Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2098
Hvis et objekt blir kastet i universet, la oss fjerne alt annet(planeter, gass osv). Altså kun absolutt vakum og ingen ende, vil da dette objektet bevege seg for alltid?

Har vi da skapt en evighetsmaskin?
Ja, objektet vil bevege seg for alltid, men dette vil i mine øyne ikke bli en evighetsmaskin da objektet ikke bruker eller lager energi i vakuum. Hvis vi skulle hektet noe til objektet for å lage energi, vil objektet tape fart og til slutt stå helt stille.
Ja den vil fortsette i det uendelige. Du vil ikke ha lagd en evighetsmaskin fordi den aldri vil kunne omforme energien til noe annet og få energien tilbake, den vil bare ha konstant energi.

* darn too late :P
Sist endret av wubster; 16. juli 2012 kl. 01:07.
gummiand's Avatar
Trådstarter
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Ja, objektet vil bevege seg for alltid, men dette vil i mine øyne ikke bli en evighetsmaskin da objektet ikke bruker eller lager energi i vakuum. Hvis vi skulle hektet noe til objektet for å lage energi, vil objektet tape fart og til slutt stå helt stille.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner, var litt rask der.
Sitat av wubster Vis innlegg
Ja den vil fortsette i det uendelige. Du vil ikke ha lagd en evighetsmaskin fordi den aldri vil kunne omforme energien til noe annet og få energien tilbake, den vil bare ha konstant energi.

* darn too late :P
Vis hele sitatet...
Synes du forklarte det bedre enn meg uansett så
gummiand's Avatar
Trådstarter
Jeg trodde jeg var dritsmart i et lite øyeblikk.
Ekstraspørsmål: Man har brukt denne slingshotmetoden ved at man bruker gravitasjonskraften fra f.eks månen for å komme seg lenger ut i verdensrommet, kan dette skape noen form for energi rent teoretisk?
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av gummiand Vis innlegg
Jeg trodde jeg var dritsmart i et lite øyeblikk.
Ekstraspørsmål: Man har brukt denne slingshotmetoden ved at man bruker gravitasjonskraften fra f.eks månen for å komme seg lenger ut i verdensrommet, kan dette skape noen form for energi rent teoretisk?
Vis hele sitatet...
Vannkraftverk fungerer jo ved hjelp av gravitasjon (til jorden vel og merke).
Sitat av gummiand Vis innlegg
Jeg trodde jeg var dritsmart i et lite øyeblikk.
Ekstraspørsmål: Man har brukt denne slingshotmetoden ved at man bruker gravitasjonskraften fra f.eks månen for å komme seg lenger ut i verdensrommet, kan dette skape noen form for energi rent teoretisk?
Vis hele sitatet...
I mine øyne altså:
Ja, det kan skape energi. Det er jo som å slippe en ball på planeten vår. Gravitasjonen skaper da energi slik at ballen spretter tilbake. Dog ikke så høyt opp som utgangspunktet, men en fysisk lov sier at man ikke kan skape mer energi enn man putter inn. Klarer man det har man en evighetsmaskin.

Når det gjelder månen vil jeg tro at om dersom månens tiltrekningskraft var stor nok til å trekke et element fra jorda opp til månen, kunne vi bundet et tau til elementet og latt det fare til månen. Tauet bruker vi til å dra igang en turbin, for å lage strøm

DESSUTEN forsker vi nå på å utnytte tidevannet til å lage energi. Og hva påvirker tidevannet? Månen
Sist endret av Rusmisbrukeren; 16. juli 2012 kl. 01:41.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Legevakten Vis innlegg
I mine øyne altså:
Ja, det kan skape energi. Det er jo som å slippe en ball på planeten vår. Gravitasjonen skaper da energi slik at ballen spretter tilbake. Dog ikke så høyt opp som utgangspunktet, men en fysisk lov sier at man ikke kan skape mer energi enn man putter inn. Klarer man det har man en evighetsmaskin.
Vis hele sitatet...
Sorry, i fysikk er det ingen "dine øyne" og "mine øyne". Å utnytte gravitasjonsfelt ("slingshots") til å øke farta på romsonder skaper ikke energi på noen måte.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Sorry, i fysikk er det ingen "dine øyne" og "mine øyne". Å utnytte gravitasjonsfelt ("slingshots") til å øke farta på romsonder skaper ikke energi på noen måte.
Vis hele sitatet...
vil ikke det skape mer/større kinetisk energi enn utgangspunktet (før "slingshoten") ?
Sist endret av somnium; 16. juli 2012 kl. 01:57.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Sorry, i fysikk er det ingen "dine øyne" og "mine øyne". Å utnytte gravitasjonsfelt ("slingshots") til å øke farta på romsonder skaper ikke energi på noen måte.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke professor, bare en kvakksalver og datanerd
Det du sier stemmer nok, men så må vi gjerne huske at ved et slingshot vil farten og kraften øke. Dette kan vel utnyttes til å lage energi, eller tar jeg helt feil nå?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av somnium Vis innlegg
vil ikke det skape mer/større kinetisk energi enn utgangspunktet (før "slingshoten") ?
Vis hele sitatet...
Nei. Du senker hastigheita til planeten du bruker. Massen (og energien) til planeten er imidlertid ekstremt stor samanlikna med det du tar ut, så for alle praktiske formål er det gratis speedboost.
Sitat av gummiand Vis innlegg
Hvis et objekt blir kastet i universet, la oss fjerne alt annet(planeter, gass osv). Altså kun absolutt vakum og ingen ende, vil da dette objektet bevege seg for alltid?

Har vi da skapt en evighetsmaskin?
Vis hele sitatet...
For å gjøre det litt mer komplisert. Hvis du tømmer hele universet. Hva er det objektet beveger seg i forhold da?
Sitat av gummiand Vis innlegg
Ekstraspørsmål: Man har brukt denne slingshotmetoden ved at man bruker gravitasjonskraften fra f.eks månen for å komme seg lenger ut i verdensrommet, kan dette skape noen form for energi rent teoretisk?
Vis hele sitatet...
De måtene jeg kommer på i hodet er enten å gjøre om potensiell energi (som følge av gravitasjon) til kinetisk energi, eller «stjele» potensiell energi fra andre objekter.

Førstnevnte er ganske straight-forward: et objekt utenfor et gravitasjonsfelt har potensiell energi, det detter inn i gravitasjonsfeltet og, vips, har potensiell energi blitt til kinetisk energi.

Sistnevnte kan være f. eks. to objekter med potensiell energi i forhold til hverandre (f.eks. en planet og en stjerne). Da kan man bruke bl. a. «slingshot-metoden» til å «stjele» energi fra planeten, med resultat at planeten mister potensiell energi (detter lenger ned i gravitasjonsfeltet).

Blir nok vanskelig å utvinne jevnlig energi på denne måten, men det fungerer jo bra med romsonder og sånne ting.

Sitat av Buddapower Vis innlegg
Vannkraftverk fungerer jo ved hjelp av gravitasjon (til jorden vel og merke).
Vis hele sitatet...
Verdt å legge til at man må ha solen som drivkraft for å tilføre ny potensiell energi/få vannet lenger opp i gravitasjonsfeltet (vannets kretsløp).
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av jegermeg Vis innlegg
For å gjøre det litt mer komplisert. Hvis du tømmer hele universet. Hva er det objektet beveger seg i forhold da?
Vis hele sitatet...
Ingenting, det vil jo "stå i ro" i forhold til seg selv vil det ikke?
Sitat av gummiand Vis innlegg
Hvis et objekt blir kastet i universet, la oss fjerne alt annet(planeter, gass osv). Altså kun absolutt vakum og ingen ende, vil da dette objektet bevege seg for alltid?

Har vi da skapt en evighetsmaskin?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet du stiller blir et dilemma. Hvordan kan dette "objektet" eksistere i første omgang? Hva består objektet seg av? Alt ville sannsynlig vært ingenting. Da stiller jeg heller spørsmålet; hvordan ser ingenting ut? Hehe
Dillemma ja, det er ingen evighetsmaskin fordi den produserer ikke mer energi en den bruker. det er vel det som definerer det. Og som Choobe sa, uten noe så kan du ikke vite om den beveger seg. Men rent hypotetisk, om det ikke er noe i dens vei kan den vel bevege seg evig
Sitat av gummiand Vis innlegg
Hvis et objekt blir kastet i universet, la oss fjerne alt annet(planeter, gass osv). Altså kun absolutt vakum og ingen ende, vil da dette objektet bevege seg for alltid?

Har vi da skapt en evighetsmaskin?
Vis hele sitatet...
Uten gasser og planeter ville det ikke vært noe vakum.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Uten gasser og planeter ville det ikke vært noe vakum.
Vis hele sitatet...
Vakuum er fråveret av materie. Utan materie vil vel alt vere vakuum?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sjekk ut Newtons lover. Sjekk også ut definisjonen av dilemma når du først er i gang...