Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1778
Hei!

Har nå i etterkant av at både telefon og spillkonsoll har brutt sammen tatt meg tid til å grundig gjennomgå forbrukerkjøpsloven, og selv den til tider er vag og uklar på flere steder, har jeg fått inntrykk av at vi her i Norge er ganske så heldige når det kommer til forbrukers rettigheter ved reklamasjon, heving av kjøp, et cetera. Har nå i det siste også fått rollen som en slags uoffisiell rådgiver for venne rog familie når det kommer til dette punktet.

Uansett har jeg et spørsmål å komme med.

For syv uker siden brøt min Xbox 360 sammen for fjerde gang, og jeg overleverte produktet personlig til serviceavdelingen ved Elkjøp der kjøpet fant sted for fem år siden. Jeg gjorde det utrykkelig klart at dette ikke var en reklamasjonssak der jeg som kunde ikke ønsket å få omlevert produktet eller sent det til reperasjon, men at jeg ønsket å heve kjøpet i henhold til paragraf 29, 30, 31 og 32 i forbrukerkjøpsloven. (Selger har to avhjelpsforsøk, og hvis samme feil inntreffer en tredje gang, kan forbruker kreve heving av kjøp.)

De ansatte ved serviceskranken hevdet derimot at feilen lå utelukkende i selve spillkonsollen, og at jeg ikke kunne kreve heving av kjøp siden både strømkabel og bildekabel fremdeles fungerte, og det skulle mye om og men til før jeg fikk dem til å innse at selve konsollen er en vesentlig del av varen (duh...), og at kravene til heving av kjøp var oppfylt. De tok så i mot Xboxen, og sa at konsollen måtte sendes til Microsoft der de med sine kyndige kunne lokalisere feilen for å "godkjenne" at det riktignok var noe galt med den, noe jeg godtok. Jeg sørget også for at Microsoft mottok skriftlig sammen med konsollen at jeg ønsket å bli oppringet om saken så snart den skulle bli behandlet.

Nå har det som jeg sa innledende gått vel over en måned, og jeg har ikke mottatt et pip fra hverken Microsoft eller Elkjøp. Det eneste Elkjøp kan si om saken er at den hos Microsoft er under behandling, men nå har altså dette vært status i en lang stund.

Har jeg noen rettigheter jeg kan skyve opp i ansiktet til Elkjøp, eller må jeg belage meg på å vente på at saken skal oppklares fra Microsoft sin side? Problemet ligger ikke i at jeg er avskåret fra spilling, men at jeg føler at jeg som nittenåring er lei av å bli behandlet som en drittunge i Elkjøp sine øyne.

På forhånd takk, freaks!
For det første, SELV om du har krav på heving så er det en reklamasjonssak. Når du klager på en feil i henhold til forbrukerkjøpsloven så REKLAMERER du, enten utfallet er reparasjon, omlevering, heving eller prisreduksjon. Du SKAL reklamere, og det er det du burde ha sagt når du leverte den inn. Det har tvilsomt noen innvirkning slik saken nå ser ut til å gå, men dette må du huske på til neste gang.

Deretter, selger har absolutt rett til å få teknikere til å se på varen og bekrefte(eller avkrefte) at feilen er der og at den ikke skyldes feil fra din side(ytre påvirkning). Dette er ikke noe du bare må akseptere, men du må plent godta at de har krav til det.

Når det gjelder tiden det tar så har ikke Elkjøp uendelig tid til rådighet for å sjekke sine ting, og de kan ikke trenere saken ved å henvise til Microsofts lange behandlingstid. Avhjelp(herunder heving) skal gjøre innen rimelig tid fra du reklamerte. Rimelig tid er relativt løst begrep, men elektronikkbransjen selv og forbrukerrådet har sagt at denne er på maks fem uker. Lengre om du har fått lånegjenstand. Siden du nå har ventet i fire uker kan du klage til skriftlig til Elkjøp og opplyse de om at de nå nærmer seg over rimelig tid, og at du dermed vil ha rett på heving uansett hva verkstedet konkluderer med.

Lykke til
Sitat av nomore Vis innlegg
For det første, SELV om du har krav på heving så er det en reklamasjonssak. Når du klager på en feil i henhold til forbrukerkjøpsloven så REKLAMERER du, enten utfallet er reparasjon, omlevering, heving eller prisreduksjon. Du SKAL reklamere, og det er det du burde ha sagt når du leverte den inn. Det har tvilsomt noen innvirkning slik saken nå ser ut til å gå, men dette må du huske på til neste gang.

Deretter, selger har absolutt rett til å få teknikere til å se på varen og bekrefte(eller avkrefte) at feilen er der og at den ikke skyldes feil fra din side(ytre påvirkning). Dette er ikke noe du bare må akseptere, men du må plent godta at de har krav til det.

Når det gjelder tiden det tar så har ikke Elkjøp uendelig tid til rådighet for å sjekke sine ting, og de kan ikke trenere saken ved å henvise til Microsofts lange behandlingstid. Avhjelp(herunder heving) skal gjøre innen rimelig tid fra du reklamerte. Rimelig tid er relativt løst begrep, men elektronikkbransjen selv og forbrukerrådet har sagt at denne er på maks fem uker. Lengre om du har fått lånegjenstand. Siden du nå har ventet i fire uker kan du klage til skriftlig til Elkjøp og opplyse de om at de nå nærmer seg over rimelig tid, og at du dermed vil ha rett på heving uansett hva verkstedet konkluderer med.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha! Har du noen kilder på det du sier forbrukerrådet har sagt om rimelig tid, så jeg skriftlig kan ta det med meg til Elkjøp? Har forresten gått seks uker, ikke fire, så har jeg rett til å dra bort og heve kjøpet her og nå?
Du kan ringe forbrukerrådet og høre selv hva de mener er rimelig tid. Da jeg ringte og spurte om hva rimelig tid på en reparasjon på en vaskemaskin var, svarte de 4 uker.

Jeg refererte til min samtale med forbrukerrådet da jeg så snakket med butikken jeg kjøpte maskina av. Dette førte til at jeg fikk velge mellom å heve kjøpet eller å få ny maskin.
§ 30. Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
Vis hele sitatet...

Denne paragrafen brukte jeg i en sak mot elkjøp for en stund tilbake. Hadde en iPod som var 4,5 år gammel. Plutselig sluttet skjermen å fungere. Jeg laget da en reklamasjonsak på den. Elkjøp godtok reklamasjonen og tok den inn på verksted (denne hadde aldri vært på verksted tidligere).

Jeg hørte ingenting fra dem på nærmere 2 måneder, selv om jeg purret dem ukentlig.
Jeg da inn til dem, og smelte den lovteksten ovenfor på bordet deres, og dagen etterpå hadde jeg original kjøpssum på konto
Typisk situasjon du har kommet opp i Ramses. Ting tar tid i denne sammenheng.

Ikke for å stjele tråden, men om man har en PC, PS3 eller Mobiltelefon, hvor garanti er (eksempel) 2 år. Kan man fortsatt reklamere på den innen 5 år? Stiller igrunn litt retoriske spørsmål her, men det jeg lurer på er: Hva dekkes av reklamasjon?
Sist endret av KarlsenK; 4. september 2012 kl. 18:09.
KarlsenK:
Reklamasjon er noe du får igjennom lovverket, garanti er noe produsenten/selger gir deg, garantien kan ikke gi deg "værre" vilkår enn det du får igjennom reklamasjonsretten.
I Norge opereres det med 2 forskjellige reklamasjonstider, 2 og 5 år, det er ikke nøyaktig beskrevet hva som dekkes av hva. Loven sier bare at produkter som skal ha en forventet levetid utover 2 år har 5 års reklamasjonsrett.
Normen er vel slik at produkter som er "fast" installert/ikke mobile har 5 år(kjøleskap, TVer, vaskemaskiner etc), mobile enheter har da gjerne 2, unntaket er vel kanskje mobiler og laptopper som gjerne er ment å vare lengre enn 2 år, altså har de 5 år.

EDIT: du har forøvrig "plikt"/rett til å reklamere på skaden/feilen innen rimelig tid(6 måneder), så du kan i prinsippet reklamere på en feil 5 år, 5måneder og 29 dager etter kjøp og si at feilen oppsto dagen før reklamasjonstiden gikk ut...
Sist endret av jajamensann; 4. september 2012 kl. 18:30.
hvorfor henvis elkjøp til microsoft? er elkjøp som skal ordne tingene til kunden, og så skal microsoft evnt ordne for elkjøp!

slår produsenten seg vrang er dette selger sit problem/evnt tap ikke kundens!
Sitat av jajamensann Vis innlegg
KarlsenK:
Reklamasjon er noe du får igjennom lovverket, garanti er noe produsenten/selger gir deg, garantien kan ikke gi deg "værre" vilkår enn det du får igjennom reklamasjonsretten.
I Norge opereres det med 2 forskjellige reklamasjonstider, 2 og 5 år, det er ikke nøyaktig beskrevet hva som dekkes av hva. Loven sier bare at produkter som skal ha en forventet levetid utover 2 år har 5 års reklamasjonsrett.
Normen er vel slik at produkter som er "fast" installert/ikke mobile har 5 år(kjøleskap, TVer, vaskemaskiner etc), mobile enheter har da gjerne 2, unntaket er vel kanskje mobiler og laptopper som gjerne er ment å vare lengre enn 2 år, altså har de 5 år.

EDIT: du har forøvrig "plikt"/rett til å reklamere på skaden/feilen innen rimelig tid(6 måneder), så du kan i prinsippet reklamere på en feil 5 år, 5måneder og 29 dager etter kjøp og si at feilen oppsto dagen før reklamasjonstiden gikk ut...
Vis hele sitatet...
Ja, som jeg skrev så var det litt retoriske spørsmål. Men lurer da på: Hvorfor leverer ikke flere inn PS3`ene sine med Yellow Light of Death? For eksempel.
Fordi de færreste av oss dessverre er klar over hvilke rettigheter lovverket i Norge gir oss som forbrukere, enkelt og greit..

+ Butikkene/produsentene er med på å opprettholde denne uvitenheten ved å tilby typisk to års garanti (Det er vel ganske standard på de fleste elektronikk-produkter, såvidt jeg har skjønt). Lett da å tenke at dersom noe går i stykker etter 2 år, så er løpet kjørt..
Sist endret av andjoha; 4. september 2012 kl. 21:39.