Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2187
¨Haha alle hasjisene i Oslo er reddet. Sjekk http://oslopuls.no/nyheter/article1479519.ece

eller?
Ha småmorsomt, men folk vil vel heller ligge hjemme isteden for og stå i ubekveme og absurde stillinger, mens man ser inn i en annen manns bakdel.
Sitat av St.Vitus
Ha småmorsomt, men folk vil vel heller ligge hjemme isteden for og stå i ubekveme og absurde stillinger, mens man ser inn i en annen manns bakdel.
Vis hele sitatet...
Ja, det er morsomt, men det ligger jo en god tanke bak det. Og det var jo bare et tilbud, ikke noen tvang.

Og bare en liten ting.. Yoga er faktisk ikke så ubekvemt som det ser ut, bare nesten!
- Jo mer fagfolk lærer om virkningene av hasj, jo mer bekymret blir de. Kronisk hasjrøyking har store konsekvenser for læringsevne og hukommelse.
Vis hele sitatet...
- Det spesielle med hasj er at det binder seg i fettvevet. Der lagres virkestoffet fra seks uker til tre måneder etter at man har røkt siste gang.
Vis hele sitatet...
Dette er jo regelrett feil. Forstår at journalisten ikke vet bedre, men fagfolk på rus bør heller fortelle fakta enn å spre gamle myter. Ingen er tjent med denne type feilinformasjon.

Forøvrig mener jeg det er tull å betale for yoga-timer så ungdom skal oppleve "en annen form for velvære enn den hasj gir". For noe vas, bruk heller de pengene på å gi nedslitte narkomane metadon. Normal sunn ungdom klarer greit en kveld uten et trekk. Skulle de savne velværen fra hasjen så mye kan de heller ta seg en ronk. Helt gratis.
De har jo noe rett der da. Hasjrøyking fører til konsekvenser for hukommelsen.. dette påvirker også læreevne. Dette er selvsagt om du røyker daglig.
Jeg har selv oppdaget at jeg har fått små "hukommelsestap" ,om du kan kalle det det, etter for mye røyking. Har blitt litt tufsete og små ør i hode, slik at jeg ikke klarer å huske små enkle ting som jeg egentlig kan i søvne. Men dette har bare vart om jeg har røykt masse, altså opptil over en månede hver dag. Når jeg har sluttet over et par ukers periode er alt tilbake som normalt. De skriver ingen ting om at hasj er avhengighetskapende her.
De skriver at kronisk hasjrøyking kan føre til disse konsekvensene. Noe som er bevist. Er ikke bare positive sider med hasjen.

Også det med at hasjen lagres i fettvevet fra seks uker til tre måneder er og sant. Så disse fagfolkene sier sannheten, men på en måte som får hasj til å virke ekstremt negativt, på linje med andre narkotiske stoffer.

Har aldri prøvd Yoga selv, men vet at det kan virke veldig avslappende, og jeg kan absolutt se på det som et bytte mot hasj dersom du vil slutte å røyke, og heller drive på med noe annet og mer aktivt. Syntes det er bra at de setter opp slike tilbud. Det som er negativt derimot, er at de setter et stempel på hasjere som hardnarkomane som må på avvenning. Men når vi har det for røykere og alkoholikere, hvorfor ikke hasjere?
altså det med hukommelsetap og dårligere læringsevne gjør det jo ikke noe værre en masse alkohol :P
Hvorfor må man på avvendingskurs med yoga viss hasj ikke er avhengihetsskapende?
Skal Yoga bli en motivasjon for å slutte?
Dessuten har jeg på følelsen at de fleste hasjerne ikke syns nå om Yoga.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Tangaalf
Også det med at hasjen lagres i fettvevet fra seks uker til tre måneder er og sant. Så disse fagfolkene sier sannheten, men på en måte som får hasj til å virke ekstremt negativt, på linje med andre narkotiske stoffer.
Vis hele sitatet...
Hasj er ikke bare fryd og gammen, og jeg skal heller ikke påstå at det er. Men, det de ikke nevner her er at stoffene som ligger igjen er metabolitter (når kroppen/hjernen 'bruker' et stoff, så omdannes det til andre stoffer etterhvert og mister sin opprinnelige effekt, disse er kallt metabolitter) av Delta-9-THC, som aldri har blitt knyttet til noen av disse effektene de påstår.
Om du har noe forskningsrapport som tilsier noe annet så gjerne kom med den.
Mjaahh..jau, ser poenget ditt, men jeg er ikke helt enig med deg på alle punkter Tangalf.

De skriver om et "hasjavvenningsprogram", for meg høres det ut som noe for mennesker som er fysisk avhengige av hasj. Man blir ikke fysisk avhengig av cannabis, måten det er beskrevet her får det til å høres nokså "narkomant" ut.

Det blir sagt at "Der (i kroppens fettvet) lagres virkestoffet fra seks uker til tre måneder". Det er ikke hasjen eller virkestoffet i hasjen som lagres i fettvevet, men THC-metabolitter eller avfallstoffet fra cannabis. Tre måneder er litt i overkant lenge, 8 uker er det de fleste anti-rus organisasjoner og fagfolk bruker.

Man blir ikke sløv eller får nedsatte kognitive evner i ukesvis (eller tre måneder!) etter å ha røykt hasj. Mange vil bli sløve dersom de røyker hver dag over en lengre periode, men det er noe annet enn å være sløv i tre måneder etter siste trekk.

Det er et preg av anti-cannabis propaganda og feilinformasjon i denne artikkelen, det er det jeg ikke liker. Et yoga-kurs som "hasjavenning" for ungdom er en tullete måte å bruke penger, de som er interessert i yoga er neppe de som ender opp ved Akerselva om noen år til.

Ellers så vil jeg si at ordet "hasjere" er et ord jeg ikke liker. Selv om jeg ikke faller inn under kategorien "hasjer" i og med at jeg ikke har røyker hasj for tida og ikke har røyka på lenge, så er det en billig måte å stemple ei stor gruppe mennesker på, det ligger noe negativt i det ordet.

Edit: Her var det noen før meg ja. Dodecha var kjappest med metabolittene.
Sist endret av knuthulu; 2. oktober 2006 kl. 17:10.
jeg er for all del enig med deg at de fremstiller artikkelen negativt for folk som røyker hasj, noe jeg også skrev i posten over. Det med fettvevet mente jeg at spor av hasjen ligger igjen her fra to til tre måneder, hvor de kan spores opp ved hjelp av feks urin eller blodprøver. Dette er jo fakta.

De skriver om et "hasjavvenningsprogram", for meg høres det ut som noe for mennesker som er fysisk avhengige av hasj. Man blir ikke fysisk avhengig av cannabis, måten det er beskrevet her får det til og høres nokså "narkomant" ut.
Vis hele sitatet...
vet, skrev jo en kommentar til det i den første posten
"Syntes det er bra at de setter opp slike tilbud. Det som er negativt derimot, er at de setter et stempel på hasjere som hardnarkomane som må på avvenning. Men når vi har det for røykere og alkoholikere, hvorfor ikke hasjere? "

Det jeg sier, er at jeg ikke liker måten de framstiller det på. Men jeg liker at de setter opp et tilbud, som kanskje noen få vil ha nytte av.

Man trenger ikke nødvenigvis å sette opp et avvendingsprogram bare fordi noen er fysisk avhengig av noe. Kan like godt være psykisk avhengig av noe for å måtte gå på et avvendingsprogram.

For å sette det litt på spissen. En mann er helt besatt av ei dame, han følger etter henne over alt, og følger med på alt hun gjør.. Denne mannen er psykisk avhengig av denne damen. Og denne mannen trenger helt klart hjelp for å slutte å tenke på denne damen.
Er det samme i et par tilfeller når det gjelder hasj. Noen er såpass psykisk avhengig av hasjen at de trenger hjelp til å slutte. Og for disse få det gjelder, er dette programmet kanskje et positivt alternativ til hasjen.
greit at det er anti-cannabis propaganda i denne artikkelen, men ser ikke hva som er ille med tilbudet. Tilbudet hjelper kanskje ikke for "fremtidige tungnarkomane", men når ungdomer selv ber om hjelp til avvening, ser jeg dette som noe positivt.
Sitat av Wink
¨Haha alle hasjisene i Oslo er reddet. Sjekk http://oslopuls.no/nyheter/article1479519.ece

eller?
Vis hele sitatet...
Syntes det er bra at mennesker som vil ha hjelp får hjelp. å at dem endelig kan tenke litt utenfor "boksen" Tror sikkert det ligger noe i det.
Ingen kan vel i fullt alvor være imot et tiltak som dette, jeg er ikke imot det. Synes bare at det er totalt feil bruk av ressurser, og at det ikke treffer målgruppa som burde være de ungdommer som står i fare for å utvikle alvorlige rusproblemer. Dersom yoga frister like mye som ei pipe tror jeg ærlig talt at den personen er såpass oppegående og ressurssterk at tiltaket er litt bortkastet. "Johnny, dersom du røyker hasj i kveld får du ikke bli med på yoga-treningen i morra!!"

Det som sies av uteseksjonen og rusmiddeletaten i denne artikkelen er så feil, og blir ordlagt på en så vridd måte (det skilles ikke mellom bruk/misbruk når det gjelder skadevirkninger) at det ligner nøyaktig på den svadaen vi ble foret med på ungdomsskolen en gang for lenge siden.
det er jo fullstendig mulig å drive med yoga og hasj!
Jeg mener dette er et bra tiltak. samme som jeg mener om alle tiltak, så lenge de er frivillige. hvis man ber om hjelp burde man jo få det. om yoga funker, hmm vet ikke. skal inrømme at jeg ikke vet mye om yoga. men det kan jo være at det gir den motivasjonen som trengs for og slutte. frivillig rushjelp er viktig for og hjelpe de som vil hjelpes. man kan ikke tvinge noen til avrusning.

og om artikkelen er feil så er vel ikke feilen hos de som startet yoga senteret, men heller avisen. synes det avisen skriver er helt irrelevant for det som burde diskuteres.

kan yoga hjelpe mot hasj avhengihet?
knasje man får et svar av noen som vet mer om yoga?
Sitat av murloc
kan yoga hjelpe mot hasj avhengihet?
Vis hele sitatet...
Ikke med mindre man er beredt på å gi avkall på hasj bruken og erstatte den med f.eks. yoga. Det er jo det all avvenning går ut på, å erstatte det som annses som selv destruktive handlingsmønstre med noe positivt/konstruktivt.

yoga er en fin måte å lære seg å kjenne sin egen kropp og finne ro på, men det hjelper olle bedre enn å f.eks. begynne å trene o.l.
Det er bra at det kommer slike tilbud. Mtp. at folk faktisk har meldt seg på, betyr det jo at mange røykere har troen på at det kan fungere for _dem_. Når det kommer til stoffer som har en tendens til å gi psykisk avhengighet, er det jo brukeren som selv må finne sin egen kur. Og... GRATIS YOGA-KURS. SIGN ME UP.
- Det spesielle med hasj er at det binder seg i fettvevet. Der lagres virkestoffet fra seks uker til tre måneder etter at man har røkt siste gang.
Vis hele sitatet...
Det er utsagn som dette som gjør at slike anti-rus kampanjer er så tragisk dårlige. Ungdommer er ikke dumme. Hvis man kommer med utsagn de vet er feil eller forvridd, klarer man ikke ta folk seriøst.

http://www.erowid.org/plants/cannabi...faq1.shtml#3-1

LEAP ftw
Vet ikke så mye om yoga, men RHCP-gitarist John Frusciante har sagt i et intervju at det å høre på musikk etter å begynne med yoga er kan sammenlignes med musikk etter å ha røyka for første gang. Så det finnes kanskje noen likheter?
Traff en kar i India som sa at å følge faste dagsrutiner med yoga, vil gi nesten samme effekt som å røyke hasj daglig. Det han anbefalte var å gjøre begge deler.