Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 5241
Noen som har kjøpt vet hvor det er billigst og best? Er det stor forskjell i pris?

Hvordan ha i pepperkorn så man kan ta det ut senere?

Er det noe annet krydder som er spesielt riktig å ha i?
Jeg vet ikke noe om hvor man handler billigst, men angående helpepper og kunne fjerne de senere så finnes det en sånn greie lignende en slik beholder man bruker for løse teblader.

Pepperet ligger altså bare i en beholder.
Du kjøper det kjøttet med minst ben og ikke alt for mye fett og det er jævla viktig at det er fra lam. Det finnes egne pepper-bøsser i aluminium som er laget for fårikål, men det funker også å bare ha det løst i kjelen mellom lagene. Du kan også bruke feks. te-poser eller en slik.
Mye salt og hel pepper, kål og kjøtt lag på lag, litt vann og kok det i en time eller to. Easy peasy, billig og godt.
Sist endret av Mith; 30. september 2011 kl. 18:12.
Bare eg som ikkje likar fårikål her?
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Bare eg som ikkje likar fårikål her?
Vis hele sitatet...
Nei nei nei!
Jeg avskyr denne retten, for ikke å nevne lukten som dominerer huset i de tre neste dagene.
billigst og best?
Vis hele sitatet...
Fail...
Er det stor forskjell i pris?
Vis hele sitatet...
Ja, veldig
Hvordan ha i pepperkorn så man kan ta det ut senere?
Vis hele sitatet...
Bruk en sånn tesil i stål som blir som en tpose. Det funker fint.
Er det noe annet krydder som er spesielt riktig å ha i?
Vis hele sitatet...
Salt er viktig.
Mange takk for gode svar
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Bare eg som ikkje likar fårikål her?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke smakt det en gang. Har ikke planer om det med det første heller.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Jeg har ikke smakt det en gang. Har ikke planer om det med det første heller.
Vis hele sitatet...
Liker ikke folk som ikke en gang tør å smake på maten som blir servert......
Sitat av griped Vis innlegg
Liker ikke folk som ikke en gang tør å smake på maten som blir servert......
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri fått det servert. Kanskje derfor jeg heller aldri har giddet å lage det selv...
Sitat av griped Vis innlegg
Liker ikke folk som ikke en gang tør å smake på maten som blir servert......
Vis hele sitatet...
Noen ganger vet man at det rett og slett ikke er verdt å smake.
Lukten av fårikål snakker for seg selv i mitt tilfelle, men jeg har under et tilfelle smakt på det.
Rart hvordan smak og behag kan skille så mye i matveien - fårikål er jo knalldigg.... Kanskje dere har fått servert råttent kjøtt ^^
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Bare eg som ikkje likar fårikål her?
Vis hele sitatet...
Neo, du er ikke alene!
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Bare eg som ikkje likar fårikål her?
Vis hele sitatet...


Sitat av NinjaN Vis innlegg
Neo, du er ikke alene!
Vis hele sitatet...
Hva i all verden gjør dere inne på en fårikåltråd da ?
Sist endret av skukketrure; 30. september 2011 kl. 20:22.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Hva i all verden gjør dere inne på en fårikåltråd da ?



Hva i all verden gjør dere inne på en fårikåltråd da ?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker ikke rusmidler. Betyr det at jeg ikke har adgang til rusmiddelseksjonen?
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Jeg har ikke smakt det en gang. Har ikke planer om det med det første heller.
Vis hele sitatet...
................
Sist endret av skukketrure; 30. september 2011 kl. 20:23.
Styr for all del unna det billigste fårikål kjøttet de har på Obs.
Laget selv sist uke, var ikke fårikål.

Du får da retten fettetekål, anbefales ikke.

Er såpass billig utifra mengden du får, så lønner seg å legge noen kr i det.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Jeg bruker ikke rusmidler. Betyr det at jeg ikke har adgang til rusmiddelseksjonen?
Vis hele sitatet...
For all del . stusset bare litt på at 3 av 6 svar i en tråd om fårikål var av personer som ikke liker/spiser fårikål
Sist endret av skukketrure; 30. september 2011 kl. 20:25.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Jeg har aldri fått det servert. Kanskje derfor jeg heller aldri har giddet å lage det selv...
Vis hele sitatet...
Er ikke akkurat så innviklet, så du har ingen unnskyldning.

Vann. Kål. Kjøtt.

Legg et lag kjøtt i bunnen av en 10 liters kasserolle. Så et lag med kål, deretter tar du 1-2 ss med mel. Sånn fortsetter du til du er tom for kål og kjøtt. Må for all del ikke glem hel pepper og salt.

Fyll på med vann så det dekker nedi kasserollen. Om du vil dampkoke det eller kokke med vann i hele kasserollen velger du selv.

Bon appetit.
Sist endret av stagg; 30. september 2011 kl. 20:32.
Sitat av Staggere Vis innlegg
Er ikke akkurat så innviklet, så du har ingen unnskyldning.

Vann. Kål. Kjøtt.

Legg et lag kjøtt i bunnen av en 10 liters kasserolle. Så et lag med kål, deretter tar du 1-2 ss med mel. Sånn fortsetter du til du er tom for kål og kjøtt.

Fyll på med vann så det dekker nedi kasserollen. Om du vil dampkoke det eller kokke med vann i hele kasserollen velger du selv.

Bon appetit.
Vis hele sitatet...
Blir en jævla blass fårikål uten salt og pepper
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Blir en jævla blass fårikål uten salt og pepper
Vis hele sitatet...
Takk for påminnelsen. Rettet på nå.
Sitat av moret Vis innlegg
Salt er viktig.
Vis hele sitatet...
Tenkte kanskje på noe annet spesielt som dere kokker bruker, også urter? Timianstilk, rosmarin, something like that?
Sitat av Staggere Vis innlegg
Er ikke akkurat så innviklet, så du har ingen unnskyldning.

Vann. Kål. Kjøtt.

Legg et lag kjøtt i bunnen av en 10 liters kasserolle. Så et lag med kål, deretter tar du 1-2 ss med mel. Sånn fortsetter du til du er tom for kål og kjøtt. Må for all del ikke glem hel pepper og salt.

Fyll på med vann så det dekker nedi kasserollen. Om du vil dampkoke det eller kokke med vann i hele kasserollen velger du selv.

Bon appetit.
Vis hele sitatet...
Mel. Nei, nei, nei ...det blir fårikål suppe.
Sitat av Staggere Vis innlegg
Styr for all del unna det billigste fårikål kjøttet de har på Obs.
Laget selv sist uke, var ikke fårikål.

Du får da retten fettetekål, anbefales ikke.

Er såpass billig utifra mengden du får, så lønner seg å legge noen kr i det.
Vis hele sitatet...
Ica maxi) ~120kr\kg

Kiwi) ~90kr\kg

Mega) 60kr\kg


Kjøpte på mega. Kan laste opp bilde. Morsomt ord du kom opp med der xD
Hemmelig triks - et fedd hvitløk i kjelen. blir DRIT DIGG.

hvis du vil trikse opp fårikalen litt kan du også slenge opp litt løk og gulerot etter smak. dette gjør hele retten bittelitt mer spennende

PS - fårikål er seriøst diggest dagen etter, da er alle smakene satt seg skikkelig kjøttet.

får vann i munnen nåå, rawrrrrr

Anyways, lykke til! (pst - pepperbøsse er for pyser)
Sitat av oggen Vis innlegg
Mel. Nei, nei, nei ...det blir fårikål suppe.
Vis hele sitatet...
Desto mer mel, desto mindre suppe blir det da men.

Her i huset bringer fårikål et smil om munnen på hele huset. Naboene smiler fra øre til øre
og blir ekstra hyggelig da jeg lager fårikål, koketiden sprer med seg aroma og positivitet hele veien.

Så folkens, spis fårikål. Blir en mer fredelig verden ut av det.

Make Fårikål, not war.
Sist endret av stagg; 30. september 2011 kl. 21:01.
"Alle" sier først et lag kjøtt i bunnen. (Reklamen for fårikål fra opplysningskontoret for kjøtt også) Hvorfor det? Hvis det skulle svi seg i bunnen- hva er billigst? Kål=2-5kr pr kilo. Lammekjøtt: 80-140 kr per kilo. Jeg legger alltid kål først.
Sitat av Staggere Vis innlegg
Så folkens, spis fårikål. Blir en mer fredelig verden ut av det.

Make food, not war.
Vis hele sitatet...
Det var verdt en signatur til jeg leser noe bedre!

Takker fremdeles for gode tips, alt blir godt belønnet med kp!
Sitat av Leiha Vis innlegg
"Alle" sier først et lag kjøtt i bunnen. (Reklamen for fårikål fra opplysningskontoret for kjøtt også) Hvorfor det? Hvis det skulle svi seg i bunnen- hva er billigst? Kål=2-5kr pr kilo. Lammekjøtt: 80-140 kr per kilo. Jeg legger alltid kål først.
Vis hele sitatet...
Det svir seg ikke i bunnen hvis du gjør det riktig...
Sitat av Leiha Vis innlegg
"Alle" sier først et lag kjøtt i bunnen. (Reklamen for fårikål fra opplysningskontoret for kjøtt også) Hvorfor det? Hvis det skulle svi seg i bunnen- hva er billigst? Kål=2-5kr pr kilo. Lammekjøtt: 80-140 kr per kilo. Jeg legger alltid kål først.
Vis hele sitatet...

Alt er omgitt av vann, det blir kokt... Det vil ikke svi seg.

Har forresten en ting jeg vil spørre om: Vil det bli bedre smak av å steke kjøttet i panne først før man har det i gryta?
Fårikål er så godt det!
Perfekte høstmaten spør du meg.
Billig å!

Jeg syns det er best å kjøpe gilde sitt fårikål kjøtt. Helst ikke det som er frosset, men jeg spiste det her om dagen og det var slettes ikke ille.

De sier koketiden er 2 timer, men ta det med en klype salt. Beste er å bare smake på kjøttet, du veit hvordan du liker det best. Jeg kjøpte en kjele på europris med sil inni. Perfekt for fårikål, for da kan du løfte ut all maten og jevne og smake til kraften slik du ønsker.

Legg kjøttet med fettsiden ned og lagvis kjøtt og kål. Hvis du vil at krafta skal være litt tykkere kan du hive litt mel mellom lagene. Hvis du hiver gulerot, sellerirot, purre og løk (de fire store) så vil du få bedre smak på kraften. Hvis du også har mulighet kan du redusere ned kraften så du får bedre smak der å. Og det skal trekke (småputre) ikke koke. Koker det vil du få (som nevnt tidligere fårikål suppe).

Mat skal smake! Husk salt.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det svir seg ikke i bunnen hvis du gjør det riktig...
Vis hele sitatet...
Jeg sa hvis. Det hender at det blir tørt i bunnen hvis det er mye i gryta. Jeg lager fårikål 2-3 ganger i uka i sesongen og er utdannet kokk så jeg er kjent med prosessen.
Hvis du lar det tørrkoke kan du umulig gjøre det riktig, det er rimelig vanskelig å nekte på. Hvis du er utdannet kokk så er det vel ikke noen sak, da kan du vel tippe hvorfor kjøttet skal nederst? Jeg vil tippe det har noe med at kål ikke tåler like mye varme som fett lammekjøtt.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis du lar det tørrkoke kan du umulig gjøre det riktig, det er rimelig vanskelig å nekte på. Hvis du er utdannet kokk så er det vel ikke noen sak, da kan du vel tippe hvorfor kjøttet skal nederst? Jeg vil tippe det har noe med at kål ikke tåler like mye varme som fett lammekjøtt.
Vis hele sitatet...
Kverulant i dag? Jeg har ikke sett noe negativt på kålen når den ligger på bunnen. Jeg tvinger ingen til å gjøre det. Det var bare et tips.

Fårikål er godt uansett:-).
Om folk er redd for å svi greiene er det bare å kjøre en rist mellom plata og kjelen. Da unngår du slike problemer. Funker for alt du ikke vil ha svidd.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det var verdt en signatur til jeg leser noe bedre!

Takker fremdeles for gode tips, alt blir godt belønnet med kp!
Vis hele sitatet...
Takk! Føler meg privilegert.

Hadde det bare vært så lett, men er en start.
Ja, mat kan utrette mirakler!

Mange ganger skulle jeg ønske jeg var kokk.
Sist endret av Taurean; 30. september 2011 kl. 21:29.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Ja, mat kan utrette mirakler!

Mange ganger skulle jeg ønske jeg var kokk.
Vis hele sitatet...
Er ikke en kokk selv, eller jo. Jeg er min egen kokk. Glad i og lage mat, livsnyter.

Ja, hvem vet. Om jeg hadde invitert Bush og Osama bin laden på Fårikål middag 10/9 2001, så hadde vi hatt en mer fredfull verden.
Sist endret av stagg; 30. september 2011 kl. 21:35.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Alt er omgitt av vann, det blir kokt... Det vil ikke svi seg.

Har forresten en ting jeg vil spørre om: Vil det bli bedre smak av å steke kjøttet i panne først før man har det i gryta?
Vis hele sitatet...
Vil tro at man får en annen vri på det ja. Har aldri prøvd det på fårikål kjøtt. Hmm, jeg skal ha fårikål i morra, da kan jeg teste det.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Mange ganger skulle jeg ønske jeg var kokk.
Vis hele sitatet...
Bedre å ha det som en hobby. Funker like bra, og så slipper du det negative med et slikt yrke. Man gidder aldri å lage god mat på fritiden uansett som kokk.


Trikset med å lage god mat er ikke å gjøre så alt for mye ut av en rett. Men rett og slett lage gjennomførte, gode ting.
I stedet for å lage en saus, lag en jævlig god saus. I stedet for å steke biff, stek den bra(svi av, fullfør i ovn med termometer). I stedet for å koke poteter, lag en knall potetpurè.

Når man kan å lage gode ting, da kan man konsentrere seg om å lage hele retter. Og det faller seg mer naturlig å sette sammen retter når man har litt kunnskap over hva som er bra og godt.

Så neste gang du lager middag. Prøv å lag en god saus fra bunnen, neste gang lager du en purè på en grønnsak. Enkle grep gjør fort stor forskjell.
Ser det er mange hær som prater om te-poser og beholdere til og ha pepperet i, men dette vi jeg ikke anbefale.

Personlig kan jeg anbefale og riste hel pepper i en tørr stekepanne, dette gjør at det blir en lit mildere og søtere smak, legg dette i mellom lagene med kål og får synes det er kjempe digg og spise ristet pepper sammen med alt det andre.

Husk også og ha i salt mellom lagene, men ikke for mye (enklere og salte i ettertid, enn og fjerne salt), jeg liker også og ha lit hvetemel i mellom lagene, ikke snakk om veldig mye, men gjør bare at kraften blir lit fyldigere.

Jeg har ikke villet prøve på og steke kjøttet først!
Sist endret av Mötley Crüe; 30. september 2011 kl. 21:47.
Konge tips!
Sitat av Mötley Crüe Vis innlegg
Jeg har ikke villet prøve på og steke kjøttet først!
Vis hele sitatet...
Alt må testes. Kan jo være knallgodt det også.
Husk også at kraften som blir igjen blir jævla god beta suppe dagen derpå!
Er faen meg glad jeg lagde denne tråden
Sitat av Taurean Vis innlegg
Er faen meg glad jeg lagde denne tråden
Vis hele sitatet...
Få alle freaks til å lage en egen stand på Fårikålfestivalen på Oppdal 3 oktober.
Tar vi oss en heildundrandes fyllefestivas etter fårikålgilde.

Jeg kan stille med kål og en 5 l heimkok. Kjøtt er så dyrt for tia.
Sitat av Staggere Vis innlegg
Få alle freaks til å lage en egen stand på Fårikålfestivalen på Oppdal 3 oktober.
Tar vi oss en heildundrandes fyllefestivas etter fårikålgilde.

Jeg kan stille med kål og en 5 l heimkok. Kjøtt er så dyrt for tia.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ta med en kniv og drepe 10 lam, alt jeg trenger er en slakter som kan kutte opp for meg ;D haha
Circuit Breaker
Extraneous's Avatar
Lam fra Gilde er å anbefale. Kiwi har lammekjøtt til rimelige priser
Sitat av Extraneous Vis innlegg
Lam fra Gilde er å anbefale. Kiwi har lammekjøtt til rimelige priser
Vis hele sitatet...
No kp for you!
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg kan ta med en kniv og drepe 10 lam, alt jeg trenger er en slakter som kan kutte opp for meg ;D haha
Vis hele sitatet...
Jeg kan partere og kutte. Null stress