Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1685
Hei kjære freakene!

som sikker alle har kjennskap til er boligpris i oslo UFATTELIG dyr

heldigvis med økt rente nivå er krakk i sikte snart(forhåpentligvis)

men det er en ting jeg ikke klar å fatte...det er snakk om en balanse her:

De fins hovedsakelig tre typer folk i boligmarkedet:

1. de som har leilighet og IKKE vil klare å finansiere lån fra banken.

2. de som har leilighet og KLARER lån fra banken.

3. de som ikke har leilighet (jeg)


Da 1 vet at krakk kommer og han ikke vil klare lånet, blir jo han desperat å selge før krakket...han kan dermed godta en lav kjøpsum....så man kan faktisk oppnå en bra pris fra 1 hvis 1 er desperat nok...

(vi kan selvfølgelig også tenke oss at det fins en variant av 1, 1Ade er folk som dumme nok til å TRO at de klare lånet men som ikke gjøre det når renteøkning kommer, og dermed enda mer desperat å selge, slik at det er lurt å kjøpe av de ved krakk)

men 2 er rike og de vil ikke bry seg om renteøkning, så de ikke ville selge....


Hvis det er flere av 1 er det faktisk lurt å kjøpe NÅ....

Men hvis det er flere av 1A er det lurt å vente til selve krakket

men hvis det er flere 2, da det er lite som selges og dermed mer konkurranse av de få selv om rente er økt.....

Spørsmål her er er det fleste av 1, 1A eller 2 i boligmarkedet? hva syns dere ellers om boligmarkedet? er åpen for ulike mening!!

Lykke til videre for de som er på boligjakt!
Har nettopp kjøpt kåk og håper av den grunn naturligvis at markedet holder seg. Sånn ellers så fattet jeg ikke en dritt av det du mente og jeg tror du tar feil...
Bare sånn at det er sagt: Det kommer ikke noe krakk på lang, lang tid. Så ikke sitt og vent på det.

Dersom man sammenligner Oslo med Stockholm, så vil prisene fortsatt kunne øke med ca 40-50% før de når "toppen". I Stockholm har det heller ikke inntruffet noe "krakk"; det er bare prisene som har stabilisert seg noe (foruten akkurat i sentrumskjernen, hvor veksten fortsatt er sterk).

Det er helt naturlig egentlig: Fortsatt bor ca halvparten av Norges befolkning utenfor de større byene. Tilflyttingen til byene øker, i takt med at flere og flere flytter inn. Enn så lenge folk vil flytte til byen, så vil prisene øke. Når det ikke lenger er et marked for tilflytting (dvs. når "alle" som vil, har flyttet til Oslo), så vil markedet stabilisere seg. Per dags dato, så er verdiveksten på en bolig i Oslo på ca 17-18% i året (med St. Hanshaugen og Frogner som de bydelene som øker mest). Det "naturlige", uten unormal stor etterspørsel (slik det er i dag), vil ligge like over inflasjonsprosenten - som normalt sett ligger på 1-2% i året.

Oppsummert vil verdiveksten fortsette - enn så lenge det finnes store mengder av mennesker som ønsker inn til Oslo, OG er villige til å betale litt mer for å kunne bo i sentrumsområdene.
Trådstarter
4 0
Jeg er helt enig med det du har skrevet! men har du tatt høyde for renteøkningen? det KOMMER og er her allerede....det er bare snakk hvor lang tid før det øker til himmels......

Sitat av Stormen
Bare sånn at det er sagt: Det kommer ikke noe krakk på lang, lang tid. Så ikke sitt og vent på det.

Dersom man sammenligner Oslo med Stockholm, så vil prisene fortsatt kunne øke med ca 40-50% før de når "toppen". I Stockholm har det heller ikke inntruffet noe "krakk"; det er bare prisene som har stabilisert seg noe (foruten akkurat i sentrumskjernen, hvor veksten fortsatt er sterk).

Det er helt naturlig egentlig: Fortsatt bor ca halvparten av Norges befolkning utenfor de større byene. Tilflyttingen til byene øker, i takt med at flere og flere flytter inn. Enn så lenge folk vil flytte til byen, så vil prisene øke. Når det ikke lenger er et marked for tilflytting (dvs. når "alle" som vil, har flyttet til Oslo), så vil markedet stabilisere seg. Per dags dato, så er verdiveksten på en bolig i Oslo på ca 17-18% i året (med St. Hanshaugen og Frogner som de bydelene som øker mest). Det "naturlige", uten unormal stor etterspørsel (slik det er i dag), vil ligge like over inflasjonsprosenten - som normalt sett ligger på 1-2% i året.

Oppsummert vil verdiveksten fortsette - enn så lenge det finnes store mengder av mennesker som ønsker inn til Oslo, OG er villige til å betale litt mer for å kunne bo i sentrumsområdene.
Vis hele sitatet...
hehe hvordan kan du tro jeg tar feil når du ikke skjønner hva jeg sier......

Ellers er jeg ikke opptatt av hva folk TROR....jeg er opptatt av argument basert på logikk!! Ikke noe frekk meint, men jeg vil gjerne ha en ordentlig debatt om boligpris i oslo så tro holder ikke peace!
Sitat av Halalgeir
Har nettopp kjøpt kåk og håper av den grunn naturligvis at markedet holder seg. Sånn ellers så fattet jeg ikke en dritt av det du mente og jeg tror du tar feil...
Vis hele sitatet...
Viour, du vil ha en ordentlig debatt om boligpris i Oslo, men:

a) kan ikke skrive ordentlig norsk grammatikk,
b) skriver usammenhengende og ulogisk selv, og
c) kommer ikke med noen premisser for debatt, utover noe uforståelig vrøvl av halv-formulerte spørsmål og ubegrunnede påstander?

Hva er det du vil diskutere? Hva er din mening?

Jo, lykke til med debatt Viour! Du virker som en seriøs debattant
Fødselsdag:
1 May, 1996

Tja om dette stemmer så blir nok en saklig diskusjon...
Trådstarter
4 0
Hva dere ikke skjønner? er kanskje litt slurv me grammatikk men dere skjønner vel poenget?

vil heller ikke ha noe premisser for debatt....er ganske åpen for hva folk syns om bolig generelt

Sitat av Stormen
Viour, du vil ha en ordentlig debatt om boligpris i Oslo, men:

a) kan ikke skrive ordentlig norsk grammatikk,
b) skriver usammenhengende og ulogisk selv, og
c) kommer ikke med noen premisser for debatt, utover noe uforståelig vrøvl av halv-formulerte spørsmål og ubegrunnede påstander?

Hva er det du vil diskutere? Hva er din mening?

Jo, lykke til med debatt Viour! Du virker som en seriøs debattant
Vis hele sitatet...
Sitat av Lille My
Fødselsdag:
1 May, 1996

Tja om dette stemmer så blir nok en saklig diskusjon...
Vis hele sitatet...
når har folk glemt ordet: selvironi?
Sitat av Viour
når har folk glemt ordet: selvironi?
Vis hele sitatet...
Du må da selv skjønne at om du faktisk er født i 1996 så ser folk litt annerledes på deg enn om du var født i 1986 eller 1976? Om du er ikke er det så er det bare teit å skrive det årstallet...
Viour vennen... Vil du folk skal komme med random innlegg om bolig? Altså - hva er poenget med tråden? Hva er problemstillingen? En debatt er nødt til å ha premisser - ellers blir det ikke en diskusjon. Da blir det bare folk som sier "LOL! Når jeg blir 15 skal jeg flytte fra mamma og pappa!!!11one!"
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
En anna og enkel grunn til at det ikkje vil komme krakk er følgande:
Ingen har lyst til å betale på et lån dei ikkje får noko igjen for. Altså vil dei minimum selge boligen for slik pris at lånet blir dekka, og dei må betale renter sjølv.

Banken er ikkje lysten på å tape penger, og vil gjerne heller inngå ei ordning med utsettelse, frysing av renter o.l framfor å selge med tap...
Ok da.
Jeg har som nevnt nylig kjøpt leilighet i den delen av landet med størst boligvekst, nermere bestemt St.Hanshaugen.
Det som kan skje for min del:

1. Boligprisene forstetter å stige og når jeg selger om et par år sitter jeg igjen med et par hundre tusen i mer egenkapital. Men. Skal jeg da kjøpe ny leilighet vil naturligvis prisen på den ha steget og jeg må betale mer pr. kvm. Ergo. Så lenge man er i markedet vil man ikke "tjene" penger, kun øke andelen egenkapital og sitte igjen med nedbetalt hus om 30 år som ungene mine kan arve...

2. Boligprisene slutter å stige eller bunnen faller ut av markedet og prisene synker. Når jeg da om to år selger vil jeg ikke ha tjent noen penger eller jeg har i verste fall tapt et par hundre tusen. Siden jeg naturligvis skal ha ny kåk da, går jeg inn i et marked som har falt tilsvarende mye som min leilighet og jeg vil betale mindre pr. kvm. Jeg får altså like fet kåk som nå.

3. Renta stiger. Pr. i dag kan jeg behandle lånet selv med 8% rente uten for store problemer og hvis jeg skjærer til beinet kan jeg kanskje leve med 10%. Jeg må leve et mer sparsommelig liv, men... Dette er Norge. Jeg klarer meg...

Siden førsteposten din suger så hardt så kan vel jeg stille et spørsmål til folket:

Har du leilighet med lån og hvilke tanker har du om fremtiden. Får vi et krakk? Hvorfor? Hvorfor ikke? Hvor store marginer har du i forhold til en renteøkning?
Du må heller ikke glemme det faktum at nordmenn er blant verdens ivrigste når det gjelder å plassere pengene sine i bolig fremfor alternative investeringer. Dette gjør at markedet til enhver tid vil være villig til å strekke seg litt høyere i en budrunde. Makroøkonomisk sett er det dog svært trolig at en økonomisk nedgang er på vei. Sett i perspektiv befinner vi oss nå på lignende topper som i har hatt like før nedgangstider helt siden starten på 90-tallet. Likevel må vi huske at oljeprisen er høy og stigende, noe som bidrar til å styrke norsk økonomi, også på forbrukernivå.

Nevertheless, det er enkelte faktum man ikke kommer unna, noen er allerede nevnt:
* Det vil ALLTID være høy etterspørsel etter eiendom/bolig i bysentra, noe som igjen har innvirkning på pris.
* Man må som regel tenke langsiktig om det skal være økonomisk forsvarlig å kjøpe bolig. Konjunkturutviklingen tro VIL det alltid være nedgangstider og oppgangstider.
* Renten VIL svinge opp og ned, og man bør aldri sette seg i en økonomisk situasjon hvor man ikke tåler en større justering av renten.
Hehe.. Jeg er glad å se at jeg ikke er den eneste som mente at førsteposten her sugde helt brutalt hardt :-)

Halalgeir, jeg kjøpte leilighet på St. Hanshaugen for 1 år siden selv.. Betalte 1,3 mill. for 43 kvm leilighet. Nå fikk jeg den verdivurdert til 1.550.000 kr. Ikke verst med 255.000 kr i verdistigning på litt over 1 år ;-)
Sitat av Stormen
Halalgeir, jeg kjøpte leilighet på St. Hanshaugen for 1 år siden selv.. Betalte 1,3 mill. for 43 kvm leilighet. Nå fikk jeg den verdivurdert til 1.550.000 kr. Ikke verst med 255.000 kr i verdistigning på litt over 1 år ;-)
Vis hele sitatet...
Ikke kjipt det nei

Og med prisstigningen som har vært her i det siste stiger verdiene noe voldsomt enda. Hvis markedet først skal kolapse tror jeg i tillegg at dem som sitter på leiligheter i atrative områder taper mindre enn andre... Boligprisene vil synke mer på Grønland enn på Frogner for å si det sånn

Det eneste man må tenke på, og som jeg skrev om over her er det at man ikke "tjener" penger på boligen før man tar ut gevinsten. Selger man for så å handle i det samme markedet går jo spinninga opp i vinninga. Hvis man derimot først får prisstigningen fra Oslo sentrum for deretter å flytte til et random shithole langt ute på landet, kan man kjøpe et helt hus for prisstigningen
Jeg tror det er fult mulig det kommer et krakk.
Det har de siste årene blitt bygget svært mange ¨billig¨ leiligheter, disse har lavt innskudd og man betaler ingen avdrag de første 4-6 årene. Dette tror jeg har lokket mange mennesker som faktisk ikke har ikke har råd til å eie selv inn på boligmarkedet.
Men når man regner over disse ¨tilbudene¨ ser man fort det betales blodpris for disse leilighetene.

Utbyggere og meglere går langt i å skjule hva det faktisk koster å eie en av disse leiligheten, og svært mange kjøpere svelger dette rått.

Hva skjer når disse menneskene som alt betaler på grensen av hva de kan, må betale avdrag på private gjeld og felles gjelden i tillegg?
Sist endret av Ijwf; 14. februar 2007 kl. 12:34.
Tilbud/etterspørsel, enkelt og greit. Selvfølgelig kan ikke prisen fortsette å stige i all evighet, men ser ingen grunn til at prisene skal synke nevneverdig så lenge Norge går så bra som det gjør nå. Selv om styringsrenten har økt en god del og skal øke mer, er den fortsatt ikke spesielt høy i forhold til veldig mange andre land, og tror folk flest har tatt høyde for en kraftig renteøkning da de tok opp lån. Ellers er jeg enig i det med høy fellesgjeld, er sikkert en god del som bare har sett på innskudd, og ikke brydd seg så mye om fellesgjelden. Dette kan være skummelt mtp at når renten stiger, stiger den månedlige husleien. Men selv om en god del ser seg nødt til å selge, er det såpass mange kjøpere i kø at boliger sjelden vil gå under takst på lang, lang tid.
pete, enig. Det er rett og slett et spørsmål om tilbud og etterspørsel. Før man kan snakke om et krakk, så må man spørre:

Hva kan skje for at det plutselig blir MASSE boliger ledig i Oslo sentrum? Først da kan man snakke om et krakk; det er først da det kan inntreffe. Så hvordan blir masse boliger ledig i Oslo? Jo, ved en naturkatastrofe eller dersom Norges økonomi plutselig blir dårlig (f.eks ved terroraksjoner i Nordsjøen) - slik at folk ikke klarer å betjene de store lånene sine, og må flytte ut av byen.

Men at en krakk skal inntreffe fordi meglerne har lurt noen (/en del) folk inn i leiligheter de ikke har råd til? Det tror jeg ikke på. Hovedsaklig fordi meglerne ikke kan gjøre en dritt; det er bankene som har all makten her, og de er tilpasser lånebeløpet til inntekten din. Så selv om mange av boligene, som Tjwf sier, er overprisede og dritt-kjøp - så blir de allikevel kun kjøpt av folk som HAR råd til dritten. Man kan ikke kjøpe en bolig man ikke har råd til; da har man isåfall lurt banken, slik at de har fått et feil grunnlag å beregne lånebeløpet ditt for.
Slenger meg på diskusjonen jeg også.
Men er vel mer en liten frustrasjon.
Er på boligjakt for tida, ikke midt i Olso men i en annen passe stor by.
har budsjett på rundt 1.5mill. Det er som er så grenseløst irriterende er at det er mange små (90-110m^2) rekkehus som ligger annonsert til 1.4-1.5 Men de går jo alltid 200' over takst. Og da har jeg ikke råd til å være med lenger.

Det som egentlig irriterer meg er at det er så lite forskjell fra leiligheter på 40-50m^2 og opp til rekkehus. Særlig når jeg ikke har peng til dette lille hoppet. Grr!
1,5 burde jo holde i massevis da.. Broren min har 1,4, og er på boligjakt nå - men han ser ofte på for dyre leiligheter (f.eks 1,3) - og de ender jo ALLTID, som du sier, 200k over takst :-) Han har vært på boligjakt i 2 måneder nå.. Spørs om det ikke blir enda 2 før han finner noe :-)
Sitat av Stormen
1,5 burde jo holde i massevis da.. Broren min har 1,4, og er på boligjakt nå - men han ser ofte på for dyre leiligheter (f.eks 1,3) - og de ender jo ALLTID, som du sier, 200k over takst :-) Han har vært på boligjakt i 2 måneder nå.. Spørs om det ikke blir enda 2 før han finner noe :-)
Vis hele sitatet...
1.5 holder ikke til det jeg har lyst på.
Så da står valget mellom å gå ned i størrelse/kvalitet, eller å trekke litt ut fra byen.
20-30 minutt å kjøre utafor får man hus til 1mill.

Problemet med dette er vanskelig å vite på forhånd om man prioriterer stedsplassering eller grei plass å bo.
Hehe.. La merke til at du skriver:
mange små (90-110m^2) rekkehus som ligger annonsert til 1.4-1.5
Vis hele sitatet...
Du kaller 100 kvm lite? Du burde komme å besøke meg, i min 43 kvm leilighet til 1,5 mill. Da skal du få se liten ;-)
Sitat av Stormen
Hehe.. La merke til at du skriver:

Du kaller 100 kvm lite? Du burde komme å besøke meg, i min 43 kvm leilighet til 1,5 mill. Da skal du få se liten ;-)
Vis hele sitatet...
Hehe. tviler ikke.
En av grunnene mine til ikke å ville bo i Oslo.
Har blitt enig med fruen om at det er kjekt med ett ekstra gjeste/kontor rom. Men vi er ikke blitt enige om behovet for eget hjemmekinorom enda.

Så til min store forbauselse ett rekkehus til 1.5 som hadde gått til akkurat takst. Det var enten utenom normalen eller ett godt tegn for meg.
Trådstarter
4 0
det her er jo ingenting i forhold til det vi har i oslo! En leilighet på 70m2 i st.hanshaugen må du punge ut 2,8 mill for!!! vi som er ungdom og student har jo ikke råd til sånn......

uansett....hva tror dere om boligpris framover? og hvorfor?

Sitat av Gollum
Slenger meg på diskusjonen jeg også.
Men er vel mer en liten frustrasjon.
Er på boligjakt for tida, ikke midt i Olso men i en annen passe stor by.
har budsjett på rundt 1.5mill. Det er som er så grenseløst irriterende er at det er mange små (90-110m^2) rekkehus som ligger annonsert til 1.4-1.5 Men de går jo alltid 200' over takst. Og da har jeg ikke råd til å være med lenger.

Det som egentlig irriterer meg er at det er så lite forskjell fra leiligheter på 40-50m^2 og opp til rekkehus. Særlig når jeg ikke har peng til dette lille hoppet. Grr!
Vis hele sitatet...
Mine tanker, uten noe særlig faglig hold i.

Vet ikke om jeg frykter noe gedigent priskrakk hvor alt synker veldig.
Men uansett om prisene synker eller bare flater litt ut på sikt ville jeg vært skeptisk til å kjøpe disse veldig små "studenthyblene" på 20-30m^2

Mitt inntrykk er at det nesten kun er studenter som kjøper slike. Så fort man starter å jobbe vil man gjerne strekke seg til noe bittelitt større (40m^2) selv om man er alene og bor i en storby. Hvis prisene/renta stiger slik at studenter ikke lenger har råd til å kjøpe vil nok disse aller minste leilighetene synke i pris og/eller bli vanskelig å få solgt.

Sitat av Viour
det her er jo ingenting i forhold til det vi har i oslo! En leilighet på 70m2 i st.hanshaugen må du punge ut 2,8 mill for!!! vi som er ungdom og student har jo ikke råd til sånn......
Vis hele sitatet...
Er jo noe av grunnen til at jeg ikke ønsker å bo i Oslo. Men er det en menneskerett å ha råd til leilighet på st.hanshaugen når man er student?