Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 907
Heisann

Har et litt kinkig problem med laptopen min av type F-J celsius h240 specs her

Problemet gjelder en cpu som blir utrolig varm, og en vifte som støyer (og antageligvis sliter med å få vekk varme fra cpu)

Maskinen som ble kjøpt november 2006, har fungert utrolig bra til det meste. Men den er langt ifra perfekt

For det første bråker cpuviften på pcen utrolig mye iforhold til andre bærbare med samme spesifikasjoner (Acer wlmi, dell xps 1710 mm). Jeg tror at viften sliter utrolig med å få vekk varmen, og er redd for at den tilslutt skal ryke.

Jeg ble tilslutt så lei av bråk og varme (kunne ikke ha den på under forelesning) så jeg valgte å reklamere på dette. Først sendte jeg den på sjekk, verkstedet mente alt var normalt, så jeg reklamerte på laptopen etterpå (jeg mente ennå at noe ikke stemte).De gjennomførte en sjekk til, men resultatet forble det samme. Verkstedet mente alt var normalt, og jeg sto igjen med 1200,- i regning (skulle egentlig betalt mere, men butikken tok den andre regningen når jeg reklamerte)

De "stress-testet" pcen begge ganger, lot den stå på i en uke, målte med instrumenter som både målte varme og støy. Hvilken program de brukte eller hvordan de utførte vet jeg ingeting om.

Fikk den tilbake for under en uke siden, men reagerte noe da jeg begynte å spille på den igjen.
Spiller for tiden WoW, og når dette kjøres går temperatur på cpu opp til 80 grader på maks, noe som er alarmerende.

Er 80 C for varmt?
hvis ja, skal jeg bare gi faen å kjøre på, svir pcen seg, lever mindre en det en skal kunne forvente av et slikt produkt, bare henvise til avslag på reklamasjon og dermed kreve nytt produkt?

Vet det går an å kjøpe en ekstern kjøler (slik man kan sette under maskinen), men skal dette egentlig være nødvendig? Vet og at jeg kan åpne pcen, trekke ut eventuelle hybelkaniner, legge på nytt pasta lag, men dog miste alt som heter garanti av noe slag.

Hva kan jeg egentlig gjøre etter avslag både på "sjekk" og reklamasjon?

mvh Jente 14

Bruker forøvrig :" RightMark CPU Clock Utility for å måle varmen
Sist endret av bussaw_align; 30. juni 2007 kl. 20:47.
80C høres ut til å være i overkant varmt ja. Jeg ville ha forsøkt å rense vifter og luftehull med trykkluft for å se om man kunne få noe støv ut av den, for det er som regel det som gjør at det blir dårlig varmefjerning.
Er klar over dette, og det har blitt prøvt uten noe særs suksè. Maskinen er veldig kompakt, og nokså lett for en pc av disse spesifikasjoner og dette virker uheldigvis mot dens egenskaper for å lede varme. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, må jo kunne bruke maskinen aktivt, men igjen er det et slag å måtte kjøpe passiv kjøling til en pc som er blitt godkjent av et verksted.
Tror ikke det er noe å bekymre seg over, så lenge du ikke opplever stabilitets-problemer o.l. når den kjører på 100%. Min laptop blir også ekstremt varm når jeg spiller, oppimot 90 grader ifølge nhc, men den har nå holdt seg i 3år likevel.
Ja, mitt tilfelle er likt Andjoha..
Har en Dell Inspiron 8600, noen år gammel nå. Blir utrolig varm, merket det når den lagde et utrolig stygt svimerke i hodeputa :P..
Skjer somoftest ved bruk av tunge/store spill eller filer.
Sist endret av Maol33t; 30. juni 2007 kl. 21:48.
Min lille powerbook blir noen ganger så varm, at jeg setter den på et par dvd-cover for å lufte undersiden...

funker fett...
sett noe under pc`en så den kommer høyere opp så det blir luftrom under laptoppen , da går mye varme bort... det hjalp hvertfall med meg
Jæw.. Pleier å sette ett par sånne man setter varme kaseroller og sånt på, under PCn så ikke røykvasleren går :/.
Og for alle dere småkåte gutter som tror jeg virkelig er en jente, *koz* men ikke send meg flere private meldinger

uff

Men det jeg virkelig lurer på, muligens noe dårlig spørsmålsformulering, er HVIS laptopen yter dårligere, noe svir seg mm. Hvordan står jeg da iforhold til reklamasjon iogmed at den har vært inne på sjekk ? For det å kjøpe ekstra kjøling er siste utvei.