:16.
Sitat av bobbo
Vente/Spare til det nye RED-kameraet kommer.

Evt. kan du kjøpe Canon 5Dmk2 og bruke videofunksjonen der.
Vis hele sitatet...
Tror de fleste må spare en dag eller to da .. Dyre saker!
Jeg føler at du to dager etter å ha punget ut til et kamera til 25.000 kommer til å si til deg selv: "Hva faen skal jeg med alt dette?"

Før jeg hadde kjøpt noe så dyrt ville jeg tenkt meg nøye gjennom hva det skal brukes til, og ikke minst om du absolutt trenger det "beste" (finnes bedre, men til privat bruk vil jeg nesten kategorisere dette som noe av det bedre). Jeg trur du like fint kunne klart deg med et normalt kamera i 10-12.000 kroners klassen - hvor de også tar opp i FullHD, har helt grei zoom, og egentlig kan gjøre nesten like mye som de til 25.000 med mindre man ikke klarer å utnytte de fullt ut.

Selv går jeg MK, og vi bruker normalt sett helt vanlige videokameraer til rundt 6k - og det eneste jeg egentlig vil klage litt på er oppløsningen vi tar opp i, og noe dårlig kontrastforhold. (Ja, dette begynner å bli en smule utdatert.) Tho, noen skikkelig videointr. i klassen har kjøpt seg to kameraer til rundt 25k (mulig det faktisk er akkuratt det du linket til), og jeg som har drevet med enkel filming skjønnte ikke veldig mye av hvordan man utnyttet alle funksjonene som det tilbydde.

Så, hvis det er snowboard du skal filme, og du ikke trenger det beste av det beste til privat bruk. Ville jeg ha kjøpt noe billigere som er mye enklere og håndtere, som fortsatt gir flotte resultater, og ikke minst; ikke koster skjorta. Ville isåfall prøvd det aktuelle kameraet i en butikk først.
Sist endret av Restyle; 19. oktober 2008 kl. 16:38.
Trådstarter
er helt enig i det du sier Restyle, men min far er leder av Bergen Snowboard, så kamerat skal brukes litt der og, så økonomisk støtte er null problem.

Men hvis du har billigere alternativer er det bare å komme med det!
Kjøpe to kameraer og ha mulighet til å ta opp fra flere vinkler, hvis du får 25k i pengestøtte?

Ikke helt The Collective-filming , men det blir jo dobbelt så mange klipp å velge i for de som skal redigere..

Forresten, offtopic, men filmene deres anbefales.
Sist endret av drittunge; 19. oktober 2008 kl. 17:42.
Sitat av ThaMan
er helt enig i det du sier Restyle, men min far er leder av Bergen Snowboard, så kamerat skal brukes litt der og, så økonomisk støtte er null problem.

Men hvis du har billigere alternativer er det bare å komme med det!
Vis hele sitatet...
Det er klart, hvis prisklassen ikke er en viktig faktor blir det et helt annet spørsmål.
Gutta som bruker slike kameraer i klassen min er knall fornøyde med disse type kameraer, men det krever i gjenngjeld en god del timer og interesse for filming. Forskjellen er at med disse kameraene kan du velge å stille inn en hel rekke selv, noe som i seg selv gjør det vanskeligere enn å trykke "Play" og "Stop".

Godt mulig man her også kan velge 'automatiske instillinger', men slik jeg oppfattet det kan det sammenlignes med digital kamerats "speil refleks", bare mer avansert.

Men har du noen timer til overs og en viss interesse, har du et kamera i en helt annen klasse, selvfølgelig.
Er du allerede en avansert kamerabruker?
Hvis ikke vil jeg råde deg til å kjøpe et billigere kamera og mestre det fullt ut før du begynner å kjøpe et super kamera som du absoulutt ikke kan.
Og så burde du lære deg å redigere og finne ut hvor mye tid slikt egentlig tar.
Er ikke snakk om bare å slenge alt i hopen å så er du ferdig liksom, tar noeganger flere uker/dager hvis du skal rediger mye.
Trådstarter
Er ikke veldig avansert, har moderat peiling, og drevet endel med redigering før. Mange av vennenene min som jeg pleier å kjøre er rimelig habil på emnet.

Litt offtopic: det finnes kurs hvor du kan lære om slikt?
Sitat av galningen
fisheye?

men husk å skru av steady shot når du bruker fish/vidvinkel. vignetteringen vil riste og det ser gruelig ut.

eksempel
http://vimeo.com/1706032
Vis hele sitatet...


Fisheye er vel ikke et så stort musthave da det for det meste er fett på rails. Vidvinkel er et must, spess om man skal ha follow cam.

Sitat av ThaMan
Er ikke veldig avansert, har moderat peiling, og drevet endel med redigering før. Mange av vennenene min som jeg pleier å kjøre er rimelig habil på emnet.

Litt offtopic: det finnes kurs hvor du kan lære om slikt?
Vis hele sitatet...
Å bruke kamera det? Er ikke så veldig mye hokkuspokkus som skal til. Kamera kjører som regel veldig fint på auto, men hvitbalansen er det viktigste som du bør stille selv. For å stille rett hvitbalanse tar du et hvitt ark forran linsa, så stiller du til arket har rett hvitfarge. (Uten blåtoner o.l.)

Gikk Medier og Kommunikasjon, og der brukte vi noen Sony kamera til rundt 40,000,-. Tørr å påstå at de ikke var mer avanserte enn at hvilken som helst ungdom kan ha lært seg det bare han hadde orka.

Kamera til ca 25k:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326562 - Anbefales.
Sitat av ThaMan
Er ikke veldig avansert, har moderat peiling, og drevet endel med redigering før. Mange av vennenene min som jeg pleier å kjøre er rimelig habil på emnet.

Litt offtopic: det finnes kurs hvor du kan lære om slikt?
Vis hele sitatet...
Fins kurs/skoler ja.
Er 13 og går på video/film skole.
Der har vi 3 kameraer til rundt 50.000 stk. og et til 60.000.
Har også et par Macer (husker ikke hva de het).
Trådstarter
Fett. Noen som har noen innvendinger mot å kjøpe Sony HDR-FX7E med et budsjett på 20 000k pluss mius?
Vid vinkel linse ( Greit til follows og kan bruke flere vinkler)
Det får man som regel ikke med et kamera og kjøpes seperat.

Footage'n bør havne på tape, ikke hd. Pga kulde.

Har selv leket masse med et par drit dv cams å laget skifilm. Vurderer å invistere i et skikelig kamera til vinteren jeg også!

Lykke til!
Sist endret av gillebo; 19. oktober 2008 kl. 21:27.
http://alatest.no/anmeldelser/videok...3-34166221,21/

93/100
Men tror ikke det støtter ekte 16:9 format.
Men kameraet ser jo helt klasse ut! Kjøp det!