Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3029
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Yo,

har mashet sammen 2-3 bilder av kjæresten til å bli ett bilde. Laget i Illustrator CS en sen lørdagskveld :-)

http://bildr.no/thumb/45477.jpeg
Nå vet ikke jeg så mye om vektortegning, men fint bilde, så bra laget ut, spesiellt øynene! Kanskje litt grådig å spørr, men har du et bilde av dama, til sammenligning liksom?
:låvv: Får vi se RL bilde også eller? Veldig bra bilde vil jeg si. Hvis hun er halvparten så fin i virkeligheten, så er jeg offisielt misunnelig.
Jeg har nå ikke sett kjæresten din, men leppene virker litt "cartoonaktig"? Ellers er hun nydelig på bildet! Brukter du vektor oppå bildet eller?
Med de leppene der tipper jeg hun er flink til å ... ja, tror du er sterkere enn meg så jeg skal ikke si noe mer

det eneste jeg har å utsette ellers er at jeg syns nesa forsvinner litt, det mangler litt markering av nesetuppen
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Ok, her er bildene som jeg brukte som basis for tegningen. På det ene bildet manglet hår+nakke+kropp, så måtte "lime sammen" flere :-)

http://bildr.no/thumb/45484.jpeg
Veldig stilig Stormen
Vet tråden egentlig ikke handlet om dette, men aldri hørt om vektor-tegning før, kan du kort forklare hvordan det funker og hva du har gjort? VIlle satt veldig pris på det.
Du er min venn
niigu's Avatar
Okey, nå er jeg helt fullstendig canacas, men skal prøve å forklare det allikevel.
En "vektortegning" har egentlig splittet personlighet. Vektorstil er et kunstbegrep innenfor digital kunst, og vektor er selvfølgelig et eget begrep. La oss begynne med ordet vektor.

De fleste vet at pixler beregnes i punkter. Et punkt er en pixel. Som på dataskjermen din. For eksempel; har man 1024x768 som oppløsning på skjermen sin, noe som er helt normalt, har man da 1024 punkter i lengden på skjermen og 768 punkter i bredden. Slik er det i bildeformat også. Zoomer man inn på et bilde/kunstverk man har laget i photoshop basert på pixler, vil man etterhvert (hvor mer man zoomer inn) få dårligere kvalitet på bildet. Det er fordi man zoomer inn på punktene som bildet er laget i. Man ser pixlene (altså punktene) som større og større punkter.

Lager man et bilde i vektorformat, blir det basert på matematiske formler som da ikke er basert på pixler. Det er dette "formatet" man lager logoer i. Du har lagt merke til at logoer (feks NRK-logoen) blir klistret på biler, bygg og plakater, allikevel blir det ikke "pixlete" eller dårlig kvalitet på dem. Det er fordi det er laget i vektor. Ved å lage en logo eller annet i vektor, kan man zoome og zoome uten at bildet ditt mister kvalitet. Vektorgrafikk er mest utbredt i Adobe Illustrator. Det finnes mange andre programmer man kan lage vektorgrafikk i, men det mest brukte blir garantert illustrator. Og det er også forskjellen på Illustrator og Photoshop. Photoshop blir brukt som et bilderedigeringsprogram og er derfor basert på pixler, Illustrator blir brukt som et illustrasjonsprogram og baserer seg på mattematiske formler.

En vektortegning er en tegning av et bilde (det kan enten være et faktisk bilde eller et psykisk bilde såklart), hvor hovedhighlightsene kun er fokusert på. Det vil si, de eneste dybder man trenger for å illustrere hvordan denne gjenstanden/personen ser ut. Vektorstil er egentlig ikke et reélt konsept, men det er bare blitt kalt det fordi det er gjennomført med noen få vektornødvendige verktøy.
Det finnes mange former for vektorisert kunst, men dette er hovedmåten. Å vektorisere ansikt.

Veldig bra Stormen, men prøv å få leppene litt mer detaljert.

PS: Unnskyld for skrivefeil og misforståelser. Det må til klokka seks på morgenen. Jeg er litt svimmel.
Du kunne ikke få henne til å se mer sur/missfornøyd ut?
niigu: takk godt nok forklart. Skal se om jeg ikke får lært meg illustrator, jobber allerede litt i photoshop.
Fin dame da. Likte hvordan håret la seg nedover halsen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Gah, også legger du ikkje ut i vektorformat så vi kan lage rasterbaster av det utmerka eksemplaret av et hokjønn du har dradd i hus? *skuffa*
Jeg synes overleppen ble unaturlig. For brei i kantene. Ellers gjorde du en kjempejobb med hals og øyne. Skulle ønske jeg kunne tegne slik.
Sitat av Matthiesen
Jeg synes overleppen ble unaturlig. For brei i kantene. Ellers gjorde du en kjempejobb med hals og øyne. Skulle ønske jeg kunne tegne slik.
Vis hele sitatet...

Må si meg uenig der. Hvis du ser på det virkelige bildet, så kan du se at hun har slike lepper. Enig at de ser unaturlig (pene) ut, men det er jo slik de er da:P
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av niigu
Okey, nå er jeg helt fullstendig canacas, men skal prøve å forklare det allikevel.
En "vektortegning" har egentlig splittet personlighet. Vektorstil er et kunstbegrep innenfor digital kunst, og vektor er selvfølgelig et eget begrep. La oss begynne med ordet vektor.

De fleste vet at pixler beregnes i punkter. Et punkt er en pixel. Som på dataskjermen din. For eksempel; har man 1024x768 som oppløsning på skjermen sin, noe som er helt normalt, har man da 1024 punkter i lengden på skjermen og 768 punkter i bredden. Slik er det i bildeformat også. Zoomer man inn på et bilde/kunstverk man har laget i photoshop basert på pixler, vil man etterhvert (hvor mer man zoomer inn) få dårligere kvalitet på bildet. Det er fordi man zoomer inn på punktene som bildet er laget i. Man ser pixlene (altså punktene) som større og større punkter.

Lager man et bilde i vektorformat, blir det basert på matematiske formler som da ikke er basert på pixler. Det er dette "formatet" man lager logoer i. Du har lagt merke til at logoer (feks NRK-logoen) blir klistret på biler, bygg og plakater, allikevel blir det ikke "pixlete" eller dårlig kvalitet på dem. Det er fordi det er laget i vektor. Ved å lage en logo eller annet i vektor, kan man zoome og zoome uten at bildet ditt mister kvalitet. Vektorgrafikk er mest utbredt i Adobe Illustrator. Det finnes mange andre programmer man kan lage vektorgrafikk i, men det mest brukte blir garantert illustrator. Og det er også forskjellen på Illustrator og Photoshop. Photoshop blir brukt som et bilderedigeringsprogram og er derfor basert på pixler, Illustrator blir brukt som et illustrasjonsprogram og baserer seg på mattematiske formler.

En vektortegning er en tegning av et bilde (det kan enten være et faktisk bilde eller et psykisk bilde såklart), hvor hovedhighlightsene kun er fokusert på. Det vil si, de eneste dybder man trenger for å illustrere hvordan denne gjenstanden/personen ser ut. Vektorstil er egentlig ikke et reélt konsept, men det er bare blitt kalt det fordi det er gjennomført med noen få vektornødvendige verktøy.
Det finnes mange former for vektorisert kunst, men dette er hovedmåten. Å vektorisere ansikt.

Veldig bra Stormen, men prøv å få leppene litt mer detaljert.

PS: Unnskyld for skrivefeil og misforståelser. Det må til klokka seks på morgenen. Jeg er litt svimmel.
Vis hele sitatet...
Kan bare legge til at Flash også er Vektorbasert (Er jeg ihvertfall 95,7% sikker på)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jonta
Kan bare legge til at Flash også er Vektorbasert (Er jeg ihvertfall 95,7% sikker på)
Vis hele sitatet...
Flash kan som mange andre format inneholde både vektorisert grafikk og bitmaps.

Flash er imidlertid bare et format, og det seier ingen ting om verktøyet som er brukt for å lage resultatet.

Når det gjelder formater så er vel det tre format som peiker seg ut:
*AI- Adobe Illustrator. Et subset av PDF, men kan tolkast av omtrent alle pdf-lesarar.
*PostScript- PDF har overtatt mykje for PS, men PS er fortsatt rimelig mykje brukt i en del miljø for vektorgrafikk.
*SVG- Scalable Vector Graphics, som er w3c-standarden, og et relativt nytt, XML-basert format.

Av dei så tipper eg at AI/pdf og SVG blir det store framover, spesielt dersom IE får støtte for SVG. Firefox og opera har alt støtte for SVG afaik.
Godt jobba! Men for å være litt konstruktiv:

Leppene er veldig, veldig store. Det ville kansje sett bedre ut hvis de ikke var fullt så digre? Slik som det er nå synes jeg nesten det ser mer kopende ut.

Hårlokken som henger ned over skulderen kunne kansje hatt litt nyanser i seg?

Hva med å gi a litt ansiktsuttrykk? Bare litt tror jeg ville gjort seg...
Du er min venn
niigu's Avatar
Merker jeg blir sinnsykt veslevoksen og skriver veldig detaljerte innlegg i drita tilstand. I går var øynene mine blurret, så så ikke helt detaljene. Blikkfanget er jo leppene, så de klarte jeg såvidt å syne. Greit nok, de var litt store. Men dette er en tegning, så jeg syns faktisk det var en fin effekt. Det som skurrer hos meg er nesa og håret.

Nesa: Det ser kun ut som damen din har nesebor, og ingen nese som stikker ut særlig. Det er forståelig at du gjorde det slik i forbindelse med dårlig detaljert bilde, men prøv å bruk enda lysere farger på tuppen, og nede til høyre (for meg og deg) kan du slenge på en liten skygge. Det gjør seg faktisk iblant med litt gradient. Prøv det.

Håret: Likte luggen du hadde gitt henne. Den delen hvor håret dras til siden der. Så vanvittig fresht ut, men der hvor endene splittes og avsluttes syns jeg rett og slett det blir for lite detaljer. I tillegg om du ser ved halsen på høyre side, har du laget et "hull" i håret. Hvorfor er det der? Det ser ikke bra ut. Prøv generelt å gi håret flere dybder. Det er helt vanvittig hva det kan gjøre for et bilde som dette. Du kan faktisk overdrive det også litt for å få en flammende og hypnotiserende effekt. Hva med litt vind i håret?

Det tredje som ikke skurrer fullt så mye, men jeg allikevel må påpeke, er halsen. De skyggende på selve halsen må være litt rettere. Mer loddrette.

Om du faktisk vurderer å gjøre om på noe, så prøv å minske leppene bittelitt i tillegg til det andre. Ikke mye, men bare litt. Formen kan forbli den samme, jeg syns det var tøft. Du har forresten så sinnsykt talent innenfor dette området at jeg nesten blir litt pissed off.
OT: Hadde det vært mulig med kamera som tok vektor-bilder? I så fall hvorfor, hvorfor ikke?
(Enten så er det her et heidundranes bra spørsmål eller så lukter det kattepiss)
Sist endret av crangaz; 14. mars 2007 kl. 21:07.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av crangaz
OT: Hadde det vært mulig med kamera som tok vektor-bilder? I så fall hvorfor, hvorfor ikke?
(Enten så er det her et heidundranes bra spørsmål eller så lukter det kattepiss)
Vis hele sitatet...
Fordi verden er analog. Really. Verden er ikkje sammensatt av former som er lette å beskrive matematisk uten nøye analyse. Det er enklere og billigere å behandle det som pixel, og for alle vettuge formål langt bedre.
Vektor baserer seg på matematiske formler -> punkter med tilhørende vektorer, grafer, kurver etc...
Pixelert grafikk, er et på mange måter enklere format, hvor man sier at i et hvert punkt (x,y) har vi en pixel med farge z.

Kameraer i dag baserer seg på CMOS eller CCD (lys-sensitive brikker) som måler lysstyrke/lysfrekvens i et punkt (x,y) og gjør dette om til digital informasjon.
Jeg er nettopp blitt dumpa, kan du legge ut en tegning av hele dama i 3D?
Du påstår at du har laget tegningen ved bruk av vektorgrafikkteknikken? Det stemmer ikke helt, min gode mann. Det er et generelt missforstått begrep. Det du har brukt kalles beziergrafikk og kan bøye kurver ved hjelp av for eksempel penn-verktøyet i Illustrator, mens dersom du hadde brukt vektorgrafikk ville det bli totalt ujevne kanter fordi teknikken ikke støtter bøyningskurver.

edit: Jeg bare måtte slenge ut denne av inspirasjonsmessige årsaker. Beklager hvis det gir et inntrykk av at jeg hijacker
Sist endret av lefsegokk; 15. mars 2007 kl. 01:55.
Det bilde der var veldig bra laget!
Jasså... dette du driver med på sene lørdagskvelder
Joda, imponerende i grunn! Tenk om noen hadde laget en vektortegning av meg en dag...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg var svært glad i hva du gjorde med nakken, og nakke bena. Og din kreative stil på bakgrunnen og "ut av ramme" effekten.
Sitat av lefsegokk
Du påstår at du har laget tegningen ved bruk av vektorgrafikkteknikken? Det stemmer ikke helt, min gode mann. Det er et generelt missforstått begrep. Det du har brukt kalles beziergrafikk og kan bøye kurver ved hjelp av for eksempel penn-verktøyet i Illustrator, mens dersom du hadde brukt vektorgrafikk ville det bli totalt ujevne kanter fordi teknikken ikke støtter bøyningskurver.

edit: Jeg bare måtte slenge ut denne av inspirasjonsmessige årsaker. Beklager hvis det gir et inntrykk av at jeg hijacker
Vis hele sitatet...
Alt jeg har lest sier at beizierkurver er en del av vektorgrafikken...