Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1664
Skal lage en side for clanen min, så er det noen som vet om et cms?
Jeg vil ha noe simpelt, ikke sånt rotete, stygt...
1: Joomla.
2: Utvikle det selv, som jeg alltid gjør.
Kan du noe som helst om noen CMS-er fra før? Isåfall: bruk det

Kan du noe som helst om web-programmering? php? python? noe helt annet? Bruk et CMS skrevet i språket du kan

Kan du ikke noe som helst? Last ned wordpress, google etter passende themes "wordpress game clan theme" gir f.eks haugevis av relevante søk, installer det, vær beredt på å bruke en del tid på å lese dokumentasjon og noen timer med kreativt bannskap for å endre siden slik at den blir akkurat som du vil
Holder på å lage min egen side selv og kan så og si ingen ting om det. Prøvde wordpress først, men det syns jeg var noe Jævla knot. Lastet ned joomla og er godt fornøyd med det. Brukte YouTube for å lære basic også resten ved å knote rundt i menyene.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er Joomla gratis?
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Jeg kan anbefale MODX. Det er et helt basic cms system som er optimalisert for å legge inn det man behøver via addins.

Det er veldig god dokumentasjon (både wiki og på tpb) og det er veldig enkelt å lage templates for det.

Du kopierer og paster inn HTML koden, deretter bytter ut deler med placeholders.
Har du dynamisk innhold, så bruker man det som heter snippets (script) og chunks (vanlig html)

http://develop.modx.com/develop/revolution/quickstart/

Ulempen er at det kan være vanskelig å lære for de som faktisk skal bruke det og ikke tar "datating" lett til seg. Personen som skal administrere det bør jo ha litt kunnskap om det. Men Catch media er en av mange som leverer sider med ModX.

Heldigvis finnes det også addin for en frontend editor så man kan redigere rett på siden..


Slik ser en helt basic mal ut:

HTML-kode

[[$HTMLHead]]
[[$HTMLTop]]
      <div id="sub_header">
        <div class="inner">
          <div class="half_width">
            <div class="teaser_text">
              [[*Intro Tekst]]
            </div>
          </div>
          <div class="half_width last">
            <div class="teaser_title">[[*pagetitle]]</div>
          </div>
        </div>
      </div>

      <div class="clear"></div>

      <div class="boxwrap">
        <div class="inner">
          <div id="main">
            <div class="content">
              <div id="pages_content">
                [[*content]]
              </div>
            </div>
          </div>

          <div id="sidebar">
            <span class="sidebar_top"></span>
            <span class="sidebar_bottom"></span>	
            <div class="content">
              [[*Høyre meny valgfri tekst Topp]]
              [[*Høyre Submeny]]

			  <div class="widget">
                [[*Høyre meny valgfri tekst]]
                <br />
                [[*Tilbakemeldinger fra kunder]]
              </div>
            </div>
          </div>
        </div>
      </div>
[[$HTMLFooter]]
Denne malen har jeg kalt for "Standard" og kan brukes på alle våre standardsider.
Header og Footer har jeg samlet i chunks slik at jeg kan gjenbruke dem på andre maler igjen.

Om jeg går videre inn i f.eks HTMLHead, så ser denne slik ut:

HTML-kode

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
  <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
  <meta name="description" content="[[*description]]" />
  <meta name="keywords" content="[[*Meta Nøkkelord]]" />
  
  <base href="https://DINADRESSSEHER/"></base>
  
  <title>[[++site_name]] - [[*pagetitle]]</title>

  <link rel="stylesheet" type="text/css" media="all" href="css/reset.css" />
  <link rel="stylesheet" type="text/css" media="all" href="css/style.css" />
  <link rel="stylesheet" type="text/css" media="all" href="css/buttons.css" />
  <link rel="stylesheet" type="text/css" media="all" href="css/litegrey.css" />
  <link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" href="css/colorbox.css" />

  <script type="text/javascript" src="js/jquery-1.4.min.js"></script>
  <script type="text/javascript" src="js/jquery.easing.min.js"></script>
  <script type="text/javascript" src="js/custom.js"></script>
  
  <script type="text/javascript" src="js/jquery.colorbox.js"></script>
</head>
Legger til at MODx er gratis og Open Source.
Sist endret av Kekurikekaka; 17. april 2013 kl. 20:00.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Min personlige erfaring er at WordPress er mye enklere enn både Drupal og Joomla, så jeg vil anbefale WordPress.
Jeg har brukt cms made simple (cmsms) og det har fungert veldig bra. Store muligheter for å redigere den slik at den ser ut slik du vil ha den samt enkelt å legge inn egne funksjoner.
Jeg lager alltid i wordpress, fult av plugins og det er god dokumentasjon i wordpress codex.
Må si meg enig med Yochi og cmoen11, gå for Wordpress.
Det er enkelt å sette opp, utvide og drifte. Du har veldig god dokumentasjon, og er det noe du ikke finner dokumentasjon på er det veldig greit å få hjelp i forskjellige forum.
Wordpress uten et sekunds tvil. Enkelt, fleksibelt og veldig rimelig å leie inn hjelp fra indere om du skulle ha behov.
For å utdype litt, hvilket system du skal velge deg kommer veldig an på hva du har bruk for.

Du har foreksempel mye større muligheter til tilpasning og flere forskjellige typer innhold i Drupal enn WordPress, men WordPress er mye enklere å sette opp, mye flere temaer å velge i og mye enklere å komme i gang med.

Men jeg tipper dette vil være en forholdsvis enkel side med litt nyheter, og da syns jeg WordPress fungerer bra.
Sitat av Yochi Vis innlegg
For å utdype litt, hvilket system du skal velge deg kommer veldig an på hva du har bruk for.

Du har foreksempel mye større muligheter til tilpasning og flere forskjellige typer innhold i Drupal enn WordPress, men WordPress er mye enklere å sette opp, mye flere temaer å velge i og mye enklere å komme i gang med.

Men jeg tipper dette vil være en forholdsvis enkel side med litt nyheter, og da syns jeg WordPress fungerer bra.
Vis hele sitatet...
Jeg har utviklet nettsider til Wordpress i en år-rekke for kunder, om du tror wordpress er et lite bloggesystem. Tar du mektig feil, wordpress er open source, du kan programmere den om med plugins til å oppføre seg slik du ønsker.

Jeg har laget en nettavis via wordpress. Ta en titt på http://innblikk.thespawn.org som jeg lagde til et prosjekt på skolen min.
Sitat av cmoen11 Vis innlegg
Jeg har utviklet nettsider til Wordpress i en år-rekke for kunder, om du tror wordpress er et lite bloggesystem. Tar du mektig feil, wordpress er open source, du kan programmere den om med plugins til å oppføre seg slik du ønsker.

Jeg har laget en nettavis via wordpress. Ta en titt på http://innblikk.thespawn.org som jeg lagde til et prosjekt på skolen min.
Vis hele sitatet...
Jeg mener absolutt ikke at WordPress er et lite "bloggesystem", jeg bare sier at man må se an sitt behov og deretter velge det riktige verktøyet for jobben. Jeg har enda ikke funnet et CMS som er best på alt.
Sitat av cmoen11 Vis innlegg
Jeg har utviklet nettsider til Wordpress i en år-rekke for kunder, om du tror wordpress er et lite bloggesystem. Tar du mektig feil, wordpress er open source, du kan programmere den om med plugins til å oppføre seg slik du ønsker.

Jeg har laget en nettavis via wordpress. Ta en titt på http://innblikk.thespawn.org som jeg lagde til et prosjekt på skolen min.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke akkurat nettavis noe sensasjonelt all den tid den består av mye de samme komponentene som en blogg, bare andre måter i vise innhold på. Wordpress kan tilpasses til å gjøre mye rart, men det er ikke dermed sagt at det er optimalt å bruke Wordpress i alle tilfeller. For enkle nettsider fungerer det nok greit, men utover det finnes det bedre alternativer.