Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3073
Lurte litt på hva som skjer med en som i hovedsak bruker amf over tid, psykisk og fysisk..? Er en mann på 25 år, prøvde speed første gang for 5 år siden og var veldig skuffet. Syntes dagen etterpå var som og være ett tomt skall og var ikke verdt den såkallte oppturen. Gikk nesten ett år til jeg prøvde det igjen, da etter heftig inntak med alkohol, ble enda dårligere dagen etter og lovde meg selv og ikke prøve dette igjen... Føllte ikke at det var noe bra denne gangen heller, men litt bedre enn første gangen..

Så det gikk vel nesten ett halvt år til neste gang, da også med alkohol så ble dårlig i nesten en uke etterpå. Føllte fortsatt nedturen var for drøy iforhold til oppturen.. Så det gikk vel 4-5 mnd til nesten gang og da begynnte det og utvikle seg til hver helg-bruk.. Brukte og kombinere det med alkohol så folk ikke skulle vekke mistanke hehe.. Men de gangene jeg tok det med lite alkohol eller uten alkohol følltes "rusen" bedre ut og man ble ikke så dårlig når man gikk av..

Føllte jo uro på søndagene og ble tilbudt piller som skulle hjelpe , men jeg ville liksom prøve og berge meg uten føllte jeg.. Visste ikke så mye om disse diazepam pillene da og skadevirkningene de gjorde, så begynnte etterhvert og ta dem på søndagene for å roe ned og sove og da gikk det jo mye lettere... Men så fikk jeg ett tips om og holde meg langt vekk fra nervetabletter pga avhengigheten de ga itillegg til at man mistet hemninger/samvittighet og bare gjorde ting verre.. Brukte kanskje ikke mer enn 25 stk 5mg benzio over tiden før jeg sluttet og ta dem. Og da ble det verre igjen på nedturene. Men da fikk man se nye former ved og gå våken opp til ei uke og overdreven speedbruk som fremkallte halliser, vrangforestillinger, paranoid , kramper i ansikt og dyriske trekk. Det var ille, men begynnte og gjøre meg sterkere og de gangene jeg ble nykter følltes enkelte problemer/frykt som piece of cake



Så ble bruken til hver helg (uten alkohol ), så var det en "pause" på 3-4mnd hvor jeg hadde bestemt meg for og slutte og det hjalp mye på form og utseende, men så gikk mye dårlig i livet med andre ting og jeg begynnte og ta opp helgebruken , det gikk kort tid før man inntok speed i ukedagene av og til også. Så fikk man ferie fra jobben og da ble det daglig inntak , plutselig var man uten jobb og de fleste visste hva man drev med så man føllte seg fri til og innta hver dag... Så siste 1,5 året har det vært daglig bruk, noen pauser på max 4-5 dager, engang 3 ukers pause, men føllte meg annerledes som person da som nyktern enn tidligere og satte igang igjen.

For jeg likte ikke speed som mange andre de første gangene, var mye fram og tilbake, "øving" for jeg ble "glad" i dritten.. Har prøvd hasj,knips og cola , men synes amfen var mer givende til tross for all søvnløshet,nerver/noia og dritt den medførte!
Når jeg lærte meg og ta mindre doser ved daglig bruk så klarte jeg og spise mer mat og gå opp i vekt så det holdt, fikk av og til sove hvis jeg ikke justerte for mye , men det KULE var jo at jeg fikk gjort ting jeg sleit med før og dagene gikk fort og jeg glemte meg selv og mitt drittliv

Føllte på en måte at jeg ble snillere og mer tålmodig og så det innteressante i ting på oppturene (men ble jo jævlig hissig og deprimert på nedturene). Holdt meg som sagt unna piller for nedturene og ble vandt til og takle dem og noiaen selv om man nok aldri blir helt kvitt det som speedbruker??

Siden jeg har klart og holde meg unna sprøyta (som jeg må få lov til og være litt stolt over) og ikke brukt piller, så er det vel en grei mulighet for at jeg skal klare og slutte med amf og få vekk "suget" ?? Selv om det har vært daglig bruk siste 1,5 året?

Har sagt til meg selv at jeg er narkoman, men er jeg egentlig det når jeg kun bruker speed og ikke skyter det inn? Blir jo egentlig en form for selvmedisinering?!

Noen luringer (som skyter) sier at rusen på speed blir mer behagelig/rolig hvis man skyter den og man får ikke noe angst/nerver da. Men det er vel bare bullshit? Og man blir vel like rusa som dem med og droppe eller drikke amfen?

Bivirkningene etter min bruk er mest psykisk (ILLE NOK DET JA) , men til og leve med (på speed). Har merka og hørt fra andre at jeg får personlighetssplitt , gode,onde,rare osv men jeg har da heldigvis sett det humoristiske i det. Ellers er jeg generellt ganske følelsesløs og kald, noe som ofte er fint da jeg glemmer mitt gamle drittliv og problemer. Men på speed får jeg mere falske følelser virker det som, vil av og til hjelpe andre men de tar meg ikke helt seriøst da jeg har større problemer enn de. Men hvor lenge må man være av speed før man blir "normal" igjen og slipper "suget"??

Hvordan vil man som oftest bli som person etter og ha sluttet med dette? Kommer følelsene like mye tilbake eller vil man være permanent litt kynisk eller "sosiopat". Har litt troa på at man blir kanskje ikke seg selv helt igjen, men en person som takler problemer ellers i livet bedre og overlever mer da man har sett "livets" skyggesider. Ble vel litt rotete forklart men vet det er mange flinke folk her med erfaring så hadde vært interessant og høre meninger og tips/tricks!
Hei.
Spesielt å høre ekte historier fra mennesker som filosoferer over sitt eget rusmissbruk. For det er jo det vi snakker om i ditt tilfelle. For nykterne folk er du kremeksempelet på en narkoman. Endret personlighet og et missbruk uten kontroll. Veldig bra at du skriver om det her. Kanskje det kan hjelpe deg til å ta den endelige avgjørelsen om å slutte med dritet. Forhåpentligvis klarer du det før du begynner å skyte, for etter å ha lest usedvanlig mange innlegg om emnet så er skyting nasty shit som bør unngås for enhver pris. Når det er sagt er du like mye en missbruker som en som skyter.

Jeg vil anbefale deg å lese tråden til Don Vito. Det er forumets beste tråd om amf.

http://freakforum.nu/forum/showthread.php?t=61079

Lykke til. Håper du kommer deg unna et av de kjipeste stoffene man kan putte i seg
Sist endret av Halalgeir; 24. august 2008 kl. 10:11.
ja du er narkoman\rusavhengig. Og ja du kan bli bra igjen! Klarer du det ikke alene vil jeg annbefale å oppsøke hjelp. lykke til
Sitat av Knott
Har sagt til meg selv at jeg er narkoman, men er jeg egentlig det når jeg kun bruker speed og ikke skyter det inn? Blir jo egentlig en form for selvmedisinering?!
Vis hele sitatet...
Det er ikke selvmedisinering bare fordi du ikke skyter det. Medisinering er bruk av preparater for behandling av sykdom el. lign. mens det du driver med er bare god, gammeldags rusmisbruk.

Hvis inntaksmetoden skulle avgjøre hvorvidt det handler om medisinsk bruk eller ikke så ville jo nesten alle heronister vært "medisinske brukere" mtp at injeksjoner i utgangspuktet er en medisinsk inntaksmetode.

Jeg hadde en diskusjon med en tydelig irritert "high class" stoner en gang om hvorvidt bruken hans var medisinsk eller ikke. Han mente den var det fordi han kun røyket ren isolatorhasj (oooh), mens jeg prøvde å forklare han at det ikke kunne regnes som medisinsk bruk fordi han rett og slett ikke hadde en medisinsk tilstand som "medisineringen" skulle hjelpe mot. Dette provoserte han til det punkt at han nesten ble aggressiv, noe som egentlig bare understreket poenget mitt.

Mao. de aller fleste som påstår at de har et medisinsk forhold til rusmidler bruker det bare for å lure seg selv og andre til å akseptere et misbruk de egentlig ikke har kontroll over, noe som helt klart er tilfellet i din situasjon..

Men, du kan helt fint få kontroll over det. Det handler bare om hvor mye du i bunn og grunn ønsker å forandre på livet ditt, vil du det nok så tar du bare skrittet og slutter. Det kommer til å være vanskelig til tider, men beslutningen om å gjennomføre det er enkel å ta for den som vil.
Trådstarter
Har lest tråden til Donvito for en stund siden og den var veldig bra og fyren virker veldig oppegående og fornuftig.

Er litt usikker på om jeg har ADHD/ADD eller er det noe som kan komme frem etter speed bruk? "Amfetamin" brukes jo som en medisin til ADHD og narkolepsi. Ihvertfall har jeg flere symptomer og når jeg ser tilbake på livet (før rusbruken) så er det mye som kan minne om dette. Hvis jeg bare ville bli rusa så kunne jeg jo drevet med blandingsmisbruk og tatt det billigste , men har jo stort sett holdt meg til amf. For liksom mere til og konsentrere meg om og gjøre ferdig ting uten og bli forbanna. På dag 1 etter inntak er man jo mere våken og konsentrert til og jobbe/utføre ting, er først de neste våkedøgnene man begynner og bli surrete og virke "rusa". Derfor jeg ser på det litt som "selvmedisinering" som har kommet ut av kontroll.. Er jo vanskelig og dosere stoffet når det er så mye ujevn kvalitet og aldri det samme og få tak i...

Så hvis jeg nå slutter med amf bruk så er det jo ikke sikkert livet vil bli noe lettere for meg hvis jeg da har ADHD/ADD. Skal ta utredning og prøve ut ritalin og se hvordan det går.

Er det sånn at dopamin og noradrenalin utsondringen i hjernen vil stenges permanet av amfbruk ? Eller kommer den tilbake igjen? Hvis ikke så vil jeg jo aldri kunne føle glede nyktern selv med viljestyrke så vil det jo være 0 glede og produsere naturlig.. Kanskje derfor mange detter tilbake??

Er det ellers noen "langtids" skader man kan få?

Hvis man har gått en stund uten og bruke nervepiller for nedturene/nervene/noiaen vil man bare bli mer og mer fryktløs over tid eller vil det aldri gi seg helt på amf? Verste opplevelsen var seff med methamf...
Sist endret av knott; 24. august 2008 kl. 15:02.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har ikke personlig erfaring med amfetaminbruk, bortsett fra min ene lille utforskning av det (som ikke ble mer en 5 totalt separate hendelser).

Jeg har en venn som i en 2-3 års periode var temmelig i kjøret, de satt sprøyter på et halvgram om gangen om jeg skal tro de. Og de har ikke akkurat grunn til å lyve om det.

Jeg kjenner meg igjen i det du sier at siden du takla de harde nedturene, så ble ellers 'vanskelige' ting i livet utrolig simple og trivielle i forhold.
Min venn er av samme oppfatning, fremdeles etter 2-3 år siden han brukte sprøytene: Han fikk se hva hælvettet virkelig er, og ingenting her i livet kommer til å slå ham så hardt som å komme ned etter to uker på sprøyta.

Han og hans medsammensvorne så til slutt på nedturen som en del av rusen, godtok den for det den var og til en viss grad gjorde noe godt ut av den:
De seilte nedturene ut sammen, hele tiden og fikk en spesiell innsikt i seg selv og hverandre som de fremdeles tar nytte av nå i ettertiden.

Begge er oppegående folk i dag, ene er medeier i annleggsfirma og han andre studerer på universitetet, så aldri gi opp mann!

Om du går inn for det kan du klare alt, men ikke lur deg å tro at "suget" forsvinner, du kommer alltid til å huske hvordan det var på amfetamin, og så lenge du gjør det vil du alltid ha et visst "sug". Men alt annet her i livet vil veie opp for det, når ting begynner å komme på rett kjør.

Hilsen, Hasjmisbruker.
Sitat av knott
Er litt usikker på om jeg har ADHD/ADD eller er det noe som kan komme frem etter speed bruk? "Amfetamin" brukes jo som en medisin til ADHD og narkolepsi. Ihvertfall har jeg flere symptomer og når jeg ser tilbake på livet (før rusbruken) så er det mye som kan minne om dette. Hvis jeg bare ville bli rusa så kunne jeg jo drevet med blandingsmisbruk og tatt det billigste , men har jo stort sett holdt meg til amf. For liksom mere til og konsentrere meg om og gjøre ferdig ting uten og bli forbanna. På dag 1 etter inntak er man jo mere våken og konsentrert til og jobbe/utføre ting, er først de neste våkedøgnene man begynner og bli surrete og virke "rusa". Derfor jeg ser på det litt som "selvmedisinering" som har kommet ut av kontroll.. Er jo vanskelig og dosere stoffet når det er så mye ujevn kvalitet og aldri det samme og få tak i...
Vis hele sitatet...
Det er stor forskjell på en medisinsk dose av en mild stimulant og rusgivende doser med amfetamin. Bare fordi amfetaminlignende stoffer brukes til medisinering av ADHD-diagnoserte pasienter så kan ikke en brukerdose med amfetamin regnes som medisin, men jeg skjønner jo at du gjerne vil se på det sånn.

Sitat av knott
Er det sånn at dopamin og noradrenalin utsondringen i hjernen vil stenges permanet av amfbruk ?
Vis hele sitatet...
Nei. Du kan bli helt frisk og normal igjen, med mindre du har pådratt deg alvorlige sinnslidelser som du ikke blir kvitt gjennom en eller annen form for terapi da.
Trådstarter
Dodecha: Takk for innlegget ditt, er ikke lov og gi opp selv om man har lyst av og til..

Mentamelt: Er jo klar over at det er forskjell på ADHD basert medisin og amfetamin, (har prøvd ritalin,dexadrin,dexamine,concerta). Men lurer litt på om hvis jeg har adhd og bruker ritalin at jeg på måte får kontroll over livet mitt og slipper og bruke amfetamin lenger. Da det ble daglig bruk har jeg sagt til meg selv og enkelte andre at jeg er narkoman så det er nå så. Vil si jeg hadde kontroll over bruken i noen år før det sklei ut, tok også "lang" tid før jeg lærte meg og like/bruke det. Føler også at jeg er litt lenger enn de fleste da jeg holder meg unna piller og blandingsbruk.

Hvis jeg skal prøve og ha en dag med bare alkohol så blir jeg veldig dårlig humør og det ender med at jeg må ta ende mer amf for og komme ut av alkoholrusen og fyllesyka.. Så holder meg unna alkohol også. Har egentlig aldri likt og drikke. Nesten som jeg var disponert for speed
auwhf.. amf.. *nedtur*
Jeg hater det stoffet mer enn masse annet, men vet jo at det er digg... Men har blitt smart nok og vet at det smaker dritt, er dritt, ødelagt nesa mi og ødelagt mange netter og dager.. Og damer som ikke vet du tar det, digger det ikke akkurat når du kommer hjem og ingen ting vil opp=p

Men jeg gikk over 1 år og hatet på det, men prøvde igjen og igjen og igjen så det er vanskelig å slutte med det. Bestem deg helt for at du skal slutte med dritten.. Det hjalp veldig bra for meg å røyke Mye hasj =p
Det får du ikke noia av, ser heller ikke masse halliser rundt i mørket samtidig som du snorter enda mer.. selv om det smaker hore i helve*****

Men ser jo ut som du har utgangspunktet til å klare dette.. Bare du slutter tidlig nok!!(nærmeste fremtid)
Tenk faktisk over at amf er et skittent junkie dop.
Tenk på at du ikke vil havne enda mer på kjøret og du vil faktisk leve et liv hvor du kan oppleve andre ting også.. Livsgnisten kommer tilbake når du er ferdig med det helvette.. Blir glad igjen skal du se
For å dempe suget og holde seg nyktern er trening en god ide, som nevnt i mange andre tråder her på forumet.
Amfetamin er utrolig deilig og interessant. Det er gøy helt til du forstår du er junkie. DU er narkoman(hater det ordet like mye som allle på nFF's rus forum). Men du vet du er det. og du vet du må slutte, dermed er du på LANG vei mot nykter livet. Speed fucker opp psykisk og fysisk, jo fortere du fikser det du har skadet jo sjappere å lettere blir avrusninga. Spis masse sunn mat, spis vitaminer og proteiner, tren, ta vare på dine kjære.

Jeg anbefaler ikke benzo bruk, røyk deg en spliff, kos deg med gode venner
Jeg forstår ikke hvorfor så mange går så lenge å amf i strekk.
Rusen amf gir er grei den, men gud hjelpe meg så mye negativt det fører med seg. Søppelstoff!

Reseptorene amf påvirker kan bli skadet, og kjemien blir aldri helt slik som den opprinnelig skal være.
Amf presser visse reseptorer nokså hardt. Dette gjelder misbruk, som å gå lenge og ofte. Men skal ikke se bort ifra enkelttilfeller der de ikke skal så mye til for å "skade" seg selv viss man er uheldig. Amf inneholde og mye annet dritt som gjør at man presser kroppen mye mer en nødvendig. Som igjen betyr at det skal mindre til før kroppen kan bli skadet eller reseptorene får en eller annen for for kronisk ubalanse. (?)
Sikker noen som vet mer enn meg, da jeg ikke vet så mye om amf. Og har bare skummet gjennom noen artikler, så om de jeg sier stemmer kan jeg ikke garantere. Kanskje noen kan bekrefte dette er tull og vas eller om det stemmer?
Sist endret av sneipen; 27. august 2008 kl. 18:26.